Ζήσης Ψάλλας

Εάν η αυτοπεποίθησή σας είναι χαμηλή, είναι πιο πιθανό να συμμορφωθείτε με αυτό που σκέφτονται οι άλλοι. Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας μελέτης που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό PLOS Biology, η οποία εξέτασε τους τύπους δραστηριότητας που εμφανίζονται στον εγκέφαλο όταν ένα άτομο επηρεάζεται κοινωνικά για να αλλάξει γνώμη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η κοινωνική επιρροή κατηγοριοποιείται συνήθως σε δύο μορφές: πληροφοριακή ή κανονιστική.

«Η πληροφοριακή επιρροή είναι όταν αλλάζουμε τις πεποιθήσεις μας προς εκείνες των άλλων προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε την ακρίβεια αυτών που πιστεύουμε. Αυτή η διαδικασία είναι πιθανό να διέπεται από την αίσθηση της εμπιστοσύνης μας στις αρχικές μας πεποιθήσεις», έγραψαν οι συγγραφείς. «Αντίθετα, κανονιστική επιρροή είναι όταν αλλάζουμε τις πεποιθήσεις μας προς εκείνες των άλλων για λόγους που δεν σχετίζονται με την ακρίβεια π.χ. μπορεί να επιδιώξουμε να μεγιστοποιήσουμε τη συνοχή της ομάδας ή την κοινωνική αποδοχή».

Η έρευνα είναι η πρώτη του είδους της που καταδεικνύει ότι ο εγκέφαλος συμπεριφέρεται διαφορετικά όταν υφίσταται πληροφοριακή επιρροή ή κανονιστική επιρροή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για να αναλάβουν τη μελέτη τους, οι ερευνητές προσέλαβαν ανθρώπους να παίξουν ένα παιχνίδι στον υπολογιστή. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, ζητήθηκε από τους ανθρώπους να προσπαθήσουν να θυμηθούν πού βρισκόταν μια κουκκίδα που εμφανιζόταν στην οθόνη. Τους ζητήθηκε επίσης να αξιολογήσουν πόσο σίγουροι ήταν για την απάντησή τους. Μόλις το έκαναν αυτό, τους επετράπη να αναθεωρήσουν την προηγούμενη απάντησή τους αφού είδαν μια απάντηση από έναν υπολογιστή ή από τον συνεργάτη τους -τον οποίο είχαν συναντήσει πριν ξεκινήσει το πείραμα. Ενώ οι συμμετέχοντες είχαν την εντύπωση ότι ο συνεργάτης τους είχε απαντήσει σε όλα, αυτό ήταν στην πραγματικότητα από τον υπολογιστή. 

Μια μαγνητική τομογραφία χρησιμοποιήθηκε για να δει τη δραστηριότητα στον εγκέφαλο ενώ παιζόταν το παιχνίδι.

Οι ερευνητές ανέφεραν ότι η εγκεφαλική δραστηριότητα διέφερε μεταξύ της κανονιστικής και της κοινωνικής επιρροής. Οι συμμετέχοντες που βίωσαν κανονιστική επιρροή έδειξαν ισχυρότερη δραστηριότητα στην περιοχή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για τη λήψη αποφάσεων και την ενσυναίσθηση, μια περιοχή γνωστή ως dACC.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η κανονιστική επιρροή έδειξε επίσης ισχυρότερες συνδέσεις με το dACC από άλλες περιοχές του εγκεφάλου. Αλλά οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι εάν ένας συμμετέχων είχε χαμηλό επίπεδο εμπιστοσύνης στην απάντησή του, ήταν πιο πιθανό να συμμορφωθεί με την απάντηση που του έδειξαν, ανεξάρτητα από το αν ήταν από τον υπολογιστή ή τον συνεργάτη του.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης