Οδοιπορικό: Σωτήρης Σκουλούδης

Διανύσαμε 3.000 χιλιόμετρα με 82 ευρώ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το φετινό καλοκαίρι ταξιδέψαμε στη «γειτονιά μας», τα Βαλκάνια, με ένα Polo 1.0 (2018) διπλού καυσίμου και διανύσαμε οκτώ χώρες σε περίπου δύο εβδομάδες. Εξαιρετικά εποικοδομητική και διδακτική εκδρομή, με αξιοθέατα απαράμιλλης ομορφιάς, τόσο τα φυσικά όσο και τα κατασκευασμένα από ανθρώπινο χέρι, πολύ οικονομικές τιμές στα περισσότερα σημεία, ενώ το μεγαλύτερο έξοδο ενός τέτοιου road trip, που δεν είναι άλλο από τα καύσιμα που καταναλώνουμε για να διασχίσουμε απόσταση πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων, μας φάνηκε τελικά… σχεδόν αμελητέο, χάρη στο φυσικό αέριο!

Οι νέες, πιο καθαρές και απείρως πιο οικονομικές τεχνολογίες στην αυτοκίνηση είναι εδώ και κερδίζουν διαρκώς έδαφος σε σχέση με τα παραδοσιακά πιο ρυπογόνα και ακριβά καύσιμα, με τελικό κερδισμένο τον ίδιο τον οδηγό αλλά και τον πλανήτη!

Μέχρι να δούμε τι μας επιφυλάσσει η ηλεκτροκίνηση, η καλύτερη εναλλακτική της βενζίνης ή του πετρελαίου λύση, με μεγάλη μάλιστα διαφορά, είναι το Φυσικό Αέριο (CNG). Τα τελευταία χρόνια, οι περισσότερες μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες αυτοκινήτων έχουν εξοπλίσει τον στόλο τους με μοντέλα που κινούνται συνήθως με διπλό καύσιμο (φυσικό αέριο και εναλλακτικά βενζίνη), τα οποία κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Την ίδια ώρα, το πρόβλημα του ανεφοδιασμού τους που υφίστατο μέχρι πρότινος εξαιτίας του περιορισμένου δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου δείχνει να επιλύεται σε μεγάλο βαθμό, καθώς νέα συμβεβλημένα με τη Fisikon πρατήρια «ξεπηδούν» διαρκώς στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, αλλά και κατά μήκος των εθνικών οδών, προσφέροντας τη δυνατότητα σε χιλιάδες οδηγούς να επιλέξουν ένα όχημα με φυσικό αέριο.

Πατήστε στην εικόνα για να δείτε το δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου FISIKON στη χώρα μας:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Χαρακτηριστικά, το κόστος χρήσης ενός τέτοιου οχήματος δεν υπερβαίνει το 1/3 σε σχέση με αυτό ενός βενζινοκίνητου, λόγω της πολύ χαμηλής τιμής του φυσικού αερίου (0,83 ευρώ το κιλό) και της σημαντικής του απόδοσης. Ενδεικτικά, με ένα Volkswagen Polo 1.0 με δύο μπουκάλες φυσικού αερίου χωρητικότητας 11,5 κιλών, πληρώνουμε περίπου 8-9 ευρώ ανά γέμισμα, τα οποία επαρκούν για να διανύσουμε 250 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη και περίπου 100 περισσότερα χλμ. σε διαδρομή εκτός πόλης.

Η ετήσια εξοικονόμηση χρημάτων μάλιστα αυξάνεται, αν υπολογίσουμε επίσης ότι τα οχήματα αυτά έχουν μηδενικό τέλος κυκλοφορίας, λόγω των πολύ χαμηλών ρύπων που εκλύουν!

 

Στην ιστοσελίδα CNG EUROPE μπορείτε να δείτε όλα τα σημεία της Ευρώπης όπου υπάρχουν πρατήρια φυσικού αερίου:

Συγκεκριμένα, ξεκινώντας από την Αθήνα, διανύσαμε συνολικά 4.200 χιλιόμετρα, ακολουθώντας τη διαδρομή: 

Αθήνα – Σόφια – Βελιγράδι – Ζάγκρεμπ – Λίμνη Μπλεντ – Λουμπλιάνα – Πλίτβιτσε – Ζαντάρ – Σπλιτ – Μόσταρ – Ντουμπρόβνικ

Από το Ντουμπρόβνικ πήραμε τον δρόμο της επιστροφής, μέσω Μαυροβουνίου, Αλβανίας, μείναμε στην Οχρίδα και από εκεί κατευθυνθήκαμε προς τη Θεσσαλονίκη με τελικό προορισμό την Αθήνα.

Συνολικό κόστος μετακινήσεων για τα 4.200 χιλιόμετρα; Μόλις… 200 ευρώ! Ένα ποσό το οποίο μάλιστα θα ήταν σημαντικά μικρότερο -δεν θα ξεπερνούσε τα 120 ευρώ συνολικά-, εάν υπήρχε δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου είτε στη νότια Κροατία, είτε στο Μαυροβούνιο, είτε στην Αλβανία!

Από το σύνολο των χιλιομέτρων δε, περίπου τα 3/4 (3.000 χιλιόμετρα) τα διανύσαμε κινούμενοι με φυσικό αέριο και με κόστος μόλις 82 ευρώ!

Πάμε να δούμε τη διαδρομή μας αναλυτικά, τα διόδια που πληρώσαμε και τους ανεφοδιασμούς που κάναμε.

Δείτε το βίντεο-οδοιπορικό των Βαλκανίων με φυσικό αέριο:

 

 

 

Αθήνα – Σόφια

 

Γεμίζουμε φυσικό αέριο στο πρατήριο του δικτύου Fisikon στην Κηφισιά, με τιμή 0,883 ευρώ/κιλό (9 ευρώ).

Πρώτος ανεφοδιασμός στη Λαμία (7 μόλις ευρώ, καθώς δεν αδειάσαμε όλο το ντεπόζιτο), στο πρατήριο που βρίσκεται σχεδόν πάνω στην Εθνική Οδό (θα μπορούσαμε εναλλακτικά με μια μικρή παράκαμψη να χρησιμοποιήσουμε και το πρατήριο του Βόλου), και δεύτερος ανεφοδιασμός στη Θεσσαλονίκη, στο ένα από τα τρία πρατήρια που διαθέτει η πόλη (9 ευρώ). Έπειτα από 8,5 ώρες οδήγησης και απόσταση 800 χιλιομέτρων φτάνουμε στη Σόφια.

Το εκτεταμένο δίκτυο 110 πρατηρίων φυσικού αερίου της Βουλγαρίας

Καύσιμα: 25 ευρώ

Διόδια: 30 ευρώ για τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Στη Βουλγαρία δεν υπάρχουν διόδια, αλλά οι ξένοι οδηγοί υποχρεούνται να αγοράζουν από το πρώτο βενζινάδικο που θα βρουν στα σύνορα μια «βινιέτα» κόστους 7 ευρώ, η οποία τους δίνει το δικαίωμα χρήσης των αυτοκινητοδρόμων της χώρας. 

Σόφια – Βελιγράδι

Το δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου της Βουλγαρίας είναι το μεγαλύτερο στα Βαλκάνια, καθώς η χώρα διαθέτει 114 (!) πρατήρια, που βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την επικράτειά της. Γεμίζουμε στο ένα από τα 25 που υπάρχουν στη Σόφια, με τιμή μόλις 0,75 ευρώ το κιλό, δηλαδή με 8 ευρώ. Οδηγούμε περίπου 5 ώρες και διανύουμε 400 χιλιόμετρα και φτάνουμε στο Βελιγράδι. Η Σερβία επίσης έχει ένα καλό δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου (20) και τα 5 από αυτά είναι στην πρωτεύουσά της. Η τιμή ανά κιλό είναι σχεδόν η ίδια με αυτήν στη Βουλγαρία (0,77 ευρώ ανά κιλό).  

Καύσιμα: 8 ευρώ

Διόδια: Η Σερβία διαθέτει ένα ιδιαίτερα πρακτικό και μοντέρνο σύστημα διοδίων. Ο οδηγός μπαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο λαμβάνει μια κάρτα, χωρίς να πληρώνει τίποτα. Κατά την έξοδό του από τον αυτοκινητόδρομο και ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει, τα οποία αποδεικνύονται από την κάρτα που πήρε νωρίτερα, πληρώνει και το αντίστοιχο αντίτιμο. Για να διανύσουμε όλη τη χώρα, από τα σύνορα της Βουλγαρίας μέχρι τα σύνορα της Κροατίας, πληρώσαμε περίπου 20 ευρώ. σημειώνεται ότι ένα μεγάλο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων της κατασκευάζεται μέχρι και σήμερα, με τη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών.

(Δείτε ακόμα: Το Μουσείο του Νίκολα Τέσλα στο Βελιγράδι και το πείραμα του ασύρματου ηλεκτρισμού)

Βελιγράδι – Ζάγκρεμπ

Γεμίζουμε φυσικό αέριο στο Βελιγράδι και ταξιδεύουμε επί τέσσερις ώρες, διανύοντας άλλα 400 χιλιόμετρα (το φυσικό αέριο τελείωσε λίγο πριν μπούμε στην πόλη και χρησιμοποιήσαμε και λίγη βενζίνη), μέχρι την κροατική πρωτεύουσα, το Ζάγκρεμπ. Η Κροατία παραδόξως έχει μόλις δύο πρατήρια φυσικού αερίου, τα οποία μάλιστα διαθέτουν το καύσιμο σε πολύ ακριβή τιμή – 1,34 ευρώ το κιλό. Το ένα από τα δύο είναι στο Ζάγκρεμπ.

Καύσιμα: 8 ευρώ

Διόδια: Η Κροατία έχει το ίδιο πετυχημένο σύστημα διοδίων με τη Σερβία, μόνο που οι τιμές είναι αισθητά πιο αυξημένες. Συνολικά όμως, διανύοντας ουσιαστικά όλη τη χώρα (από τα σύνορα με τη Σερβία μέχρι τα σύνορα με τη Σλοβενία κι από εκεί επιστροφή και ταξίδι στην ενδοχώρα της, στο Πλίτβιτσε, και από εκεί στα παράλια και στις Δαλματικές Ακτές, μέχρι το Ντουμπρόβνικ και έξοδο από το Μαυροβούνιο), πληρώσαμε περίπου 40 ευρώ.

Γέμισμα στο Βελιγράδι:

Ζάγκρεμπ – Μπλεντ – Λουμπλιάνα

Γεμίζουμε φυσικό αέριο στο μοναδικό πρατήριο του Ζάγκρεμπ (με 13 ευρώ) και έπειτα από 2,5 ώρες και 200 χιλιόμετρα φτάνουμε στη βόρεια Σλοβενία, στην καταπληκτική λίμνη Μπλεντ. Από εκεί, αρχίζουμε την κάθοδο και επιστρέφουμε στη Λουμπλιάνα. Το δίκτυο πρατηρίων της Σλοβενίας είναι σχετικά μικρό (5 πρατήρια) και εμείς ανεφοδιάζουμε με αυτόματο, για πρώτη φορά, πωλητή στη Λουμπλιάνα, όπου η τιμή είναι 1,1 ευρώ το κιλό (12 ευρώ).

Καύσιμα: 25 ευρώ

Διόδια: Η Σλοβενία δεν έχει διόδια, αλλά το σύστημα της «βινιέτας», όπως στη Βουλγαρία. Ο επισκέπτης οδηγός αγοράζει τη βινιέτα από τα σύνορα με 15 ευρώ και έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί τους αυτοκινητοδρόμους. ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι ταμπέλες που ενημερώνουν για τη βινιέτα δεν είναι ευδιάκριτες και δεν υπέπεσαν στην αντίληψή μας. Ως αποτέλεσμα, στην επιστροφή, από Σλοβενία για Κροατία, η συνοριακή αστυνομία μάς σταμάτησε και μας έκοψε πρόστιμο το δεκαπλάσιο ποσό της αξίας της (150 ευρώ).

Γέμισμα στο Ζάγκρεμπ:

Γέμισμα σε αυτόματο πωλητή στη Λουμπλιάνα:

Λουμπλιάνα – Εθνικό Πάρκο Πλίτβιτσε – Ζαντάρ

Ταξιδεύουμε από τη σλοβενική πρωτεύουσα στο καταπληκτικό και μοναδικό στο είδος του εθνικό πάρκο του Πλίτβιτσε, με τις 16 λίμνες και τους δεκάδες καταρράκτες (δείτε περισσότερα εδώ), σε περίπου δύο ώρες και διανύοντας 200 χιλιόμετρα. Από εκεί φτάνουμε στο Ζαντάρ, στις κροατικές ακτές, σε συνολικά 5 ώρες διαδρομής και διανύοντας 360 χιλιόμετρα.

Κάπου εδώ, σταματάει το ταξίδι μας με φυσικό αέριο, διότι η νότια Κροατία, όπως και το Μαυροβούνιο και η Αλβανία, δεν διαθέτει δίκτυο πρατηρίων. 

Από το Ζαντάρ πάμε στο Σπλιτ κι από εκεί κάνουμε στάση στη βοσνιακή πόλη Μόσταρ. Η Βοσνία διαθέτει δύο πρατήρια φυσικού αερίου, αλλά στα βόρεια της χώρας και όχι σε σημείο που βόλευαν τη διαδρομή μας. Σημειώνεται ότι στα σύνορα η βοσνιακή αστυνομία μάς είπε ότι δεν δέχεται το αντίγραφο της πράσινης κάρτας ασφάλειας που διαθέταμε (το μοναδικό μέρος στο οποίο μας παρουσιάστηκε αυτό το πρόβλημα) και υποχρεωθήκαμε να αγοράσουμε ασφάλεια αυτοκινήτου για κίνηση στη Βοσνία διάρκειας μιας εβδομάδας, κόστους 20 ευρώ, από το… καφέ που βρισκόταν δίπλα στο συνοριοφυλάκιο…

Από το Μόσταρ συνεχίζουμε και καταλήγουμε στη γραφική και πολύ δημοφιλή πόλη του Ντουμπρόβνικ (δείτε περισσότερα εδώ).

Επιστροφή

Συνεχίζουμε με συνολικά 2 γεμίσματα βενζίνης (περίπου 120 ευρώ) και διανύουμε 1.000 χιλιόμετρα κατεβαίνοντας από το Ντουμπρόβνικ προς το Μαυροβούνιο. Από εκεί διασχίζουμε την Αλβανία και μένουμε στην όμορφη τουριστική πόλη της Οχρίδας στη Βόρεια Μακεδονία (δείτε περισσότερα εδώ).

Με φυσικό αέριο και βενζίνη φτάσαμε να διανύσουμε σχεδόν 800 χιλιόμετρα

Το Μαυροβούνιο και η Αλβανία δεν έχουν διόδια, ενώ στο νότιο μέρος της Βόρειας Μακεδονίας από όπου περάσαμε, όταν έγινε το ταξίδι μας δεν υπήρχε πρατήριο φυσικού αερίου (εγκαινιάστηκε όμως ένα τις τελευταίες ημέρες, σε σύνολο επτά που υπάρχουν στη χώρα).

Μπαίνουμε στην Ελλάδα από τη Φλώρινα και κατεβαίνουμε προτιμώντας αυτήν τη φορά το πρατήριο Fisikon της Λάρισας -9 ευρώ- (το ένα από τα δύο). Ξαναγεμίζουμε στη Λαμία (7 ευρώ) και επιστρέφουμε στην Αθήνα…

Το πρατήριο της Λάρισας

Για τις μετακινήσεις μας και τη διάνυση 4.200 χιλιομέτρων σε 8 χώρες συνολικά ξοδέψαμε:

Φυσικό αέριο: 82 ευρώ (3.000 χιλιόμετρα)

Βενζίνη: 120 ευρώ (1.200 χιλιόμετρα)

Διόδια/βινιέτες: 162 ευρώ

Συνολικά έξοδα: 364 ευρώ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης