Zήσης Ψάλλας
Το 2019 ήταν μια απίστευτη χρονιά για μια εξειδικευμένη βιομηχανία: τα λεγόμενα εναλλακτικά κρέατα. Για παράδειγμα, η Beyond Meat άρχισε στις ΗΠΑ να πωλεί τα προϊόντα της σε αλυσίδες όπως η Del Taco, η Subway και πιο πρόσφατα η KFC. Ο ανταγωνιστής της, η Impossible Foods, ανακοίνωσε συνεργασίες με την Burger King, την Qdoba και δεκάδες άλλα εστιατόρια και franchises. Και οι δύο εταιρείες ξεκίνησαν τη χρονιά κυρίως πουλώντας μπιφτέκια αλλά γρήγορα εγκαινίασαν νέα προϊόντα.
Καθώς τα προϊόντα αυτά έχουν κάνει ήδη το άλμα τους προς την κανονικότητα, αξίζει τον κόπο να απαντηθούν ορισμένα ερωτήματα.
1) Τα Veggie burgers υπάρχουν εδώ και καιρό. Είναι τα νέα προϊόντα κάτι διαφορετικό;
Τα εναλλακτικά προϊόντα κρέατος δεν είναι κάτι εντελώς καινούριο. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, έχουν υπάρξει τα veggie burgers που είναι διαθέσιμα στα παντοπωλεία. Αλλά τα καινούργια προϊόντα είναι διαφορετικά με έναν σημαντικό τρόπο: Το “εναλλακτικό” κρέας, όπως αυτό της Beyond Meat Burger ή της Impossible Burger, παράγεται από φυτά αλλά προορίζεται να έχει γεύση κρέατος. Απευθύνεται στο κοινό που τρώει κρέας. Αυτό που κάνει διαφορετικά αυτά τα προϊόντα από τα χορτοφαγικά είναι ότι τα τελευταία στοχεύουν κυρίως στους χορτοφάγους.
Η αύξηση των εναλλακτικών προϊόντων κρέατος οδήγησε, σύμφωνα με ερευνητές και εμπειρογνώμονες του μάρκετινγκ σε μία διαπίστωση: τα εναλλακτικά κρέατα δεν πρέπει να είναι ένα εξειδικευμένο προϊόν μόνο για βίγκαν ή χορτοφάγους, οι οποίοι αποτελούν περίπου το 3% του αμερικανικού πληθυσμού. Υπάρχουν πολλοί Αμερικανοί που τρώνε κρέας -και πάντα θα υπάρχουν- αλλά κάποιοι προσπαθούν να δοκιμάσουν και φυτικά προϊόντα εφόσον είναι νόστιμα, φτηνά και θρεπτικά. Αυτοί οι καταναλωτές, και όχι οι βίγκαν ή οι χορτοφάγοι, είναι στόχος των εναλλακτικών προϊόντων κρέατος.
2) Εντάξει, αλλά έχουν πράγματι γεύση κρέατος;
Μερικές από τις κορυφαίες εναλλακτικές λύσεις για το κρέας στην αγορά σήμερα είναι τα μπιφτέκια, το βόειο κρέας και τα λουκάνικα από δύο εταιρείες οι οποίες είναι οι μεγαλύτερες σ’ αυτήν την αγορά: την Beyond Meat και την Impossible Foods. “Και οι δύο εταιρείες οδηγούν τις γεύσεις σ’ αυτά τα νέα προϊόντα”, δήλωσε ο Zak Zakon, αναλυτής στο Good Food Institute. Η γεύση θα είναι ο παράγοντας που θα αναπτύξει αυτές τις εταιρείες ή θα τις κάνει να αποτύχουν. Έχουν λοιπόν τα προϊόντα τους γεύση κρέατος;
Οι γευσιγνώστες έχουν αναφέρει σύντομες ετυμηγορίες μέχρι στιγμής. Αυτοί από το Food & Wine αγάπησαν το Beyond Burger και το Impossible Burger αλλά ήταν λιγότερο εντυπωσιασμένοι με τα πιο παραδοσιακά veggie burgers. Φαίνεται όμως ότι βρισκόμαστε στο σημείο όπου η γεύση δεν είναι κάτι δεδομένο αλλά προσωπική υπόθεση. Είναι αρκετά καλή για μερικούς, αλλά όχι αρκετά καλή για όλους, γι’ αυτό και τα τρόφιμα αυτά είναι υπό εξέλιξη.
3) Είναι τα εναλλακτικά προϊόντα κρέατος πιο υγιεινά από το κρέας;
Πολλοί άνθρωποι θεωρούν προφανές ότι το φυτικό κρέας είναι υγιέστερο από το κανονικό αλλά αυτό είναι κάτι που μένει να αποδειχτεί από την επιστήμη. Οι περισσότερες εναλλακτικές λύσεις κρέατος προσπαθούν να μιμηθούν το κρέας όσο το δυνατόν πιο στενά, συμπεριλαμβανομένων των θερμίδων. Αυτό συμβαίνει επειδή οι εταιρείες θέλουν να ξέρουν οι καταναλωτές τι αγοράζουν. Για παράδειγμα, εάν ένα Beyond Burger δεν ήταν όπως τρώει κανείς ένα πραγματικό μπιφτέκι, αυτό ίσως άφηνε τον καταναλωτή δυσαρεστημένο. Και πράγματι, ένα Beyond Burger παρέχει την ίδια ποσότητα πρωτεΐνης με το burger του βοείου κρέατος. Με άλλα λόγια τα εναλλακτικά προϊόντα δεν παρέχουν λιγότερες θερμίδες. Μπορούν ωστόσο να είναι υγιεινά από άλλες απόψεις.
Για παράδειγμα, μερικοί άνθρωποι μπορεί να είναι ευαίσθητoι στις αυξητικές ορμόνες ή στα αντιβιοτικά με τα οποία τροφοδοτούνται οι αγελάδες, και στη συνέχεια βρίσκονται στα μπιφτέκια και τις μπριζόλες αλλά το πρόβλημα αυτό δεν υπάρχει με τα φυτικά κρέατα. Επιπλέον, το κρέας με βάση τα φυτά δεν θα πρέπει να προκαλεί ανησυχίες για ορισμένες ασθένειες όπως αυτή των τρελών αγελάδων.
4) Το φυτικό κρέας είναι καλύτερο για το περιβάλλον από το κανονικό κρέας;
Ναι και μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά για το περιβάλλον συμπεριλαμβανομένης της χρήσης γης, της χρήσης νερού και της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής. Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, αυτά τα προϊόντα έχουν πολύ μικρό μερίδιο αγοράς για να επηρεάσουν σημαντικά αυτά τα ζητήματα.
Η κτηνοτροφία έχει μια από τις πιο έντονες επιδράσεις στο περιβάλλον. Βρισκόμαστε σε ένα μάλλον προχωρημένο στάδιο της μεγαλύτερης περιβαλλοντικής καταστροφής που έχει αντιμετωπίσει ποτέ ο πλανήτης, και συντριπτικά η μεγαλύτερη επίδραση προέρχεται είναι τα ζώα π.χ. το 15% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου προέρχονται από τα ζώα.
Τα φυτικά τρόφιμα έχουν επίσης δυνατότητα για ένα πολύ μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα. Γενικά, πρέπει να τροφοδοτήσετε ένα ζώο με 10 θερμίδες φυτών για να πάρετε μία θερμίδα κρέατος, έτσι μπορείτε να περιμένετε ότι τα φυτικά τρόφιμα θα έχουν περίπου το 1/10 του κόστους άνθρακα των ζωικών τροφών.