Σε ρότα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου βρίσκεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθώς συστάθηκε ήδη ομάδα εργασίας «για την αξιολόγηση και βελτίωση της διαδικασίας νηολόγησης, τη διεθνή προβολή και ανάπτυξη του ελληνικού νηολογίου», όπως αναφέρει η σχετική απόφαση του υπουργού, Κωστή Μουσουρούλη.
Σκοπός της ομάδας εργασίας, η οποία θα ολοκληρώσει το έργο της εντός τεσσάρων μηνών, είναι, μεταξύ άλλων, η αξιολόγηση και η υποβολή προτάσεων για τον εξορθολογισμό της υφισταμένης διαδικασίας νηολόγησης πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, καθώς και του θεσμικού πλαισίου νηολόγησης πλοίων σε συνάρτηση με την υφισταμένη εθνική νομοθεσία.

Επίσης η ομάδα εργασίας, στην οποία μετέχουν και εκπρόσωποι του ελληνικού εφοπλισμού, θα υποβάλει προτάσεις για την προώθηση της διεθνούς προβολής και ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς πρακτικές.

Ακόμη θα υποβάλει προτάσεις για τη βελτίωση της υφιστάμενης μηχανογραφικής οργάνωσης, της στελέχωσης, καθώς και για την εφαρμογή αποδοτικών λειτουργικών διαδικασιών του συνόλου των φορέων, οι οποίοι εμπλέκονται στη διαδικασία νηολόγησης, λαμβάνοντας υπόψη τα διεθνή πρότυπα και τη σχετική νομοθεσία της Ε.Ε.

Επισημαίνεται ότι πάνω από το 91,5% του ελληνόκτητου στόλου με βάση τον αριθμό των πλοίων συγκεντρώνεται σε επτά νηολόγια. Με βάση τα ετήσια στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) που αφορούν σε πλοία μεγαλύτερα των 1.000 gt, ο ελληνόκτητος στόλος προτιμά τα νηολόγια της Ελλάδος, της Λιβερίας, της Μάλτας, των Νήσων Μάρσαλ, του Παναμά, των Μπαχαμών και της Κύπρου.


Πρώτο σε προτιμήσεις

Το ελληνικό νηολόγιο είναι βέβαια πρώτο στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, ωστόσο τον τελευταίο χρόνο έχει υποστεί ορισμένα «χτυπήματα», κυρίως σημειολογικού χαρακτήρα, τα οποία όμως πλήττουν την εικόνα του ως πολύ μεγάλου νηολογίου παγκοσμίως. Το πρώτο αφορά το γεγονός ότι έχασε την πρώτη θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο από το νηολόγιο της Μάλτας.

Το δεύτερο είναι ότι το Μάιο, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια (2000), έπεσε κάτω από το ψυχολογικό όριο των 2.000 πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ).

Επίσης, από τα στοιχεία των τριών τελευταίων ετών του Committee, προκύπτει μια φθίνουσα πορεία του ελληνικού νηολογίου σε αριθμό πλοίων και χωρητικότητα, με αποτέλεσμα από το 2010 μέχρι το 2012 να χαθούν από τη σημαία σχεδόν 100 πλοία άνω των 1.000 gt.

Να σημειωθεί ότι σε ανάλογο προβληματισμό βρίσκεται και το προεδρείο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, καθώς θεωρεί ότι το ισχυρό νηολόγιο, όπως και ένας ισχυρός διοικητικός φορέας της ελληνικής ναυτιλίας, είναι ένα συγκριτικό πλεονέκτημα τους ελληνικού εφοπλισμού στους ωκεανούς του διεθνούς ανταγωνισμού.

Εναλλακτική η Κύπρος

Η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου είναι από τις πρώτες προτεραιότητες του υπουργού και αυτό διεφάνη και στη διάρκεια της προχθεσινής συνάντησής του στη Λευκωσία με την ηγεσία της Κυπριακής Ενωσης Πλοιοκτητών.

Ο κ. Μουσουρούλης παρατήρησε, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι σε ένα μεγάλο βαθμό το Κυπριακό Νηολόγιο στηρίζεται σε ελληνόκτητα πλοία. Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΚΕΠ, Γιώργος Μούσκας, ξεκαθάρισε στον υπουργό ότι η Κύπρος δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά στην ελληνική σημαία.

«Εμείς στοχεύουμε να προσελκύσουμε στο Κυπριακό Νηολόγιο όσα ελληνόκτητα πλοία εγκαταλείπουν την ελληνική σημαία. Προκειμένου να πάνε σε άλλες σημαίες καλύτερα να έρθουν στη κυπριακή. Αυτός είναι ο στόχος μας», δήλωσε στη «Ν» ο κ. Μούσκας. 

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική