Παρά τις επιφυλάξεις που διατηρούσε, εξ’ου και «Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες», ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων που έκανε ως υπουργός Άμυνας με τους Γερμανούς και τους Σαουδάραβες, για την εξεύρεση λύσης στην υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των υποβρυχίων, απέδειξε περίτρανα τώρα πως απέτυχε να «ξετρυπώσει» το διάβολο και δέχθηκε μια σύμβαση που κρατάει «ομήρους» τους εργαζόμενους και απειλεί με κλείσιμο την εταιρία, όπως και να τινάξει στον αέρα το πρόγραμμα των υποβρυχίων για τα οποία έχουν πληρωθεί πάνω από 2 δισ. ευρώ.
Οι 1.000 και πλέον εργαζόμενοι καλούνται να προσέλθουν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μετά το Πάσχα, με τη δαμόκλειο σπάθη της εκ περιτροπής εργασίας μίας μόνο ημέρας την εβδομάδα. Οι ίδιοι καταγγέλλουν ότι χρησιμοποιούνται ως μοχλός πίεσης της διοίκησης της επιχείρησης προς την κυβέρνηση προκειμένου να καταβληθούν περί τα 140 εκατομμύρια ευρώ που προέβλεπε η σύμβαση να έχουν πιστωθεί στο λογαριασμό των Ναυπηγείων από το Ελληνικό Δημόσιο. Ταυτόχρονα, επιρρίπτουν ευθύνες για τον εκβιασμό που σήμερα υφίσταντο και στην κυβέρνηση, η οποία το 2010 με υπουργό Άμυνας τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο και υπουργό Οικονομικών τον κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου προχώρησε σε υπογραφή συμφωνίας, η οποία προέβλεπε χρονοδιάγραμμα πληρωμών, αλλά όχι συνδεδεμένο με αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα προόδου εργασιών.
«Η ιδιοκτησία μάς χρησιμοποιεί ως μέσο πίεσης με σκοπό να πάρει τα χρήματα που προβλέπονται από τη σύμβαση του 2010, ενώ άδικη είναι η στάση της κυβέρνησης που δεν εφαρμόζει το νόμο», επισήμανε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά «Τρίαινα», κ. Βασίλης Καρακίτσιος. Ερωτηθείς τι έφταιξε και η υπόθεση οδηγήθηκε αμέσως μετά τη δήθεν «διάσωση» και πάλι σε αδιέξοδο, ο κ. Καρακίτσιος δείχνει την κάκιστη και ίσως περίεργη επιλογή να μην προβλεφθεί πουθενά πως οι δόσεις προς τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα καταβάλλονται εφόσον διαπιστώνεται πρόοδος εργασιών στα τρία υπό ολοκλήρωση υποβρύχια και στα άλλα δύο που θα ναυπηγούνταν.
«Αντ’ αυτού, το χρονοδιάγραμμα πιστώσεων συνδέθηκε με τις παραδόσεις των υποβρυχίων», δήλωσε ο πρόεδρος του Σωματείου. Η πρώτη δόση που έπρεπε και δεν καταβλήθηκε ήταν αυτή του Μαΐου 2011 ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ. Έκτοτε οι εξελίξεις και σε συνδυασμό με τις κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν προφανές πως θα οδηγούσαν στην κατάρρευση της συμφωνίας του 2010. «Εμείς ζητούμε κυβέρνηση και ιδιοκτησία να αρχίσουν διάλογο και να βρουν λύση στο πρόβλημα των Ναυπηγείων που θα βάλει την επιχείρηση σε τροχιά ανάπτυξης και όχι σε μαρασμό και λουκέτο στα οποία οδηγούν επιλογές-αποφάσεις όπως αυτή της εκ περιτροπής εργασίας», κατέληξε κ. Καρακίτσιος.
Η κυβέρνηση, πάντως, διά της υπουργού Ανάπτυξης κ. Άννας Διαμαντοπούλου και του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Κώστα Σπηλιόπουλου υπόσχονται… Ανάσταση, με κινήσεις και ενέργειες που μάλλον σε προεκλογικό τέμπο κινούνται. Πληροφορίες αναφέρουν πως έχουν αναλάβει πρωτοβουλία να πείσουν τον επικεφαλής της «ομάδας δράσης» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Χορστ Ράιχενμπαχ για την ανάγκη βιωσιμότητας των Ναυπηγείων και αυτός να «πιέσει» τον επίτροπο Ανταγωνισμού, κ. Χοακίν Αλμούνια, να άρει τις κυρώσεις εις βάρος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Σύμφωνα με αυτές, η επιχείρηση δεν μπορεί να ναυπηγήσει εμπορικά πλοία αλλά ούτε και να ναυπηγήσει-επισκευάσει πολεμικά πλοία άλλων χωρών πλην του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Έχει επίσης επιβληθεί πρόστιμο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο φθάνει τα 350 εκατομμύρια ευρώ.
Και αυτά τα προβλήματα ο κ. Βενιζέλος τα γνώριζε πριν από την υπογραφή της σύμβασης του 2010, βάσει της οποίας μεταβιβάζονταν το 75,1% των μετοχών των Ναυπηγείων από τους Γερμανούς της ThyssenKrupp στους Σαουδάραβες και τον Λιβανέζο επιχειρηματία Ισκαντάρ Σάφα της AbuDhabiMar/Prininvest. Πίστεψε, ωστόσο, πως με το διαχωρισμό εμπορικού και στρατιωτικού τομέα και με την εκποίηση του εμπορικού θα ξεπεραστούν. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν έγινε και η συμφωνία άρχισε να «μπάζει» νερά. Απειλεί να βουλιάξει την επιχείρηση και μαζί της να χαθούν 2 δισ. ευρώ, τα οποία έχουν πληρωθεί από το Ελληνικό Δημόσιο για το πρόγραμμα των τεσσάρων υποβρυχίων (χρήματα που διασφαλίζονταν με τη συμφωνία κατά τον κ. Βενιζέλο). Μέχρι τώρα έχει παραδοθεί μόνο ο «Παπανικολής», ενώ τα άλλα τρία παραμένουν στα υπόστεγα των Ναυπηγείων.
Εκκρεμούν κάποιες εργασίες και οι τελικές δοκιμές εν πλω για να παραδοθούν στο Πολεμικό Ναυτικό. Αυτές όμως δεν πρόκειται να γίνουν, όπως διαμηνύει η διοίκηση της επιχείρησης, αν δεν υπάρξει πολιτική λύση στο πρόβλημα. Αν δεν πληρωθούν δηλαδή οι δόσεις που απορρέουν από τη σύμβαση του 2010. Όσον αφορά στη ναυπήγηση των δύο νέων υποβρυχίων ούτε λόγος, αφού τα Ναυπηγεία όχι μόνο δεν έχουν προχωρήσει σε εργασίες, αλλά ούτε καν σε παραγγελίες υλικού δεν έχουν προβεί. Όπως αναφέρουν πληροφορίες, οι Γερμανοί που διαθέτουν τα σχέδια των υποβρυχίων δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν βήμα πίσω προτού εξοφληθούν. Το ίδιο και οι Σαουδάραβες. Μπορεί να δηλώνουν ότι θέλουν, όπως άλλωστε και η κυβέρνηση, τη βιωσιμότητα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η έλλειψη χρημάτων και εμπιστοσύνης μεταξύ των τριών πλευρών καθιστά ωστόσο το πρόβλημα εξίσωση με πολλούς και απρόβλεπτους παράγοντες.