Φανταστείτε ένα αυτοκίνητο χωρίς την πολύτιμη ασφάλεια που του προσφέρουν τα φρένα του. Κάπως έτσι, χωρίς καμία δόση φαντασίας, αλλά με απόλυτες δόσεις πραγματικότητας, κινούνται στον σημερινό υπερσυνδεδεμένο κόσμο οι επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν συγκροτημένη στρατηγική για την κυβερνοασφάλεια. Και εάν σας φαίνεται υπερβολή αυτή η παρομοίωση, αναλογιστείτε ότι το κυβερνοέγκλημα, η πιο σύγχρονη μορφή του οικονομικού εγκλήματος, θα έχει φέτος επιπτώσεις της τάξης 8 τρισ. δολαρίων, ποσό που θα φτάσει τα 10,5 τρισ. δολάρια το 2025.

Σε μια εποχή που το ψηφιακό έγκλημα επιστρατεύει συνεχώς νέες μεθόδους επίθεσης, ώστε να παρακάμπτει τις πολιτικές ασφαλείας, οι επενδύσεις στην κυβερνοασφάλεια έχουν γίνει απόλυτα ανελαστικές, όχι μόνο για την εύρυθμη λειτουργία επιχειρήσεων και οργανισμών, αλλά και για την ίδια την αναπτυξιακή τους στρατηγική. Και ναι, μια ολοκληρωμένη πολιτική κυβερνοασφάλειας είναι το μοναδικό… φρένο που μπορεί να μπει στα πλάνα των πάσης φύσεως ψηφιακών εγκληματιών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η κυβερνοασφάλεια ως μοχλός ανάπτυξης

Οι επιχειρήσεις που θεωρούνται σήμερα Fit for the Future (FFTF) στα θέματα κυβερνοασφάλειας κάνουν ακριβώς αυτό: όχι μόνο είναι προετοιμασμένες και μπορούν να ανταποκριθούν άμεσα και αποτελεσματικά στα περιστατικά ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, αλλά έχουν λάβει τα σωστά μέτρα ψηφιακής θωράκισης, ώστε να κατακτήσουν τη μέγιστη δυνατή «ψηφιακή ανθεκτικότητα» και να μετατρέψουν την κυβερνοασφάλεια σε ευκαιρία για ταχύτερη ανάπτυξη.

Όσον αφορά τις προκλήσεις κυβερνοασφάλειας που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις, αυτές επικεντρώνονται σε πέντε παράγοντες. Οι εταιρείες πρέπει να διασφαλίσουν ότι όλα τα προσωπικά δεδομένα και όλες οι συσκευές είναι ασφαλείς. Επιπλέον, να εγγυηθούν ότι οι λειτουργίες που εκτελούνται στο cloud είναι θωρακισμένες. Ταυτόχρονα, είναι ανάγκη να αντιδρούν άμεσα και αποτελεσματικά στα περιστατικά ασφάλειας και να λαμβάνουν μέτρα, ώστε όλα τα κρίσιμα δεδομένα και συστήματα να είναι προσβάσιμα μόνο στους εξουσιοδοτημένους χρήστες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε αυτές τις κορυφαίες προκλήσεις οι FFTF επιχειρήσεις καταφέρνουν να ανταποκριθούν με επιτυχία. Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι το γεγονός ότι 53% των επιχειρήσεων αναφέρει ότι καταφέρνει να επανέλθει στην κανονικότητα, ακόμη και μετά από ένα περιστατικό κυβερνοεπίθεσης.

Σύμφωνα με έρευνα της Omdia για λογαριασμό της Vodafone, το 58% των FFTF επιχειρήσεων έχει σαφή σχέδια ασφάλειας στον κυβερνοχώρο και έχει εκτελέσει τις περισσότερες, αν όχι όλες, τις προγραμματισμένες δράσεις που περιλαμβάνει η στρατηγική του. Και αυτό γιατί αντιλαμβάνονται τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό ασφάλειας στον κυβερνοχώρο ως έναν τρόπο για να ξεκλειδώσουν τις δυνατότητες της επιχείρησης και όχι απλώς ως ένα μέσο για να προστατεύσουν τον εαυτό τους.

Επιπλέον, το 75% των FFTF επιχειρήσεων απαντά ότι «η εταιρεία τους αγκαλιάζει την αλλαγή, αντί να προσπαθεί να αντισταθεί σε αυτή» (έναντι 46% για μη FFTF).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Με τον Οκτώβριο να έχει ανακηρυχθεί, παγκοσμίως, σε μήνα Cybersecurity Awareness, είναι χρήσιμο να δούμε ποια κοινά χαρακτηριστικά έχουν οι επιχειρήσεις που είναι σήμερα FFTF – έτοιμες για το μέλλον. Αφενός, είναι θετικές στην αλλαγή και ανοιχτές στις νέες τεχνολογίες. Αφετέρου, έχουν καλά δομημένο οδικό χάρτη για την τεχνολογία και έχουν λεπτομερή στρατηγική για την κυβερνοασφάλεια. Και, το κυριότερο, είναι up to date με τις αναδυόμενες τεχνολογίες και φυσικά είναι ευέλικτες.

Ολιστική προσέγγιση

Οι ειδικοί επιμένουν ότι κάθε εταιρεία -μικρή, μεσαία ή μεγάλη- είναι ανάγκη να υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, κάτι που τα τελευταία χρόνια, έχει ανέβει ψηλά στην επιχειρηματική ατζέντα. Σήμερα, ακόμη και επιχειρήσεις που κάποτε θεωρούσαν τις επιθέσεις στον κυβερνοχώρο «κάτι που συμβαίνει σε άλλους», σήμερα συνειδητοποιούν ότι και οι ίδιες είναι ευάλωτες.

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να έχει κατά νου κάθε επιχείρηση που χτίζει μια στιβαρή στρατηγική κυβερνοασφάλειας είναι ότι η άμυνα έναντι του ψηφιακού εγκλήματος δεν είναι αγώνας ταχύτητας, ούτε φυσικά μια εφάπαξ διαδικασία. Είναι ένας μαραθώνιος ή, ακόμη καλύτερα, μια συνεχής διαδικασία θωράκισης. Από τη συνεχή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και τη σταθερή ενημέρωση λογισμικού, μέχρι τη διαρκή αξιολόγηση των σημείων τρωτότητας, τόσο εσωτερικά όσο και σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού, και την ενημέρωση για τις αναδυόμενες απειλές.

Άγνοια κινδύνου

Παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί ανά τον κόσμο έχουν μπει σε ψηφιακό fast forward, ακόμη και σήμερα μια μεγάλη μερίδα εξακολουθεί να διακατέχεται από άγνοια κινδύνου και δεν λαμβάνει επαρκή μέτρα προστασίας κατά των επιθέσεων στον κυβερνοχώρο.

Για την ακρίβεια, αυτή η άγνοια κινδύνου πλήττει σχεδόν τα 2/3 των επιχειρήσεων, καθώς το 65% εξακολουθεί να πιστεύει ότι δεν θα επηρεαστεί από κάποιο συμβάν ψηφιακής ασφαλείας. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα, και δη το 91%, των υπευθύνων λήψης αποφάσεων για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο παραδέχεται ότι αντιμετώπισε τουλάχιστον ένα περιστατικό ασφαλείας τον τελευταίο χρόνο, ποσοστό πραγματικά συγκλονιστικό. Μάλιστα, σχεδόν τα μισά από αυτά τα περιστατικά (47%) αξιολογήθηκαν ως σοβαρά.

Σύμφωνα με την έρευνα της Omdia, περίπου τα δύο τρίτα των παραβιάσεων ασφάλειας περιλαμβάνουν και έκθεση των δεδομένων της εταιρείας, με τον μετριασμό του αντίκτυπου κάθε παραβίασης να συνιστά από μόνος του μια μεγάλη πρόκληση. Και αυτό καθώς ορισμένες παραβιάσεις δεδομένων μπορεί να προκαλέσουν μη αναστρέψιμη ζημιά στις εταιρείες και απώλεια πελατών, βλάπτοντας τη φήμη της επωνυμίας και πλήττοντας τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα.

«Οι επιχειρήσεις, αν θέλουν να επιταχύνουν με ασφάλεια τον αναπτυξιακό τους βηματισμό, να αγκαλιάσουν τις νέες τεχνολογίες και να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν, είναι σημαντικό να έχουν ισχυρή ασφάλεια στον κυβερνοχώρο», διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, η μελέτη της Omdia.

Μετατρέποντας την πρόκληση σε ευκαιρία

Υπό αυτά τα δεδομένα, οι επιχειρήσεις σήμερα οφείλουν να έχουν μια ξεκάθαρη και ολοκληρωμένη στρατηγική για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Μια στρατηγική η οποία, πέραν όλων των άλλων, ενισχύει την εμπιστοσύνη και την εταιρική φήμη, κρίσιμα συστατικά για την επιτυχία και την επιχειρησιακή συνέχεια στον σημερινό υπερσυνδεδεμένο κόσμο.

Και όταν αναφερόμαστε σε ολοκληρωμένη στρατηγική, αυτή δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει και το πιο δυναμικό κομμάτι μιας εταιρείας, τους εργαζομένους της. Οι άνθρωποι δεν είναι μόνο το πιο σημαντικό τμήμα μιας εταιρείας, αλλά μπορεί επίσης να είναι και ο πιο αδύναμος κρίκος στην άμυνά της.

Κάθε εταιρεία που θέλει να έχει σοβαρά τείχη έναντι του ψηφιακού εγκλήματος δεν μπορεί παρά να αναπτύξει μια συνολική κουλτούρα κυβερνοασφάλειας και ένα σχέδιο δομημένο με τέτοιο τρόπο ώστε να έχει τον άνθρωπο στον πυρήνα του. Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με την έρευνα της Vodafone, το 42% των επιχειρήσεων αναγνωρίζει την ελλιπή εκπαίδευση των εργαζομένων σε θέματα ασφάλειας ως την κορυφαία πρόκληση στη στρατηγική κυβερνοασφάλειας που ακολουθούν.

Και φυσικά, η προσέλκυση ταλέντου είναι μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες που πρέπει να θέσει κάθε εταιρεία, η οποία επιδιώκει να μετατρέψει την κυβερνοασφάλεια σε ευκαιρία ανάπτυξης.

Η ευελιξία και η ταχύτητα υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, όπως το Internet of Things και η τεχνητή νοημοσύνη, αποτελούν επίσης βαρόμετρο για μια επιτυχή στρατηγική ψηφιακής άμυνας και θωράκισης. Όπως και ο τεχνολογικός εξοπλισμός αιχμής, που μπορεί να εξασφαλίσει στις εταιρείες σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον αγώνα κατά του ψηφιακού εγκλήματος.

Σχεδιάστε, Προετοιμαστείτε, Εξασκηθείτε

Η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο μπορεί να δώσει στις επιχειρήσεις τεράστια περιθώρια και ελευθερία κινήσεων, βοηθώντας τες να ξεκλειδώσουν τα οφέλη των νέων τεχνολογιών, δίνοντάς τους τα μέσα για να καινοτομούν και να ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό και προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται ταχύτερα στις αλλαγές της αγοράς.

Αντίθετα, επιχειρήσεις που αποτυγχάνουν να επενδύσουν στην ασφάλεια στον κυβερνοχώρο είναι πιθανό να δουν πιο αργή ανάπτυξη από ό,τι οι ανταγωνιστές τους, που βλέπουν τη μεγαλύτερη εικόνα. Σε αυτό το ταξίδι προς την κατάκτηση της ψηφιακής θωράκισης, μείζονος σημασίας θέμα είναι η επιλογή του κατάλληλου στρατηγικού εταίρου.

Με τον κατάλληλο στρατηγικό partner δίπλα τους, οι επιχειρήσεις μπορούν να εργαστούν απρόσκοπτα, τονώσουν την ανθεκτικότητά τους και να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες, χτίζοντας ένα υγιές μέλλον. Με το Vodafone Business ως στρατηγικό συνεργάτη, η επιχείρησή σας μπορεί να κάνει το άλμα προς ένα ασφαλές από μέσα προς τα έξω μέλλον.

Μάθετε περισσότερα εδώ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης