“Η Κρουαζιέρα είναι ένας εναλλακτικός τρόπος διακοπών που μέρα με την ημέρα ή καλύτερα χρόνο με χρόνο αναπτύσσεται, αυξάνεται και σιγά σιγά καλύπτει προορισμούς σε παγκόσμια κλίμακα κάτι που πριν από είκοσι χρόνια που ξεκίνησε η ραγδαία ανάπτυξή της ούτε και ο πιο αισιόδοξος φορέας μπορούσε να διανοηθεί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για εμάς τα νούμερα των επιβατών κρουαζιέρας σε παγκόσμια κλίμακα είναι ακόμα χαμηλά. Σαν συγκριτικό στοιχείο θα ήθελα να αναφέρω την κίνηση επιβατών σε παγκόσμια κλίμακα το έτος 2011 που ξεπέρασε τα είκοσι εκατομμύρια και θεωρήθηκε αριθμός ρεκόρ ενώ οι επισκέπτες τον ίδιο χρόνο σε ένα και μόνο προορισμό το Las Vegas ξεπέρασαν τα πενήντα εκατομμύρια.

Παρά την διεθνή οικονομική ύφεση η Κρουαζιέρα παρουσιάζει μια ετήσια αύξηση της τάξεως του 8-10%.

Πρώτος προορισμός προτίμησης επιβατών κρουαζιέρας παραμένει η Καραϊβική και δεύτερος η Ανατολική Μεσόγειος με κεντρικό άξονα το λιμάνι του Πειραιά.
Οι προορισμοί της Μεσογείου είναι ήδη πολύ δημοφιλείς και οι φορείς της Κρουαζιέρας πιστεύουν ότι με τον ρυθμό της ετήσιας αύξησης επιβατών και πλοίων που παρουσιάζει η περιοχή μας σύντομα θα ξεπεράσει σε προτίμηση τα λιμάνια της Καραϊβικής που παραδοσιακά επιλέγουν οι Αμερικανοί και Καναδοί επιβάτες για τις διακοπές τους με κρουαζιερόπλοια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ας δούμε όμως πιο συγκεκριμένα ποια είναι η σημερινή κατάσταση στη χώρα μας ιδιαίτερα μετά την οριστική και άνευ όρων κατάργηση του περίφημου καμποτάζ που για πολλά χρόνια απέκλειε τα υπό ξένες σημαίες κρουαζιερόπλοια να χρησιμοποιούν Ελληνικά λιμάνια ως αφετηρία και πέρας των κρουαζιερών τους. Ένας περιορισμός καταστροφικός για την οικονομία μας, ιδιαίτερα όταν όλες οι χώρες προορισμού κρουαζιέρας συμπεριλαμβανομένων και όλων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης λειτουργούσαν όλα αυτά τα χρόνια ως home-ports χωρίς κανένα περιορισμό.

Πολλοί φορείς που ασχολούνται με την ανάπτυξη της Κρουαζιέρας και την ενίσχυση του home porting σε Ελληνικά λιμάνια με πρώτο και καλύτερο το λιμάνι του Πειραιά θεώρησαν ότι το πρόβλημα λύθηκε με την οριστική και άνευ όρων κατάργηση του καμποτάζ σε όλα τα Ελληνικά λιμάνια.

Αυτή η άποψη είναι πέρα για πέρα εσφαλμένη. Για μας ο αγώνας και οι προσπάθειες προσέλκυσης ξένων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων που θα χρησιμοποιούν τα Ελληνικά λιμάνια ως home porting ξεκίνησε από την επομένη ημέρα της κατάργησης του καμποτάζ.

Όπως δείχνουν τα πράγματα αυτός ο αγώνας που ξεκινήσαμε όλοι όσοι ασχολούμεθα παραδοσιακά με την Κρουαζιέρα μέσα από τις τάξεις της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας θα είναι και μακρύς και επίπονος.

Κατά την άποψή μας οι δραστηριότητες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.
Η πρώτη κατηγορία εστιάζεται στην άμεση προσέγγιση των ξένων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων ιδιαίτερα εκείνων που δραστηριοποιούνται με έδρα το Miami και η δεύτερη στην άμεση κινητοποίηση όλων των μηχανισμών που αφορούν την δημιουργία αξιόλογων νέων λιμενικών εγκαταστάσεων στον Πειραιά και στα νησιά μας.

Η πρώτη κατηγορία έχει δρομολογηθεί μέσω επαφών που ξεκίνησε η Ένωσή μας αλλά και επαφών που ελπίζομε ότι θα έχει σύντομα το νεοσυσταθέν πρόσφατα Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τα υψηλόβαθμα στελέχη αυτών των εταιρειών σε μια προσπάθεια να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τα Ελληνικά λιμάνια ως home-ports για τις κρουαζιέρες που εκτελούν στην Ανατολική Μεσόγειο.
Με ποιο τρόπο όμως θα επιτύχομε το home-porting εάν δεν έχομε να δείξομε στις ξένες εταιρείες ότι διαθέτομε αξιόλογες λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές που θα εξασφαλίζουν την ομαλή και απρόσκοπτη προσέγγιση των κρουαζιεροπλοίων και την σωστή εξυπηρέτηση πλοίων και επιβατών.

Θεωρήσαμε πρωταρχικής σημασίας το θέμα των λιμενικών υποδομών και αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του κ. Κώστα Μουτζούρη ως Γενικού Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, το Συμβούλιο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας είχε μια μακρά και ουσιώδη συνεργασία μαζί του και τέθησαν επί τάπητος όλα τα καυτά θέματα που αφορούν τα Ελληνικά λιμάνια που αποτελούν αποδέκτες κρουαζιεροπλοίων όπως είναι το λιμάνι σας, το λιμάνι της Κέρκυρας.

Οι βασικοί κανόνες για να επιτύχουν οι προσπάθειες αναβάθμισης των λιμενικών εγκαταστάσεων πρέπει να περιστραφούν άμεσα στις κάτωθι ενέργειες:

– Θα πρέπει να τονιστεί στις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων η παρουσία της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ως στρατηγικός χώρος υποδοχής κρουαζιεροπλοίων με μεγάλη γκάμα επιλογής προορισμών.

– Θα πρέπει να παρουσιάσομε σε αυτές τις εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά μας για την αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών και να ζητήσομε την συμμετοχή τους στην υλοποίηση των στόχων μας. Να ακολουθήσομε το παράδειγμα της γειτονικής μας Τουρκίας που μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αναβάθμισε όλα τα κύρια λιμάνια της με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Πρέπει να καταργηθεί άμεσα η σχέση του ελέγχου του κράτους σε πλειοψηφικό ποσοστό των ανάδοχων εταιρειών.
Κανένας και σε κανένα σημείο του πλανήτη μας θα δεχτεί να συμμετέχει σε φορέα, να συνεισφέρει τα ωραία του χρηματικά κονδύλια και να έχει την πλειοψηφία το κράτος. Πρέπει να ξεχάσομε το 51% της κρατικής συμμετοχής.
– Η Ένωσή μας έχει ήδη ξεκινήσει αλληλογραφία με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων είτε με απευθείας επαφές είτε μέσω των εκπροσώπων / πρακτόρων των εταιρειών στην Ελλάδα οι περισσότεροι των οποίων είναι μέλη μας για να προετοιμάσει το έδαφος για την συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων των λιμένων του Πειραιά και των νησιών μας.

– Πρέπει να καταλάβουν οι εταιρείες ότι η Ελλάδα διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό μια στρατηγική που εγγυάται την ομαλή άφιξη και την εξυπηρέτηση των επιβατών.

– Πρέπει επίσης άμεσα να τεθεί σε εφαρμογή το περίφημο berthing plan το οποίο σήμερα η Ελλάδα είναι το μόνο σημείο του κόσμου που δεν εφαρμόζεται.

Όσον αφορά την διαρρύθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων πρέπει να ακολουθήσομε το παράδειγμα το Κουσάντασι. Εδώ ο επιβάτης κρουαζιέρας που αποβιβάζεται για να επισκεφθεί τα αξιοθέατα της πόλης περνάει αναγκαστικά μέσα από ειδικά διαμορφωμένο εμπορικό κέντρο με πάσης φύσεως μαγαζιά στα οποία σίγουρα σταματά και ψωνίζει κάτι που συμβαίνει και στα περισσότερα νησιά της Καραϊβικής. Το ίδιο ισχύει και σε πολλά άλλα λιμάνια.
Αυτή η μέθοδος που πρέπει να εφαρμοστεί και στα σπουδαιότερα Ελληνικά λιμάνια όπως είναι το λιμάνι σας, το λιμάνι της Κέρκυρας, δημιουργεί σοβαρό κίνητρο στον επιβάτη να πραγματοποιήσει αγορές ακόμα και εάν δεν τις έχει προγραμματίσει.
Η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν εφαρμόστηκε μόνο στα λιμάνια της Τουρκίας, την Κωνσταντινούπολη και το Κουσάντασι που τα ανέλαβε εξ’ ολοκλήρου η Royal Caribbean. Το ίδιο σύστημα με την ανάθεση των λιμενικών υποδομών σε ιδιωτικές ξένες εταιρείες εφαρμόσθηκε και σε άλλα Ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως στη Μασσαλία, Λάρνακα, λιμάνια της Ιταλίας, και σε πολλά άλλα. ‘Ομως εκεί το κράτος περιορίστηκε σε ένα μικρό ποσοστό συμμετοχής και οι μεγάλες εταιρείες έχοντας τα πλειοψηφικά πακέτα συμμετοχής προχώρησαν με γοργούς ρυθμούς και ξοδεύοντας τεράστια ποσά δημιούργησαν σε λίγα χρόνια υποδειγματικά λιμάνια με παγκόσμια εμβέλεια στον τομέα της κρουαζιέρας.
Παράλληλα θα επιλεγούν ορισμένα από τα πιο σπουδαία λιμάνια των νησιών μας μέσα στα οποία θα συμπεριληφθεί σίγουρα και η Κέρκυρα, που θα πορευτούν στα πρότυπα της λειτουργίας του λιμανιού του Ηρακλείου το οποίο θα λειτουργήσει ως πυξίδα και πόλος έλξης για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε σωστές βάσεις και σε αυτά τα λιμάνια.
Θα ήθελα να υπογραμμίσω εδώ για όσους δεν το γνωρίζουν ότι το λιμάνι του Ηρακλείου λειτουργεί ήδη από την φετινή χρονιά ως home-port για τις Ιταλικές εταιρείες κρουαζιεροπλοίων με άριστα αποτελέσματα και με καθολική αποδοχή. Κάτι παρόμοιο ισχύει και για το λιμάνι της Ρόδου.
Θα κλείσω την σημερινή αναφορά μου στην Κρουαζιέρα με ορισμένα στοιχεία που αναφέρονται στην κίνηση και στον αριθμό επιβατών στα κυριότερα Ελληνικά λιμάνια προορισμού κρουαζιεροπλοίων την περίοδο 1/1 – 31/7/2012.
– Πειραιάς 396 κατάπλοι μειωμένοι κατά 16,45% με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
1025744 επιβάτες κρουαζιέρας εκ των οποίων 858480 επιβάτες τράνζιτ και 173264 επιβάτες home porting
– Σαντορίνη 485 κατάπλοι μειωμένοι κατά 15,5% και τράνζιτ επιβάτες 546160
– Ρόδος 209 κατάπλοι μειωμένοι κατά 6,14% και επιβάτες 220341
– Κέρκυρα 309 κατάπλοι αυξημένοι κατά 8,39% και επιβάτες 414674
Επίσης σε ετήσια βάση οι συγκριτικοί αριθμοί για τα λιμάνια Μυκόνου και Ηρακλείου είναι οι εξής:
– Μύκονος 606 κατάπλοι μειωμένοι κατά 17,4% και επιβάτες 645937
– Ηράκλειο 158 κατάπλοι αυξημένοι κατά 7,36% και επιβάτες 240000
Η Κέρκυρα και το Ηράκλειο της Κρήτης είναι τα μοναδικά Ελληνικά λιμάνια που παρουσίασαν αύξηση πλοίων και επιβατών, γεγονός πολύ ελπιδοφόρο για την μελλοντική πορεία της Κρουαζιέρας σε αυτά τα λιμάνια.
Δύσκολη και μακροχρόνια προσπάθεια που χρειάζεται σίγουρα υπομονή και επιμονή”.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης