Ζήσης Ψάλλας
Νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Aarhus δείχνει τώρα ότι οι εικόνες φαγητών που βλέπουμε και μπορεί μέχρι σήμερα να θεωρούσαμε ότι μας ανοίγουν την όρεξη μπορούν στην πραγματικότητα να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Τουλάχιστον αν βλέπουμε επανειλημμένα φωτογραφίες του ίδιου προϊόντος. Ορισμένα πειράματα αποκαλύπτουν ότι μπορούμε να αισθανθούμε κορεσμό αν δούμε την ίδια εικόνα πολλές φορές.
Ο Tjark Andersen, ο οποίος πρόσφατα υπερασπίστηκε το διδακτορικό του στο Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο του Aarhus, εξηγεί περισσότερα: «Στα πειράματά μας, δείξαμε πως όταν οι συμμετέχοντες είδαν την ίδια εικόνα φαγητού 30 φορές, ένιωθαν πιο χορτασμένοι από ό,τι πριν δουν την εικόνα. Οι συμμετέχοντες στους οποίους δείχθηκε η εικόνα πολλές φορές επέλεξαν μια μικρότερη μερίδα από αυτούς που είχαν δει την εικόνα μόνο τρεις φορές».
Για να διερευνήσουν εάν η ποικιλία στο φαγητό αφαιρεί εντελώς την αίσθηση του κορεσμού, ο Andersen και οι συνεργάτες του σχεδίασαν μια σειρά από διαδικτυακά πειράματα και προσέλκυσαν πάνω από 1.000 άτομα μέσω των ψηφιακών πειραμάτων τους.
Πρώτα έδειξαν μια εικόνα με πορτοκαλί M&Ms. Σε ορισμένους συμμετέχοντες εμφανίστηκε η εικόνα τρεις φορές, σε άλλους 30 φορές. Η ομάδα που είδε τις περισσότερες φωτογραφίες M&M ένιωσε πιο χορτασμένη μετά, εξήγησε ο Andersen. «Έπρεπε να απαντήσουν πόσα M&M μεταξύ 1 και 10 ήθελαν. Η ομάδα που είχε δει 30 εικόνες με πορτοκαλί κουμπιά σοκολάτας, επέλεξε μικρότερη ποσότητα από τις άλλες δύο ομάδες». Στη συνέχεια, το πείραμα επαναλήφθηκε. Αυτή τη φορά με M&M σε διαφορετικά χρώματα. Τα χρώματα δεν άλλαξαν το αποτέλεσμα.
Από το 1975, ο αριθμός των υπέρβαρων ανθρώπων παγκοσμίως έχει τριπλασιαστεί. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η παχυσαρκία είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις υγείας που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος. Και ο λόγος που γινόμαστε υπέρβαροι είναι ότι τρώμε πάρα πολύ φαγητό, ιδιαίτερα πολύ ανθυγιεινό φαγητό, ενώ δεν ασκούμαστε αρκετά συχνά.
Εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι τα αποτελέσματα του Andersen. Ίσως μπορούν να εφαρμοστούν ως μέθοδος ελέγχου της όρεξης. «Σκεφτείτε μια εφαρμογή με βάση μια αναζήτηση στο Google. Ας υποθέσουμε ότι θέλατε πίτσα. Ανοίγετε την εφαρμογή. Επιλέγετε πίτσα -και εμφανίζονται πολλές φωτογραφίες πίτσας ενώ φαντάζεστε ότι τρώτε. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσατε να έχετε ένα αίσθημα κορεσμού και ίσως απλώς να σταματήσετε να θέλετε πίτσα».