Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος
Πριν από μερικές ημέρες η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων επέβαλε πρόστιμα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε ηλεκτρονικά καταστήματα για αθέμιτες πρακτικές σε βάρος των καταναλωτών.
Σήμερα το zougla.gr παρουσιάζει την ιστορία ενός εξ αυτών των ηλεκτρονικών καταστημάτων, το οποίο
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή…
Το δέλεαρ
Δύσκολα κάποιος που επιθυμούσε να αγοράσει ένα «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο θα μπορούσε να αντισταθεί στις τιμές στις οποίες τα πουλούσε το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα.
«Τα πιο hot προϊόντα είναι εδώ, στις καλύτερες τιμές της αγοράς». Αυτό ήταν το μότο του μαγαζιού και, αν έκρινε κανείς από τις τιμές, το μότο ήταν αληθές. Πράγματι οι τιμές αποτελούσαν ευκαιρία.
Αυτό πίστεψαν και περισσότερα από 20 άτομα -μεταξύ αυτών αστυνομικοί, δικηγόροι και επιχειρηματίες- τα οποία «τσίμπησαν» το δόλωμα και άρχισαν να καταθέτουν στους λογαριασμούς της εταιρείας χρήματα με σκοπό να λάβουν συσκευές τεχνολογίας σε συμφέρουσες τιμές. Αυτό ωστόσο που δεν αναφερόταν στο μότο ήταν πως ναι μεν πληρώνεις τις συσκευές στις καλύτερες τιμές της αγοράς, αλλά συσκευή… δεν παίρνεις ποτέ. Αυτό το αντιλαμβανόσουν μόνος σου μετά την πάροδο κάποιων μηνών αναμονής.
Και σε αυτή την περίπτωση όμως το κατάστημα διέθετε οπισθοφυλακή που δεν ήταν άλλη από τη… γραμματέα, η οποία προφανώς πιεζόμενη από τον επικεφαλής του ηλεκτρονικού καταστήματος ενημέρωνε τους απελπισμένους πελάτες που είχαν πληρώσει και ανέμεναν τις συσκευές τους πως είτε θα τις παραλάβουν σύντομα, είτε πως, λόγω καθυστέρησης, θα πιστωθεί στον λογαριασμό τους -επίσης σύντομα- το ποσό που κατέβαλαν για την αγορά. Φυσικά τίποτα από τα δύο δεν γινόταν. Αντίθετα, αυτό που συνέβαινε στο τέλος ήταν να νεκρώνουν τα τηλέφωνα και να μην απαντά κανείς στις αγωνιώδεις κλήσεις των πελατών.
Το στήσιμο της απάτης
Πώς το έκανε αυτό; Με τον κλασικό τρόπο, δηλαδή με έναν αχυράνθρωπο. Ο λόγος για έναν άνδρα περίπου 50 ετών, ο οποίος εμφανίζεται να είναι ο επικεφαλής της επιχείρησης, χωρίς όμως επί της ουσίας να έχει τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων για τις πρακτικές της εταιρείας. Αυτό που του είχε ζητηθεί είναι να βάλει το όνομά του στην εταιρεία και, ως αντίτιμο, να λαμβάνει 1.000 μηνιαίως.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το zougla.gr. Με βάση τα στοιχεία αυτά, λοιπόν, όταν η τακτική της επιχείρησης άρχισε να γίνεται γνωστή και οι πελάτες ξεκίνησαν να διαμαρτύρονται και να την καταγγέλλουν σε επίσημους φορείς, ο άνδρας που εμφανίζεται ως μπροστάρης άρχισε να επικοινωνεί με τον πραγματικό ιδιοκτήτη και να του ζητά να μάθει τι ακριβώς συμβαίνει. Οι απαντήσεις δεν τον ικανοποιούσαν.
Τότε κατάλαβε πως κάτι δεν πήγαινε καλά, ενώ άρχισε να λαμβάνει μηνύσεις και αγωγές από δυσαρεστημένους πελάτες. Έτσι ζήτησε από τον πραγματικό ιδιοκτήτη σε πρώτη φάση να αναστείλει τη λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος και, σε δεύτερη φάση, την απεμπλοκή του από την εταιρεία. Ωστόσο ήταν ήδη αργά καθώς οι εξελίξεις έτρεχαν.
«Δεν είχα καμία σχέση με τη λειτουργία της επιχείρησης»
Το zougla.gr αναζήτησε και ήρθε σε επαφή με τον αχυράνθρωπο της επιχείρησης, με τον φερόμενο δηλαδή
«Μέχρι πέρυσι το καλοκαίρι η επιχείρηση δούλευε πολύ καλά. Αυτό μάλλον γινόταν προκειμένου να λάβει θετικά σχόλια στις διαδικτυακές πλατφόρμες πώλησης προϊόντων και να προσελκύσει περισσότερο κόσμο.
»Μετά από έξι μήνες όμως άρχισαν τα προβλήματα. Τότε ήταν που άρχισα να καταλαβαίνω πως κάτι δεν πάει καλά. Εγώ λάμβανα ως μισθό 1.000 ευρώ τον μήνα και δεν είχα καμία άλλη ανάμειξη» ανέφερε μεταξύ άλλων.
Παράλληλα, ο άνδρας ξεκαθάρισε τα εξής:
– Όλοι οι άνθρωποι που έβαλαν χρήματα το έκαναν εν αγνοία μου.
– Δεν είχα καμία σχέση με τη λειτουργία της επιχείρησης.
– Με το που κατάλαβα ότι υπάρχει θέμα, αμέσως έκλεισα τους λογαριασμούς ώστε να μην μπορεί κανείς να αγοράσει εκ νέου συσκευές και να χάσει τα λεφτά του. To site θα είναι ανοιχτό μέχρι να τελειώσουν οι δικαστικές διαδικασίες, αλλά από τις 6 Μαρτίου οι λογαριασμοί είναι κλειστοί.
Οι ισχυρισμοί του πάντως φαίνεται να επιβεβαιώνονται από τη συνομιλία που είχε με τον φερόμενο «πραγματικό» διαχειριστή όταν άρχισαν να σκάνε τα προβλήματα.
Δείτε απόσπασμα της συνομιλίας μεταξύ του αχυράνθρωπου και του φερόμενου ως πραγματικού ιδιοκτήτη κατά την οποία φαίνεται η αγωνία του πρώτου όταν οι εξελίξεις αρχίζουν να τρέχουν. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι σε τόσα μηνύματα που στέλνει ο φερόμενος ως αχυράνθρωπος, ο φερόμενος ως πραγματικός διαχειριστής απαντά μόνο μία φορά.
Η συνομιλία πραγματοποιείται τέλη Φεβρουαρίου του 2020:
Αχυράνθρωπος: Καλησπέρα. Πέρα από τις καταγγελίες στον συνήγορο του καταναλωτή, ενημερώθηκα από τον δικηγόρο μου και ότι κατατίθενται μηνύσεις και αγωγές εναντίον μου.
Αχυράνθρωπος: Όπως καταλαβαίνεις αυτό δεν μπορεί να συνεχίσει. Όπως πολύ καλά γνωρίζεις την εταιρεία την διαχειρίζεσαι αποκλειστικά εσύ, με αντάλλαγμα 1000 ευρώ τον μήνα για εμένα.
Αχυράνθρωπος: Αυτό άλλωστε φαίνεται και αποδεικνύεται από το σύνολο της αλληλογραφίας που έχουμε.
Αχυράνθρωπος: Θέλω επομένως ΑΜΕΣΑ την απεμπλοκή μου από την εταιρεία, με όρους που θα σου πω αφού μου στείλεις το σύνολο των στοιχείων που απαιτούνται.
Αχυράνθρωπος: Προκειμένου να λάβω γνώση την έκταση των προβλημάτων στα οποία έχω εκτεθεί από την διαχείριση που έχεις κάνει στο όνομα μου, χωρίς ποτέ να με ενημερώσεις.
Αχυράνθρωπος: Σε παρακαλώ κάνε προσωρινά αναστολή της λειτουργίας του eshop.
Αχυράνθρωπος: Έχουν ανεβάσει σε φόρουμ το όνομά μου, και στο ΓΕΜΗ φαίνεται και η διεύθυνση του σπιτιού μου, όπου έρχεται το παιδί μου.
Πραγματικός διαχειριστής: Ηρέμησε, αν ανεβάσουμε ανακοίνωση θα γίνει χαμός…
Αχυράνθρωπος: Ίσα-ίσα, θα ηρεμήσει η κατάσταση και δείχνουμε σοβαρότητα. Τους κωδικούς στείλε.
Αχυράνθρωπος: Τώρα με πήρε η τράπεζα. Έχει μπλοκάρει η κάρτα.
Αχυράνθρωπος: Ανταποκρίσου ΑΜΕΣΑ σε όσα σου έχω ζητήσει. Εδώ ή στο μέιλ μου. Κάθε μεταξύ μας συνεργασία τελείωσε, σε κάθε τομέα! Δεν θα δεχτώ καμία συνομιλία τηλεφωνική ή προσωπική, αλλά μόνο έγγραφη.