Την ανάγκη να υπάρξει ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών στα λιμάνια, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν πλοία με εναλλακτικά καύσιμα, επεσήμανε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, μιλώντας στο 1ο Φόρουμ Κυκλικής Οικονομίας, στο Ζάππειο.
Ο υπουργός τόνισε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, έχει ήδη προχωρήσει στην εκπόνηση μελέτης για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με πλοία υβριδικά, LNG και ηλεκτρικά. Ανέφερε ότι η ανανέωση αυτή μπορεί να γίνει με την μέθοδο PPP (Public Private Partneship) (σ.σ. σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), με την αξιοποίηση πολυετών συμβάσεων εξυπηρέτησης άγονων γραμμών, την αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων για την επιδότηση του περιβαλλοντικού μέρους του πλοίου και τη δανειοδότηση για την κατασκευή του πλοίου.
Ο κ. Σαντορινιός τόνισε ότι ο υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη μιλήσει με φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης με στόχο την παρουσίαση της σχετικής μελέτης και τη δημιουργία συνεργατικών σχημάτων χρηματοδότησης.
Για το θέμα της υδατικής αυτονομίας των νησιών, είπε ότι το επόμενο βήμα είναι η σύνδεση των αφαλατώσεων με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς έτσι θα μειωθεί το κόστος λειτουργίας των μονάδων καθώς και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Ανέφερε επίσης, ότι στο πλαίσιο της υδατικής αυτονομίας των νησιών, πρέπει να αναπτυχθούν τεχνολογίες επανάχρησης των υγρών αποβλήτων, με την αξιοποίηση του παραγόμενου υδατικού ρεύματος για άρδευση και την ενεργειακή αξιοποίηση της ιλύος.
Ταυτόχρονα επεσήμανε την ανάγκη αξιοποίησης του δευτερογενούς υδατικού ρεύματος των ξενοδοχειακών μονάδων για τις αρδευτικές ανάγκες αυτών.
«Είναι σημαντικό, γιατί όπως στα περισσότερα νησιά, όπως γνωρίζουμε, ο τουρισμός είναι η βασική οικονομία και επομένως πρέπει και ο τουρισμός να συμμετέχει στις δράσεις κυκλικής οικονομίας» δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας.
Αναφορικά με την ανακύκλωση, ο κ. Σαντορινιός είπε ότι «σταδιακά όλο και περισσότερα νησιά εντάσσονται σε προγράμματα ανακύκλωσης για τη μείωση των υπολειμμάτων που οδηγούνται σε ταφή. Συμπλήρωσε ότι με την εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου και την επιδότηση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων από και προς τα νησιά (άρα και των ανακυκλώσιμων υλικών) έχει βελτιωθεί σημαντικά η δυνατότητα εφαρμογής προγραμμάτων ανακύκλωσης – και εκτίμησε ότι στο μέλλον θα υπάρξουν σημαντικές πρωτοβουλίες
«Η κυκλική οικονομία θα πρέπει να αποτελέσει βασικό στόχο ανάπτυξης των νησιωτικών περιοχών. Όπως γνωρίζετε, η Ελλάδα είναι η πλέον πολυνησιακή χώρα, διαθέτοντας πάνω από 6000 νησιά και νησίδες. Από αυτά τα 117 είναι κατοικήσιμα, ενώ τα 79 έχουν πληθυσμό άνω των 100 κατοίκων» επεσήμανε μεταξύ άλλων ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας.