Έντονες αντιδράσεις κυρίως ανάμεσα σε ασθενείς με ψωρίαση προκάλεσε η Πανευρωπαϊκή Καμπάνια της φαρμακευτικής εταιρείας Novartis «Ζήτα από το Δερματολόγο σου Καθαρό Δέρμα». Οι αφίσες που αναρτήθηκαν στο πλαίσιο της καμπάνιας και έκαναν τον γύρο των social media προκάλεσαν θυμό, αλλά και στενοχώρια κυρίως σε ασθενείς με ψωρίαση οι οποίοι και απαίτησαν την άμεση απόσυρση του προωθητικού υλικού, καθώς ένιωσαν ότι θίγονται και ότι προσβάλλονται από τα μηνύματα που περιείχαν.

Στις αφίσες απεικονίζονται άτομα δυναμικά, υγιή, όμορφα, στη μία ο άνδρας που δέχεται το χάδι της γυναίκας, στην άλλη ο άνδρας που δέχεται τη χειραψία «έγκρισης» από τον πιθανό εργοδότη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα μηνύματα ξεκάθαρα και στις δύο περιπτώσεις: «Θες μια αγκαλιά; Ζήτα απ’ τον δερματολόγο σου ΚΑΘΑΡΟ ΔΕΡΜΑ».

Και ακόμα, «Θες να βρεις τη δουλειά των ονείρων σου; Ζήτα απ’ τον δερματολόγο σου ΚΑΘΑΡΟ ΔΕΡΜΑ».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόκειται για μέρος της διαφημιστικής καμπάνιας «Ζήτα από τον δερματολόγο σου καθαρό δέρμα», με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρας Ψωρίασης (29 Οκτωβρίου) από τη φαρμακευτική εταιρεία Novartis, σε συνεργασία με την Ελληνική Δερματολογική και Αφροδισιολογική Εταιρεία, ενώ φέρει τη στήριξη του Πανελληνίου Συλλόγου Ασθενών με Ψωρίαση και Ψωριασική αρθρίτιδα

Οι χρήστες έκαναν λόγο για καθαρό ρατσισμό, προώθηση του στιγματικού λόγου και για μια καμπάνια που ουσιαστικά περιθωριοποιεί και απομονώνει τα άτομα που έχουν ψωρίαση, τα οποία αν τελικά δεν καταφέρουν να αποκτήσουν καθαρό δέρμα ή δεν έχουν καθαρό δέρμα δεν θα έχουν και δικαίωμα στην αγκαλιά ή στη δουλειά των ονείρων τους.

Ακόμα και ο Ιατρικός Σύλλογος Ηρακλείου, αντέδρασε έντονα και με επιστολή του ζητούσε εξηγήσεις από τη Δερματολογική Εταιρεία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως αναφερόταν χαρακτηριστικά στην επιστολή:

Η επιστολή του Ιατρικού Συλλόγου Ηρακλείου προς την Ελληνική Δερματολογική Εταιρεία αναφέρει τα εξής :

Αξιότιμοι κύριοι,

«Έκπληκτοι παρακολουθήσαμε την έναρξη της διαφημιστικής εκστρατείας της Ελληνικής Δερματολογικής Εταιρείας με τον τίτλο «Καθαρό Δέρμα». Η διαφημιστική εκστρατεία αυτή απευθύνεται σε ασθενείς με δερματική ψωρίαση και μάλιστα δηκτικά αναφέρεστε στις 2 αφίσες ότι απαραίτητη προϋπόθεση για να έχει κάποιος μία αγκαλιά ή τη δουλειά των ονείρων του, είναι το καθαρό δέρμα, το απαλλαγμένο από ψωριασικές βλάβες.

Εύλογα λοιπόν αναρωτιόμαστε τι σημαίνει καθαρό δέρμα και πως μία δερματολογική μη μεταδιδόμενη νόσος, είναι τροχοπέδη για την οικογενειακή ευτυχία και την επαγγελματική καταξίωση. Φαντάζεστε να μιλάμε για καθαρό πάγκρεας σε μη διαβητικούς και μη καθαρούς πνεύμονες σε ασθενείς με καρκίνο του πνεύμονα!

Εκφράζουμε την ανησυχία μας πως μία επιστημονική εταιρεία επέτρεψε να γίνει αυτή η εκστρατεία και είμαστε έντονα προβληματισμένοι για τη χρήση στην ιατρική όρων όπως το καθαρό δέρμα, που παραπέμπουν σε άλλες σκοτεινές εποχές.

Και φυσικά αναλογιζόμαστε τον αντίκτυπο που θα έχει στην κοινή γνώμη και στους ασθενείς με ψωρίαση αυτό το σύνθημα. Σίγουρα δεν θα βοηθήσει την εικόνα που έχουν οι ασθενείς με ψωρίαση για τον εαυτό τους και σίγουρα θα τους οδηγήσει σε γκετοποίηση. Η καθαρότητα, ακόμα και στην κοσμητική ιατρική, είναι μία έννοια απαράδεκτη, ρατσιστική και κατακριτέα! Ελπίζουμε να την αποσύρετε και να βρείτε έναν άλλο τρόπο να παρουσιάσετε τα σπουδαία αποτελέσματα της έρευνα της χορηγού εταιρείας!

Τελικά όπως έγινε γνωστό οι αφίσες αποφασίστηκε να «κατέβουν», ενώ ο Πανελλήνιος Σύλλογος Ασθενών με ψωριασική αρθρίτιδα με ανακοίνωση του ζητά συγγνώμη από όσους  ένιωσαν ότι θίγονται και  εξηγεί τους λόγους για τους οποίους στήριξε την καμπάνια.

Αναλυτικά η επίσημη απάντηση του Πανελλήνιου Συλλόγου Ασθενών με ψωρίαση και ψωριασική αρθρίτιδα Επιδέρμια έχει ως εξής.

«Προς κάθε ενδιαφερόμενο,

Με λύπη και έκπληξη διαπιστώσαμε, μέσα από αρνητικά δημοσιεύματα, ότι το μήνυμα της καμπάνιας παρερμηνεύτηκε από μία μερίδα ασθενών. Κατηγορηθήκαμε για ρατσισμό, όταν η πρόθεση μας, επ’ ουδενί δεν ήταν αυτή. Ως ασθενείς και οι ίδιοι, έχουμε υποστεί τη στιγματοποίηση και τον κοινωνικό αποκλεισμό σε πολλές πτυχές της ζωής μας. Επομένως, πώς θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε ρατσιστικά εναντίον της ίδιας της κοινότητας μας;

Οι λόγοι που μας ώθησαν στη στήριξη της υπό συζήτηση καμπάνιας είναι οι ακόλουθοι:

Έπειτα από μια πανευρωπαϊκή έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε χιλιάδες ασθενείς, εντοπίστηκε μία σειρά προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς με ψωρίαση. Δύο από αυτά τα προβλήματα ήταν η δυσχέρεια εύρεσης εργασίας και η δυσκολία στις διαπροσωπικές σχέσεις. Αυτά είναι προβλήματα τα οποία έχουν αναφερθεί κατά κόρον στο σύλλογό μας από σημαντικό αριθμό μελών μας. Ειδικότερα, σχετικά με τον εργασιακό χώρο, υπήρξαν ασθενείς που δεν προτιμήθηκαν στον τομέα της εστίασης καθώς και της φροντίδας παιδιών λόγω των εμφανών βλαβών στο δέρμα τους. Κατά τη γνώμη μας, ο ασθενής βιώνει τέτοιου είδους προβλήματα ως αποτέλεσμα της ελλιπούς ενημέρωσης, των στερεοτύπων και της άγνοιας που χαρακτηρίζει την κοινωνία στην οποία ζούμε.

Προτάθηκε στο σύλλογό μας να συμμετέχει στην καμπάνια «Ζήτα από τον Δερματολόγο σου Καθαρό Δέρμα», ένα μέρος της οποίας αποτελούν οι αφίσες που αναδεικνύουν το πρόβλημα τόσο των προσωπικών σχέσεων, όσο και της δυσκολίας εύρεσης εργασίας.

Διαπιστώνοντας λοιπόν ότι οι ασθενείς εισπράττουν το ρατσισμό και δεν προτιμώνται από τους εργοδότες σε σχέση με άλλους υποψηφίους εργαζόμενους, ενώ συχνά οδηγούνται στο να κάνουν οι ίδιοι ένα βήμα πίσω στις προσωπικές τους σχέσεις, θεωρήσαμε πως οι αφίσες θα μιλήσουν στην καρδιά του ασθενούς. Εκτιμήσαμε δε ότι η συγκεκριμένη καμπάνια θα επικοινωνήσει το μήνυμα και θα ενημερώσει τον ασθενή για την πληθώρα των επιστημονικών εξελίξεων και των θεραπευτικών επιλογών, που μπορούν να τον οδηγήσουν σε μία καλύτερη κλινική εικόνα και σε μία ποιότητα ζωής που θα ελαχιστοποιήσει ή και θα εξαλείψει φαινόμενα στιγματοποίησης.

Μακάρι να ζούσαμε σε μία κοινωνία ενήμερη, όπου ο διπλανός μας θα ήταν σε θέση να αναγνωρίσει την εικόνα της ψωρίασης όταν την βλέπει και θα είχε τη γνώση της μη μεταδοτικότητας της νόσου. Δυστυχώς, δε ζούμε σε μία ιδανική κοινωνία και πολύ συχνά εισπράττουμε τη στιγματοποίηση και την απόρριψη, με άλλα λόγια το ρατσισμό.

Αξίζει, επιπροσθέτως, να σημειωθεί ότι η εν λόγω καμπάνια είναι πανευρωπαϊκή και στηρίζεται από αντίστοιχους συλλόγους ασθενών του εξωτερικού. Μάλιστα, στις χώρες που πραγματοποιείται επί του παρόντος, όπως η Σουηδία, η Γερμανία και η Αυστρία, τυχαίνει ευρείας αποδοχής δίχως να προκαλεί την παραμικρή αντίδραση. Μας στεναχωρεί το γεγονός ότι στη χώρα μας μία πιο τολμηρή καμπάνια παρερμηνεύτηκε.

Εντούτοις, αφενός επειδή το Επιδέρμια συνιστά ένα σύλλογο που σέβεται τις απόψεις των ασθενών και δεν επιθυμεί να προσβάλει κανέναν κατ’ ουδένα τρόπο και αφετέρου επειδή ο στόχος της καμπάνιας ασφαλώς δεν είναι μία ρατσιστική επίθεση προς τους ασθενείς, αλλά ακριβώς το αντίθετο, προβαίνουμε άμεσα στην απομάκρυνση όλων των αφισών που προκάλεσαν αντιδράσεις. Ευχόμαστε πως η ευελιξία που επιδεικνύουμε και η άμεση απόκρισή μας θα εκτιμηθούν.

Στο σημείο αυτό επιθυμούμε να αναφέρουμε πως οι συγκεκριμένες αφίσες αποτελούν μονάχα ένα μικρό τμήμα μιας μεγάλης καμπάνιας με αρκετά άλλο ενημερωτικό υλικό. Ευχόμαστε πως η καμπάνια θα εκτιμηθεί ευρέως και θα αγκαλιαστεί από τους ασθενείς.

Με εκτίμηση,

Το ΔΣ του Επιδέρμια»

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης