Παρελθόν θα πρέπει να θεωρούνται για την παγκόσμια λιμενική βιομηχανία οι τιμές που έδιναν τα προηγούμενα χρόνια οι global terminal operators για να αναλάβουν τη διαχείριση λιμενικών τερματικών σταθμών.
Την επισήμανση αυτή έκανε χθες κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας του συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Λιμένων (Εuropean Sea Port Organisation) που πραγματοποιείται στο Σοπότ της Πολωνίας ο διευθύνων σύμβουλος της Ηutchinson Port Holding για την Κεντρική Ευρώπη, Κλέμανς Τσενγκ.
Σημείωσε ότι το αρνητικό ευρωπαϊκό οικονομικό περιβάλλον και η ύφεση έχουν επιφέρει επιπτώσεις στη διάθεση των υποψήφιων επενδυτών, ενώ αναφέρθηκε και τις δυσκολίες που παράγουν οι πολύ υψηλές τιμές που έχουν δοθεί στο πρόσφατο παρελθόν από χρηματοοικονομικούς οργανισμούς για το δικαίωμα εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών λιμένων.
Ο κ. Τσενγκ σημείωσε ότι οι τιμές που προσφέρθηκαν την περίοδο 2005-2008 από εταιρείες με μικρή εμπειρία στη λιμενική βιομηχανία προσέγγισαν αποτιμήσεις άνω των 30 φορών των κερδών προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) και ότι θα πρέπει να θεωρηθούν πλέον παρελθόν.
Επεσήμανε, επίσης, τη σημασία του σταθερού κοινωνικό-οικονομικού περιβάλλοντος για την ενίσχυση των επενδύσεων στον ευρωπαϊκό χώρο, ενώ έκανε εκτενή αναφορά στην ανάγκη να δοθεί έμφαση στο θέμα των κρατικών ενισχύσεων, ώστε το σύνολο των επενδύσεων στους ευρωπαϊκούς λιμένες να πραγματοποιείται από ιδιώτες επενδυτές και να αποφεύγονται οι περιπτώσεις που οι φορείς διαχείρισης λιμένων προβαίνουν σε επενδύσεις που ωφελούν συγκεκριμένους επενδυτές.
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της ΑPM Terminal που ανήκει στον όμιλο Maersk, Μ. Πούλσεν, έδωσε έμφαση στους τέσσερις παράγοντες που δημιουργούν την τάση στις λιμενικές αγορές, την ανάπτυξη της ναυτιλίας τακτικών γραμμών, το μέγεθος των πλοίων, την ενίσχυση των υποδομών στην ενδοχώρα και το περιβάλλον.
Ο κ. Πούλσεν τόνισε τη σημασία συνεργασίας μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών και λιμένων, όσον αφορά στη ροή των πληροφοριών, της χρήση των λιμενικών εγκαταστάσεων και τις αλλαγές στις διαδικασίες προσφοράς λιμενικών υπηρεσιών, εκτιμώντας πως σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε άλλες βιομηχανίες η σχέση παρόχου και χρηστών δεν έχει αναπτυχθεί στον επιθυμητό βαθμό. Τέλος, υπογράμμισε ότι οι επιπτώσεις στο περιβάλλον αποτελούν ολοένα και περισσότερο την κρίσιμη παράμετρο για τη ροή των επενδύσεων στο λιμενικό σύστημα.
Δύο ημέρες αφού η ελληνική κυβέρνηση μετέφερε το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου που κατείχε το Δημόσιο στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά και στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης προς αξιοποίηση στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, ο ΟΛΠ έστειλε και πάλι το μήνυμά του υπέρ του δημόσιου ιδιοκτησιακού καθεστώτος στα λιμάνια.
Από την Πολωνία ο ΟΛΠ τάχθηκε υπέρ του ευρωπαϊκού μοντέλου ανάπτυξης των λιμένων, το οποίο στηρίζεται στο δημόσιου συμφέροντος ιδιοκτησιακό καθεστώς και στο ανοικτό μέσω παραχωρήσεων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις λειτουργικό καθεστώς. Τις θέσεις αυτές είχε αναπτύξει στη γενική συνέλευση της ESPO το 2011 και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ και της ΕΛΙΜΕ, Γιώργος Ανωμερίτης. Σημειωτέον ότι το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ευρωπαϊκών λιμένων ανήκει κατά 96% στο Δημόσιο, την αυτοδιοίκηση, τα επιμελητήρια και ναυτιλιακούς φορείς και μόνο το 4% έχουν καταστεί 100% ιδιωτικά.
«Όσον αφορά στις επενδύσεις, όλοι συμφωνούν προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των υποδομών μέσω δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων μέσω παραχωρήσεων τομέων της λιμενικής δραστηριότητας, είτε από το κράτος προς τους λιμενικούς Οργανισμούς, είτε από τους λιμενικούς φορείς προς επιχειρήσεις ή επιχειρηματικούς ομίλους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ΟΛΠ.
Πηγή: Ναυτεμπορική