Απάντηση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, σε επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Μαρίνας Χρυσοβελώνη, «σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση των Βορείων Σποράδων με τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Βόλου»

 

«Κυρία συνάδελφε, η ερώτησή σας η σημερινή, αλλά και η προηγούμενη, του Ιουλίου, επιτρέψτε μου να πω ότι βρίθει ανακριβειών και αυθαίρετων συμπερασμάτων, αλλά και αναδεικνύει μία ελλιπή γνώση του πώς λειτουργούν στη χώρα μας οι θαλάσσιες μεταφορές. Θα απαντήσω με δεδομένα και με στοιχεία:

 

Σε ό,τι αφορά στην υφιστάμενη σύνδεση των Βορείων Σποράδων, υπάρχουν πλοία που συνδέουν τα νησιά αυτά με το λιμάνι του Βόλου και με το λιμάνι του Αγ. Κωνσταντίνου -αναφέρω χαρακτηριστικά το «Express Skiathos» με το Βόλο, το οποίο κάνει δύο δρομολόγια την ημέρα κι ένα δρομολόγιο Τρίτη, Τετάρτη και Σάββατο, καθώς και το «Flying Cat 5» και το «Express Πήγασος», που συνδέουν καθημερινά τις Σποράδες με το Βόλο και με τον Αγ. Κωνσταντίνο για την περίοδο από 14 Ιουνίου έως 8 Σεπτεμβρίου με ένα δρομολόγιο την ημέρα.

 

Σας ενημερώνω, επίσης, ότι έχει κατατεθεί αίτημα από το πλοίο «Άρτεμις» για έκτακτη δρομολόγηση σύνδεσης του Βόλου με τις Βόρειες Σποράδες από 21 Ιουνίου έως 8 Σεπτεμβρίου και υπάρχει και η θετική εισήγηση από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Σε ό,τι αφορά στο θέμα της νομοθεσίας: Οι θαλάσσιες μεταφορές διέπονται από τις διατάξεις του ν. 2932/01, ο οποίος ενσωματώνει τον Κοινοτικό Κανονισμό 3577/92.

 

Κυρία συνάδελφε, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία η δρομολόγηση πλοίων –και σας παρακαλώ να με προσέχετε- είναι ελεύθερη. Οι πλοιοκτήτες με βάση τη δική τους ελεύθερη επιχειρηματική πρωτοβουλία, αποφασίζουν πού θα δρομολογήσουν πλοίο. Εφόσον υπάρξει ενδιαφέρον δρομολόγησης πλοίων –προσέξτε- από Θεσσαλονίκη προς Βόλο και Θεσσαλονίκη προς Βόρειες Σποράδες, εδώ είμαστε να το δρομολογήσουμε αμέσως. Αυτά ως προς τη νομοθεσία. Τι κάνουμε, εμείς από την πλευρά μας; Η πολιτεία τι κάνει; Πρώτα απ’ όλα ελέγχει αν εκπληρούνται οι προϋποθέσεις δρομολόγησης. Και το κάνει –πιστέψτε με- καθημερινά.

 

Δεύτερον, παρεμβαίνει για λόγους δημοσίου συμφέροντος, όπου η ελεύθερη αγορά δεν εξασφαλίζει το απαιτούμενο επίπεδο εξυπηρέτησης. Τι σημαίνει «απαιτούμενο επίπεδο εξυπηρέτησης»; Σχεδιασμός δρομολογίων, επάρκεια, συχνότητα και τακτικότητα. Στη δευτερολογία μου θα σας δώσω στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η ερώτησή σας είναι τελείως αβάσιμη. Επαναλαμβάνω, για να το λάβετε υπόψη στην απάντησή σας, ότι ανέτρεξα στις δηλώσεις που έκανε ο Υπουργός Μακεδονίας Θράκης, κ. Καράογλου και θα σας αναγνώσω ακριβώς τι είπε. Και ποιά είναι η διαστρέβλωση των λεγομένων του από εσάς ή από συνεργάτες σας.

 

Ευχαριστώ.»

 

Δευτερολογία κ. Μουσουρούλη

 

«Στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών συμμετέχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Είναι ένα εργαλείο διαβούλευσης, καταγράφονται οι απόψεις και είναι γνωμοδοτικό προς τον Υπουργό. Σας ανέφερα ότι δεν υπάρχει, μέχρι στιγμής, εκδηλωθείσα επιχειρηματική πρωτοβουλία. Ο Αρχηγός σας, ο κ. Καμμένος, υπήρξε Υπουργός Ναυτιλίας. Ανατρέξτε στην εποχή που διαχειριζόταν αντίστοιχες υποθέσεις, στις σχέσεις του με το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, πώς ελάμβανε υπ’ όψιν τις γνωμοδοτήσεις του και τι ακριβώς έκανε για να εξασφαλίσει την εδαφική συνοχή της χώρας εκείνη την περίοδο κατά την οποία τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά σε σχέση με σήμερα.

 

Επειδή μου δίνετε το δικαίωμα να επεκταθώ και πέραν της ερωτήσεως, συγκρατήστε το εξής, κυρία συνάδελφε: Το 2008 οι επιβάτες ήταν 38 εκατομμύρια σε όλη την Ελλάδα, ενώ το 2012 ήταν 23 εκατομμύρια. Χάθηκαν, δηλαδή, 15 εκατομμύρια επιβάτες. Σας δίνω στοιχεία και για τα οχήματα: 8,5 εκατομμύρια οχήματα το 2008 και 5 εκατομμύρια το 2012, δηλαδή χάθηκαν 3,4 εκατομμύρια οχήματα, κλπ. Υπήρξε, λοιπόν, μια καθίζηση της κίνησης, η οποία, όμως, δεν επηρέασε, κυρία συνάδελφε –διότι κάνουμε καθημερινή διαχείριση- τη συχνότητα και την ποιότητα της εξυπηρέτησης, εκτός από ορισμένες περιπτώσεις. Για να μην αναφερθώ στα καύσιμα, που από το 2009 μέχρι σήμερα σημειώθηκε 100% αύξηση της τιμής τους.

 

Σας ξαναλέω, λοιπόν, το επίπεδο εξυπηρέτησης των Βόρειων Σποράδων με το Βόλο και τον Άγιο Κωνσταντίνο δεν έχει απομειωθεί. Ο δε κ. Καράογλου –επειδή ανέτρεξα στις δηλώσεις του- είπε, εννοώντας τη συνομιλία του με το Δήμαρχο Σκοπέλου, ότι τόσο το Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης όσο και το Υπουργείο Ναυτιλίας –και είναι αλήθεια- έχουν κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου να στηρίξουν ή να ενεργοποιήσουν επιχειρηματική πρωτοβουλία για να γίνει η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το Βόλο ή και με τις Σποράδες. Αυτό συνεχίζουμε και το κάνουμε καθημερινά.

 

Παρακαλώ –απευθύνομαι στο Σώμα- όποιος μπορεί να βοηθήσει από τη σκοπιά του, διότι δικαίωμα στην κριτική έχουν αυτοί που θέλουν και να βοηθάνε, όποιος θέλει ας μας φέρει σε επαφή με επιχειρηματικά σχήματα. Εμείς θα στηρίξουμε οποιονδήποτε θέλει να δρομολογήσει πλοίο. Ασφαλώς, στηρίζουμε και την απόφαση του Δημάρχου, εφόσον δημιουργηθεί κάποιο επιχειρηματικό σχήμα, να δρομολογηθεί πλοίο ακόμα και εκτάκτως. Σας ανέφερα το πλοίο «Άρτεμις». Κατετέθη αίτηση στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Βεβαίως και την δεχόμαστε.

 

Αυτή, είναι η λειτουργία της ελεύθερης αγοράς και κάποια στιγμή να μας ξεκαθαρίσουν οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, τέλος πάντων, αν αναγνωρίζουν τη δομή και την οργάνωση των θαλασσίων συγκοινωνιών στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Εκτός αν θέλετε να μου πείτε ότι πρέπει να αγονοποιηθούν όλες οι γραμμές της χώρας. Πείτε το, καταθέστε το σαν πρόταση και θα σας απαντήσω με στοιχεία.

 

Απάντηση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του ΚΚΕ Σπύρου Χαλβατζή «σχετικά με τις διώξεις στελεχών του ναυτεργατικού κινήματος από εφοπλιστές»

 

«Αγαπητέ κύριε συνάδελφε, όπως γνωρίζετε, η Ελλάδα είναι κράτος-μέλος του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας και έχει κυρώσει όλες τις συμβάσεις που διέπουν τις εργασιακές σχέσεις στη ναυτιλία, του 1987, του 1988 και πρόσφατα τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας του 2006, η οποία θα αρχίσει να εφαρμόζεται προσεχώς. Το λέω αυτό, γιατί σεβόμαστε απόλυτα τις αρχές, τα δικαιώματα και τις απαιτήσεις που απορρέουν από το διεθνές θεσμικό πλαίσιο. Μέσα σ’ αυτές τις αρχές και τα δικαιώματα, ασφαλώς, είναι και το δικαίωμα της συνδικαλιστικής οργάνωσης, της ελεύθερης δημοκρατικής συνδικαλιστικής οργάνωσης, το οποίο όπως είπα στηρίζουμε και σεβόμαστε.

 

Η προσπάθεια για λύσεις και προτάσεις που καταβάλλεται από το Υπουργείο είναι καθημερινή. Πιστέψτε με. Εμείς, πέρα από το θέμα, της ασφαλούς και απρόσκοπτης μεταφοράς στις θάλασσες της χώρας, έχουμε υποχρέωση ελέγχου εφαρμογής των απαιτήσεων της διεθνούς και εθνικής νομοθεσίας και αυτό κάνουμε. Θέλω να σας πω ότι και πριν και κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων στις οποίες αναφέρεστε, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, η τότε πολιτική ηγεσία, είχε απευθυνθεί προφορικά και με έγγραφα προς τις πλοιοκτήτριες εταιρείες ασκώντας κάθε δυνατό μέσο και κάθε δυνατή πίεση, προκειμένου να εκπληρώσουν άμεσα τις υποχρεώσεις τους και κυρίως τις οικονομικές.

 

Ωστόσο –και θα ήθελα την προσοχή σας εδώ- οι διαφορές που προκύπτουν στις συμβάσεις ναυτολόγησης είναι διαφορές αστικής φύσεως. Το Υπουργείο δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει παρέμβαση στις δικαστικές αρχές. Ωστόσο, προσπαθούμε σε καθημερινή βάση, σε μια δύσκολη περίοδο για τη χώρα, για όλους τους Έλληνες, για όλους τους εργαζόμενους και για όποιον ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα ιδίως σε έναν τομέα που, όπως προανέφερα στην απάντησή μου προς τη συνάδελφο των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, είναι ελλειμματικός με κάθε δυνατό μέσο να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που προκύπτουν με την απλήρωτη εργασία, κυρίως, καθώς και ευρύτερα τα ζητήματα του κλάδου.

 

Θέλω επίσης να πω ότι σήμερα έχω καλέσει -κι αυτό δεν έχει συνδεθεί με την ερώτησή σας- εντελώς συμπτωματικά, τον Σύνδεσμο των Ακτοπλόων, τον ΣΕΕΝ, προκειμένου να συζητήσουμε τις καθυστερήσεις που υπάρχουν στην πληρωμή των ναυτικών. Και δεν είναι μόνο συζήτηση, αλλά στο ίδιο πνεύμα που σας ανέφερα και πριν, άσκηση πίεσης προς τις εταιρείες να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους στο πλαίσιο της νομιμότητας. Αν χρειαστεί θα πάρουμε και μέτρα πιο δραστικά.

 

Όμως πρέπει να καταλάβουμε, κύριε συνάδελφε, ότι η διοίκηση δεν έχει μόνο ως στόχο να υπερασπίζεται την ιδιαιτερότητα του ναυτικού επαγγέλματος, έχει και την υποχρέωση να διασφαλίζει την απρόσκοπτη θαλάσσια συγκοινωνία και την εδαφική συνοχή της χώρας μας.

 

Δευτερολογία κ. Μουσουρούλη

 

Κύριε συνάδελφε, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι δεν υπάρχει ούτε μία επίσημη καταγγελία, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και στις αρμόδιες υπηρεσίες ή στο Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, που να μην έχει ελεγχθεί και να μην έχει προχωρήσει δικαστικά. Ουδεμία. Και σας παρακαλώ να με ενημερώσετε, αν έχετε κάποιο παράδειγμα περί του αντιθέτου.

 

Η δεύτερη παρατήρησή μου αφορά στο θέμα της επιστράτευσης. O ομιλών υπήρξε ο Υπουργός που ήρε την πολιτική επιστράτευση του 2010. Όμως, την περίοδο της κρίσης που είχαμε τον Φεβρουάριο, αφού εξαντλήθηκε κάθε μέσο -διάλογος εξαντλητικός επί της ουσίας, σε βάθος- και προωθήθηκαν κάποιες λύσεις -όσες μπορούσαν να προωθηθούν στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του Υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά και της εθνικής οικονομίας- διαπιστώθηκε πρόβλημα τροφοδοσίας των νησιών και κυρίως εκείνων που είναι πλήρως απομονωμένα. Που δεν έχουν άλλο μέσο επικοινωνίας. Δεν έχουν αεροδρόμιο, ή ελικοδρόμιο. Το πλοίο είναι το μοναδικό τους μέσο επικοινωνίας και παρά το γεγονός ότι πολλοί εκ των συνδικαλιστικών φορέων, σχεδόν οι μισοί, προβληματίστηκαν αν θα έπρεπε να συνεχίσουν την απεργία ή όχι, την έκτη, έβδομη μέρα, πήραμε αυτό το μέτρο –και σας καλώ να το συμμεριστείτε – προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία. Οι ελλείψεις ήταν σημαντικές σε καύσιμα, σε τρόφιμα, σε φάρμακα. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο έχουμε ανοίξει μία συζήτηση προκειμένου να δούμε πως τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να διασφαλίζεται αυτό το αγαθό.

 

Εκτός από το θέμα των δικαστικών εκκρεμοτήτων, είπατε καικάτι άλλο, κύριε συνάδελφε, το οποίο με προβλημάτισε. Ότι το Υπουργείο δεν κάνει τίποτα. Σας προκάλεσα να μου δώσετε παραδείγματα. Το Υπουργείο κάνει πολλά, αλλά δεν τα δημοσιοποιεί. Δεν βγαίνουμε καθημερινά με δελτία Τύπου να ενημερώσουμε τι γίνεται με κάθε διαφορά που προκύπτει. Έχουμε την εντολή να προσέχουμε το τρίπτυχο της ελληνικής ναυτιλίας, τον ναυτικό, το πλοίοκαι την επιχειρηματικότητα. Δεν μπορεί το ένα χωρίς το άλλο. Πρέπει να συνυπάρχουν με τρόπο ισόρροπο, δίκαιο στο πλαίσιο –επαναλαμβάνω- της διεθνούς και της εθνικής νομοθεσίας.

 

Θέλω πάντως να σας διαβεβαιώσω ότι επί των ημερών μου, ποτέ δεν υπήρξε, ακόμα και σε περιπτώσεις που η ένταση κορυφώθηκε, καταστολή. Έχω μαζί μου όλες τις ανακοινώσεις των συνδικαλιστικών φορέων και του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας. Την 6η Φεβρουαρίου 2013 -που ήταν και η πιο δύσκολη μέρα των απεργιών-δεν υπήρξε καμία απολύτως ενέργεια καταστολής.Μάλιστα εγώ ο ίδιος -και χαίρομαι για την ευκαιρία που μου δίνετε- ζήτησα να έρθω να συνομιλήσω με την τότε Γενική Γραμματέα του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας και τους συνδικαλιστές, αλλά δεν μου εδόθη αυτή η ευκαιρία. Θέλω, λοιπόν να σας διαβεβαιώσω ότι θέμα καταστολής ούτε υπήρξε, ούτε ετέθη, ούτε θα υπάρξει στο μέλλον.

 

Ο Υπουργός Ναυτιλίας είναι ανοιχτός σε έντιμο, δημιουργικό, εποικοδομητικό διάλογο. Ασκούμε –και κλείνω με αυτό- κάθε δυνατή πίεση, υπερβαίνοντας πολλές φορές τα όρια των αρμοδιοτήτων μας και τους νομοθετικούς περιορισμούς που έχουμε, για να λύσουμε τα προβλήματα της ναυτιλίας και του ναυτικού.