Απέτυχε η προσπάθεια εξωδικαστικού συμβιβασμού μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της Louis Hellenic Cruises αναφορικά με το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», που συνέβη στην Καλντέρα της Σαντορίνης πριν από πέντε χρόνια.
Στη διάρκεια αυτών των ετών, έντονες διαφωνίες έχουν διατυπωθεί σχετικά με το ποιος ευθύνεται για το ναυάγιο, αν είναι εφικτή η ανέλκυσή του, ακόμα και για το αν υπάρχει κίνδυνος για περιβαλλοντική επιβάρυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος της περιοχής ή όχι.
Από την πλευρά του το ελληνικό Δημόσιο υποστηρίζει ότι την ευθύνη την έχει η εταιρεία και από την άλλη η εταιρεία υποστηρίζει ότι το ναυάγιο προκλήθηκε λόγω λάθους στη χαρτογράφηση της περιοχής, που περιλαμβανόταν στον επίσημο ελληνικό χάρτη.
Η δίκη για το ποινικό μέρος όπου κατηγορούνται 13 πρόσωπα-μέλη του πληρώματος, στελέχη της εταιρείας και ο επιθεωρητής του νηογνώμονα ,ορίστηκε από το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών, μετά την πρόταση της εισαγγελίας Νάξου για τις 20 Ιουνίου 2012, ενώ έχουν κατατεθεί και τρεις αγωγές κατά της εταιρείας και στελεχών της.
Το κατηγορητήριο, που είναι σε βαθμό πλημμελήματος, αφορά μεταξύ άλλων την παραβίαση του διεθνούς κανονισμού αποφυγής συγκρούσεως, πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, διατάραξη κατά παρ’ αυτουργία της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας βάσει της οποίας, τονίζεται στο κατηγορητήριο, επήλθε θάνατος.
Ο Δήμος Θήρας έχει καταθέσει δύο αγωγές τόσο για «ικανοποίηση της ηθικής βλάβης» που ισχυρίζεται ότι έχει υποστεί ο Δήμος και για την οποία ζητεί να του εκδικασθεί το ποσό των 10 εκατ. Ευρώ όσο και για την ανέλκυση του ναυαγισμένου πλοίου, αφού θεωρεί υπεύθυνη την εταιρεία και ζητά 80 εκατ. ευρώ για την απομάκρυνση του Sea Diamond από το βυθό της Καλντέρας.
Αλλά και το ελληνικό Δημόσιο μέσω του υπουργείου Οικονομικών έχει καταθέσει αγωγή κατά της εταιρείας για ηθική βλάβη, την οποία υποστηρίζει ότι υπέστη το Δημόσιο εξαιτίας των «παράνομων και υπαίτιων πράξεων και παραλείψεών τους» και ζητά συνολικά 8 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, σε ό, τι αφορά τη δυνατότητα ανέλκυσης του πλοίου είναι σκούρα τα πράγματα καθώς ο Δήμος Θήρας υποστηρίζει ότι υπάρχει δυνατότητα ανέλκυσης ενώ η εταιρία παρουσιάζοντας μελέτη ανεξάρτητου οργανισμού (ITOPF) υποστηρίζει ότι οποιοδήποτε τέτοιο εγχείρημα θα ήταν δύσκολο και επικίνδυνο με αποτέλεσμα να μην υπάρχει τελεσίδικη απόφαση.
Οι μέχρι τώρα δικαστικές αποφάσεις για την υπόθεση έχουν δείξει ότι το ναυάγιο προκλήθηκε από λάθος στη χαρτογράφηση της περιοχής (Πειθαρχικό Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού) καθώς και ότι η προσφυγή του πλοιάρχου του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» και της πλοιοκτήτριας εταιρείας κατά της αποφάσεως του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας περί επιβολής προστίμου σε βάρος των προσφευγόντων ποσού 1,173 εκατ. ευρώ, λόγω της ρύπανσης που προκλήθηκε από τη βύθιση του πλοίου είναι αβάσιμη (Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιά).
Αναφορικά με την επιβάρυνση του περιβάλλοντος, οι 13 δειγματοληψίες που έχει κάνει το ΕΛΚΕΘΕ ως επίσημος φορέας, βάσει της νομοθεσίας, αναφέρουν ότι δεν υπάρχει επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Σύμφωνα όμως με άλλες εκτιμήσεις, σε βάθος χρόνου το πλοίο ενδέχεται να επιβαρύνει το περιβάλλον.