Αυξήσεις τιμών και ελλείψεις προϊόντων έχουν να αντιμετωπίσουν οι καταναλωτές σε πολλαπλές κατηγορίες προϊόντων, από τηλεοράσεις και κινητά, μέχρι αυτοκίνητα και κονσόλες gaming, καθώς οι ελλείψεις σε ημιαγωγούς αυξάνονται. Τα αρχικά προβλήματα είχαν να κάνουν με προσωρινές καθυστερήσεις σε προμήθειες, καθώς έκλειναν τα εργοστάσια που παρήγαγαν τους ημιαγωγούς, οι οποίοι απαιτούνται για τα τσιπ (chip) των συσκευών.
Παρότι η παραγωγή επανέρχεται σταδιακά, η ζήτηση λόγω νέων συνθηκών καθημερινότητας σε συνδυασμό με το κενό στην παραγωγή έχει δημιουργήσει μια νέα κρίση για τις σχετιζόμενες βιομηχανίες και την παγκόσμια αγορά. Η άνθηση της ηλεκτρο-αυτοκινητοβιομηχανίας, των ηλεκτρονικών υπολογιστών, των τηλεοράσεων και το λανσάρισμα των νέων gaming κονσολών, των καρτών γραφικών και των 5G τηλεφώνων έχουν συνδράμει στη ζήτηση.
Η Apple, που αγοράζει ετησίως 58 δισ. δολάρια σε ημιαγωγούς, αναγκάστηκε να καθυστερήσει την κυκλοφορία των iPhone 12 κατά δύο μήνες, εξαιτίας της έλλειψης. “Τα τσιπ είναι τα πάντα”, αναφέρει ο αναλυτής τεχνολογίας Neil Campling της Mirabaud. “Έχουμε την τέλεια καταιγίδα από παράγοντες προσφοράς και ζήτησης. Υπάρχει ένα νέο επίπεδο ζήτησης που δεν μπορεί να καλυφθεί και πάνω σε αυτό έχουμε την κρίση που γίνεται χειρότερη.”
Η Ford πρόσφατα ακύρωσε τις προγραμματισμένες αλλαγές της σε δύο εργοστάσια, καθώς περιμένει μείωση εσόδων κατά έως και 2,5 δισ. δολάρια εξαιτίας της έλλειψης των τσιπ, ενώ αντίστοιχα προβλήματα έχουν η Nissan και η General Motors.
Η Sony προσπαθεί να καλύψει παγκοσμίως τη ζήτηση των PS5, ενώ η Microsoft προβλέπει προβλήματα στη διάθεση τουλάχιστον μέχρι το 2ο εξάμηνο του έτους.
Τη μεγαλύτερη ζημιά της κρίσης των ημιαγωγών φαίνεται να την έχει υποστεί η Samsung, ο δεύτερος μεγαλύτερος αγοραστής ημιαγωγών, μετά την Apple. Η εταιρεία ανέφερε πριν μερικές ημέρες ότι υπάρχει πιθανότητα να καθυστερήσει το λανσάρισμα των high-end smartphones της εξαιτίας της έλλειψης, παρόλο που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής τσιπ. Ο αναλυτής αναφέρει ότι “είναι απίστευτο το ότι η Samsung, που πουλά ημιαγωγούς αξίας 56 δισ. δολαρίων σε άλλους και καταναλώνει η ίδια 36 δισ. αυτών, ίσως χρειαστεί να καθυστερήσει το λανσάρισμα προϊόντων της”.
Εταιρείες αναδιοργανώνουν τη διαθεσιμότητα ανά χώρα (allocation) και πολλές άλλες ακυρώνουν παραγγελίες, αλλάζοντας εντελώς το πρόγραμμά τους. Η βιομηχανία αυτοκινήτων αγοράζει 37 δισ. δολάρια σε τσιπ, με τους μεγαλύτερους αγοράστές να είναι η Toyota και η Volkswagen, που ξοδεύουν πέρι των 4 δισ. δολαρίων έκαστη.
“Το μεγαλύτερο πλήγμα θα έρθει για την αυτοκινητοβιομηχανία γιατί είναι η νεότερη βιομηχανία που χρησιμοποιεί τους ημιαγωγούς. Αν από τη μία έχουμε έναν πελάτη την Apple που ξοδεύει 56 δισ. δολάρια και από την άλλη τους νεότερους πελάτες, ποιον θα εξυπηρετήσεις πρώτα;”, ρωτά ρητορικά ο Campling.
Οι ελλείψεις των τσιπ θα συνεχιστούν για αρκετό καιρό ακόμη. Μπορεί να χρειαστούν ακόμη και δύο χρόνια για την κανονικοποίηση και το στήσιμο περίπλοκων εργοστασίων παραγωγής ημιαγωγών, ενώ οι κατασκευαστές ήδη ανεβάζουν σημαντικά τις τιμές τους για δεύτερη φορά μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο.
“Δεν υπάρχει ένδειξη για τη μείωση της ζήτησης και την κάλυψη μέσω της παραγωγής, την ώρα που αυξάνονται και οι τιμές. Αυτό θα φτάσει και στον τελικό καταναλωτή: τα αυτοκίνητα και τα τηλέφωνα θα κοστίζουν περισσότερο. Το επόμενο iPhone δεν θα είναι φθηνότερο σε σχέση με το περσινό”, προσθέτει ο αναλυτής.
Επιμέλεια: Παύλος Κρούστης