Ναι, το κάπνισμα θεωρείται πια από την πλειοψηφία της κοινωνίας, μια βλαβερή, κακή συνήθεια. Όμως, παράλληλα, η συνήθεια αυτή παραμένει αμείωτη για 2.250.000 εκατομμύρια Έλληνες που εξακολουθούν να καπνίζουν. Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της νέας έρευνας της Marc που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της εταιρείας Παπαστράτος. Σύμφωνα με την έρευνα με τίτλο «Τσιγάρο: Η ξεπερασμένη συνήθεια που δεν λέμε να ξεπεράσουμε», ο αριθμός των καπνιστών που κάνουν χρήση συμβατικών τσιγάρων στη χώρα μας παρέμεινε, για το 2022, σταθερός σε σχέση με πέρυσι, με το ποσοστό αυτό να αγγίζει το 28,5%, παρά το γεγονός ότι  7 στους 10 ερωτηθέντες θεωρούν το τσιγάρο ως μια ξεπερασμένη συνήθεια.

Από την άλλη πλευρά, η χρήση εναλλακτικών προϊόντων καπνίσματος, όπως τα ηλεκτρονικά τσιγάρα ή τα θερμαινόμενα προϊόντα καπνού έχει φέτος αυξηθεί κατά 2,5%, με τον συνολικό αριθμό όσων τα χρησιμοποιούν να ανέρχεται σε περίπου 640.000 άτομα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Όπλο» στη μάχη κατά του τσιγάρου είναι η ενημέρωση

Παρά την μικρή αύξηση στους χρήστες των εναλλακτικών προϊόντων καπνού, από την έρευνα αναδεικνύεται και φέτος η σοβαρή έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με τα εναλλακτικά καπνικά προϊόντα. Μόλις 1 στους 10 (11%) Έλληνες δηλώνει επαρκώς ενημερωμένος για τις εναλλακτικές επιλογές που υπάρχουν, ποσοστό, πάντως, ελαφρώς αυξημένο κατά 2,4%, συγκριτικά με την αντίστοιχη έρευνα του 2021. Το γεγονός αυτό εμποδίζει εκείνους που δεν μπορούν να διακόψουν το τσιγάρο, να κάνουν την αλλαγή σε μια καλύτερη εναλλακτική. Παράλληλα, μόνο 3 στους 10 (33%) γνωρίζουν και μπορούν να ξεχωρίσουν ποιες είναι οι βασικές διαφορές ανάμεσα στα συμβατικά τσιγάρα και τις εναλλακτικές λύσεις που υπάρχουν γύρω από το κάπνισμα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

3 στους 10 καπνιστές (36%), δηλώνουν ότι γνωρίζουν ελάχιστα ή και τίποτα για τα εναλλακτικά προϊόντα καπνίσματος, ενώ 4 στους 10 δήλωσαν πως γνωρίζουν μερικά πράγματα, αλλά όχι αρκετά.  Το ποσοστό αυτών που δηλώνουν ότι έχουν την πληροφόρηση που χρειάζονται είναι μόλις 22%. Έντονο προβληματισμό προκαλεί και το εύρημα της έρευνας σχετικά με την κεντρική πηγή πληροφόρησης για τα εναλλακτικά προϊόντα καπνίσματος. Οι φίλοι και οι γνωστοί (32%) και τα κοινωνικά δίκτυα (13%) κυριαρχούν στις πρώτες επιλογές ως πηγή πληροφόρησης.

Καπνιστές και μη σε ποσοστό 87% συμφωνούν στο ότι οι καπνιστές θα πρέπει να έχουν επαρκή ενημέρωση και πρόσβαση σε πληροφορίες, ως προς τα εναλλακτικά προϊόντα καπνίσματος. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως περισσότεροι από 6 στους 10 ερωτηθέντες (63%) δηλώνουν πως θα τα πρότειναν σε άλλους καπνιστές πιο εύκολα, με την προϋπόθεση ότι θα είχαν σαφή και συγκεκριμένη ενημέρωση για τα επιστημονικά στοιχεία πίσω από αυτά, ενώ 7 στους 10 χρήστες εναλλακτικών προϊόντων τα προτείνουν σε καπνιστές συμβατικού τσιγάρου. 

Η έρευνα της Marc καταγράφει και τις πέντε βασικές αιτίες που οδηγούν στη χρήση εναλλακτικών προϊόντων καπνού και συμβαδίζουν παράλληλα με τις ανησυχίες των καπνιστών για το συμβατικό τσιγάρο. Το βασικότερο κίνητρο για τους μισούς και πλέον ερωτηθέντες (52%)  παραμένει ο μειωμένος κίνδυνος για την υγεία ενώ 4 στους 10 (43%) το χρησιμοποιούν γιατί  δεν μυρίζει. Η απουσία της καύσης του καπνού και της στάχτης παρουσιάζονται στην τρίτη (21,7%) και την τέταρτη (20,6%) θέση αντίστοιχα, ενώ τη βασική πεντάδα συμπληρώνει το γεγονός πως είναι πιο οικονομικά (14,5%).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ


 
Αξιοσημείωτο εύρημα της έρευνας είναι και το γεγονός ότι η πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα θεωρεί ότι όσο πιο βλαβερό είναι ένα προϊόν, τόσο μεγαλύτερη πρέπει να είναι και η φορολόγηση του, ώστε αυτή να λειτουργεί αποτρεπτικά. Το 63% του συνόλου και το 79% των χρηστών εναλλακτικών προϊόντων υποστηρίζουν ότι ο βαθμός βλαπτικότητας ενός καπνικού προϊόντος θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψιν κατά την φορολόγησή του. Μία λογική που δεν είναι καινούρια, αλλά διέπει ήδη κι άλλους κλάδους, όπως για παράδειγμα τον κλάδο της ενέργειας και της αυτοκίνησης.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης