ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Άρθρο του Μιχάλη Λάμπρου

Η εξαγγελία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για απόφαση λήψεως άμεσων μέτρων που θα ενισχύσουν τον ανασχεδιασμό των δημοσίων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης καθώς επίσης και την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών σχολών, αποτέλεσε κατά την άποψή μας μια θαρραλέα θετική πρωτοβουλία για την επιτέλους πραγματοποίηση της διαχρονικής επιθυμίας όλων των περί την ναυτιλία φορέων, για μια σωστή εκπαίδευση των νέων που επιθυμούν να διαλέξουν το ναυτικό επάγγελμα.

Ο νόμος για την ίδρυση ιδιωτικών ναυτικών σχολών που ψηφίστηκε πριν από πολλά χρόνια αλλά που δυστυχώς είχε μέχρι σήμερα τοποθετηθεί στις καλένδες παίρνει επιτέλους σάρκα και οστά. Μεταξύ άλλων προτεραιοτήτων που περιέχονται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, περίοπτη θέση κατέχει το μείζον θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αποτελεί αναμφισβήτητο γεγονός ότι οι δημόσιες σχολές επιμόρφωσης ναυτικών όπως λειτουργούν σήμερα δεν είναι καθόλου παραγωγικές, έχουν μεγάλα κενά επιμόρφωσης των σπουδαστών και το σπουδαιότερο υστερούν σε σωστή οργάνωση κυρίως διδακτικού προσωπικού, εξοπλισμών και μεταρρυθμίσεων που χρειάζονται ούτως ώστε να γίνουν εφάμιλλες προς παρόμοιες σχολές που λειτουργούν σήμερα σε χώρες που μας ανταγωνίζονται στην επιμόρφωση στελεχών όλων των ειδικοτήτων του κλάδου της ναυτιλίας.

Δεν μας χρειάζεται μόνο αναδιοργάνωση και εκσυγχρονισμός των υπαρχόντων δημοσίων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης αλλά και στήριξη και ενθάρρυνση των προσπαθειών της ιδιωτικής πρωτοβουλίας για την ίδρυση σχολών που θα καλύπτουν όλες τις ειδικότητες που απασχολούν σήμερα όχι μόνο τα Ελληνικά και τα Ελληνόκτητα πλοία αλλά και τα υπό ξένες σημαίες πλοία που μας έχουν αποδείξει ότι πιστεύουν στις ικανότητες των Ελλήνων ναυτικών και τους προτιμούν σε ορισμένες ειδικότητες για ναυτολόγησή τους στα πλοία που διαχειρίζονται.

Για να πραγματοποιηθούν αυτά τα θετικά άλματα δεν αρκούν πλέον οι δημόσιες σχολές κυρίως Πλοιάρχων και Μηχανικών που λειτουργούν όπως λειτουργούν σήμερα. Χρειάζεται η παρέμβαση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και σε αυτό ακριβώς στοχεύει το νομοσχέδιο του Υπουργείου σε ό,τι αφορά την ναυτική εκπαίδευση. Τα κυριότερα σημεία αναφοράς του ανασχεδιασμού της ναυτικής εκπαίδευσης με στόχο την ικανοποίηση νέων αναγκών στην αγορά ναυτεργασίας αλλά συγχρόνως και στην αύξηση της ελκυστικότητας του ναυτικού επαγγέλματος όπως προβλέπονται στο νομοσχέδιο είναι τα ακόλουθα:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

– Εφαρμογή προγράμματος επιμόρφωσης των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ),
– Εφαρμογή συστήματος σύγχρονης ηλεκτρονικής τηλεκπαίδευσης,
– Εφαρμογή προγραμμάτων πληροφόρησης – προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα και προβολής των ΑΕΝ (πολύ σπουδαίος και νευραλγικός τομέας άμεσης προτεραιότητας),
– Δημιουργία Γραφείου Σταδιοδρομίας. Ένας εντελώς καινούργιος τομέας που υπόσχεται θετικές αποδόσεις κυρίως στον επαγγελματικό προσανατολισμό των υποψήφιων σπουδαστών καθώς επίσης και στην χάραξη πολιτικών που υποβοηθούν την ενίσχυση της σωστής απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών και την προστασία των ανέργων,
– Πιστοποίηση του συστήματος διαχείρησης ποιότητας κατά το πρότυπο 1509001:2008 στις ΑΕΝ,
– Σχεδασμός κεντρικού συστήματος αξιολόγησης πιστοποίησης των επαγγελματικών προσόντων των ναυτικών,
– Εναρμόνιση με τις απαιτήσεις της αναθεωρημένης διεθνούς συμβάσεως STCW1978 για την εκπαίδευση και την πιστοποίηση των ναυτικών,
– Επίσης σχεδιασμό για την ενίσχυση και την οικονομική αυτοδυναμία του κεφαλαίου ναυτικής εκπαίδευσης.

Ελπίζομε να προχωρήσουν όλες οι πιο πάνω προβλέψεις του νομοσχέδιου και να τεθούν σε εφαρμογή αμέσως μετά την ψήφισή τους χωρίς καθυστερήσεις, κάτι που είχαμε συνηθίσει στο παρελθόν, ώστε να δώσουν μια θετική ώθηση στην τελματωμένη σήμερα ναυτική εκπαίδευση.

Οι ίδιες ακριβώς διατάξεις θα εφαρμοσθούν και στις υπό ίδρυση ιδιωτικές ναυτικές σχολές.

Σχετικά με την σημερινή απογοητευτική εικόνα των δημοσίων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, οι προβλέψεις του Υπουργείου αναφέρονται στην άμεση βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων και του υπάρχοντος εξοπλισμού από κονδύλια του ΕΣΠΑ και από το κεφάλαιο ναυτικής εκπαίδευσης καθώς επίσης και από την δωρεά της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Παράλληλα θα ενισχυθεί το διδακτικό προσωπικό με την πρόσληψη ωρομίσθιων καθηγητών εντός του έτους ώστε οι σχολές να μπορούν να λειτουργήσουν σωστά χωρίς εμπόδια από την επόμενη χρονιά.

Σε ό,τι αφορά την λειτουργία των ιδιωτικών σχολών ναυτικής επαγγελματικής κατάρτισης, οι διατάξεις που περιλαμβάνονται και πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή βασίζονται στο πλαίσιο του Νόμου 3153/2003 όπως τροποποιήθηκε με τον νόμο 3450/2006. Εάν πράγματι εκδοθούν και εάν εφαρμοστούν οι κανονιστικές διατάξεις ήτοι το Προεδρικό διάταγμα με θέμα την διαδικασία και τον τρόπο άσκησης εποπτείας αυτών των σχολών, το σχέδιο απόφασης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για τον τρόπο χορήγησης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των σχολών και το σχέδιο κοινής απόφασης των Υπουργείων Ναυτιλίας και Αιγαίου, Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και Πολιτισμού και Αθλητισμού για τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης της παραπάνω άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών σχολών ναυτικής επαγγελματικής κατάρτισης με τον αναγκαίο εξοπλισμό και την διασφάλιση της ποιότητας τότε σίγουρα θα έχομε κάνει θετικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση.
Ορισμένοι φορείς που ασχολούνται με θέματα της ναυτιλίας προβάλουν αντιρρήσεις για την δημιουργία ιδιωτικών σχολών εστιάζοντας την άρνησή τους στο γεγονός της ύπαρξης μιας ανεργίας σε ορισμένες ειδικότητες ναυτικών, φοβούμενοι περαιτέρω αύξηση αυτής της ανεργίας με πιθανά αρνητικά αποτελέσματα.

Κατά την άποψή μου οι αντιρρήσεις αυτές είναι αβάσιμες διότι:
(α) Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στη χώρα μας έντονο ενδιαφέρον των νέων για το ναυτικό επάγγελμα με αποτέλεσμα να έχομε υποψηφίους με τυπικά προσόντα για να εισαχθούν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού πολλαπλάσιους από τους κατ’ έτος εισακτέους, οι οποίοι δυστυχώς αποκλείονται λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων και απογοητεύονται,

(β) Η σωστά οργανωμένη ναυτική εκπαίδευση δημόσια ή ιδιωτική θα δώσει την δυνατότητα σε όλους τους υποψηφίους σπουδαστές να αποκτήσουν τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα μέσα από μια σύγχρονη και υψηλού επιπέδου φοίτηση που θα τους δώσει την δυνατότητα ανταγωνισμού σε ίσους όρους με σπουδαστές άλλων ναυτικών σχολών, χωρών που μας ανταγωνίζονται και που εφαρμόζουν για δεκαετίες συστήματα ιδιωτικής εκπαίδευσης,

(γ) Τα στελέχη που θα αποφοιτούν από αυτές τις σχολές θα είναι εξειδικευμένα για τους κλάδους που θα έχουν επιλέξει και θα μπορούν άνετα να προσλαμβάνονται εκτός από τις Ελληνικές και Ελληνόκτητες εταιρείες και από ξένες εταιρείες που ζητούν ικανά στελέχη με σωστή επιμόρφωση. Μόνο έτσι θα ανοίξουν οι διεθνείς ορίζοντες για τους Έλληνες ναυτικούς όλων των ειδικοτήτων.

Μου είναι αδύνατο να παραδεχτώ ότι στις Φιλιππίνες λειτουργούν σήμερα δεκάδες ιδιωτικές ναυτικές σχολές με μια δυναμικότητα ενεργών ναυτικών πάνω από 350000, ενώ στη χώρα μας έχομε δια της βίας 15-16000 ναυτικούς.
Αν αναλογιστεί κανείς ότι η χώρα μας την δεκαετία 1960/1970 διέθετε περίπου 80000 ναυτικούς εν ενεργεία που αντιστοιχούσαν τότε στο 10% του παγκόσμιου ναυτεργατικού δυναμικού ενώ σήμερα η δύναμή μας καλύπτει μόλις το 1% παγκοσμίως, τότε καταλήγει στην μοναδική λύση για ένα νέο ξεκίνημα αύξησης του ναυτεργατικού μας δυναμικού με την ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης και την άμεση αναβάθμιση των δημοσίων.
marinews

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης