Σε θέμα μείζονος σημασίας αναδεικνύεται πλέον το επίπεδο υγειονομικής ασφάλειας των κοντέινερ που προέρχονται από την Άπω Ανατολή και διακινούνται μέσω (και) του λιμανιού του Πειραιά. Η κατά τεκμήριον εγκυρότερη γαλλική εφημερίδα, η Le Monde, σε άρθρο της κάνει λόγο για δύο εκατομμύρια «τοξικά κοντέινερ».

«Des millions de conteneurs maritimes hautement toxiques», είναι ο τίτλος του θέματος της εφημερίδας !
Στο ίδιο ρεπορτάζ αναφέρεται πως υγειονομική «βόμβα» αποτελούν τα εμπορεύματα αλλά και τα ίδια τα κοντέινερ που φθάνουν στα λιμάνια της Ευρώπης από χώρες της Ασίας όπως η Κίνα και το Βιετνάμ, αφού συχνά μετατρέπονται σε «θαλάμους» τοξικών αερίων και καρκινογόνων ουσιών που συνιστούν σοβαρό κίνδυνο για την υγεία των καταναλωτών αλλά και μια σειρά υπαλλήλων που καλούνται να τα χειριστούν όπως αποκαλύπτει με ρεπορτάζ της η ίδια εφημερίδα. Πρόκειται για ένα φαινόμενο τεραστίων διαστάσεων αφού ένα εκατομμύριο κοντέινερ γεμάτα εμπορεύματα φθάνει κάθε εβδομάδα στην Ευρώπη, μέσω πλοίων. Όπως αναφέρει η Monde, το 15%-20% των κοντέινερ που φθάνουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια, δηλαδή ένα στα πέντε, περιέχουν ιδιαιτέρως επικίνδυνα αέρια, καρκινογόνα ή νευροτοξικά.

Αυτές οι τοξικές, άοσμες και άχρωμες ουσίες απειλούν πολλές κατηγορίες εργαζομένων: υπαλλήλους του λιμανιού, των τελωνείων, μεταφορείς κλπ.

Η παρουσία των τοξικών αερίων εκτιμάται πως οφείλεται εν μέρει στην διαδικασία απολύμανσης που συχνά είναι υποχρεωτική, για να αποφευχθεί μεταξύ άλλων η μούχλα. Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες ασφαλείας που πρέπει να τηρηθούν, αλλά δυστυχώς δεν ακολουθούνται πάντα.

Υπάρχει επίσης μια άλλη πηγή τοξικότητας που απειλεί εξίσου την υγεία. Πρόκειται για αέρια και ατμούς που εκπέμπονται από τα ίδια τα προϊόντα κατά την διάρκεια της μεταφοράς: τα έπιπλα, τα παπούτσια, τα ρούχα, που κατασκευάζονται στην Ασία και κυρίως στο Βιετνάμ και την Κίνα περιέχουν συχνά διαλύτες με καρκινογόνες ουσίες.