Θάνος Ξυδόπουλος
Εικάζεται από καιρό ότι οι πληρωμές και τα δώρα που λαμβάνουν οι Αμερικανοί γιατρoί έχουν επηρεάσει το πόσες συνταγές οπιοειδών συνταγογραφούνται στις ΗΠΑ. Τώρα, μια νέα μελέτη κατέγραψε αυτή τη σύνδεση.
Το επιθετικό μάρκετινγκ των εταιρειών τα τελευταία 20 χρόνια έχει κατηγορηθεί για την κλιμάκωση των θανάτων λόγω κατάχρησης οπιοειδών. Αλλά ελάχιστη έρευνα υποστήριζε αυτόν τον ισχυρισμό μέχρι σήμερα. Η νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο JAMA Network Open, δείχνει ότι στις κομητείες όπου υπάρχουν πληρωμές προς γιατρούς καταγράφονται υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας λόγω υπερβολικής δόσης οπιοειδών.
Η μελέτη δεν αποδεικνύει μια σχέση αιτίας-αποτελέσματος, απλώς μια σύνδεση. Δείχνει όμως ότι οι επισκέψεις οικοδόμησης εμπιστοσύνης – όπως π.χ. τα γεύματα που χρηματοδοτούνται από τις εταιρείες – είναι πιο αποτελεσματικές για τη προώθηση της συνταγογράφησης των οπιοειδών από τις πληρωμές χρημάτων. «Αυτό που φαίνεται να έχει μεγαλύτερη σημασία δεν ήταν το ποσό των χρημάτων που πληρώθηκαν οι γιατροί, ήταν ο αριθμός των φορών που τους καταβλήθηκαν», δήλωσε η Magdalena Cerdá, αναπληρώτρια καθηγήτρια υγείας και διευθύντρια του Κέντρου Επιδημιολογίας και Πολιτικής Οπιούχων NYU Ιατρική Σχολή.
Ο Michael Barnett, βοηθός καθηγητής πολιτικής και διαχείρισης της υγείας στο Harvard T.H. Chan School of Public Health, ο οποίος έχει μελετήσει το ρόλο των Αμερικανών γιατρών στην επιδημία των οπιοειδών, αποκάλεσε τα ευρήματα «βαθιά ενδιαφέρονται για την οργισμένη κρίση [των οπιοειδών] την οποία γνωρίζουμε όλοι».
Επιθετικό μάρκετινγκ
Η παρούσα μελέτη αντιστοίχησε τα ομοσπονδιακά στοιχεία με τους θανάτους από υπερβολική δόση σε κάθε κομητεία από την 1η Αυγούστου 2014 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2016, με πληρωμές προς τους γιατρούς για γεύματα, ομιλίες, διαβουλεύσεις και ταξίδια για την περίοδο από την 1η Αυγούστου 2013 μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2015. Η χρονική καθυστέρηση ενός έτους ήταν μια προσπάθεια να διασφαλιστεί ότι οι πληρωμές επηρέασαν τη συνταγογράφηση και όχι ότι οι γιατροί με υψηλή συνταγογράφηση προσέλκυσαν μεγαλύτερες πληρωμές από τις εταιρείες.
Η μελέτη κατέγραψε 434.754 πληρωμές συνολικού ύψους 39,7 εκατομμυρίων δολαρίων για 67.507 γιατρούς – περίπου 1 στους 12 γιατρούς. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι 1 στους 5 οικογενειακούς ιατρούς είχε αποδεχτεί αυτό το είδος μάρκετινγκ.
Να σημειωθεί πάντως ότι στο μεγαλύτερο μέρος των ΗΠΑ, αυτό το είδος μάρκετινγκ είναι νόμιμο και απεριόριστο. Ένας από τους συγγραφείς της έρευνας, ο Scott Hadland, παιδίατρος, από το Boston Medical Center’s Grayken Center for Addiction, δήλωσε ότι οι εκπρόσωποι πωλήσεων των εταιρειών διαδραματίζουν ένα θεμιτό ρόλο στην εκπαίδευση των γιατρών για τα φάρμακα. Αλλά είπε επίσης ότι οι γιατροί έχουν και άλλους τρόπους να μάθουν για τα οπιοειδή. Για να μειωθούν οι θάνατοι από υπερβολική δόση, οι γιατροί, οι εταιρείες φαρμάκων και η κυβέρνηση ενδέχεται να πρέπει να ρυθμίσουν το μάρκετινγκ, ανέφερε.
Πηγή: Washington Post