Την πεποίθηση του ότι η Αρχή Λιμένων Κύπρου και ο ΟΛΠ μπορούν να συνεργαστούν για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας καταθέτει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Portnet.gr ο πρόεδρος της Αρχής Λιμένων Κύπρου. Με αφορμή την σχετικά πρόσφατη επίσκεψη του στον Πειραιά και την συνεργασία που είχε με τον πρόεδρο του ΟΛΠ κ. Γ. Ανωμερίτη ο κ. Χρύσης Πρέντζας περιγράφει τις δυνατότητες των κυπριακών λιμανιών , ενώ πραγματοποιεί και μία ενδιαφέρουσα τοποθέτηση για τη λιμενική πολιτική της Κύπρου με βάση το εθνικό ζήτημα κατοχής του βορείου τμήματος του νησιού.

Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

–     Ποια ήταν τα αποτελέσματα των πρόσφατων επαφών σας με τη διοίκηση του ΟΛΠ; Βλέπετε να υπάρχουν περιθώρια  συνεργειών στον τομέα της κρουαζιέρας μεταξύ των δύο πλευρών;

Οι πρόσφατες επαφές της Αρχής Λιμένων Κύπρου με τη Διοίκηση του ΟΛΠ  είχαν ως κεντρικό θέμα, «την από κοινού προώθηση και ανάπτυξη της κρουαζιέρας»,  στα πλαίσια προώθησης των προνοιών του Μνημονίου Συνεργασίας, που υπογράφηκε το 2010, μεταξύ της Αρχής Λιμένων Κύπρου και του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π Α.Ε).

Το εν λόγω Μνημόνιο, αφορά τη συνεργασία των δύο οργανισμών σε θέματα της λιμενικής βιομηχανίας, όπως για παράδειγμα, την ανάπτυξη της τεχνολογικής υποδομής των λιμανιών, την υποστήριξη των προσπαθειών για τη διασύνδεση του λιμανιού Πειραιά με τα κυπριακά λιμάνια, την ανταλλαγή πληροφοριών και τεχνογνωσίας, καθώς επίσης και τη διοργάνωση κοινών συνεδρίων, ημερίδων σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Βάσει των πιο πάνω, είναι αντιληπτό πως τα περιθώρια συνεργειών τόσο στον τομέα της κρουαζιέρας όσο και της εμπορικής κίνησης αλλά και της γενικότερης διοίκησης και οργάνωσης των λιμανιών που είναι υπό την ευθύνη των δύο Οργανισμών, έχουν αναγνωριστεί πως είναι εξαιρετικά μεγάλα.

Ιδιαίτερα για τον τομέα της κρουαζιέρας, η σύγκλισή απόψεων με τη Διοίκηση του  ΟΛΠ και ιδιαίτερα του φίλτατου, κ. Γιώργου  Ανωμερίτη, Προέδρου και Διευθύνοντα Σύμβουλου του Ο.Λ.Π. Α.Ε., αποτελεί εχέγγυο για την πορεία της συνεργασίας που θα ακολουθηθεί.

Πρωτίστως, αναγνωρίστηκε το κοινό έδαφος συνεργασίας για την οργάνωση των  λιμενικών υποδομών έτσι ώστε, σε συνεργασία με τις εταιρείες κρουαζιέρων, να επιτύχουμε να στηρίξουμε, προγράμματα χειμερινής κρουαζιέρας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επίσης, τροχοδρομήθηκε  πλάνο συνεργασίας που μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει  τη συμπερίληψη των κυπριακών λιμανιών σε  μελέτη της οποίας η ανάθεση έγινε πρόσφατα από την Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ).  Η συγκεκριμένη μελέτη   στοχεύει στο να αναδείξει τους τομείς και τα στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη για  την ανάπτυξη και προώθηση των  κρουαζιέρων κατά τους χειμερινούς μήνες.

Παράλληλα, συμφωνήθηκε όπως όπου αυτό είναι δυνατό, πραγματοποιείται από κοινού συμμετοχή των δύο Οργανισμών σε διεθνείς εκθέσεις με αντικείμενο τον τομέα της κρουαζιέρας, με την εμπλοκή και άλλων  αρμόδιων φορέων του δημόσιου ή και του ιδιωτικού τομέα  που ασχολούνται με τις κρουαζιέρες και γενικότερα τον τουρισμό. Προσπάθεια είναι τα λιμάνια της Κύπρου να ενώσουν δυνάμεις και να πορευτούν συνεργαζόμενα με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π Α.Ε).

–    Πως βλέπετε τη θέση των κυπριακών λιμανιών σε σχέση με ανταγωνισμό άλλων λιμένων  ιδίως στην ανατολική Μεσόγειο;

Η γεωστρατηγική θέση της Κύπρου, στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, προσδίδει στα λιμάνια της, το πλεονέκτημα να μπορούν, με τις κατάλληλες κινήσεις και εφόδια να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην Ε.Ε και έτσι να ανακτήσουν τη θέση τους ως εξειδικευμένη αγορά (niche market) για την εξυπηρέτηση  του  διαμετακομιστικού φορτίου  της ανατολικής Μεσογείου.

Στη βάση αυτή άλλωστε ανάμεσα στους στόχους της Αρχής Λιμένων Κύπρου, είναι η  καθιέρωση των κυπριακών λιμανιών, ως κέντρων διαμετακόμισης (HUBS) καθώς και κέντρων εξυπηρέτησης του κυπριακού εμπορίου με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Αναμένεται να υπάρξει  σημαντική συνεισφορά προς την κατεύθυνση αυτή από τις νέες προοπτικές που διανοίγονται για τα κυπριακά λιμάνια, λόγω της εξεύρεσης κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Κύπρου.

Παράλληλα, σε ότι αφορά τον επιβατικό τους χαρακτήρα, η πλεονεκτική γεωγραφική θέση του νησιού, σε συνδυασμό με τις αμέτρητες φυσικές ομορφιές και τα αρχαιολογικά ευρήματα που υπάρχουν στην ενδοχώρα καθώς και με την πρόσθετη ενίσχυση, τόσο των υποδομών των λιμανιών για καλύτερη εξυπηρέτηση της επιβατικής  κίνησης αλλά και των γενικότερων υποδομών για εξυπηρέτηση των επιβατών κρουαζιέρας, είναι δυνατό η Κύπρος, να επιτύχει μια έντονη παρουσία στο χώρο της κρουαζιέρας. Έτσι θα προωθηθεί, η συμπερίληψή των κυπριακών λιμανιών στα δρομολόγια διεθνών κρουαζιερόπλοιων που πλέουν στην περιοχή καθώς επίσης και η  επιλογή τους  ως βάση, μεγαλύτερου αριθμού διαχειριστών κρουαζιέρων, που εκτελούν κρουαζιέρες στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Βάσει των πιο πάνω διαμορφώθηκε και η στρατηγική του Οργανισμού, λαμβάνοντας φυσικά πάντα υπόψη,  τον κοινωνικό ρόλο που έχει ευθύνη  να διαδραματίζει, και  τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες όπως επίσης και τη γενική πολιτική για τα  Ευρωπαϊκά λιμάνια. Η αναπτυξιακή στρατηγική του Οργανισμού στοχεύει στη διατήρηση και αύξηση του ανταγωνιστικού ρόλου των Κυριακών λιμανιών και διαλαμβάνει  ένα στοχευμένο πλάνο στρατηγικού σχεδιασμού με έμφαση στο  λιμάνι Λεμεσού που είναι το κυρίως εμπορικό και επιβατικό λιμάνι της χώρας σήμερα.

Το πλάνο στρατηγικής ανάπτυξης διαλαμβάνει, την ενδυνάμωση, της υποδομής των λιμανιών, μέσα από διάφορα έργα πολιτικής μηχανικής/ αρχιτεκτονικής, του εξοπλισμού της, μέσω διαφόρων έργων μηχανολογίας και ηλεκτρολογίας, των λιμενικών υπηρεσιών / εργασιών, με την απλούστευση των διαδικασιών και την ανάπτυξη ή και διαμόρφωση συστημάτων πληροφορικής καθώς και του ανθρώπινου δυναμικού της, μέσω της συνεχούς επιμόρφωσης, της διασφάλισης της εργατικής ειρήνης, της υγείας και της ευημερίας του.

Αναφορικά με το νέο λιμάνι Λεμεσού, ολοκληρώθηκε η εκβάθυνση της δυτικής του λεκάνης στα -16 μ. και  του  διαύλου εισόδου στα -17μ.,  τροχοδρομείται η επέκταση του κρηπιδώματος της δυτικής λεκάνης του λιμανιού κατά 500 μέτρα και παράλληλα, η αγορά, ενός καινούργιου ρυμουλκού μεγάλης ιπποδύναμης, ενός κινητού γερανού, τριών γερανογέφυρων τύπου Super Post Panamax και μιας νέας πιλοτίνας. Επίσης, σημειώνω ότι βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη οι εργασίες για την κατασκευή της νέας αίθουσας επιβατών του λιμανιού συνολικής έκτασης 6.800μ2  .

Επιπλέον, η ικανότητα του λιμανιού στην εξυπηρέτηση της εμπορικής κίνηση θα ενισχυθεί με την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων των γερανογέφυρων του λιμανιού καθώς και με την μεταφορά που προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί των γερανογέφυρων που βρίσκονται στο λιμάνι Λάρνακας σο λιμάνι Λεμεσού.

Σημαντική συνεισφορά στην αναβάθμιση του λιμανιού Λεμεσού και όχι μόνο, αναμένεται επίσης να αποτελέσουν τα ευρήματα της έρευνας που υλοποιείται στο παρόν στάδιο, στο πλαίσιο του έργου που αφορά στη βέλτιστη αξιοποίησης των  πόρων και εγκαταστάσεων των κυπριακών λιμανιών, του οποίου κεντρική ουσία και άξονας είναι η αύξηση της παραγωγικότητας.

Ο τουριστικός χαρακτήρα του τόπου και η ιδανικότητά του, ως προορισμού κρουαζιέρας, θα ενισχυθούν παράλληλα με δύο νέα αναπτυξιακά έργα.

Το πρώτο έργο, που βρίσκεται ήδη σε στάδιο ολοκλήρωσης, αφορά την ανάπλαση του χερσαίου χώρου του παλιού λιμανιού Λεμεσού. Το έργο που περιλαμβάνει  την ανέγερση κτιρίων συνολικού εμβαδού 6000 τ.μ. στοχεύει στην ενίσχυση του τουριστικού  χαρακτήρα της περιοχής στην οποία βρίσκεται, στην πόλη της Λεμεσού,  που  θ’ αναδειχθεί σε πόλο έλξης ∙ τουριστικής και εμπορικής κίνησης. Περιγραφικά, τα κτίρια που θ’ ανεγερθούν είναι: ψαραγορά και λέσχη ψαράδων, εργαστήρια και γραφεία για το Τμήμα αλιείας, εστιατόρια και καφετέριες,  εμπορικά καταστήματα και γραφεία. Δύο από τα κτίρια είναι τα υφιστάμενα διατηρητέα που ανακαινίζονται και διαμορφώνονται, το ένα σε μουσείο-εκθεσιακό χώρο και το δεύτερο σε οινοποτείο,  που θα περιλαμβάνει εστιατόριο, κάβα και εκθεσιακό χώρο για την ιστορία του κρασιού.  Το έργο, ολοκληρώνεται με την κατασκευή πεζογέφυρας, διαμόρφωση των εξωτερικών χώρων με πλατείες και συντριβάνια, δεντροφυτεύσεις, πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους και χώρους στάθμευσης.

Το δεύτερο έργο, αφορά στην η ανάπτυξη και διαχείριση του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας από στρατηγικό επενδυτή, με την μέθοδο DBFO, για το οποίο η Κυβέρνηση και ο Στρατηγικός Επενδυτής βρίσκονται στο παρόν στάδιο σε διαπραγμάτευση και μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να ολοκληρωθεί η σχετική συμφωνία.

–   Ποιος εκτιμάτε ότι μπορεί να είναι ο ρόλος των λιμένων της Κύπρου  στην κρουαζιέρα  ή την μεταφόρτωση;

Τα κυπριακά λιμάνια, μπορούν να ανακτήσουν τον καθοριστικό τους ρόλο στους τομείς της κρουαζιέρας και της μεταφόρτωσης και με αυτή την πεποίθηση, έχει προγραμματίσει το αναπτυξιακό πλάνο που αναφέρεται πιο πάνω.

Ιδιαίτερα για τον τομέα της μεταφόρτωσης, είναι γνωστό ότι η επέκταση του Τούρκικου Εμπάργκο το 1997,  ανάγκασε πολλές  ναυτιλιακές γραμμές οι οποίες χρησιμοποιούσαν τα κυπριακά λιμάνια ως διαμετακομιστικό σταθμό (transshipment center) να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους σε άλλα γειτονικά λιμάνια και άλλες, να αναθεωρήσουν τα δρομολόγιά τους, αφαιρώντας έτσι από αυτά τα κυπριακά λιμάνια. Συνεπώς, ενδεχόμενη άρση του τουρκικού εμπάργκο θα λειτουργήσει ως καταλύτης στην ανοδική πορεία της επίδοσης των κυπριακών λιμανιών στον τομέα της μεταφόρτωσης και στον καθοριστικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν.

Σταδιακά και σταθερά, λαμβάνοντας υπόψη ότι, όπως προβλέπεται από ειδικούς, μέσα στα επόμενα χρόνια θα ξεπεραστούν οι οποιεσδήποτε δυσκολίες έχουν προκύψει από την παγκόσμια οικονομική ύφεση, και ευελπιστώντας ότι θα υπάρξει παράλληλα πολιτική σταθερότητα στην περιοχή, από την οποία τα κυπριακά λιμάνια επηρεάζονται ιδιαίτερα, υπάρχει η πεποίθηση πως τα κυπριακά λιμάνια, θα είναι σε θέση να αποδώσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους στον ευρύτερο τομέα της ναυτιλίας στην περιοχή της νοτιανατολικής Μεσογείου. Τα πιο πάνω αναμένεται να λειτουργήσουν φυσικά σε συνέργεια με το αναπτυξιακό  πρόγραμμα του οργανισμού, που είναι σε στάδιο υλοποίησης.

–    Πληροφορίες αναφέρουν ότι η τουρκοκυπριακή πλευρά ετοιμάζεται να ανοίξει το λιμάνι στο Βαρώσι, πιθανότατα εν όψει της ανάληψης της προεδρίας της  ΕΕ από την Κυπριακή Δημοκρατία. Κατά πόσο νομίζετε ότι μπορεί να επηρεάσει και τη λιμενική πολιτική της Κύπρου ένα τέτοιο ενδεχόμενο;

Κατ’ αρχήν πρέπει να σημειωθεί ότι πιθανό άνοιγμα των Βαρωσίων καθώς και προσάρτηση των κατεχομένων στην Τουρκία, στα οποία έχουν αναφερθεί Τούρκοι αξιωματούχοι, παραβιάζουν αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Σύμφωνα με το ψήφισμα 550 (1984) του Συμβουλίου Ασφαλείας, η Τουρκία πρέπει να μεταβιβάσει την πόλη της Αμμοχώστου στο ΟΗΕ, κάτι που δεν έχει γίνει. Στη βάση του εν λόγω ψηφίσματος, η Κυπριακή Δημοκρατία υπέβαλε πρόταση να μεταβιβαστεί η πόλη της Αμμοχώστου όπως προβλέπεται σε αυτό με παράλληλο άνοιγα του λιμανιού στο Βαρώσι υπό την αιγίδα της Ε.Ε. Η πρόταση αυτή της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν έχει γίνει δεκτή από την Τουρκία.

Κάτι τέτοιο θα πρέπει να γίνει υπό την αιγίδα της ΕΕ και κατόπιν σύμφωνης εφαρμογής των όσων προνοούνται από το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο.

Να σημειώσω επίσης πως, με βάση τα όσα προνοούν οι σχετικές Νομοθεσίες και Κανονισμοί που υπάρχουν, ο νόμιμος ιδιοκτήτης  των περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων όλων των κυπριακών λιμανιών συμπεριλαμβανομένου και του λιμανιού στο Βαρώσι, είναι η Αρχή Λιμένων Κύπρου, και την εξουσία να κηρύττει όλα ή ορισμένα από τα λιμάνια της Δημοκρατίας ως κλειστά την έχει το  Υπουργικό Συμβούλιο.

Σε μια τέτοια περίπτωση όμως, που επαναλαμβάνω θα πρέπει να γίνει με τον τρόπο που προαναφέρθηκε, η λιμενική πολιτική η οποία ακολουθείται σήμερα δεν ενδέχεται να αλλάξει, ιδιαίτερα, σε ότι αφορά τα όσα έχουν στρατηγικά προγραμματιστεί. Ωστόσο, θα πρέπει να διαφοροποιηθεί η λιμενική πολιτική που ακολουθείται, κυρίως ως προς την εφαρμογή των Διεθνών και  Ευρωπαϊκών Κεκτημένων και Νομοθεσιών, που  στο παρόν στάδιο είναι αδύνατη για τα λιμάνια τα οποία βρίσκονται στο τμήμα της Κυπριακής Δημοκρατίας που οι Αρχές του Κράτους δεν μπορούν να ασκήσουν αποτελεσματικό έλεγχο.

Την πεποίθηση του ότι η Αρχή Λιμένων Κύπρου και ο ΟΛΠ μπορούν να συνεργαστούν για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας καταθέτει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Portnet.gr ο πρόεδρος της Αρχής Λιμένων Κύπρου.

Με αφορμή την σχετικά πρόσφατη επίσκεψη του στον Πειραιά και την συνεργασία που είχε με τον πρόεδρο του ΟΛΠ κ. Γ. Ανωμερίτη ο κ. Χρύσης Πρέντζας περιγράφει τις δυνατότητες των κυπριακών λιμανιών , ενώ πραγματοποιεί και μία ενδιαφέρουσα τοποθέτηση για τη λιμενική πολιτική της Κύπρου με βάση το εθνικό ζήτημα κατοχής του βορείου τμήματος του νησιού.

 πηγή : portnet.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης