Με αλματώδεις ρυθμούς προχωράει ο κλάδος της κρουαζιέρας, καθώς από τo ξεκίνημα της οικονομικής κρίσης, το 2008, η αγορά της Ευρώπης, στην εν πλω μορφή τουρισμού, έχει αναπτυχθεί κατά 44%, γεγονός που αποδεικνύεται από το νέο υψηλό ρεκόρ Ευρωπαίων οι οποίοι ταξίδεψαν με τα κρουαζιερόπλοια, φτάνοντας τα 6,39 εκατομμύρια. Η επίδραση της κρουαζιέρας στην οικονομία της Ευρώπης άγγιξε τα 40 δισεκατομμύρια το 2013, προσφέροντας περίπου 340.000 θέσεις εργασίας.

Μετά από δύο χρόνια χαμηλών επιδόσεων για την Ελλάδα λόγω της οικονομικής κρίσης, πέρσι σημειώθηκε ανάκαμψη της κρουαζιέρας, με αύξηση 10% της εγχώριας επιβατικής κίνησης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο δε home porting, όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, «υπάρχουν αρκετά περιθώρια ανάπτυξης στην περίπτωση που η Ελλάδα αξιοποιήσει τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα όπως η φυσική και πολιτιστική ομορφιά, αλλά και ο στρατηγικός ρόλος και η θέση των λιμανιών» και προσθέτουν:

«Παράλληλα, δεν έχει ακόμα δεν έχει προωθήσει το κράτος σε μεγάλο βαθμό αυτόν τον εξαιρετικό τρόπο διακοπών στους εγχώριους δυνητικούς επιβάτες, ώστε να δημιουργηθεί τοπική αγορά κρουαζιέρας που θα δώσει ώθηση περαιτέρω ανάπτυξης».

Βενετσιάνικες καραμπόλες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην εξίσωση της κρουαζιέρας στην Μεσόγειο μπήκαν και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Βενετία, ένας κορυφαίος τουριστικός προορισμός.

Πιο συγκεκριμένα, από τα τέλη Νοεμβρίου του 2014 υπάρχουν σημαντικές εξελίξεις στο λιμάνι της Βενετίας που σηματοδοτούν μία διαφορετική θεώρηση της ανάπτυξης της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας και θέτουν κάποια όρια στην αλόγιστη και πολλές φορές εκτός ανθρωπίνων μέτρων κατασκευή κρουαζιερόπλοιων – γιγάντων.

Σύμφωνα με απόφαση των δημοτικών αρχών της Βενετίας, επιβλήθηκε απαγόρευση κατάπλου σε κρουαζιερόπλοια που ζυγίζουν πάνω από 96.000 τόνους ενώ θα πρέπει να αποφεύγουν τις διελεύσεις κοντά στην πλατεία του Αγίου Μάρκου. Οι αντιδράσεις των ακτιβιστών στη γειτονική χώρα συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό καθώς θέλουν την πλήρη απαγόρευση, με την επιχειρηματολογία ότι τα γιγάντια κρουαζιερόπλοια δημιουργούν τεράστια απόνερα που υπονομεύουν και μπορεί να ανατρέψουν την εύθραυστη χωροταξική ισορροπία της Βενετίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πάνω από 650 κρουαζιερόπλοια περνούν μέσα από την πόλη της Βενετίας κάθε χρόνο. Οι διαδηλώσεις και διαμαρτυρίες των κατοίκων και των οικολόγων εντάθηκαν το 2012, όταν το νεότευκτο 140.000 τόνων MSC Divina μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις σε κρουαζιερόπλοιο εισήλθε στη λιμνοθάλασσα της πόλης.

Σε αυτό το πλαίσιο έχει συσταθεί η ονομαζόμενη «Επιτροπή της Βενετίας», μια τοπική ομάδα διαμαρτυρίας, όπου ανάμεσα σε άλλα αναφέρει ότι ένα τεράστιο κρουαζιερόπλοιο παράγει ρύπανση σε μια ώρα όσο παράγουν 15.000 αυτοκίνητα.

Επιπλέον, ισχυρίζονται ότι οι καπνοί από τα πλοία εκπέμπουν 15 φορές περισσότερο θείο, ενώ θεωρούν ότι τα αέρια, δυνητικά, επιταχύνουν τη διάβρωση των μεσαιωνικών κτηρίων της πόλης, τα οποία ήδη βρίσκονται σε μία διαδικασία βύθισης με την υποχώρηση των θεμελίων τους στη λιμνοθάλασσα.
Οι περιβαλλοντολόγοι έχουν από καιρό προειδοποιήσει ότι η λιμνοθάλασσα γύρω από τη Βενετία, που έχει αναδειχτεί πόλη παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο.

Η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) μετά από τις πρόσφατες εξελίξεις συμφώνησε να αποδεχθούν οι εταιρείες εθελοντικά εναλλακτικές διαδρομές, ενώ βρίσκεται σε συνομιλίες με τους αρμόδιους φορείς και Υπουργεία Μεταφορών και Περιβάλλοντος της Ιταλίας.

Όπως επεσήμανε ο Κυριάκος Αναστασιάδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Celestyal Cruises και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της CLIA, «ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει μια μακρόχρονη και ισχυρή σχέση με τη Βενετία και είναι στο άμεσο ενδιαφέρον του να εξασφαλίσει ότι η πόλη θα παραμείνει ένας ασφαλής και βιώσιμος προορισμός μελλοντικά.
Επί του παρόντος, τα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τη Βενετία, λαμβάνουν επιπρόσθετα μέτρα ασφαλείας και προληπτικά περιβαλλοντικά μέτρα, προκειμένου να εξασφαλίσουν την προστασία του φυσικού αλλά και του δομημένου περιβάλλοντος» και προσθέτει:

«Παρά το γεγονός ότι τα ίδια τα δρομολόγια είναι βιώσιμα και παρά το εξαιρετικό ιστορικό ασφαλείας του κλάδου στη Βενετία, όλες οι εταιρείες έχουν συμφωνήσει ότι το μακροπρόθεσμο μέλλον της, απαιτεί μια εναλλακτική διαδρομή πλοήγησης και συνεργαζόμαστε ενεργά και εποικοδομητικά με τις αρχές, προκειμένου να συμφωνήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση».

Στο ερώτημα αν είναι μία ευκαιρία αυτή που ανοίγεται για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα, ο Κυριάκος Αναστασιάδης επισημαίνει:

«Η απάντηση είναι απολύτως θετική αρκεί το κράτος να προχωρήσει σε μία ορθότερη κατανομή των κονδυλίων στην επένδυση υποδομών στα λιμάνια και να μην δαπανώνται για παράδειγμα, τεράστια ποσά για επέκταση ενός μόνο λιμανιού όπως του Πειραιά, όταν δεν έχουν αξιοποιήσει ή εκσυγχρονίσει τις υφιστάμενες υποδομές του και όταν στη Σαντορίνη που είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός κρουαζιέρας, δεν υπάρχουν ούτε οι υποτυπώδεις υποδομές των ναυδέτων.

Από το newmoney.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης