Η ανάδειξη του Πειραιά ως Επιχειρηματικού, Τουριστικού, Πολιτιστικού, Ναυτιλιακού και Εμπορικού Προορισμού αποτελεί το όραμα της δημοτικής αρχής της πόλης, όπως ανέφερε ο Δήμαρχος Γιάννης Μώραλης μιλώντας σε ημερίδα του Πανεπιστημίου Πειραιώς με θέμα: «Πειραιάς, Πόλη-Λιμάνι».
Σημείωσε ότι πρέπει να εμπλακούν ιδιώτες στον ΟΛΠ και ότι θα πρέπει ο Δήμος Πειραιά να διεκδικήσει αντισταθμιστικά και ανταποδοτικά οφέλη από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού.
Αναλυτικά ανέφερε:
«Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον Πρύτανη κ. Γεωργόπουλο για την χαρά και την ευκαιρία που μου έδωσε να βρίσκομαι σήμερα ανάμεσα σας, σε μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα.
Προετοιμάζοντας κάποιες σκέψεις για να τις μοιραστώ μαζί σας, στάθηκα στον τίτλο της ημερίδας “Πειραιάς, Πόλη – Λιμάνι” και επηρεασμένος και από την προηγούμενη θητεία μου στον αθλητισμό και στο ποδόσφαιρο, μου ακούγεται σαν ένας αγώνας μεταξύ δυο αντίπαλων πλευρών, σαν μια αναμέτρηση. Πόλη – Λιμάνι. Ναι, είναι σαν μια αναμέτρηση για εμένα και δυστυχώς δεκαπέντε μήνες από τη θέση του Δημάρχου Πειραιά, διαπιστώνω ότι ο μεγάλος ηττημένος αυτής της αναμέτρησης είναι η πόλη και ο μεγάλος κερδισμένος, αν μπορεί κανείς να πει ότι είναι κερδισμένος, είναι το Λιμάνι του Πειραιά. Η πόλη αποξενώνεται. Ο Υπουργός έβαλε το ερώτημα: «συνδέεται η πόλη με το Λιμάνι, στην πόλη του Πειραιά, όπως γίνεται σε όλα τα άλλα μέρη του κόσμου πλην της χώρας μας»;
Δεν συνδέεται.
Στόχος της νέας Δημοτικής Αρχής και δικός μου φυσικά, είναι ότι από αυτή τη μάχη δεν πρέπει να βγει κερδισμένο ούτε το Λιμάνι, ούτε η πόλη. Να βγει κερδισμένος ο Πειραιάς και οι Πειραιώτες της ευρύτερης περιφέρειας του Πειραιά, διότι το Λιμάνι δεν έχει αναφορά μόνο στον Δήμο Πειραιά. Έχει αναφορά στην ευρύτερη περιφέρεια του Πειραιά.
Επιτρέψτε να πω ξανά ότι αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, να λειτουργεί ένα Λιμάνι του βεληνεκούς του Πειραιά, του μεγέθους του Πειραιά και η πόλη όχι να μην έχει το οποιοδήποτε αντιστάθμισμα ή οικονομική ανταπόδοση, αλλά να μην έχει καμία συμμετοχή στη στρατηγική ανάπτυξη του Λιμανιού, στα επενδυτικά της πλάνα, παρά μόνο να απορροφά τα κόστη και τις ζημίες του Λιμανιού, τη περιβαλλοντική ρύπανση, το κυκλοφοριακό, προβλήματα μέσα στην πόλη. Αυτά μέχρι τώρα απορροφά η πόλη του Πειραιά από το Λιμάνι και τίποτα παραπάνω. Η Πόλη δικαιούται να διεκδικεί οφέλη από το Λιμάνι. Δικαιούται να έχει λόγο για το Λιμάνι και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια και τώρα φυσικά, όπου διακυβεύεται το μέλλον του Λιμανιού και κατ επέκταση ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του μέλλοντος της πόλης μας.
Ενόψει της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, μια συζήτηση και μια διαδικασία η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια και φαίνεται να ολοκληρώνεται, ως Δημοτική Αρχή, πράξαμε αυτό που είχαμε υποσχεθεί. Υποστηρίξαμε το δημόσιο χαρακτήρα του Λιμανιού, όχι τη μη εμπλοκή ιδιωτών. Κατά τη δική μου άποψη μου και της Δημοτικής Αρχής, θα έπρεπε να εμπλακούν ιδιώτες στο Λιμάνι. Η πρόταση μας ήταν να εμπλακούν με μακροχρόνιες παραχωρήσεις όπως γινόταν μέχρι τώρα, και όχι με την πώληση των μετοχών του Λιμανιού.
Καταθέσαμε επίσης στην κυβέρνηση –και στην προ, προηγούμενη αλλά και στις δύο τελευταίες-, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με πλήρη στοιχειοθετημένο φάκελο και τεκμηριωμένα επιχειρήματα, την πρότασή μας για τη δυνατότητα να λειτουργήσουμε Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο στον Πειραιά. Η πρόταση αφορούσε τα όρια του Δήμου Πειραιά, δεν θα μπορούσε η Δημοτική Αρχή να συζητήσει για το κομμάτι του Λιμανιού που αφορά τη Δραπετσώνα, το Κερατσίνι και το Πέραμα. Εμείς, για να είμαστε ειλικρινείς, έχουμε και το «καλό» κομμάτι του Λιμανιού στα όρια του Δήμου, είναι το κομμάτι της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας. Οι όμοροι Δήμοι, έχουν τα δύσκολα κομμάτια του Λιμανιού, με μεγαλύτερη επιβάρυνση ακόμα και από τη δική μας.
Η Βουλή των Ελλήνων καλώς ή κακώς και κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες που όλοι τις γνωρίζουμε, τον Αύγουστο δεσμεύτηκε απέναντι στους εταίρους, δανειστές, για ορισμένα πράγματα. Είμαστε υποχρεωμένοι να σεβαστούμε και τους Νόμους και αυτές τις δεσμεύσεις απέναντι στους εταίρους μας. Κατά την άποψή μου, δε νομίζω ότι είναι εποχή εύκολων και ανέξοδων επαναστάσεων και συνθημάτων, την ώρα που η χώρα περνάει αυτά που περνάει. Στο πλαίσιο σύναψης αυτής της νέας συμφωνίας, επανήλθαμε διεκδικώντας για τον Δήμο και τους κατοίκους αυτά που δεν είχαν μέχρι σήμερα: Αντισταθμιστικά οφέλη, ανταποδοτικά οφέλη, λόγο στις επενδύσεις στην πόλη και στην κρουαζιέρα, συμμετοχή στη διοίκηση.
Θεωρώ ότι είναι κάποια δεδομένα που αν εξασφαλιστούν, θα μας δώσουν τη δυνατότητα, έστω και με όχι δημόσιο Λιμάνι, αυτά που δεν καταφέραμε, δυστυχώς, με δημόσιο Λιμάνι να τα καταφέρουμε ενδεχομένως, έχοντας δώσει τη διαχείριση του Λιμανιού σε ιδιώτες. Επαναλαμβάνω: αυτά τα δικαιούται η πόλη του Πειραιά. Δεν μπορεί να παραμένει ο φτωχός συγγενής ενός Λιμανιού. Άποψη δική μου και της Δημοτικής Αρχής, την οποία είχαμε πει προεκλογικά, είναι ότι η ανάπτυξη του Πειραιά θα έρθει, βλέποντας τη θάλασσα. Βλέποντας στο Λιμάνι.
Όραμά μας είναι η ανάδειξη του Πειραιά ως Επιχειρηματικού, Τουριστικού, Πολιτιστικού, Ναυτιλιακού και Εμπορικού Προορισμού.
Διεθνούς Αναγνωρισιμότητας και Εμβέλειας, προστιθέμενης περιβαλλοντικής και κοινωνικής αξίας. Αυτό είναι το όραμά μας για τον Πειραιά και πιστεύω πως είναι μονόδρομος η ανάπτυξη να έρθει από τη θάλασσα. Δεν έχουμε σαν Πόλη κάποιες άλλες δυνατότητες να εκμεταλλευθούμε, έχουμε τη ναυτιλία, τον τουρισμό, το Λιμάνι, τα στεριανά επαγγέλματα που αφορούν στη ναυτιλία. Αυτά πρέπει να αναπτύξουμε.
Ο Πειραιάς όμως είναι και γειτονιά για τα παιδιά, τόπος δουλειάς για τους νέους, τόπος ασφαλούς και ποιοτικής διαβίωσης της οικογένειας, αξιοπρέπειας και αναψυχής της τρίτης ηλικίας.
Η οικονομική, κοινωνική, οργανική επανένωση του Πειραιά, της Πόλης και του Λιμανιού του, είναι η κοινή συνισταμένη όλων των προσπαθειών μας.
Δουλεύουμε συστηματικά, με ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό ως Δημοτική Αρχή και ως Δήμος, χρησιμοποιώντας πρωτοποριακά εργαλεία, εφαρμόζοντας τα πλέον σύγχρονα μοντέλα και τις βέλτιστες πρακτικές.
Το σχέδιο μας για την πόλη, βασίζεται καταρχήν στο Ολοκληρωμένο Σχέδιο Αστικής Ανάπτυξης του Πειραιά. Να γίνει η Πόλη τεχνολογικά «έξυπνη», αστικά «βιώσιμη», αναπτυξιακά «γαλάζια», και περιβαλλοντικά, δυστυχώς… «πράσινη». Μακάρι να μπορούσε να γίνει κόκκινη, αλλά περιβαλλοντικά είναι «πράσινη».
Πριν λίγες εβδομάδες βρέθηκα στις Βρυξέλλες, και ξέρετε, ήταν μεγάλη ικανοποίηση, και υπερηφάνεια για έναν νέο –στην ιδιότητα- Δήμαρχο, όταν κατά τη συνάντηση μου με την αρμόδια Επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής και τα τεχνικά κλιμάκια των Βρυξελλών, παρουσιάσαμε την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση και δεχθήκαμε πολλά μπράβο και συγχαρητήρια. Ήταν σημαντικό για εμάς, από ανθρώπους που είναι πιο μπροστά από εμάς σε αυτού του είδους τις διαδικασίες, να μας συγχαίρουν. Παρουσιάσαμε τη μελέτη και τον σχεδιασμό μας για την εφαρμογή του εργαλείου της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ και του ΠΕΠ Αττικής και λίγο πολύ μας είπαν, ότι πάμε πιο γρήγορα από την κεντρική κυβέρνηση και τις αρμόδιες αρχές της χώρας, διότι πράγματι εμείς, έχουμε ένα ευέλικτο σχήμα στον Δήμο και με εξωτερικούς συνεργάτες καταφέραμε μέσα σε 18 μήνες, αμέσως μετά τις εκλογές του Μάιου, να παρουσιάσουμε την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση, μια πλήρη παρουσίαση και πραγματικά κάναμε μια καλή δουλειά και δικαίως δεχθήκαμε τα συγχαρητήρια της επιτροπής και της Επιτρόπου.
Ο Πειραιάς δεν έχει άλλη επιλογή από το να εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο «Maritime Cluster», σε ένα ζωντανό ναυτιλιακό οικοσύστημα.
Επιλογή αυτονόητη για εσάς, την ακαδημαϊκή κοινότητα του Πανεπιστημίου Πειραιά, αλλά όχι και όσους διαχειρίζονταν για χρόνια τα κοινά του Δήμου μας, γιατί παρακολουθούσαν αδρανείς και αμέτοχοι και την ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού, η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και μια δεκαετία, δεν είναι κάτι νέο, αλλά και τις εξελίξεις στη ναυτιλία, τις διεθνείς μεταφορές και το διεθνές εμπόριο. Η Δημοτική Αρχή απουσίαζε και ήταν θεατής των εξελίξεων όλα αυτά τα χρόνια.
Στόχος μας είναι να συνεργαστούμε με όλους τους θεσμικούς, παραγωγικούς και δημιουργικούς φορείς της Πόλης για να εκμεταλλευθούμε κάθε αναπτυξιακή προοπτική που προσφέρει η Γαλάζια Οικονομία.
Ισχυρή εσωτερική διασύνδεση, περισσότερη εξωστρέφεια, λιγότερη γραφειοκρατία. Ένα πλέγμα που δίπλα στα εκκολαπτήρια νεοφυών επιχειρήσεων θα επανεγκατασταθεί η ναυτιλιακή επιχειρηματική κοινότητα, ένα μεγάλο μέρος της οποίας έχει φύγει από την πόλη, θα παρέχονται one-stop-shop υπηρεσίες, πανεπιστήμιο, έρευνα και καινοτομία θα αποκτήσουν επιχειρηματικό ορίζοντα.
Όπως γνωρίζετε στην πόλη μας, ζούμε πια με το μεγαλεπίβολο όραμα της φιλοξενίας της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης του 2021 από τον Πειραιά. «Η πλωτή πόλη», όπως ονομάσαμε τον φάκελο της υποψηφιότητάς μας, το ναυτικό σταυροδρόμι πολιτισμών και ανθρώπων, έχει όλα εκείνα τα ασυναγώνιστα εφόδια, πολιτιστική δημιουργία, υποδομές, ανθρώπινο κεφάλαιο, ιστορία, που είναι απαραίτητα για μια άρτια, οργανωτικά και καλλιτεχνικά παραγωγή.
Αποδείξαμε άλλωστε τον Μάιο του 2015, ότι μπορούμε να αντεπεξέλθουμε σε ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες, όταν κατά κοινή ομολογία, καταφέραμε να διοργανώσουμε με επιτυχία την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας στον Πειραιά.
Επιτρέψτε μου κλείνοντας να πω ότι όπως γνωρίζετε, το Πανεπιστήμιο Πειραιά για τη νέα Δημοτική Αρχή είναι σημείο αναφοράς, αλλά δεν έχει τη σύνδεση που θα έπρεπε με την πόλη, με τη Δημοτική Αρχή, με τους φορείς και πιστεύω ότι πρέπει να αλλάξει αυτό, γιατί για εμάς το Πανεπιστήμιο Πειραιά είναι καταλύτης για όποιο αναπτυξιακό σχέδιο έχουμε.
Επιδιώκουμε τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, προσβλέπουμε στην υποστήριξη του, είμαστε υπερήφανοι για την πρόοδο και την αναγνώριση που κερδίζει μέρα με την μέρα.
Με την πεποίθηση ότι δεν υπάρχει καταλληλότερος χώρος από αυτόν της ελεύθερης σκέψης και της έρευνας, της δημιουργίας και της έμπνευσης, για να συζητήσουμε ακαδημαϊκά, τεχνοκρατικά, πολιτικά, οραματικά για τη σχέση του Λιμανιού με την Πόλη, για το μέλλον του Πειραιά μας, σας ευχαριστώ πολύ για τη δυνατότητα που είχα να περιγράψω το όραμα της Δημοτικής Αρχής και το δικό μου προσωπικά για την Πόλη-Λιμάνι και εύχομαι καλή επιτυχία στην ημερίδα. Με αγωνία και με ενδιαφέρον περιμένουμε τα αποτελέσματα που θα εξαχθούν από την ημερίδα. Σας ευχαριστώ, να είστε όλοι καλά».