Την παράταση του ανορθολογισμού και των πολλαπλών αδικιών από την εφαρμογή του Clawback διαιωνίζει το Νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, που κατέθεσε το Υπουργείο Υγείας στις 3 Μαΐου στη Βουλή. 

Αναφορικά με τα Ιατροτεχνολογικά  Προϊόντα και τα Σκευάσματα Ειδικής Διατροφής είχε προηγηθεί ανάρτηση του νομοσχεδίου σε δημόσια διαβούλευση, όπου, μεταξύ άλλων, προς άρση των έως τώρα αδικιών,  οριζόταν πως η υπέρβαση του ορίου των δαπανών του ΕΟΠΥΥ (Clawback) για την προμήθεια  αυτών των προϊόντων θα κατανεμόταν αναλογικά μεταξύ των συμβεβλημένων παρόχων του Οργανισμού. Με έκπληξη όμως διαπιστώθηκε ότι από τη ρύθμιση αυτή, κατά παράβαση της συνταγματικής αρχής της ίσης μεταχείρισης και αναλογικότητας, εξαιρέθηκαν οι κυριότερες από πλευράς όγκου και δαπάνης κατηγορίες Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων. Έτσι, το βάρος αυτών επωμίζονται αποκλειστικά οι εισαγωγείς ανεξάρτητα από εάν έχουν υπογράψει σύμβαση ή εάν η δαπάνη έχει προκληθεί από τις συμβάσεις άλλων παρόχων πλην του εισαγωγέα.

Η παράταση του Clawback και της μονομερούς επιβολής του, διαιωνίζει μεταξύ άλλων:

  1. Την πανθομολογούμενη άδικη εφαρμογή του μέτρου του Clawback που πλήττει την επιχειρηματικότητα καθώς δεν επιτρέπει κανενός είδους προβλεψιμότητα.
  2. Τον παραλογισμό να πληρώνουν την υπέρβαση της δαπάνης αποκλειστικά οι εισαγωγείς (που δεν έχουν  σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ αλλ’ ούτε έχουν εισπράξει κανένα ποσό από τον ΕΟΠΥΥ) και όχι αναλογικά οι πάροχοι που έχουν συνάψει συμβάσεις με τον Οργανισμό και έχουν εισπράξει την αποζημίωση.
  3. Την έμμεση χρηματοδότηση των κερδών τρίτων (παρόχων) με αποτέλεσμα ο κλάδος να επωμίζεται την κερδοφορία άλλων και σε κάποιες περιπτώσεις με ζημία των εταιρειών.
  4. Την απρόβλεπτη και δυσβάστακτη κατά καιρούς επιβαλλόμενη «επιστροφή» χρημάτων στον ΕΟΠΥΥ από τους εισαγωγείς, η οποία απειλεί τη βιωσιμότητά τους και τη δυνατότητα τροφοδοσίας της αγοράς. 
  5. Την αδιαφορία για τις πραγματικές ανάγκες των ασθενών, καθώς παρότι λ.χ. ο αριθμός των ατόμων που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη δυστυχώς αυξάνεται, ο προϋπολογισμός για τα αναλώσιμα του διαβήτη μειώθηκε το 2021, με αποτέλεσμα το Clawback για το 2021 να αναμένεται ακόμα υψηλότερο.

Σύμφωνα με παραδείγματα που έχει επεξεργαστεί ο ΣΕΙΒ, η κατάσταση (που φυσικά προϋπάρχει του Νομοσχεδίου) έχει δημιουργήσει φαινόμενα επιβολής Clawback σε βάρος των εισαγωγέων που πλησιάζουν το 40% (στις ήδη χαμηλές τιμές που προκύπτουν από τον Μέσο Όρο των τριών χαμηλότερων της Ευρώπης) και έχει οδηγήσει αρκετές επιχειρήσεις που εισάγουν υλικά για τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ,  σε απόγνωση και σε προσφυγή στη Δικαιοσύνη.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του ΣΕΙΒ, κ. Δημήτρης Νίκας, «το μήνυμα προς τον κλάδο και την επιχειρηματική δραστηριότητα, από την επικείμενη ψήφιση του νομοσχεδίου ως έχει, είναι πλήρως αντιαναπτυξιακό, αλλά και για τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ είναι ένα μήνυμα ανασφάλειας για τις πραγματικές τους ανάγκες που ο κλάδος ενδέχεται να μην μπορεί να καλύψει».

Ο ΣΕΙΒ δηλώνει ότι δεν «στέκεται» απέναντι σε κανένα επαγγελματικό κλάδο και θεωρεί ότι είναι υποχρέωση της κυβέρνησης να ρυθμίσει την στρεβλή αυτή κατάσταση για να μπορέσουν οι εισαγωγείς ιατρικών υλικών να επιβιώσουν ως κλάδος και να προσφέρουν στο σύστημα Υγείας και στους ασθενείς. Γι’ αυτό το λόγο ο ΣΕΙΒ ζητάει:

  1. Την πλήρη κατάργηση του Clawback το ταχύτερο δυνατόν.
  2. Τον δίκαιο καταμερισμό του για όσο διάστημα εφαρμόζεται.
  3. Τον εξορθολογισμό των ορίων δαπανών έτσι ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι πραγματικές ανάγκες των ασθενών.
  4. Την προώθηση νέων, αποτελεσματικών για τη θεραπεία των ασθενών, τεχνολογιών  -οι οποίες αποδεδειγμένα προσφέρουν στους ασθενείς και στο σύστημα υγείας, εξοικονομώντας πόρους- χωρίς τις αποτρεπτικές για την εισαγωγή τους πολιτικές επιστροφών.
  5. Τη συμμετοχή του σε διαβούλευση για την άρση της στρεβλής κατάστασης που διαμορφώνεται, ώστε ο Σύνδεσμος να συνδράμει αποτελεσματικά με την τεχνογνωσία  του και τις προτάσεις του.