Σαρανταοκτώ παραγγελίες νέων πλοίων μέσα σε έναν μήνα πραγματοποίησαν οι Έλληνες εφοπλιστές, σπάζοντας, για ακόμη μια φορά, όλα τα «κοντέρ» τον Μάιο.

Αριθμός που αποκτά ιδιαίτερη σημασία, αν συγκριθεί με εκείνον του Μαΐου 2012, οπότε και οι ελληνικές ναυτιλιακές είχαν παραγγείλει συνολικά μόλις 10 πλοία και με εκείνον του Απριλίου 2013, όπου έγιναν μόνο 19 παραγγελίες (αύξηση της τάξεως του 153%).

Ιδιαίτερα δραστήριοι αποδείχτηκαν οι «Greeks» της ναυτιλίας, για ακόμη μια φορά, όταν μάλιστα οι βασικοί ανταγωνιστές τους, οι Κινέζοι, δεν εμφάνισαν ιδιαίτερη κινητικότητα μέσα στον Μάιο, εγγράφοντας στα orderbooks των ναυπηγείων μόλις 27 νέες παραγγελίες. Η τάση των Ελλήνων για νέες επενδύσεις φάνηκε συνολικά και από τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2013, καθώς έγιναν 56 παραγγελίες.

Με «όπλο» τους την ρευστότητα και έχοντας «ανοικτή γραμμή» χρηματοδότησης από ξένες τράπεζες και κυρίως κινέζικες, οι περισσότεροι εφοπλιστές αξιοποιούν τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η διεθνής αγορά. Ισχυρό «δέλεαρ» αποτελούν, άλλωστε, οι ιστορικά χαμηλές τιμές των πλοίων, οι οποίες έχουν μειωθεί έως και 30%, σε μια προσπάθεια των μεγαλύτερων γιαρδών παγκοσμίως να προσελκύσουν νέους πελάτες.

Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια Έλληνα εφοπλιστή παραδοσιακής ναυτιλιακής οικογένειας πως: «οι τιμές είναι σε ορισμένες περιπτώσεις τόσο ελκυστικές, που πλέον για όποιον έχει την δυνατότητα να «χτίζει» πλοία αποτελεί σημαντική επένδυση για το μέλλον. Ακόμη και αν χρειαστεί να το πουλήσει κάποια στιγμή, θα το κάνει με σημαντικές υπεραξίες». Η πραγματικότητα αυτή, άλλωστε, εξηγεί και το πώς ονόματα που παραδοσιακά δραστηριοποιούνταν σε έναν συγκεκριμένο τομέα, εμφανίζονται να «τοποθετούνται» και σε διαφορετικούς. Οι 48 παραγγελίες, πάντως, όπως αναφέρουν ναυλομεσιτικοί οίκοι, έγιναν από 16 ναυτιλιακές, οι οποίες επένδυσαν πάνω από 1,3 δισ. δολ., αν και για 13 πλοία δεν έχει γίνει γνωστό το τίμημα της κατασκευής τους.

Τη μεγαλύτερη ζήτηση παρουσιάζουν τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου (26 παραγγελίες) και ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια (16 παραγγελίες) και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (6). Η στροφή προς τα πλοία ξηρού φορτίου, σύμφωνα με τους αναλυτές, γίνεται λόγω των εκτιμήσεων που υπάρχουν πως ο εν λόγω κλάδος έχει ήδη «δει» τον… πάτο του βαρελιού, άρα ίσως και προς το τέλος του τρέχοντος έτους, να υπάρξει σημαντική ανάκαμψη στις ναυλαγορές.

Τα orderbooks

Συνεχώς προστίθενται ονόματα Ελλήνων πλοιοκτητών στις λίστες… παραγγελιών (orderbooks) των ναυπηγείων. Στον τομέα του ξηρού φορτίου, με βάση τον αριθμό των πλοίων και τα ποσά που επενδύονται, ξεχωρίζουν η Golden Union του Θεόδωρου Βενιάμη, η Laskaridis Shipping του Πάνου Λασκαρίδη και η Atlantic Bulk Carriers της οικογένειας Κουμάνταρου. Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Βενιάμης εμφανίζεται να έχει παραγγείλει έξι πλοία τύπου capesize έναντι 280 εκατ. δολ. περίπου. Έξι πλοία, 4 ultramax και 2 kamsarmax, φέρεται να έχει εγγράψει στα orderbooks και ο Πάνος Λασκαρίδης, επενδύοντας περί τα 155 εκατ. δολ., ενώ η οικογένεια Κουμάνταρου (το όνομα είναι γνωστό και από την ενασχόληση του κ. Γιάννη Κουμάνταρου με την Elbisco του Κυριάκου Φιλίππου, καθώς ο εφοπλιστής έχει παντρευτεί την κόρη του τελευταίου) έδωσε κοντά στα 82,5 εκατ. δολ. για την ναυπήγηση τριών πλοίων ξηρού χύδην φορτίου.

Δεκαέξι νέες παραγγελίες «μετρά» η Golden Destiny στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων τον Μάιο.

Από τις σημαντικότερες είναι εκείνες της Capital Ship Management του Βαγγέλη Μαρινάκη για 4 τάνκερ μεταφοράς προϊόντων, συνολικής αξίας περίπου 130 εκατ. δολ., του ομίλου Αγγελικούση για 3 υπερδεξαμενόπλοια (VLCC), τα οποία εκτιμάται πως κοστίζουν 99 εκατ. δολ. έκαστο (297 εκατ. δολ. συνολικά) και της Consolidated Marine Management του ομίλου Λάτση, η οποία εμφανίζεται να «χτίζει» τρία aframax, συνολικού κόστους της τάξεως των 145 εκατ. δολ. περίπου. Όσον αφορά στα containerships, η Cape Shipping έχει συμφωνήσει για τη ναυπήγηση δύο πλοίων, χωρητικότητας 2.200 TEU, με τα ναυπηγεία Guangzhou Wenchong αντί 26 εκατ. δολ. το ένα, σύμφωνα με πληροφορίες, ενώ η Paragon Shipping του κ. Μιχάλη Μποδούρογλου έχει επίσης ανακοινώσει την τοποθέτηση παραγγελίας για δύο containerships των 4.800 TEU στις κινέζικες γιάρδες Zhejiang Ouhua.

Δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φέρεται να έχει παραγγείλει και η Container Carriers Corp. που ελέγχεται από τον Βαγγέλη Μαρινάκη. Τον Μάιο μάλιστα, ο πρόεδρος του Ολυμπιακού υπέγραψε επιστολή προθέσεων για την κατασκευή δύο containerships των 8.600 TEU, με option για δύο επιπλέον, με τα ναυπηγεία Daewoo Mangalia της Ρουμανίας. Από τις πωλήσεις 27 πλοίων στην δευτερογενή αγορά Γέμισαν τα ταμεία με 348,47 εκ. δολ.

«Πρωταγωνιστές» αναδεικνύονται οι Έλληνες εφοπλιστές όμως, όχι μόνο στις νέες ναυπηγήσεις, αλλά και στην δευτερογενή αγορά πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου, Intermodal Research & Valuations, τους πρώτους πέντε μήνες του 2013 πούλησαν στην δευτερογενή αγορά περίπου 27 πλοία έναντι συνολικών εσόδων της τάξεως των 348,47 εκατ. δολ., ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο σημαντικά την ρευστότητα των ταμείων τους.

Την ίδια ώρα, Ιάπωνες και Γερμανοί ήταν οι μεγαλύτεροι πωλητές με 57 και 35 πλοία αντιστοίχως, ενώ δεύτερη στις τάξεις των αγοραστών ήταν η Κίνα, τρίτη η Ινδονησία και τέταρτες οι ΗΠΑ. Η ένταση και το εύρος της δραστηριότητας των ελληνικών ναυτιλιακών αποτελεί τάση, η οποία συνεχίζεται από τον περασμένο χρόνο και συγκεκριμένα από το καλοκαίρι του 2012, αλλάζοντας τις ισορροπίες της μεταφορικής δυναμικότητας σε διεθνές επίπεδο. Από την άλλη, δυναμική επιδεικνύουν και στις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων από πέρυσι ως σήμερα, έχοντας επενδύσει περίπου 2 δισ. δολ.

dealnews