Νέα έρευνα διαπίστωσε ότι οι Ευρωπαίοι υπέφεραν από μοναξιά πολύ πριν τεθούν σε ισχύ τα μέτρα ολικής απαγόρευσης κυκλοφορίας που προκλήθηκαν από την πανδημία COVID-19. Σύμφωνα με έρευνα της Kaspersky, 4 στους 10 (41%) που αισθάνθηκαν μοναξιά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, στην πραγματικότητα αισθάνθηκαν λιγότερο μόνοι ή όσο μόνοι ένιωθαν πριν από τη συγκεκριμένη περίοδο. Με τους περιορισμούς κοινωνικής απόστασης που ισχύουν αυτήν τη στιγμή, οι άνθρωποι στρέφονται στην τεχνολογία για να τους βοηθήσει να παραμείνουν συνδεδεμένοι με τα αγαπημένα τους πρόσωπα και να αισθάνονται λιγότερο μόνοι λόγω της κρίσης του κορωνοϊού.   
 

Καθώς περισσότεροι άνθρωποι κλήθηκαν να περάσουν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους στο σπίτι για να ακολουθήσουν τις κυβερνητικές οδηγίες για κοινωνικές αποστάσεις, απέκτησαν μεγαλύτερη εξάρτηση από την τεχνολογία. Σχεδόν τα τρία τέταρτα (71%) των Ευρωπαίων συμφωνούν ότι η τεχνολογία τούς βοηθά να αισθάνονται συνδεδεμένοι με φίλους ή μέλη της οικογένειας που ζουν μακριά, ενώ το μέγεθος αυτό αυξάνεται σε 75% για τους millennials και σε 78% για ανθρώπους που ζουν σε νοικοκυριά πολλαπλών γενεών. Πρόκειται για σπίτια όπου οι άνθρωποι ζουν με τον σύντροφό τους, τα παιδιά, τους γονείς ή τους ηλικιωμένους συγγενείς και μπορούν να τους βοηθήσουν με τυχόν προβλήματα που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν κατά τη χρήση της τεχνολογίας. 
 

Πάνω από το ένα τρίτο των Ευρωπαίων (36%) που συμμετείχαν στην έρευνα συμφωνούν ότι οι κοινωνικοί περιορισμοί που επιβλήθηκαν ως αποτέλεσμα του COVID-19 τους έκαναν να αισθάνονται πιο άνετα με τη χρήση τεχνολογίας από ό, τι στο παρελθόν. Ο αριθμός αυτός ανέρχεται στο 43% των Millennials και στο 53% μεταξύ εκείνων που ζουν σε νοικοκυριά πολλαπλών γενεών, δείχνοντας πως ο περισσότερος χρόνος στο σπίτι έχει οδηγήσει σε αυξημένη εξάρτηση από την τεχνολογία.  
 

Η Kathleen Saxton, ψυχοθεραπεύτρια και ιδρύτρια της Psyched, πιστεύει ότι ενώ η τεχνολογία βοηθά τους ανθρώπους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η μοναξιά είναι η μεγαλύτερη επιδημία που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος και θα παραμείνει πολύ μετά την τρέχουσα κρίση.  

Σχολιάζει σχετικά: «Αν και κατά καιρούς μπορεί να είμαστε σκεπτικοί με την τεχνολογία που μας προσφέρεται τα τελευταία χρόνια, είναι δίκαιο να πούμε ότι είμαστε ευγνώμονες για την ύπαρξή της τους τελευταίους μήνες. Είναι ξεκάθαρο να δούμε ότι παρόλο που η τεχνολογία δεν μπορεί ποτέ να αντικαταστήσει την ανθρώπινη επαφή, έχει προχωρήσει αρκετά στην αντιμετώπιση της μοναξιάς που όλοι αισθάνονται κατά τη διάρκεια αυτής της μάλλον φρικιαστικής περιόδου. Ίσως έρχονται τα ρομπότ – αλλά ίσως μας φέρνουν όμορφα δώρα».  

Η απομόνωση που ήρθε ως συνεπακόλουθο της πανδημίας COVID-19 επηρέασε περαιτέρω την ψυχική υγεία των ανθρώπων και άσκησε πρόσθετη πίεση σε όλους τους τομείς της κοινωνίας. Στην πραγματικότητα, περισσότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους (53%) που αισθάνονταν μοναξιά κατά καιρούς κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19, αισθάνονται πιο μοναχικοί από ό, τι προηγουμένως. 

Εύρημα που προκαλεί ίσως έκπληξη είναι ότι η Generation Z4 αποδείχτηκε ως η πιο μοναχική δημογραφική ηλικία. Το 68% των ατόμων σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα παραδέχονται ότι αισθάνθηκαν μοναξιά κατά τη διάρκεια του «lockdown» τουλάχιστον κάποια στιγμή (από τον Απρίλιο του 2020), σε σύγκριση με μόλις το 37% της Silent Generation5. Ενώ οι παλαιότερες γενιές συχνά αποτελούν προτεραιότητα για τις κυβερνήσεις και τις κοινότητες ώστε να διασφαλίσουν ότι δεν μένουν απομονωμένοι, οι νεότεροι και εκείνοι που βρίσκονται σε παραγωγική ηλικία θα μπορούσαν να χάσουν την υποστήριξη που χρειάζονται.  
 

Ωστόσο, ενώ η τεχνολογία αποδεικνύεται σαφώς ένα όφελος, δεν διαθέτουν όλοι το επίπεδο τεχνολογικών γνώσεων που θα επιθυμούσαν. Οι μισοί (52%) που δήλωσαν ότι νιώθουν διαρκώς μοναξιά εύχονται να είχαν μεγαλύτερη εξοικείωση με τη χρήση της τεχνολογίας, καθώς θα τους βοηθούσε να αισθάνονται λιγότερο μοναχικοί κατά τη διάρκεια της κρίσης. 

«Δεν νομίζω ότι έχουμε ξαναδεί μια τόσο γρήγορη μαζική υιοθέτηση τεχνολογίας στο παρελθόν. Συνήθως, η τεχνολογία τείνει να υφαίνεται σταδιακά στη ζωή μας, αλλά η τρέχουσα πανδημική κατάσταση ανάγκασε τους ανθρώπους που προηγουμένως απείχαν από τη χρήση τεχνολογίας να την υιοθετήσουν. Ορισμένες υπηρεσίες, όπως βιντεοκλήσεις ή διαδικτυακές αγορές ειδών πρώτης ανάγκης, οι οποίες κάποτε χρησιμοποιήθηκαν περιστασιακά, έχουν πλέον καταστεί απαραίτητες. Ενώ είναι υπέροχα νέα ότι εκείνοι που κάποτε ένιωθαν φόβο ή απέρριπταν ορισμένες τεχνολογίες αποκομίζουν τα οφέλη της, είναι σημαντικό να προσέξετε ότι η συνειδητοποίηση και η στάση των ανθρώπων απέναντι στους διαδικτυακούς κινδύνους ενδέχεται να καθυστερήσουν την κατανόησή τους σχετικά με τον τρόπο χρήσης της τεχνολογίας. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι παραμένουν συνδεδεμένοι με ασφάλεια. Όταν χρησιμοποιούνται με ασφάλεια, τα διαδικτυακά και ψηφιακά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας μπορούν να προσφέρουν μια μεγάλη θεραπεία στη μοναξιά, σχολιάζει ο David Emm, κύριος ερευνητής ασφάλειας στην Kaspersky. 
 

«Είμαστε τυχεροί που μπορούμε να παραμείνουμε συνδεδεμένοι στο Διαδίκτυο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και είναι πιθανό να δούμε αυτές τις συνήθειες να συνεχίζονται ακόμη και μετά την άρση τυχόν μέσων κοινωνικής απόστασης. Είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε ασφαλείς διαδικτυακές συνήθειες από την αρχή για να βεβαιωθούμε ότι δεν θα πέσουμε θύματα ψηφιακού εγκλήματος σε μια εποχή που ο κορονωϊός μας κάνει πιο εξαρτημένους από την τεχνολογία», συνέχισε.  

 

Καθώς η τεχνολογία έχει τόσο σημαντικό αντίκτυπο στη βοήθεια ανθρώπων που βιώνουν μοναξιά, η Kaspersky λαμβάνει μέτρα για να βοηθήσει τους ανθρώπους να παραμείνουν ασφαλείς στο διαδίκτυο – ειδικά κατά τη διάρκεια της συνεχιζόμενης πανδημίας. Πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων οδηγών για την προστασία των smartphone και τη διασφάλιση της ψηφιακής σας ζωής, διατίθενται στον ιστότοπο της εταιρείας. 

Μεθοδολογία έρευνας 

 
Η Arlington Research, μια ανεξάρτητη εταιρεία έρευνας αγοράς, πραγματοποίησε έρευνα αγοράς για λογαριασμό της Kaspersky σε 12 ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και στην Ιαπωνία. Στις χώρες που ερωτήθηκαν περιλαμβάνονται οι: Ηνωμένο Βασίλειο (2.000 ερωτηθέντες), Γαλλία (1.000 ερωτηθέντες), Γερμανία (1.000 ερωτηθέντες), Ιταλία (1.000 ερωτηθέντες), Ισπανία (1.000 ερωτηθέντες), Ολλανδία (1.000 ερωτηθέντες), Βέλγιο (500 ερωτηθέντες), Πορτογαλία (500 ερωτηθέντες), Τσεχική Δημοκρατία (500 ερωτηθέντες), Αυστρία (500 ερωτηθέντες), Ουγγαρία (500 ερωτηθέντες), Ρουμανία (500 ερωτηθέντες) και Ιαπωνία (500 ερωτηθέντες). Η έρευνα είναι εθνικά αντιπροσωπευτική των ενηλίκων ηλικίας 18+ ετών σε κάθε χώρα που ρωτήθηκε σχετικά με το φύλο, την ηλικία και την περιοχή (+/- 2%). Η έρευνα διεξήχθη σύμφωνα με τις οδηγίες έρευνας αγοράς ESOMAR. Τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται σε αυτό το δελτίο τύπου βασίζονται σε ευρωπαϊκά δεδομένα από μια μη σταθμισμένη βάση 10.000 ερωτηθέντων. Τα δεδομένα του Ηνωμένου Βασιλείου στο σύνολο του ευρωπαϊκού συνόλου δεδομένων μειώθηκαν – από 2.000 σε 1.000 ερωτηθέντες, έτσι ώστε τα δεδομένα του ΗΒ να είναι ισοδύναμα με τις βασικές αγορές της ΕΕ από το ΑΕΠ.