Δείτε πώς θα το κάνετε ευκολότερο για ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας να πληρώνουν λογαριασμούς και να κάνουν τα ψώνια τους online, τώρα που είναι απαραίτητο.
 

Η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη στους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας, καθώς τους επιτρέπει να είναι ανεξάρτητοι και να εκτελούν τις καθημερινές τους εργασίες με ευκολία, χωρίς να υποχρεώνουν κάποιον άλλο, ειδικά αυτές τις μέρες που οι μετακινήσεις πρέπει να περιοριστούν.

Ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζουν πώς να προστατεύονται από τους κινδύνους και πώς να νιώθουν οι ίδιοι ασφαλείς. Πώς όμως, διδάσκεις έναν άνθρωπο μεγαλύτερης ηλικίας κάτι καινούριο;

Τα οφέλη είναι το καλύτερο επιχείρημα

Καθώς οι περισσότερες υπηρεσίες πλέον προσφέρονται ηλεκτρονικά, δεν υπάρχει λόγος για φυσική παρουσία και μετακινήσεις, παρά σε λίγες περιπτώσεις. Η πληρωμή λογαριασμών, η αποστολή αιτήσεων, η αναζήτηση πληροφοριών, η ενημέρωση – όσοι μεγάλωσαν με το Internet στη ζωή τους, δεν μπορούν να φανταστούν πώς είναι να μην μπορείς να το χρησιμοποιήσεις για όλα αυτά.

Είναι σωτήριο να μπορούν να επικοινωνήσουν μόνοι τους με τους συγγενείς τους, να υποβάλλουν αιτήσεις online ή να ενημερώνονται για ιατρικά θέματα και να κάνουν τις αγορές τους online από σουπερμάρκετ ή φαρμακεία.

Ένα από τα μεγαλύτερα κίνητρα είναι η δυνατότητα να ελέγχουν μόνοι τους τον τραπεζικό τους λογαριασμό.

Για να κάνει τις υπηρεσίες της εύκολα προσβάσιμες από κάθε χρήστη, οποιοδήποτε κι αν είναι το επίπεδο εξοικείωσής του με την τεχνολογία, η Eurobank διαθέτει το e-Banking και το Mobile App, μέσα από τα οποία μπορεί κανείς να ελέγχει τον τραπεζικό του λογαριασμό, να βρει τις πιο δημοφιλείς πληρωμές, ενώ έχει την ίδια ακριβώς εμπειρία σε desktop και mobile περιβάλλον. Μάλιστα, με το e-Banking είναι δυνατό με μια ματιά να πληροφορηθεί κανείς από την αρχική οθόνη για τις κινήσεις των λογαριασμών και καρτών του και από άλλες τράπεζες στην Ελλάδα (μέσω της υπηρεσίας ανοιχτής τραπεζικής Account Aggregation).

Ακόμη, το e-Banking ενισχύει περισσότερο τον τομέα της ασφάλειας και ευκολίας εισόδου από φορητές συσκευές, καθώς επιτρέπει την ταυτοποίηση χρήστη με σάρωση δακτυλικού αποτυπώματος ή ίριδας. Και μάλιστα, οι κάτοχοι πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών της Eurobank μπορούν να συνδεθούν άμεσα, χωρίς να πρέπει να επισκεφθούν την Tράπεζα για να ενεργοποιήσουν την πρόσβαση, αρκεί να έχουν δηλώσει τον αριθμό του κινητού τους!

Η έλλειψη γνώσεων ή εξοικείωσης με τις νέες τεχνολογίες δεν θα έπρεπε να αποτελεί εμπόδιο – ας δούμε λοιπόν πώς μπορείτε να εκπαιδεύσετε έναν γονέα ή μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωπο, με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Τα βιβλία δεν είναι η καλύτερη λύση

Σίγουρα υπάρχουν πολλά βοηθήματα σχετικά με τη χρήση υπολογιστών και Internet σε έντυπη μορφή, με την οποία είναι εξοικειωμένοι όλοι. Ωστόσο, αυτή δεν είναι πάντα η καλύτερη μέθοδος εκμάθησης. Οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας έχουν αδυναμία συγκέντρωσης για πολλή ώρα, κουράζονται γρήγορα από το διάβασμα, ενώ βαριούνται αρκετά τη διαδικασία της διδασκαλίας.

Αφιερώστε λίγο χρόνο ανά εβδομάδα για να τους δείξετε στην πράξη πώς λειτουργούν κάποια πράγματα, ενθαρρύνοντάς τους να έχουν στα χέρια τους τη συσκευή και να δοκιμάζουν – όχι απλά να ακούν τις οδηγίες σας και να παρακολουθούν τις κινήσεις σας, καθώς σίγουρα θα αφαιρεθούν πολύ γρήγορα. Χρησιμοποιήστε έννοιες με τις οποίες είναι εξοικειωμένοι στα παραδείγματά σας (π.χ. κάθε άνθρωπος έχει ένα ηλεκτρονικό γραμματοκιβώτιο, όπου μπορεί να λαμβάνει τα προσωπικά του μηνύματα).

Βρείτε τις κατάλληλες ρυθμίσεις

Τα smartphones και τα tablets δεν είναι μόνο για νέους! Πολλοί πιστεύουν ότι είναι καλύτερο για τους ανθρώπους μεγάλης ηλικίας να χρησιμοποιούν πιο απλά κινητά (τα λεγόμενα feature phones), αλλά οι συσκευές με σύγχρονα λειτουργικά προσφέρουν περισσότερες επιλογές για να προσαρμοστούν σε κάθε ανάγκη.

Τόσο το Android όσο και το iOS για παράδειγμα, προσφέρουν τη δυνατότητα να προσαρμοστεί το μέγεθος της γραμματοσειράς και τα εικονίδια, ώστε η οθόνη να είναι ευανάγνωστη ακόμη και χωρίς γυαλιά οράσεως. Σε περιβάλλον Android, είναι επίσης δυνατό να επιλέξετε μια απλούστερη μορφή αρχικής οθόνης (στο μενού Οθόνη), με λιγότερα και μεγαλύτερα εικονίδια, η οποία περιέχει σε κεντρική θέση τις βασικές λειτουργίες της συσκευής (τηλέφωνο, μηνύματα, πλοηγός). Περισσότερες επιλογές θα βρείτε στο μενού «Προσβασιμότητα» της συσκευής.

Διά της αφής

Έρευνες έχουν δείξει ότι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας, αν διδαχθούν με τον κατάλληλο τρόπο, είναι περισσότερο πιθανό να εξοικειωθούν με τη χρήση μιας οθόνης αφής, παρά με το παραδοσιακό περιβάλλον διάδρασης ενός desktop υπολογιστή με πληκτρολόγιο και ποντίκι. Η χρήση των χεριών είναι περισσότερο ενστικτώδης κίνηση από τη στιγμή που θα τη μάθουν (π.χ. για να μεγεθύνουν μια εικόνα με δύο δάχτυλα, αντί για να αναζητούν το αντίστοιχο πλήκτρο ή εντολή).

Ωστόσο, ακόμη κι αυτό χρειάζεται λίγο χρόνο εξοικείωσης. Ξεκινήστε τη διαδικασία μάθησης με κάποιο παιχνίδι που θα τους εκπαιδεύσει στα επίπεδα πίεσης της οθόνης. Θα τους διασκεδάσει και θα τους κεντρίσει το ενδιαφέρον. Μια άλλη καλή ιδέα είναι να εγκαταστήσετε στη συσκευή τους μερικές εφαρμογές σχετικές με τα ενδιαφέροντά τους – π.χ. για ενημέρωση γύρω από τα αθλητικά, για την πρόγνωση του καιρού κ.λπ. Αυτό θα τους δώσει ένα κίνητρο να χρησιμοποιούν τη συσκευή καθημερινά, έστω και για λίγα λεπτά.

Μιλάμε την ίδια γλώσσα;

Φροντίστε η συσκευή που θα χρησιμοποιεί ο χρήστης να διαθέτει περιβάλλον εργασίας στα ελληνικά ή τη γλώσσα που γνωρίζει καλύτερα. Κάποιοι όροι είναι από μόνοι τους αρκετά σύνθετοι για να τους κατανοήσουν. Ζητήστε τους να κρατήσουν σημειώσεις για ό,τι δεν καταλαβαίνουν ή δημιουργήστε εσείς μια λίστα όρων, ώστε να ανατρέχουν σε αυτήν κάθε φορά που είναι απαραίτητο.

Η επανάληψη είναι μήτηρ μαθήσεως

Αυτή τη φράση την έχουν σίγουρα ακούσει στα παιδικά τους χρόνια. Δεν χρειάζεται να τους υποβάλλετε σε διαρκείς επαναλήψεις, φυσικά. Ένας από τους μεγαλύτερους φόβους των ανθρώπων που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία είναι ότι είναι πολύ σύνθετη και δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στη μάθησή της. Με μικρές, καθημερινές ενέργειες μπορείτε να τους βοηθήσετε να εξοικειωθούν με κάποια κομμάτια της τεχνολογίας, χωρίς να το αντιλαμβάνονται ως μάθημα. Για παράδειγμα, αντί να τους δώσετε ένα εκτυπωμένο έγγραφο, μπορείτε να τους το στείλετε στο email τους σε ηλεκτρονική μορφή. Επίσης, αντί να τους πάρετε τηλέφωνο για να ζητήσετε μια πληροφορία, στείλτε τους ένα SMS ή email. Για να σας απαντήσουν, θα πρέπει να προσπαθήσουν να θυμηθούν τη διαδικασία και αν την κάνουν καθημερινά, θα τη μάθουν σύντομα!

Πάνω απ’ όλα η ασφάλεια

Ίσως το σημαντικότερο ζήτημα απ’ όλα! Οι άνθρωποι που δεν είναι εξοικειωμένοι με το διαδίκτυο είναι συνήθως καχύποπτοι σχετικά με το πού δίνουν τα στοιχεία τους, αλλά και συνάμα αφελείς ως προς τους κινδύνους που ελλοχεύουν. Φροντίστε να εγκαταστήσετε στη συσκευή τους ένα λογισμικό ασφαλείας, και ενημερώστε τους για το τι πρέπει να κάνουν αν εμφανιστεί κάποια ανησυχητική προειδοποίηση.

Κάντε ιδιαίτερη μνεία στο πώς να διαφυλάττουν τους προσωπικούς τους κωδικούς πρόσβασης, ώστε να μην τους μοιράζονται με κανέναν και να μην πέσουν θύματα phishing. Ειδικά για την πρόσβαση σε τραπεζικές υπηρεσίες, εξηγήστε τους ότι μπορούν να μένουν ήσυχοι για την ασφάλειά τους εντός του περιβάλλοντος της τράπεζας, ενώ θα πρέπει επίσης να τους επιστήσετε την προσοχή στο τι πρέπει να ελέγχουν πριν προβούν σε οποιαδήποτε online αγορά.