Της Άντζελας Πεϊτση
Μία άγνωστη παράμετρο για τη χρήση της Προβλήτας 1 του Λιμανιού Θεσσαλονίκης, φέρνει στο φως της δημοσιότητα το zougla.gr.
Σύμφωνα με τις αποκαλύψεις στις οποίες προχώρησε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων ΟΛΘ και μέλος του Δ.Σ. της ΟΜΥΛΕ, Τριαντάφυλλος Αφεντουλίδης, στο ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ ελλοχεύει ο κίνδυνος και η εκμετάλλευση της χερσαίας ζώνης του λιμανιού να περάσει στα χέρια του νέου ιδιοκτήτη, καθώς βάση νόμου, η τροποποίηση για τη χρήση του, ανήκει αποκλειστικά στη Διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, ούτε στο ΤΑΙΠΕΔ ούτε στην Κυβέρνηση.
Με αφορμή την πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου όπου συζητήθηκε το θέμα της παραχώρησης- απόδοσης της προβλήτας 1 του Λιμανιού Θεσσαλονίκης στο Δήμο Θεσσαλονίκης, μίλησε ο κ. Αφεντουλίδης. «Η προβλήτα 1, όσο κι αν το θέλει το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση επιθυμεί την πώλησή της, η διαχείρισή της δεν μπορεί να περάσει στη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, αν δεν αποφασίσει ο ίδιος ο ΟΛΘ. Η τροποποίηση της χερσαίας ζώνης του Λιμένα Θεσσαλονίκης, ανήκει βάση νόμου στην αποκλειστική αρμοδιότητα του ΟΛΘ. Υπάρχει μπροστά μας λοιπόν, ορατός ο κίνδυνος, στην περίπτωση που προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού και αναλάβει ο νέος ιδιώτης, όχι μόνον ο Δήμος Θεσσαλονίκης να μην αναλάβει τη διαχείριση της προβλήτας 1, αλλά ο ιδιώτης να διαχειρίζεται τα δέκα πρώτα μέτρα της παραλίας ως και το Παλατάκι. Αυτά ανήκουν στη χερσαία ζώνη του Λιμένα Θεσσαλονίκης μέχρι την τακτοποίηση του θέματος, σύμφωνα με το νόμο της παραχώρησης του 2008». Και επισημαίνει: «Δεν ξέρω αν αυτό το καίριο και κομβικό κομμάτι το γνωρίζει ο κ. Μπουτάρης και η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά είναι σίγουρο πως δεν το γνωρίζουν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης. Είναι πραγματικά ένα τρομακτικό και απειλητικό σκηνικό».
Λιμάνι και πολιτισμός
Άρρηκτα συνδεδεμένα είναι τα τελευταία χρόνια, το Λιμάνι Θεσσαλονίκης με τα πολιτιστικά δρώμενα στην πόλη. Η αρχή έγινε από το 1997, όταν η Θεσσαλονίκη ήταν «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης». Τότε και με αφορμή αυτό το γεγονός, είχαν ανακαινιστεί οι αποθήκες του Λιμένος Θεσσαλονίκης και διατέθηκαν για τη φιλοξενία εκατοντάδων έως και σήμερα πολυποίκιλων εκδηλώσεων πολιτισμού. Μιλώντας γι’ αυτή «τη σχέση», ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων επεσήμανε: «Στα τελευταία δεκαπέντε χρόνια έχει οικοδομηθεί μία σχέση Λιμανιού με τον Πολιτισμό, από τότε που ανακατασκευάστηκαν οι αποθήκες του Λιμανιού όταν ήταν η Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Ο Οργανισμός ανέλαβε τη συντήρηση και την επιμέλειάς τους. Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί και η ανάπλαση της προβλήτας ώστε να μπορούν να έρχονται, όλοι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης, άνετα και απρόσκοπτα. Είναι κρίμα να διακοπεί αυτή η σχέση «Λιμανιού και Πολιτισμού».
Οι κινητοποιήσεις
Αιτήματα εργαζομένων
Οι εργαζόμενοι μιλούν για «ξεπούλημα» του Λιμανιού και κρίνουν ως αναγκαίο και επιβεβλημένο να προγραμματιστεί και να υλοποιηθεί μία ουσιαστική και δημόσια διαβούλευση με τα πολιτικά κόμματα, τους αυτοδιοικητικούς φορείς, την περιφέρεια, τους παραγωγικούς φορείς, την επιστημονική κοινότητα και την Κυβέρνηση, ώστε να προσδιοριστεί μια «Εθνική Πολιτική ανάπτυξης τους ΟΛΘ».
Χαρακτηριστικά ζητούν και αναφέρουν τα παρακάτω:
-Στην θεμελίωση του Δημόσιου χαρακτήρα των Λιμανιών
-Στην ανάγκη για ανάπτυξη – επενδύσεις
-Στην αρμονική συνύπαρξη Λιμανιού και Πόλης Περιφέρειας
-Στην αύξηση της απασχόλησης με προσλήψεις σταθερών θέσεων εργασίας
-Στην ύπαρξη θεσπισμένων εργασιακών σχέσεων και Σ.Σ.Ε
“Θεωρούμε απαραίτητο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να εισέλθει σε ρότα ανάπτυξης. Τώρα. Ας αφήσουν τα ξεπουλήματα και ας πιάσουμε όλοι δουλειά για την ανάπτυξη του”.
Ας ξεκινήσουμε από “χτες” την ανάπτυξη του Δημόσιου Λιμένα. Ας ξεκινήσουμε να μετατρέπουμε την κερδοφορία του σε ανάπτυξη:
– με σχεδιασμό του επενδυτικού προγράμματος, με νέες υποδομές και με εκσυχρονισμό υποδομών και ανωδομών. (αξιοποίηση των αποθεματικών, χρηματοδοτικών προγραμμάτων και χρηματοπιστωτικής φερεγγυότητας της Ο.Λ.Θ. ΑΕ)
– με τις απαραίτητες ενέργειες για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος σε νέες δραστηριότητες και εκμεταλλεύσεις (logistics terminal,εμπορευματικό κέντρο, cruise terminal, νέες υποδομές περιμετρικά του λιμένος κα)
– με προσέλκυση νέων φορτίων και δημιουργία clusters υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας, με άμεσες προσλήψεις εργαζομένων, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της απασχόλησης με όρους θεσπισμένων εργασιακών σχέσεων.
– με αξιοποίηση και εκσυγχρονισμό των χερσαίων δικτύων μεταφοράς για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών (σιδηρόδρομος, οδικά δίκτυα)
– με τιμολογιακή πολιτική που θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας επιχειρηματικότητας (μείωση τιμολογίου εξαγωγών και εισαγωγής πρώτων υλών για βιομηχανία κ.α.)
«Είναι σημαντικό εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής και ιδιαίτερα στη σημερινή υφεσιακή συγκυρία να αξιοποιηθεί για τη δημιουργία προϋποθέσεων ανάκαμψης. Κρίσιμο μέγεθος αποτελεί βέβαια η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα. Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα τα έσοδα είναι μεγαλύτερα από αυτά της πώλησης, χωρίς να συνυπολογίσουμε τα πολλαπλασιαστικά οφέλη που προκύπτουν από την αναπτυξιακή του συμβολή στα μακροοικονομικά μεγέθη της περιοχής του».
Και σημειώνουν: «Θα υπερασπιστούμε με κάθε τρόπο και μέσο το Δημόσιο Λιμάνι και την δουλειά μας . Δηλαδή την ζωή και την αξιοπρέπεια μας. Συνεχίζοντας με συνέπεια και συνέχεια, ξεκινάμε νέο κύκλο κινητοποιήσεων. Με Αποχή από την εργασία στις 25, 26 και 27 Μαρτίου. Θα συνεχίσουμε για το επόμενο διάστημα χρησιμοποιώντας όλες τις μορφές κινητοποιήσεων: απεργίες στάσεις εργασίας αποχή από υπερωρίες και εργασία Σαββάτου -Κυριακής, με παρεμβάσεις σε Κυβερνητικά Όργανα και Φορείς, Συσκέψεις Ενημερώσεις. Στέλνουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση, ότι η Πώληση, του ΟΛΘ, του Λιμένα της Θεσσαλονίκης, της πόλης της Θεσσαλονίκης δεν θα είναι περίπατος. Δεν θα «περάσει».