Λευτέρης Ξυκομηνός
Πληροφορίες
Πλατφόρμες: PlayStation 4 (20 Year Celebration)
Xbox One / Xbox 360 / PC (Original)
Tested on: PlayStation 4
Εταιρεία Ανάπτυξης: Crystal Dynamics
Εκδότρια Εταιρεία: Square Enix
Είδος: Action Adventure
Ηλικίες: 18+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 11 Οκτωβρίου 2016
Ο τίτλος «Rise of the Tomb Raider» εμφανίστηκε στο Xbox One πριν από ένα χρόνο λαμβάνοντας εξαιρετικές κριτικές, χάρη στα υπέροχα γραφικά και το ελκυστικό gameplay του. Πριν λίγες μέρες ο τίτλος λανσαρίστηκε και για το PlayStation 4, έχοντας ανανεωθεί σε αρκετό βαθμό καθώς συμπίπτει με την 20η επέτειο της σειράς Tomb Raider. Το «Rise of the Tomb Raider – 20 Year Celebration» προσφέρεται μαζί με όλο το περαιτέρω υλικό DLC και επιπλέον, με δύο ξεχωριστά σενάρια-περιπέτειες. Μάλιστα, το ένα από αυτά υποστηρίζει το κράνος Εικονικής Πραγματικότητας PSVR της Sony.
Δείτε περισσότερα παιχνίδια για PlayStation 4, Xbox One και PC ΕΔΩ.
Πριν ξεκινήσουμε, πρέπει να αναφερθεί ότι εδώ και κάποια χρόνια αρκετοί υποστηρίζουν, πως οι τίτλοι Tomb Raider και Uncharted έχουν «κλέψει» στοιχεία μεταξύ τους. Η ένταση των διαφωνιών έχει δημιουργήσει δύο «ομάδες», όπου η κάθε μια θεωρεί πως ο δικός της τίτλος έχει τα πρωτεία στην αυθεντικότητα του gameplay και πως ο άλλος έχει προβεί στην…«κλοπή». Δεν θα εμπλακούμε φυσικά σε τέτοιους είδους αντιπαραθέσεις, καθώς η μίμηση -γιατί περί μίμησης τελικά πρόκειται- είναι μια μορφή κολακείας στις τέχνες, ακόμα στην ψηφιακή. Η κολακεία υφίσταται όμως, μόνο όταν η μίμηση δεν περιορίζεται απλώς σε σκέτη αντιγραφή, αλλά στην εξέλιξη ή έστω διαφορετική υλοποίηση μιας προϋπάρχουσας ιδέας. Το Rise of the Tomb Raider διαθέτει την απαραίτητη αυθεντικότητα, σε συνδυασμό με υψηλής ποιότητας γραφικά, ηχητικά εφέ, συναρπαστική ατμόσφαιρα και σενάριο που κρατάει το έντονο το ενδιαφέρον, συνοδεία απολαυστικού gameplay.
Ο χειρισμός της Lara είναι απολύτως λειτουργικός, καθώς ο χρήστης μπορεί να πραγματοποιεί αρκετά ακροβατικά με ιδιαίτερα απλές κινήσεις και πάτημα κουμπιών στο joypad. Η στόχευση με τα όπλα είναι επίσης εύκολη, ενώ παρέχονται ρυθμίσεις για το επίπεδο ευκολίας/δυσκολίας (αφαίρεση αυτόματης στόχευσης κλπ). Παράλληλα, έχουμε το τόξο που μετεξελίσσεται σε πολυ-εργαλείο και το ορειβατικό τσεκούρι που χρησιμοποιείται για να αναρριχάστε σε κατάλληλες επιφάνειες, ως «ανοιχτήρι» για σεντούκια, αλλά και ως επιθετικό όπλο.
Στο gameplay μεγάλη σημασία έχει το Crafting, η ικανότητα δηλαδή να κατασκευάσετε σφαίρες για τα όπλα, βέλη για το τόξο, καθώς και healing balm για αύξηση της ενέργειας. Για να κατασκευάσατε όμως κάτι, οτιδήποτε, χρειάζεστε υλικά. Υλικά που βρίσκονται διάσπαρτα στις τοποθεσίες του παιχνιδιού και τα οποία θα πρέπει να ανακαλύψετε, βασισμένοι στην εξερεύνηση και στην παρατηρητικότητά σας – βοηθάει πολύ η «διαίσθηση» της Lara, πατώντας το πλήκτρο R3, που αποκαλύπτει τα υλικά στο περιβάλλον τοπίο. Βέβαια, μέσα στα δάση, στις τούνδρες και στις ζούγκλες, δεν υπάρχουν μόνο δέντρα και φυτά: λύκοι, ελάφια, πτηνά, σκίουροι, αρκούδες και άλλα ζώα, όπως καταλαβαίνετε μερικά φιλικά και μερικά όχι, θα βρεθούν πολλές φορές στο διάβα σας. Για να τα πετύχετε, σε μερικές περιπτώσεις θα πρέπει να είστε προσεκτικός ώστε να μην σας δουν/ακούσουν και φύγουν μακριά, ενώ σε άλλες (πχ. αντιμέτωποι με αρκούδα) θα πρέπει πρώτα να ασχοληθείτε με την ενέργεια ζωής της Lara και κατόπιν με το θήραμα.
Σχεδόν ότι κάνετε στο παιχνίδι, από το να σκοτώσετε κάποιον εχθρό ή θήραμα, να βρείτε ένα σεντούκι με χρήματα, κάποιον κρυφό θησαυρό, ακόμα και ένα απλό κουτί με πυρομαχικά ή κάποια κασέτα με ηχογραφημένο μήνυμα, όλα σας προσφέρουν XP και skill πόντους. Οι τελευταίοι χρησιμοποιούνται ως νόμισμα για την αγορά αυξημένων ικανοτήτων (skills) της Lara, πχ. περισσότερες επιθετικές κινήσεις, δυνατότητα ασφαλούς πτώσης από ύψος, πιο γρήγορο crafting κλπ. Εκτός των skills, μπορείτε να αναβαθμίστε το τόξο, το τσεκούρι, καθώς και τα όπλα, τα οποία ξεκλειδώνουν όσο πιο πολύ παίζετε το παιχνίδι.
Αυτό που πρέπει να τονίσουμε πάντως, είναι ότι ο τίτλος επιβραβεύει τον παίκτη που θέλει να εξερευνήσει και να ανακαλύψει τα πάντα, και όχι απλώς να ακολουθήσει ρητά την γραμμική πορεία του σεναρίου. Είναι αρκετά τα σημεία που συναντά ο παίκτης στην ροή του παιχνιδιού τα οποία δεν επιτρέπουν πρόσβαση, παρά μόνο πιο μετά, όταν έχουν αποκτηθεί τα κατάλληλα εργαλεία και skills. Με αυτόν τον τρόπο «προκαλείται» ο gamer να επισκεφθεί ξανά προηγούμενες περιοχές, ανακαλύπτοντας νέες τοποθεσίες και μυστικά.
Επίσης, μπορούμε να προσεγγίσουμε τους εχθρούς με stealth τακτική και όχι απλώς κατευθείαν πυροβολώντας (χωρίς αυτό να είναι περιοριστικό). Σίγουρα, δεν μιλάμε για αυστηρά (ρεαλιστικά) επίπεδα κάλυψης/απόκρυψης όπως σε άλλα πιο στρατιωτικής φύσεως τίτλους, εντούτοις παρέχεται και ένας εναλλακτικός τρόπος προσέγγισης.
Αν συνυπολογίσουμε κιόλας την ποικιλία επιπέδων δυσκολίας που μπορούμε να παίξουμε, με το πιο δύσκολο στην Extreme Survivor ρύθμιση, τότε ο τίτλος προσφέρει δεκάδες ώρες ενασχόλησης. Ανάλογα με τις ρυθμίσεις δυσκολίας και το πόσο επιθυμεί να εξερευνήσει πέραν της βασικής ιστορίας ο καθένας, η διάρκεια ψυχαγωγίας κυμαίνεται από 15 έως και 40 ώρες. Αυτά όμως όσο αφορά το κυρίως κομμάτι του Rise of the Tomb Raider. Διότι το περιεχόμενο δεν σταματάει εδώ.
Όπως αναφέραμε στην αρχή, εκτός από το main story, η επετειακή έκδοση για τα 20 χρόνια του Tomb Raider διαθέτει όλα τα DLC (Baba Yaga: The Temple of the Witch και Cold Darkness Awakened), καθώς και δύο νέα σενάρια-περιπέτειες, με το ένα να υποστηρίζει το PSVR κράνος Εικονικής Πραγματικότητας (VR – Virtual Reality) για PlayStation 4. Μπορείτε να παίξετε τα λεγόμενα «Expeditions», που περιλαμβάνουν τα είδη παιχνιδιού Score Attack, Chapter Replay, Chapter Replay Elite (με αναβαθμισμένα skills και equipment), Cold Darkness (πρέπει να διεισδύσετε στην Σοβιετική Βάση Ερευνών για να βρείτε την πηγή ενός μυστηριώδους χημικού όπλου) και Endurance (παίζεται και μαζί με έναν φίλο μέσω multiplayer co-op).
Το ένα νέο σενάριο είναι το «Blood Ties», διάρκειας περίπου 3 ωρών, αν και οι πιο σχολαστικοί gamer θα δαπανήσουν περισσότερες ώρες. Βρίσκεστε στην οικογενειακή έπαυλη της Lara (Croft Manor) εξερευνώντας για αντικείμενα και παλιά έγγραφα και λύνοντας παράλληλα διάφορα παζλ, με σκοπό να αποκαλύψετε στοιχεία για την ιστορία της πρωταγωνίστριας και άλλων οικογενειακών μελών (αναφερόμαστε κάπως αόριστα ώστε να μην «μαρτυρήσουμε» κάτι σχετικό με το story). Ενδιαφέρον επίσης, έχει το mode για να παίξετε το Blood Ties με το PSVR κράνος. Δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο, αφού κάνετε τα ίδια που κάνετε και χωρίς το κράνος: απλώς «τοποθετήστε» εντός του παιχνιδιού, όπως δηλαδή βλέπει τον περιβάλλοντα χώρο η ψηφιακή Lara. Μόνο που…..οι δύο διαφορετικοί τρόποι μετακίνησης/χειρισμού (Comfort και Free Mode), δεν καταφέρνουν επακριβώς να εκμεταλλευτούν την ιδιαίτερη αίσθηση που μπορεί να προσφέρει η Εικονική Πραγματικότητα. Ναι μεν προσφέρεται μια ενδιαφέρουσα εμπειρία στον παίκτη, αλλά δεν είναι στα υψηλά επίπεδα δε, που προσφέρουν άλλοι αποκλειστικοί τίτλοι για το PSVR.
Το άλλο νέο σενάριο-περιπέτεια, είναι το «Lara’s Nightmare», που κι αυτό λαμβάνει χώρα στην οικογενειακή έπαυλη, αλλά αυτή τη φορά ο παίκτης δεν καλείται να εξερευνήσει διάφορα στοιχεία και να λύσει παζλ. Απεναντίας, εδώ έχουμε δράση, αδρεναλίνη και γρήγορα αντανακλαστικά, καθώς η Lara βιώνει έναν εφιάλτη. Ο θείος της έχει ρίξει κατάρα στην έπαυλη κι ο παίκτης καλείται να αντιμετωπίσει ζόμπι, προσπαθώντας παράλληλα να βρει ανάμεσα στα δωμάτια και να σκοτώσει τα 3 «Κρανία του Θανάτου» (Skulls of Death). Αφού τα καταφέρει, θα δώσει την τελευταία και πιο μεγάλη μάχη, αντιμετωπίζοντας τον μεγάλο «κακό» (final boss).
Τα γραφικά του τίτλου είναι άκρως ελκυστικά με αρκετά σταθερή ροή, στα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο (frames per second) και σε ανάλυση 1920×1080. Θα απολαύσετε τον λεπτομερή σχεδιασμό της πρωταγωνίστριας, το άψογο animation που απαρτίζει τις κινήσεις της. Τα τοπία βρίθουν περιεχομένου και κατάλληλης ατμόσφαιρας, είτε πρόκειται για ένα βαλτώδες μέρος, για κάποιο πυκνό δάσος, είτε για χιονισμένη τοποθεσία. Φυσικά, οι κατακόμβες έχουν την τιμητική τους, ως είθισται σε έναν τίτλο Tomb Raider! Τα ηχητικά εφέ και η μουσική (όπου χρειάζεται) πλαισιώνουν άψογα το οπτικό κομμάτι του παιχνιδιού, προσφέροντας, θα μπορούσαμε να πούμε, μια κινηματογραφική εμπειρία. Μερικές στιγμές δράσης ή απόλυτης απομόνωσης εξερευνώντας πολλά μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης, το παιχνίδι δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από ταινίες του Χόλυγουντ.
Εν ολίγοις, το Rise of the Tomb Raider – 20 Year Celebration είναι ένας τίτλος που αξίζει με το παραπάνω το χρηματικό του αντίτιμο, προσφέροντας αρκετές δεκάδες ωρών ενασχόλησης, με πολλή εξερεύνηση, ποικίλα τοπία, μυστηριώδεις τοποθεσίες, κρυφά μέρη και ζωντανές σκηνές δράσης, μέσα από πολύ καλά γραφικά, ηχητικά εφέ και διασκεδαστικό gameplay.