Ακριβότερα έως 361% από τη φθηνότερη χώρα της Ευρώπης πωλούνται στην Ελλάδα τα απορρυπαντικά ρούχων των πολυεθνικών κολοσσών Unilever και Procter & Gamble.
Την διαπίστωση έκανε η Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία πραγματοποίησε έρευνα τιμών στα απορρυπαντικά Skip και Ariel που διατίθενται σε κάψουλες και σε σκόνη πλυντηρίου. Αυτό που διαπίστωσε η επιτροπή είναι ότι η τιμή του απορρυπαντικού ανά κάψουλα στην Ελλάδα είναι 0,49 ευρώ στη μεγάλη και οικονομικότερη συσκευασία, την ώρα που στην Ιρλανδία, μια από τις φθηνότερες χώρες μαζί με τη Σουηδία και τη Γερμανία, το αντίστοιχο προϊόν κοστίζει 0,21 ευρώ.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού προχώρησε στην έρευνα τιμών και στη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων διότι από τον Ιούλιο και μετά καταγράφηκε σημαντική αύξηση του πληθωρισμού στα «προϊόντα καθαρισμού σπιτιού» στην Ελλάδα έναντι της Ευρωζώνης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat μέχρι και τον Ιούνιο η απόκλιση ήταν μικρή, με την αύξηση να είναι 5,7% στην Ευρωζώνη και 5,8% στην Ελλάδα. Από τον επόμενο μήνα η ψαλίδα άρχισε να ανοίγει. Τον Ιούλιο η αύξηση ήταν 7,3% για την Ευρωζώνη και 8,1% στην Ελλάδα, ενώ τον Αύγουστο τα ποσοστά ήταν 8,2% και 11,4%. Τον Νοέμβριο του 2022 η αύξηση της τιμής των απορρυπαντικών στην Ελλάδα είχε φτάσει στο 13,4% και τον επόμενο μήνα σκαρφάλωσε στο 15,9%.
Με τη δημοσιοποίηση των στοιχείων η Επιτροπή Ανταγωνισμού στοχεύει και να προκαλέσει μείωση των τιμών από την πλευρά των εταιρειών, καθώς η αποκάλυψη ότι οι τιμές στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερες σε σύγκριση με αυτές των χωρών όπου οι πολίτες έχουν μεγαλύτερο εισόδημα ίσως οδηγήσει σε αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής των πολυεθνικών.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν δημοσιοποίησε τα συμπεράσματα της για τις αιτίες που οδηγούν τις τιμές των απορρυπαντικών στα ύψη. Ωστόσο, αυτό δεν αποκλείει το ενδεχόμενο έρευνας για πρακτικές καρτέλ από τις δύο μεγάλες εταιρείες. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, τρεις από τις κύριες αιτίες είναι το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς που δεν δημιουργεί κίνητρο για μεγάλο ανταγωνισμό στις τιμές, η χαμηλή διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και η μικρή εγχώρια παραγωγή.
Μολονότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποφεύγει την ερμηνεία του φαινομένου των υψηλών τιμών στα απορρυπαντικά, οι υπόλοιπες παρατηρήσεις της έχουν μεγάλο ενδιαφέρον.
– Η Ελλάδα κατατάσσεται στις χώρες όπου οι τιμές είναι υψηλές ανεξαρτήτως του μεγέθους της συσκευασίας. Η γεωγραφική θέση δεν φαίνεται να επηρεάζει, καθώς η πιο απομακρυσμένη Κύπρος έχει φθηνότερες τιμές σε σύγκριση με τη χώρα μας.
– Όταν πρόκειται για τις κάψουλες, στην Ελλάδα όσο μικρότερη είναι η συσκευασία, τόσο υψηλότερη είναι η τιμή ανά τεμάχιο. Στη συσκευασία των 14 τεμαχίων η τιμή είναι 0,66 ευρώ το τεμάχιο, ενώ σε αυτή των 54 τεμαχίων είναι 0,44 ευρώ. Στην Ολλανδία για παράδειγμα η τιμή ανά τεμάχιο δεν διαφοροποιείται.
– Οι κάψουλες Ariel είναι ακριβότερες στην Ελλάδα από 130,2% έως 270,57% σε σύγκριση με τη φθηνότερη ευρωπαϊκή χώρα. Η σκόνη πλυντηρίου πωλείται ακριβότερα από 94% έως 172% με τη μεγαλύτερη απόκλιση να εντοπίζεται στις μικρές συσκευασίες.
– Οι κάψουλες Skip πωλούνται στην Ελλάδα ακριβότερα από 113,92% έως 301,1% σε σύγκριση με τη φθηνότερη χώρα, ενώ στην περίπτωση της σκόνης πλυντηρίου πωλούνται ακριβότερα από 160% έως 361%.
Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 9-15 Ιανουαρίου 2023 και οι τιμές είναι πριν την εφαρμογή οποιασδήποτε έκπτωσης.