Κατευθυντήριες γραμμές για την επάνδρωση των εμπορικών πλοίων με οπλισμένους άνδρες, στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης των πειρατικών επιθέσεων, θα αναπτύξει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, σύμφωνα με όσα συζητήθηκαν στην Επιτροπή Ασφαλείας (Maritime Security Council-MSC) του οργανισμού που συνεδριάζει από τις 16 έως και τις 25 Μαΐου στο Λονδίνο.
Η πρόταση για κατευθυντήριες οδηγίες ήρθε μετά από μία πολύ έντονη συζήτηση την πρώτη ημέρα της συνεδρίασης, στη διάρκεια της οποίας υπήρξαν παρεμβάσεις από πολλούς εκπροσώπους κρατών, καθώς και από εκπρόσωπο του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.
Τα νομικά ζητήματα
Η επάνδρωση των πλοίων με ιδιώτες φρουρούς είναι ένα περίπλοκο διεθνές νομικό θέμα είπε στην ομιλία του ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ κ. Κoji Sekmizu. Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η μεταφορά ενόπλων από πλοίο μπορεί να επιτρέπεται από τα κράτη τη σημαία των οποίων φέρουν τα πλοία που επανδρώνουν οι ένοπλοι, ωστόσο, προκαλούνται νομικές επιπτώσεις, στις χώρες στις οποίες, διέρχονται ή πιάνουν λιμάνι τα επανδρωμένα πλοία όπως επίσης και για τις χώρες από τις οποίες πρόκειται να επιβιβαστούν στα πλοία.
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι η μεταφορά των όπλων είναι ένα υψηλής προτεραιότητας ζήτημα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, και πρόσθεσε ότι παρά τις διαφορετικές θέσεις που έχουν εκφραστεί από τις διάφορες κυβερνήσεις η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να ασχοληθεί με το θέμα των ιδιωτικών φρουρών ασφαλείας και θα πρέπει να καταλήξει σε πρακτικές λύσεις για το ζήτημα.
Διεθνείς πολιτικές
Η υψηλού επιπέδου επιτροπή συμφώνησε ότι οι Ιδιωτικές υπηρεσίες ασφαλείας επί των πλοίων είναι ένα έκτακτο μέτρο που πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε εξαιρετικές περιστάσεις στις περιοχές υψηλού κινδύνου, και δεν θα πρέπει να θεσμοθετηθεί σε επίπεδο ΙΜΟ. Ωστόσο, οι κατευθυντήριες οδηγίες είναι απαραίτητες για να βοηθηθεί τόσο η ανάπτυξη μίας επιμέρους εθνικής πολιτικής επί του θέματος, όσο και για να υπάρξει μία όσο το δυνατόν εναρμόνιση των διεθνών πολιτικών.
Τέλος, η Επιτροπή υποστήριξε την άποψη ότι η μεταφορά του προσωπικού των ενόπλων στα πλοία για την ενίσχυση της προστασίας τους στις περιοχές υψηλού κινδύνου θα πρέπει να αποφασίζεται από τα κράτη σημαίας, αφού αξιολογηθούν οι κίνδυνοι και ύστερα από διαβουλεύσεις με τους ενδιαφερόμενους εφοπλιστές.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι η πλειονότητα των μεγάλων ναυτιλιακών δυνάμεων του πλανήτη έχει θεσμοθετήσει ή επίκειται να το πράξει, την επάνδρωση των πλοίων με ιδιώτες ένοπλους φρουρούς ως τελευταίο μέσο αντιμετώπισης των πειρατικών επιθέσεων.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική