«Όσα ξέρει ο νοικοκύρης δεν τα ξέρει ο κόσμος όλος…» λέει η λαϊκή παροιμία. Αλλά στην προκείμενη υπόθεση η ηγεσία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, και όχι μόνο, γνωρίζει τη σημαίνει ο ανταγωνισμός από άλλα εμπορικά λιμάνια που βρίσκονται στο «μαλακό υπογάστριο» της Βαλκανικής η ανάπτυξη των οποίων εν δυνάμει «απειλεί» τον ΟΛΘ.

Μάλιστα στο 14ο φύλλο της εφημερίδας “Portthess” που εκδίδει η ΟΛΘ Α.Ε γίνεται μία ανάλυση των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων του ΟΛΘ σε σχέση με τα «εν δυνάμει», όπως προαναφέρθηκε, τρία βασικά λιμάνια που γεωπολιτικά βρίσκονται σε θέση να ανταγωνιστούν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Παραλείποντας τα στοιχεία περί τον ΟΛΘ «αντιγράφουμε» από το σχετικό έντυπο τις τρείς «απειλές».
Ειδικότερα : «Το Δυρράχιο της Αλβανίας, το Μπαρ του Μαυροβουνίου και το Μπουργκάς της Βουλγαρίας απειλούν υπό προϋποθέσεις την πρωτοκαθεδρία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στη νότια Βαλκανική. Τα προφίλ των τριών λιμανιών σχηματίζονται από τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που διαθέτουν ως ακολούθως:
Το… δυναμικό Δυρράχιο
Το λιμάνι του Δυρραχίου φαντάζει σε αυτή τη φάση το δυνητικά ανταγωνιστικότερο της ευρύτερης περιοχής για τη Θεσσαλονίκη, ειδικότερα σε ό,τι αφορά φορτία της FYROM και του Κοσόβου. Η αλβανική πόλη αποτελεί βασικό κρίκο του υπό κατασκευή πανευρωπαϊκού άξονα 8, που αρχίζει από την Ιταλία και κατευθύνεται προς τα ανατολικά περνώντας από το Μπάρι, το Μπρίντιζι, το Δυρράχιο, τα Τίρανα, τα Σκόπια, το Μπουργκάς και τη Βάρνα.
Σε αυτή τη διαδρομή η θέση του είναι στρατηγικής σημασίας, κάτι που σημαίνει πως εν πολλοίς η θέση στον λιμενικό καταμερισμό της περιοχής θα κριθεί στο επίπεδο των υποδομών εντός κι εκτός λιμένος. Ήδη η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανάπτυξης και Ανασυγκρότησης χρηματοδοτούν από κοινού έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του λιμένος, ενώ χρηματοδότηση υπάρχει και από την Ιταλία στο πλαίσιο του προγράμματος Italbalk. Τα έργα αφορούν την κατασκευή νέας προβλήτας και την εκβάθυνση του λιμένα. Το έως τώρα μικρό του βύθισμα έδινε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, κάτι που θα πάψει να ισχύει όταν ολοκληρωθεί η εκβάθυνση και το Δυρράχιο θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία panamax, δηλαδή που εξυπηρετούν χύδην φορτίο 65.000 – 70.000 τόνων.
Παράλληλα, σημαντικά έργα υποδομής βρίσκονται σε φάση υλοποίησης και εκτός λιμένος. Κυρίως οι οδικοί άξονες που θα συνδέουν το Δυρράχιο με τα Σκόπια και την Πρίστινα, πρωτεύουσα του Κοσόβου. Εκτιμάται ότι σε μια πενταετία η μεταφορά φορτίων στις δύο αυτές περιοχές μέσω Δυρραχίου θα εμφανίζει πλεονεκτήματα έναντι της Θεσσαλονίκης, λόγω μικρότερης απόστασης, αλλά και κοινών εθνοτικών και θρησκευτικών πεποιθήσεων και αναξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο στα δυτικά Βαλκάνια –κυρίως στην Αλβανία- θα αποτελεί για πολλά χρόνια συγκριτικό μειονέκτημα στο πεδίο των συνδυασμένων μεταφορών στη νοτιοανατολική Ευρώπη, ενώ δε λείπουν επενδυτικά σχέδια για άλλα λιμάνια της Αλβανίας, όπως του Φλόρε, που θα λειτουργήσουν ανταγωνιστικά προς το Δυρράχιο.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι το λιμάνι του Δυρραχίου συμμετέχει σε πολλά Ευρωπαϊκά προγράμματα, γεγονός που αν το εκμεταλλευτεί σωστά θα του προσδώσει χρήσιμα εργαλεία και τεχνογνωσία για την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς του. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το γεγονός ότι η κινεζική COSCO έχει εκφράσει την πρόθεση να επενδύσει στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) του Δυρραχίου, κάτι που αν συμβεί θα αποτελέσει σημαντική απειλή για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όχι μόνο λόγω της μεγάλης δυναμικής των Κινέζων στις θαλάσσιες μεταφορές, αλλά και διότι σήμερα η COSCO είναι σημαντικός πελάτης του ΟΛΘ.
Το… οικονομικό Μπαρ
Κινέζοι και Ιταλοί καλοβλέπουν το Μπαρ, το λιμάνι του Μαυροβουνίου, ώστε να προχωρήσουν σε επενδύσεις και να αποκτήσουν βάση στην Αδριατική. Αυτό το γεγονός από μόνο του δείχνει τη δυναμική ενός λιμανιού που μπορεί να θεωρείται –και να είναι- ακόμη μικρό, αλλά η ανάπτυξή του είναι ραγδαία.
Διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση με τα Σκόπια, ενώ τα τιμολόγια του είναι πολύ χαμηλότερα από αυτά της ΟΛΘ ΑΕ, γεγονός που το καθιστά ελκυστικό για τις ναυτιλιακές εταιρίες. Επιπλέον, το πολύ απλούστερο νομοθετικό καθεστώς του Μαυροβουνίου για την ίδρυση και λειτουργία των επιχειρήσεων συνιστά ένα ακόμη συγκριτικό πλεονέκτημα. Στον αντίποδα, το Μπαρ υστερεί έναντι της Θεσσαλονίκης σε πολλά που αφορούν τη μεταφορά και τη διακίνηση φορτίων από και προς τα Σκόπια. Δεν είναι τυχαίο ότι οι μεταφορικές εταιρίες της FYROM επιλέγουν σε συντριπτικό βαθμό το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για να κάνουν τη δουλειά τους, ενώ για το Μπαρ ο ανταγωνισμός προέρχεται και από την ανάπτυξη του λιμανιού του Δυρραχίου.
Το… ανερχόμενο Μπουργκάς
Στα ανατολικά Βαλκάνια το βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς –εννοείται ότι εξαιρείται η Κωνσταντινούπολη λόγω στρατηγικής θέσης και μεγέθους- είναι ανταγωνιστικό της Θεσσαλονίκης. Η Βουλγαρία είναι πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Μπουργκάς διαθέτει συγκεκριμένα πλεονεκτήματα: βρίσκεται πάνω στον πανευρωπαϊκό οδικό άξονα 8, ο σιδηρόδρομος φτάνει στα κρηπιδώματα, υπάρχει εξειδίκευση στη διαχείριση χύδην φορτίων, ενώ διαθέτει μεγάλους αποθηκευτικούς ψυκτικούς χώρους. Αντίθετα, έχει μικρό σταθμό διακίνησης κοντέινερ, ενώ το οδικό δίκτυο εκτός του λιμένος είναι σε μέτρια έως κακή κατάσταση».
theseanation

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης