Λευτέρης Ξυκομηνός

Όπως και να το κάνουμε, η αίσθηση της αφής είναι ο πιο άμεσος τρόπος για τους ανθρώπους να «νιώσουν» κάποιο αντικείμενο. Ακόμα και όταν βλέπουμε ένα άγαλμα, έχουμε την τάση να το ακουμπήσουμε ώστε να αποκτήσουμε μια πιο ολοκληρωμένη «εικόνα» γι’ αυτό. Στην διαδικτυακή και απόλυτα ψηφιακή εποχή ζούμε, κατακλυζόμαστε καθημερινά από εικόνες και βίντεο, ψηφιακά δεδομένα δηλαδή, τα οποία δεν μπορούμε να αισθανθούμε μέσω αφής. Μπορεί το επόμενο εξελικτικό βήμα στην τεχνολογία, με σκοπό την περαιτέρω διείσδυση στις αισθήσεις του χρήστη, να είναι η Εικονική Πραγματικότητα (Virtual Reality – εν συντομία VR), εντούτοις τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει ή υποκαταστήσει την αφή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ερευνητές από το ΜΙΤ και πιο συγκεκριμένα από το τμήμα «Tangible Media Group», δημιούργησαν μια νέα τεχνολογία, που προσφέρει την αίσθηση αφής στον χρήστη, ώστε να αγγίζει διάφορες εξομοιώσεις. Η βασική ιδέα είναι οι χρήστες της τεχνολογίας «Materiable», να αισθάνονται μέσω αφής τα υλικά διάφορων μαθηματικών μοντέλων ή εξομοιώσεων σεισμών, νερού και κατολισθήσεων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η τεχνολογία Materiable χρησιμοποιεί ειδικά μοτέρ/μηχανισμούς που κινούν μπλοκ σε διάταξη των 24×24 (τα χρώματα που φαίνονται στο βίντεο επί των μπλοκ, παράγονται από έναν προβολέα). Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, είναι ότι ο χρήστης όχι μόνο αισθάνεται τις κινήσεις των μπλοκ, αλλά μπορεί και να τα πιέσει από μόνος του, αισθανόμενος την αντίστασή τους, αυξάνοντας έτσι περισσότερο την ρεαλιστική αίσθηση στην αφή.

Η τεχνολογία δεν περιορίζεται μόνο στα μαθηματικά μοντέλα και τις εξομοιώσεις, καθώς κατά τις δηλώσεις των ερευνητών, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και για παιδιά, όπως για παράδειγμα να παραχθούν σχηματισμοί διάφορων ζώων (χελώνα), ενώ είναι εφικτή η δημιουργία κιόλας αρχιτεκτονικών μοντέλων, όπως κτήρια κι έτσι ο αρχιτέκτονας μπορεί να «πλάσει» με τα χέρια του ή να μορφοποιήσει ένα σχέδιό του. Μια πολλά υποσχόμενη τεχνολογία λοιπόν, που εκπλήσσει με τα αποτελέσματά της. Ευχής έργο να την δούμε κάποια στιγμή και σε οικιακό χώρο, είτε για εκπαιδευτική είτε για ψυχαγωγική χρήση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Περισσότερες πληροφορίες:

http://www.eedesignit.com/mits-shape-changing-interface-lets-users-touch-digital-data/

http://tmg-trackr.media.mit.edu/publishedmedia/Papers/598-Materiable%20Rendering%20Dynamic%20Material/Published/PDF

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης