Σίγουρα θα έχετε δει δεκάδες emails στο inbox σας ως τώρα, που σας ζητούν να επιβεβαιώσετε ότι επιθυμείτε να συνεχίσετε να λαμβάνετε ενημερώσεις και ότι αυτό γίνεται εξαιτίας του “GDPR”. Άλλα email μπορεί να σας ζητούν απλά να διαβάσετε τη νέα Πολιτική Απορρήτου που διαμόρφωσαν εκ νέου, ενώ είναι πολύ πιθανό να έχετε δει και κάποιες εταιρείες να σας ρωτούν εάν μπορούν να χρησιμοποιούν τα στοιχεία σας για προσωποποιημένες διαφημίσεις.
Με απλά λόγια: Τι είναι το GDPR (ΓΚΠΔ – Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων);
Για αρχή, το GDPR επηρεάζει κάθε εταιρεία που διατηρεί προσωπικά στοιχεία κάποιου ατόμου, συμπεριλαμβανομένων ατόμων ή ακόμα και υπαλλήλων της, που διαμένουν εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε η εταιρεία έχει τη βάση της εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε όχι.
Ο νέος νόμος βασίζεται στις αρχές της διαφάνειας και του ελέγχου. Για παράδειγμα, οι εταιρείες πλέον δεν μπορούν να αποστέλλουν email σε άτομα, τα οποία δεν έχουν διευκρινίσει εάν θέλουν να λαμβάνουν email. Επίσης οι εταιρείες οφείλουν να δηλώνουν ρητά ποιες προσωπικές πληροφορίες αποθηκεύουν και για ποιον λόγο.
Επιπρόσθετα, οι χρήστες έχουν πλέον μεγαλύτερο έλεγχο όσον αφορά τα προσωπικά τους δεδομένα. Μπορούν να ζητήσουν πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες οποιαδήποτε στιγμή και επίσης μπορούν να ζητήσουν να διαγραφούν αυτά τα δεδομένα οποιαδήποτε στιγμή. Η διαγραφή τελείται υπό συγκεκριμένες συνθήκες βέβαια, καθώς δεν μπορούν να διαγραφούν, για παράδειγμα, στοιχεία πιστωτικής κάρτας, εάν υπάρχει χρέος προς την εταιρεία, αλλά σε γενικές γραμμές, ο χρήστης έχει σχεδόν τον απόλυτο πλέον έλεγχο επάνω στα προσωπικά του δεδομένα.
Παράδειγμα – Πότε εφαρμόζεται και πότε δεν εφαρμόζεται ο κανονισμός
Ο κανονισμός εφαρμόζεται στην παρακάτω περίπτωση: Μια εταιρεία με επαγγελματική εγκατάσταση στην ΕΕ παρέχει ταξιδιωτικές υπηρεσίες σε πελάτες που βρίσκονται στις χώρες της Βαλτικής και σε αυτό το πλαίσιο υποβάλλει σε επεξεργασία δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα φυσικών προσώπων.
Αντιθέτως, δεν εφαρμόζεται στην εξής: Ένα άτομο χρησιμοποιεί το ιδιωτικό του βιβλίο διευθύνσεων για να προσκαλέσει φίλους μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος σε μια γιορτή που διοργανώνει (εξαίρεση οικιακών δραστηριοτήτων).
Τα πρόστιμα
Όταν όμως έχει θεσπιστεί ότι το πρόστιμο ανέρχεται σε 4% επί του τζίρου μιας επιχείρησης, όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι μιλάμε για εξοντωτικές ποινές. Πόσο έτοιμοι όμως είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι επιχειρήσεις και οι φορείς του δημοσίου με την έλευση του νέου κανονισμού;