Όταν η Cosco αναλάμβανε την ευθύνη για τις προβλήτες 2 και 3 του λιμανιού και τη διαχείρισή τους, ο πρόεδρός της Wei Jiafu είχε δηλώσει την απόφαση της Cosco να μετατρέψει τον Πειραιά σε «ηγετικό λιμάνι» της στην Ευρώπη όχι μόνο για τον κινεζικό όμιλο, αλλά και για άλλες τέσσερις ασιατικές ναυτιλιακές εταιρείες. Μόνο θετικοί είναι οι “αριθμοί” στην μέχρι τώρα συνεργασία της χώρας μας με τον Κινεζικό κολοσσό. Θέλοντας να κάνουμε έναν μίνι απολογισμό, απευθυνθήκαμε στον κ. Τάσο Βαμβακίδη, εμπορικό διευθυντή του ΣΕΠ (Piraeus Container Terminal) και ζητήσαμε να μάθουμε όσο το δυνατόν περισσότερα για την εταιρεία.
* Πόσο καιρό βρίσκεται η εταιρεία σας στην Ελλάδα, πώς κι από που ξεκίνησε τη λειτουργία της(στην Ελλάδα πάντα) και πόσο κόσμο απασχολεί σήμερα;
Το 2008 η COSCO PACIFIC LIMITED υπέγραψε με τον ΟΛΠ την Σύμβαση Παραχώρησης που έγινε Νόμος του Ελληνικού κράτους, υπό τα βλέμματα του Προέδρου της Κίνας και του Πρωθυπουργού της Ελλάδας για την παραχώρηση για 35 χρόνια των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων.
Έτσι η εταιρεία μας ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΩΝ Α.Ε , τον Οκτώβρη του 2009 ανέλαβε την διοίκηση του Ν.ΣΕΜΠΟ και απασχολεί άμεσα περίπου διακόσιους πενήντα υπαλλήλους , ενώ σημαντικά μεγάλος αριθμός εργατοϋπαλλήλων συνεργαζομένων με εμάς εταιρειών, δραστηριοποιούνται τόσο στον χώρο της λειτουργιάς του Σταθμού όσο και στα έργα ανακατασκευής του προβλήτα ΙΙ και της κατασκευής του προβλήτα ΙΙΙ.
* Ποια είναι γενικότερα η στρατηγική της Cosco και πιο συγκεκριμένα για τα ελληνικά λιμάνια
Όπως καταλαβαίνετε δεν είμαι αρμόδιος να απαντήσω σε μια τέτοια ερώτηση που αφορά την στρατηγική της Cosco ενός κολοσσού της παγκόσμιας ναυτιλίας και της διαχείρισης Τερματικών , για την οποία εργάζονται και αποφασίζουν υψηλόβαθμα στελέχη της στην Κίνα. Αυτό που μπορώ να σας μεταφέρω είναι η απάντηση του Διευθύνοντος Σύμβουλου της εταιρείας μας κάπτεν Φου Τσιένγκτσιοου σε ανάλογη ερώτηση δημοσιογράφου. Είχε πει ότι «Αυτό το θέμα είναι ιδιαίτερα σύνθετο. Δε γνωρίζουμε το τρόπο, το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα πραγματοποιηθεί η ιδιωτικοποίηση και η στρατηγική της κυβέρνησης δεν είναι αρκετά ξεκάθαρη. Εμείς λέμε στην ελληνική κυβέρνηση: «Πείτε μας τι θέλετε να κάνετε, για να σας πούμε αν μας ενδιαφέρει».
Το λιμάνι είναι μια πολύπλοκη επένδυση και θέλει προσεκτικά βήματα. Με τα στοιχεία που έχω έως τώρα στη διάθεσή μου δε μπορώ να απαντήσω με σαφήνεια, αλλά μπορώ να βεβαιώσω ότι από πλευράς COSCO υπάρχει ενδιαφέρον να διερευνηθεί το θέμα περαιτέρω και ότι θα γίνει σοβαρή μελέτη επί του θέματος.»
* Στην μέχρι τώρα παρουσία της Cosco στην χώρα μας, ποια είναι τα οφέλη και για τις δύο πλευρές, αλλά και τα…αγκάθια ενδεχομένως.
Την απάντηση σε αυτή την ερώτηση μπορούν να την δώσουν μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία όπως:
Η εταιρεία έχει επενδύσει ήδη σχεδόν 50 εκατομμύρια Ευρώ σε τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό που έχει εγκατασταθεί και θα εγκατασταθεί τόσο στον Προβλήτα ΙΙ και στην Προβλήτα ΙΙΙ και υλοποιεί πρόγραμμα περίπου 1,5 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση του υφιστάμενου μηχανολογικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού.
Στον Προβλήτα ΙΙ , έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν 6 ολοκαίνουργιες Super Post-Panamax Γερανογέφυρες και μαζί με τις 12 Post-Panamax εξασφαλίζουν την επάρκεια εξυπηρέτησης των πλοίων των πελατών μας
Στον Προβλήτα ΙΙΙ, θα προστεθούν 7 ολοκαίνουργιες Super-Super Post-Panamax Γερανογέφυρες με δυνατότητα εξυπηρέτησης των μεγαλύτερων πλοίων μεταφοράς containers στον κόσμο. Έτσι μέχρι το τέλος του 2015 PCT θα έχει ένα σύνολο 25 Γερανογέφυρες σε πλήρη λειτουργία.
Από τον Μάρτιο του 2011, PCT παρέλαβε 8 υπερσύγχρονα ημί αυτόματα RMG (γερανογέφυρες πυκνής στοιβασίας), τα οποία διευκολύνουν απόλυτα το φορτίο μεταφόρτωσης , λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια ως εκ τούτου είναι απόλυτα φιλικά με το περιβάλλον και μέχρι τις αρχές Ιουνίου ο αριθμός τους θα ανέρχεται σε 16 RMG
Η ΣΕΠ Α.Ε έχει επενδύσει επίσης σε νέες τεχνολογίες και πρακτικές, και εφαρμογές.
Η απόκτηση του λειτουργικό σύστημα (CATOS) ενός νέου εξελιγμένου κορεάτικου συστήματος λειτουργίας Terminals έδωσε την αξιοπιστία διαχείρισης που απαιτούν οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου.
Το Auto-Gate συστήμα, το οποίο έχει υλοποιηθεί και λειτουργεί από τον Ιούνιο του 2010 είναι μια επένδυση πάνω από 1 εκατ. ευρώ, που καθιστά δυνατή την ανάθεση μεταφοράς προς όλους τους κατόχους της Κάρτας Drivers ID μέσω WEB εφαρμογής και προσφέρει στους οδηγούς φορτηγών μια γρήγορη εξυπηρέτηση μέσα από τις Πύλες του Terminal μέσω RFID αναγνώστες καρτών.
Η καταγραφή δεδομένων, η φωτογράφιση της εξωτερικής κατάστασης του εμπορευματοκιβωτίου, η εξάλειψη των σφαλμάτων και καθυστερήσεων αλλά και η την ασφάλεια των διαδικασιών, είναι μέρος της ωφέλειας του συστήματος.
Επιπλέον, το PCT έχει επιτρέψει την πρόσβαση σε όλους τους πελάτες / ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν on-line πληροφορίες 24 ώρες/το 24ωρο για τα πλοία και τα containers τους μέσω του συστήματος WEB IP.
Η πολιτική του ΣΕΠ στον τερματικό σταθμό είναι να εξασφαλίσει ένα ασφαλές περιβάλλον εργασίας και εγγυάται για τα μέτρα ασφαλείας και την συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του κώδικα ISPS. Δεν είναι τυχαίο ότι με κατάλληλη επένδυση σε εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό μπόρεσε και πιστοποιήθηκε κατά τον κώδικα με μόλις ένα χρόνο αυτόνομης λειτουργίας.
Τελευταία επενδυτική προσπάθεια της τάξης των 5 εκατ. Ευρώ , είναι η συμμετοχή σε κοινή επιχείρηση για δημιουργία αποθήκης 7.000 τ.μ στην περιοχή της Ελεύθερης Ζώνης, που θα προσφέρει στάνταρ λειτουργίες logistics, την παραλαβή, αποθήκευση, συλλογή παραγγελιών, break-bulk, φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας σε ανταγωνιστικές τιμές με τις τεχνολογικά προηγμένες και περιβαλλοντικά φιλικές διαδικασίες.
Το Piraeus Consolidation & Distribution Center , είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας που προσβλέπει την ενίσχυση του εμπορίου και της ανταγωνιστικότητας.
Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά έχει ως στόχο να αλλάξει την εικόνα του Πειραιά σε διεθνές επίπεδο και να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στη Μεσόγειο μεταξύ άλλων, Τερματικά εμπορευματοκιβωτίων που οδηγεί. Για να επιτευχθεί αυτό, επενδύουμε σε εξοπλισμό, της λειτουργικής αποτελεσματικότητας και της ποιότητας των υπηρεσιών μας.
Είναι προφανές ότι εκτός από τα οικονομικά οφέλη τόσο για την COSCO όσο και για τον ΟΛΠ το τεράστιο όφελος είναι η αναβάθμιση του Πειραιά σε ένα υπερσύχρονο ανταγωνιστικό εμπορευματικό σταθμό και κανένα «αγκάθι» δεν μπορεί να σκιάσει αυτή την εξέλιξη.
* Πόσοι Έλληνες εργάζονται για την εταιρεία σας;
Δεν εργάζονται ναυτικοί στην εταιρεία αφού το αντικείμενο του Τερματικού Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων δεν έχει σχέση με το ναυτικό επάγγελμα.
Πάντως αν εξαιρέσετε τα 6 διευθυντικά στελέχη που είναι Κινεζικής Υπηκοότητας όλοι οι άλλοι εργαζόμενοι είναι Έλληνες.
* Η επιλογή του Πειραιά, έγινε γιατί θεωρείται ως διαμετακομιστικό κέντρο εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη; Είναι τέτοιο λιμάνι ο Πειραιάς;
Το λιμάνι του Πειραιά, έχει όλες τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να έχει ένα σύγχρονο παγκόσμιο λιμάνι; Ποιες είναι οι διαπιστώσεις σας για τυχόν ελλείψεις;
Πολλοί παράγοντες προφανώς έπαιξαν τον ρόλο τους για την επιλογή του Πειραιά μεταξύ των οποίων εκτιμώ ότι είναι η ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ του ΘΕΣΗ.
Βρίσκεται στο θαλάσσιο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, της Ευρώπης, της Αφρικής και της Ασίας.
Μια στρατηγική θέση κοντά στα Στενά του Βοσπόρου, προσφέρει εύκολη πρόσβαση στην Μαύρη Θάλασσα, την Κεντρική Ασία και τη Ρωσία.
Είναι η κύρια είσοδος , η πύλη του φορτίου της Ασίας προς την Ευρώπη.
Τα φυσικά του χαρακτηριστικά
Δεν υπάρχουν ούτε παλίρροιες ούτε τυφώνες στο λιμάνι του Πειραιά
Ο Προβλήτας ΙΙ του Terminal της ΣΕΠ Α.Ε, έχει φυσικό βάθος 14.5 m – 16,5 m,
1487m κρηπιδότοιχοι, η ανατολική πλευρά του προβλήτα είναι 760 μ. και 700 η Δυτική.
Ο υπό κατασκευή προβλήτας ΙΙΙ άλλα 600 μέτρα με φυσικό βάθος από τα μεγαλύτερα σε όλη την λεκάνη της μεσογείου 18,5 μέτρα
Η σχέση του με την αστική πλευρά και συστήματα μεταφορών, είναι αρκετά καλή, θα μπορούσε ίσως να ήταν καλύτερη.
Όπως γνωρίζουμε περισσότερο από το 60% των εμπορευματικών ροών της Ελλάδας διέρχεται από το λιμάνι του Πειραιά, που εξυπηρετείται από πολύ μεγάλο στόλο φορτηγών αυτοκινήτων .
Στις ελλείψεις θα μπορούσε κανείς να αναφέρει την μη ύπαρξη σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού με το Εθνικό δίκτυο.
Ελπίζουμε σύντομα να υπάρξει και η σύνδεση μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας με αυτό της Ευρώπης.
Αυτή η εξέλιξη θα δώσει στο λιμάνι μια υπηρεσία προστιθέμενης αξίας αφού θα επιτρέπει την γρηγορότερη και οικονομικότερη μεταφορά του φορτίου μέσω του Πειραιά , στις Βαλκανικές χώρες και χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
* Πόσο έχει επηρεάσει η συνεχόμενη κρίση στην χώρα μας την Cosco;
Η συνεχιζόμενη κρίση ασφαλώς και μας έχει επηρεάσει πολύ αφού παρατηρείται μεγάλη πτώση του τοπικού φορτίου. Σε ότι αφορά τα φορτία διαμετακόμισης προς το παρόν δεν μας επηρεάζει τόσο η κρίση στην χώρα μας όσο αυτή των άλλων Μεσογειακών χώρων .
* Πιστεύετε ότι με την παρουσία της εταιρείας στην Ελλάδα, οι πιθανότητες αύξησης της τουριστικής κίνησης από την Κίνα είναι μεγάλη ή όσοι είναι να έρθουν στην χώρα μας θα έρθουν!
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η ΣΕΠ Α.Ε είναι η γέφυρα της Κίνας στην Ελλάδα. Είναι ο πιλότος που μπορεί να οδηγήσει μια από τις αναμφίβολα ισχυρότερες οικονομίες του κόσμου σήμερα σε μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα αλλά και στην προσέλευση τουριστών στην χώρα μας.
Προφανώς έχουν έρθει από την Κίνα στελέχη της Cosco ή μιλάτε καθημερινά ίσως μαζί τους. Οι εντυπώσεις για τα αποτελέσματα είναι αυτές που προσδοκούσατε; Μπορείτε να μας πείτε τα μέχρι τώρα οικονομικά αποτελέσματα; Όπως επίσης και για το πόσα κοντέινερς διακινούνται καθημερινά-μηνιαία και ποιο το οικονομικό όφελος για Cosco.
Με βάση αυτά τα αποτελέσματα υπάρχει η σκέψη περαιτέρω συνεργασίας της Κίνας με την Ελλάδα και σε άλλα επίπεδα;
Σε ότι αφορά τις σχέσεις μας τόσο τις προσωπικές όσο και τις επαγγελματικές είναι πλέον φιλικές και η Ελληνική πλευρά είναι απόλυτα ευχαριστημένη από την συνεργασία μας. Έχει σημασία το τι είχε δηλώσει ο Capt. Fu σε παρόμοια ερώτηση . Είχε πει «Αυτό που γνωρίζω είναι ότι κινεζική κυβέρνηση και η ελληνική κυβέρνηση έχουν καλές σχέσεις και παρατηρώ ότι η κινεζική κυβέρνηση έχει έντονο ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Στην Κίνα δε δίνουμε μεγάλη σημασία εάν ένα κράτος είναι μεγάλο ή μικρό, πλούσιο ή φτωχό. Αυτό που θεωρούμε σημαντικό είναι να υπάρχει πνεύμα φιλίας και συνεργασίας. Προσωπική μου αίσθηση είναι ότι οι δύο χώρες μπορούν να πορευτούν μαζί με ισχυρούς δεσμούς φιλίας και ανάπτυξης της συνεργασίας τους. Κι είμαι βέβαιος ότι η Κίνα βρίσκεται στο πλευρό της Ελλάδας. Και συνεχίζει με έμφαση : Ο Ελληνικός λαός, είναι ένας εργατικός και ευγενικός λαός που αφοσιώνεται στην αποστολή του, εφόσον διαπιστώσει ότι αξίζει τον κόπο. Οι ‘Eλληνες έχετε φιλότιμο. Έχετε «τσαγανό» όπως λέτε κι εσείς. Και παρά το προβλήματα γραφειοκρατίας και δυσκαμψίας του κράτους που αντιμετωπίσαμε εμείς, θα σύστηνα ανεπιφύλακτα σε Κινέζικες εταιρείες αλλά και σε φίλους μου να έλθουν να κάνουν επενδύσεις στην Ελλάδα.»
Είναι γνωστά τα οικονομικά αποτελέσματα που δημοσιεύονται στους ισολογισμούς της Εταιρείας αλλά και του ΟΛΠ σε σχέση με το τι εισπράττει από την Εταιρεία μας. Στο τομέα της λειτουργικής παραγωγικότητας είναι γνωστό ότι η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2011 παρουσίασε αύξηση της τάξης του 73% σε σχέση με το 2010 , ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2012 έχουμε καλύψει την διακίνηση όλου του 2010, αισιοδοξώντας για μια ακόμα σημαντική ποσοστιαία αύξηση στο τέλος της χρονιάς.