Αύξηση στην κατανάλωση αναλγητικών και συμπληρωμάτων διατροφής κατά τη διάρκεια της COVID-19 καταγράφηκε στην Θεσσαλονίκη. Για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων, αλλά και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού τους, οι πολίτες στράφηκαν στην αγορά αναλγητικών με τη μηνιαία αύξηση να αγγίζει το 17,8% και συμπληρωμάτων διατροφής με τη μηνιαία αύξηση να φτάνει το 7,7%. 

Την πρωτιά στα αναλγητικά είχε η παρακεταμόλη και στα συμπληρώματα διατροφής η βιταμίνη C και οι πολυβιταμίνες. Εντύπωση, πάντως, προκαλεί το γεγονός ότι οι πολίτες δηλώνουν ότι για την επιλογή και την αγορά του συμπληρώματος διατροφής βασίζονται κυρίως στην άποψη του ιατρού και του φαρμακοποιού, σε αντίθεση με τους φαρμακοποιούς που στην πλειοψηφία τους τονίζουν ότι οι πολίτες επιλέγουν βάσει διαφήμισης, τηλεοπτικής και ψηφιακής. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από έρευνα με θέμα «Καταναλωτική συμπεριφορά πριν και κατά τη διάρκεια της COVID-19 για τα αναλγητικά και τα συμπληρώματα διατροφής» που διεξήχθη από την MBA στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος Ντόρα Κασσάρα, υπό την επίβλεψη της επίκουρης καθηγήτριας στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, Ευγενίας Παπαϊωάννου. Η έρευνα θα παρουσιαστεί την Κυριακή 6 Νοεμβρίου, στις 10:30 το πρωί, κατά τη διάρκεια του 20ου PHARMApoint, που διοργανώνει στις 5 και 6 Νοεμβρίου 2022, στο συνεδριακό κέντρο «Ι. Βελλίδης» στην Θεσσαλονίκη, ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης. 

Στην έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από τον Ιανουάριο έως και τον Μάρτιο του 2022, συμμετείχαν 314 πολίτες του νομού Θεσσαλονίκης. Το 62,50% των ερωτηθέντων ήταν γυναίκες και το 37,50% άντρες. Το 10% ήταν ηλικίας 18-25 ετών, το 36% 26-35 ετών, το 37% 36-50 ετών και το 17% 51-65 ετών. 

«Υπάρχει αύξηση στην κατανάλωση αναλγητικών και συμπληρωμάτων διατροφής κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο καταγράφεται και ένα σημαντικό ποσοστό 20% των ερωτηθέντων που δηλώνει ότι δεν χρησιμοποιεί βιταμίνες, ενώ ένα ποσοστό 9,1% παραδέχεται ότι ενώ πριν την πανδημία δεν αγόραζε βιταμίνες, μετά την πανδημία άρχισε να αγοράζει», επισημαίνει η κ. Κασσάρα. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πώς επιλέγουν κι από πού

Όπως προκύπτει από την έρευνα, το 27,7% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι βασικό ρόλο στην επιλογή του συμπληρώματος διατροφής παίζει η σύσταση από τον επιστήμονα υγείας (ιατρό ή φαρμακοποιό), το 22,6% η αποτελεσματικότητα του συμπληρώματος, το 15% η τιμή, το 11,8% η αξιοπιστία, το 9,9% η σύσταση του συμπληρώματος, το 7,6% το brand name (φήμη), το 4,1% η ασφάλεια και μόλις το 1,5% η διαφήμιση. 

Όσον αφορά στην αγορά του συμπληρώματος διατροφής, το 29% ακολουθεί τη σύσταση του φαρμακοποιού, το 26,1% τη σύσταση του ιατρού, το 15,6% επηρεάζεται από φίλους και συγγενείς, το 21,3% δεν τα χρησιμοποιεί, ενώ μηδενικό είναι το ποσοστό επιρροής από influencers. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με την έρευνα, για την αγορά αναλγητικού το 46,8% των ερωτηθέντων ακολουθεί τη σύσταση του ιατρού, το 28% τη σύσταση του φαρμακοποιού, το 12,4% επηρεάζεται σημαντικά από φίλους και συγγενείς και το 27% δεν τα χρησιμοποιεί καθόλου, ενώ και πάλι το ποσοστό επιρροής από influencers είναι μηδενικό.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι πολίτες συνεχίζουν να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στο φυσικό φαρμακείο και μετά την έξαρση της πανδημίας. Πιο συγκεκριμένα, το 52,5% πραγματοποιεί τις αγορές του από φυσικό φαρμακείο (κυρίως ηλικίες 18-25 ετών και 51-65 ετών), το 17,5% αποκλειστικά από e-shop, το 29,3% κάνει χρήση και των δύο (κυρίως ηλικίες 26-35 ετών και 36-50 ετών), ενώ το 0,6% από γνωστό πολυκατάστημα. 

Τι πιστεύουν οι φαρμακοποιοί

Στο δεύτερο μέρος της έρευνας συμμετείχαν 150 φαρμακοποιοί του νομού Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων 82 γυναίκες και 68 άνδρες. Το 83% διαπίστωσε ότι η συμπεριφορά των πολιτών άλλαξε πολύ σε σχέση με τη ζήτηση και την αγορά μη συνταγογραφούμενων σκευασμάτων και συμπληρωμάτων διατροφής. Ωστόσο την άποψη αυτή συμμερίζονται κυρίως οι φαρμακοποιοί που δεν απασχολούν προσωπικό, αλλά και αυτοί που απασχολούν από 2-5 εργαζόμενους. Αντίθετα οι φαρμακοποιοί που απασχολούν πάνω από 5 άτομα, πιστεύουν ότι δεν υπήρχε μεγάλη διαφορά στη συμπεριφορά των πολιτών ως προς την αγορά αυτών των σκευασμάτων. 

«Πιθανό συμπέρασμα από τη συσχέτιση αυτή είναι ότι ο κόσμος λόγω του lockdown προτίμησε για τις αγορές του συνοικιακά φαρμακεία και όχι τα μεγάλα φαρμακεία στα κεντρικά σημεία κάθε πόλης, άρα είχαμε μετατόπιση αγορών από το κέντρο σε γειτονιές», εξηγεί η κ. Κασσάρα.

Σύμφωνα με τους φαρμακοποιούς που συμμετείχαν στην έρευνα, ο κυριότερος παράγοντας επηρεασμού της αγοραστικής συμπεριφοράς των πολιτών για την επιλογή των ΜΗΣΥΦΑ είναι οι ίδιοι οι φαρμακοποιοί. Αντίθετα για την αγορά συμπληρώματος διατροφής, το 55,3% των φαρμακοποιών δηλώνει ότι οι πολίτες επηρεάζονται κατά κύριο λόγο από τη διαφήμιση και μόλις το 26,6% αναφέρει ότι οι πολίτες συμβουλεύονται τους επιστήμονες υγείας.

Η συντριπτική πλειοψηφία των φαρμακοποιών δηλώνουν ότι για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού οι πολίτες ζητούν βιταμίνη C, ενώ ακολουθούν ο ψευδάργυρος και η εχινάκεια. Η βιταμίνη C προτείνεται σε συντριπτική πλειοψηφία από τους φαρμακοποιούς για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού τόσο πριν όσο και μετά την έξαρση της πανδημίας COVID-19. Μάλιστα αυξήθηκαν οι φαρμακοποιοί που προτείνουν για τον ίδιο λόγο και ψευδάργυρο και βιταμίνη D3. 

«Καταλήγοντας συμπεραίνουμε ότι η διαφήμιση, τόσο η τηλεοπτική όσο και η ψηφιακή, επηρεάζει όλο και περισσότερο τους πολίτες στην επιλογή των προϊόντων που θα συμπεριλάβουν στο καλάθι τους. Πάντως αποτελεί σημαντικό εύρημα για τους επιστήμονες υγείας το γεγονός ότι η γνώμη τους για ένα σκεύασμα παίζει καθοριστικό ρόλο στην τελική αγορά του πολίτη. Συνεπώς είναι μεγάλης σημασίας να χτίζουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πολίτες», τονίζει η κ. Κασσάρα. 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης