Του Παύλου Κρούστη
Πληροφορίες
Τίτλος: No Man’s Sky
Πλατφόρμες: PC / PS4
Tested on: PS4
Εταιρεία Ανάπτυξης: Hello Games
Εκδότρια Εταιρεία: Hello Games
Είδος: Action-adventure, survival
Ηλικίες: 7+
Εισαγωγή
Ένας από τους τίτλους που έκανε θραύση όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα βραβεία VGX το 2013 ήταν το No Man’s Sky της Hello Games. Εκεί είδαμε ένα τρέιλερ, που τράβηξε τα βλέμματα και το ενδιαφέρον όλων. Ένα παιχνίδι, όπου ταξιδεύετε στο διάστημα… Χμ… Μπορείτε να φύγετε από τον πλανήτη, στον οποίο βρίσκεστε και να ταξιδέψετε σε άλλους πλανήτες… Χμ… Μπορείτε να κοιτάξετε τα αστέρια στον ουρανό και να κατευθυνθείτε σε οποιοδήποτε από αυτά… Οι προσδοκίες όλων αυξήθηκαν εκθετικά με την πάροδο του χρόνου.
Μπορείτε να βρείτε περισσότερα παιχνίδια για PlayStation ΕΔΩ.
Κάπως έτσι «καρφώθηκε» στα μυαλά εκατομμυρίων gamers παγκοσμίως. Η εταιρεία πίσω από το παιχνίδι, μια μικροσκοπική για τα δεδομένα της βιομηχανίας, η Hello Games, αποτελούμενη από ελάχιστα μόνο άτομα, είχε κυκλοφορήσει ως τότε δύο «γλυκύτατους» platformer/racing τίτλους: το Joe Danger και το Joe Danger 2: The Movie. Θα μπορούσε να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις ενός παιχνιδιού, όπου ο παίκτης θα εξερευνά το διάστημα και μάλιστα συμπεριλαμβάνοντας πάνω από 1 τετράκις εκατομμύρια πλανήτες; Το στοίχημα μεγάλο.
Ο τίτλος απέσπασε την προσοχή της Sony, η οποία πίστεψε στο project του μικρού αυτού team και επένδυσε σε αυτό, ενώ τελεί χρέη διανομέα για την έκδοση PlayStation 4. Κατά συνέπεια αποτελεί αποκλειστικότητα του PlayStation 4 στις κονσόλες. Ο κόσμος πίστεψε ακόμα περισσότερο σε αυτήν την προσπάθεια, καθώς παρουσιάζονταν διάφορα τρέιλερς για το παιχνίδι, αλλά χωρίς να γίνεται ιδιαίτερα σαφές τι ακριβώς θα μπορούσατε να κάνετε, όσον αφορά το gameplay. Έπειτα βγήκαν κι άλλα τρέιλερς, όπου ο managing director της εταιρείας, Sean Murray, εξηγούσε την πολυπλοκότητα του σύμπαντος που δημιούργησαν. Αφού ο τίτλος καθυστέρησε να κυκλοφορήσει, έπειτα από αρκετές αναβολές, επιτέλους βρέθηκε στα χέρια μας προς εξέταση.
Σενάριο/Concept
Το No Man’s Sky σας βάζει στη θέση ενός αστροναύτη, ενώ το παιχνίδι ξεκινά με εσάς να έχετε κάνει αναγκαστική προσγείωση λόγω βλάβης σε έναν τυχαίο πλανήτη. Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνετε είναι να επιδιορθώσετε το σκάφος σας και να καταφέρετε να φύγετε από εκεί, ενώ παράλληλα παρουσιάζονται κι άλλοι στόχοι.
Το No Man’s Sky δεν είναι κακό παιχνίδι. Είναι ένα εκλεπτυσμένο παιχνίδι, που λόγω διαφόρων συνθηκών, στόχευσε πολύ ψηλά και έπεσε θύμα του δικού του hype.Από την αρχή ακόμα θα εντοπίσετε ένα… αιωρούμενο διαμάντι, το οποίο θα νιώσετε ότι κάτι θέλει να σας πει. Πρόκειται για την χλιαρότατη προσπάθεια των developers να δώσουν ένα νόημα σε όλο αυτό που έχτισαν, καθότι ως γνωστόν, τα games χρειάζονται στόχους για τον παίκτη. Έτσι λοιπόν θα σας δώσει μερικά στοιχεία για να αναζητήσετε τον Atlas. Σας δίνεται η επιλογή να μην ακολουθήσετε αυτό το quest και απλά να περιφερθείτε όπως εσείς θεωρείτε ότι αρμόζει, αλλά δεδομένου του ότι δεν υπάρχουν και πολλά πράγματα να κάνει κανείς, θα πούμε «ευτυχώς, που υπάρχει».
Όταν λέμε δεν υπάρχουν πολλά πράγματα, αυτό χρειάζεται επεξήγηση. Στο No Man’s Sky θα μπορέσετε να κάνετε πάρα πολλά πράγματα, με βασικά από αυτά την εξόρυξη υλικών από τους πλανήτες, την εύρεση και ονομασία (!!) ζωής επάνω στους πλανήτες, τη δημιουργία σύνθετων υλικών και εξαρτημάτων, το εμπόριο, την εύρεση νέων περιοχών, αλλά και τις μάχες στο διάστημα. Ανάμεσα σε όλα αυτά, μπορείτε να μεταβείτε και στο κέντρο του σύμπαντος.
Το σημαντικότερο στοιχείο του τίτλου είναι η εξερεύνηση, οπότε η εταιρεία ανάπτυξης θεώρησε σωστό ότι καλό είναι να σας αφήσει να εξερευνήσετε 1 τετράκις εκατομμύριο πλανήτες και κάτι ψιλά… Χωρίς να σας δώσει κάτι απτό για να ψάξετε. Στην πορεία θα συναντήσετε διάφορες μορφές ζωής και νοήμοντα όντα, όμως κανένας από αυτούς δε θα έχει προσωπικότητα, καθώς δε θα κάνει απολύτως τίποτα. Στην καλύτερη να σας κάνει κάποια ανταλλαγή ή να σας χαρίσει κάποιο αντικείμενο μέσω ενός διαλόγου, που θα έχετε μαζί του.
Κάποια από τα παραπάνω μπορεί να ακούγονται σημαντικά, όμως δυστυχώς ο τίτλος δεν τα παρουσιάζει σωστά, αφήνοντάς σας έρμαιο του αλγόριθμου που δημιουργεί τους πλανήτες, χωρίς όμως να δημιουργείται αυτόματα και η ουσία.
Η στιγμές που θα νιώσετε ότι έχει νόημα είναι τα πρώτα λεπτα, όπου αφού επιδιορθώσετε το σκάφος σας, μπορείτε να φύγετε real-time από τον πλανήτη και να ταξιδέψετε στους διπλανούς. Αυτό είναι μια καινοτομία που αξίζει να αναφέρουμε, καθώς δημιουργεί μοναδικά συναισθήματα. Όμως μετά το ταξίδι στο διάστημα, τι;
Gameplay
Το No Man’s Sky, όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα δίνει μεγάλη βάση στην εξερεύνηση. Οι δημιουργοί του ανέπτυξαν έναν αλγόριθμό, όπου «γεννά» πάνω από 1 τετράκις εκατομμύρια διαφορετικούς πλανήτες για να εξερευνήσετε. Κατά συνέπεια, κανείς δε θα δει ποτέ ό,τι έχει να προσφέρει ο τίτλος. Τουλάχιστον αυτό έλεγε η διαφημιστική του καμπάνια.
Αυτό που δεν έλεγαν όμως είναι ότι οι πλανήτες θα διαφέρουν μόνο σε συγκεκριμένους τομείς. Για παράδειγμα θα πετύχετε πλανήτες, όπου στην επιφάνειά τους οι συνθήκες θα είναι αντίξοες (ζέστη, κρύο, τοξικότητα, κλπ.) ενώ αλλάζουν και τα υλικά τα οποία έχουν και πρέπει να εξορύξετε. Τα ζώα και τα φυτά του κάθε πλανήτη δημιουργούνται επίσης με μοναδικό τρόπο, διαθέτωντας απλές γραμμές σχεδιασμού. Δεν περιμέναμε να δούμε λεπτομέρειες σε όλα αυτά, όμως δυστυχώς, ο κάθε πλανήτης καταλήγει να φαίνεται και κενός, αλλά και χωρίς νόημα κι έτσι να χάνεται η αρχική αίσθηση του εξερευνητή, που είχατε.
Από την άλλη, ο τίτλος δεν είναι κακός. Θα μαζέψετε υλικά για να βελτιώσετε το σκάφος σας, θα μαζέψετε ορυκτά, μέσω ενός όπλου που θα σας φτιάξετε, ενώ θα φτιάξετε και άλλο όπλο για να σκοτώνετε κάποιες εχθρικές προς εσάς οντότητες. Το σκάφος σας επίσης δέχετε οπλισμό, όπως και βελτιώσεις στη μηχανή του, αλλά και στα υπόλοιπα εξαρτήματα που χρειάζονται για τα διαγαλαξιακά ταξίδια.
Ενίοτε θα βρίσκετε βελιτώσεις και για τη στολή σας, ενώ απαράδεκτη είναι η φωνή που κάθε λίγο σας ενημερώνει για το ότι χρειάζεστε άνθρακα ή οτιδήποτε για να διατηρηθεί η ασφάλεια της στολής σας ακέραια. Θα πρέπει να έχετε κατά νου ότι συνεχώς θα συλλέγετε ορυκτά. Σε κάποιους πλανήτες κάποια πιο σπάνια, ενώ σε άλλους κάποια πιο σύνηθη. Στην πλειοψηφία του τίτλου όμως, αυτό θα κάνετε εξερευνώντας βουνά και σπηλιές. Τα σπάνια μπορείτε να τα πουλήσετε σε εμπόρους που θα βρείτε σε διάφορες βάσεις, όπου μπορείτε να αγοράσετε και άλλα που σας λείπουν για να φτιάξετε ένα εξάρτημα ή να αγοράσετε νέο σκάφος κλπ.
Βασικότατο πρόβλημα είναι το inventory και η διαχείρισή του. Δυστυχώς, όλα τα υλικά που μαζεύετε θα πρέπει να τα καταναλώσετε ή να τα κουβαλάτε πάνω σας (ή στο σκάφος σας). Το πλήθος θέσεων όμως είναι πεπερασμένο και εξαιρετικά μικρό (ακόμα και μετά τα updates). Κοινώς αντί να εξερευνάτε το σύμπαν, θα εκνευρίζεστε που δεν έχετε χώρο να πάρετε το ένα εξάρτημα που χρειάζεστε για να φτιάξετε το πολυπόθητο καύσιμο για να φύγετε από τον αναθεματισμένο πλανήτη που βρίσκεστε, που σας τρώει παραπάνω πόρους από όσους θα έπρεπε.
Ναι, δεν είναι αυτό που περιμέναμε, όμως διαθέτει μια μοναδικότητα που σπανίζει.Αντίστοιχα, επάνω στους πλανήτες, αν δεν έχετε το σκάφος σας ή δε θέλετε να χαλάσετε πόρους ή δεν μπορείτε να πάρετε στο σκάφος σας εντός των σπηλιών, η μετακίνηση δεν είναι διασκεδαστική. Περπατάτε πολύ αργά, ενώ έχετε ένα jetpack που σας βοηθά με τα άλματα. Αν απομακρυνθείτε πολύ από το σκάφος, θα το μετανιώσετε. Αν φτάσετε σε κάποια βάση, μπορείτε να καλέσετε (στις μεγαλύτερες) το σκάφος σας, αλλά αυτό μπορεί να κολλήσει στη διαδρομή ή να μην έχετε τα απαραίτητα υλικά για την κατασκευή του μηχανήματος που το καλεί. Μπλέξιμο. Άδικο και άχαρο μπλέξιμο, που απλά δυσκολεύει πολύ απλές κατάστάσεις για να δώσει νόημα σε αυτά που κάνετε. Στη σύνοψή του, αυτό είναι το παιχνίδι.
Τεχνικός Τομέας
Το πρώτο πράγμα που θα παρατηρήσετε και το οποίο αποτελεί εξαιρετικό προτέρημα του παιχνιδιού είναι η μοναδικότητα που διακρίνει τον οπτικό του τομέα. Ο τίτλος είναι άμεσα αναγνωρίσιμος (κάτι που δεν μπορούν να καταφέρουν πολλά games) και αυτό οφείλεται στα μοναδικά του, μινιμαλιστικά γραφικά. Τα χρώματα είναι έντονα, ο κάθε πλανήτης έχει δική του παλέτα, ενώ αυτά αλλάζουν όσο περνάει η μέρα, φωτίζοντας διαφορετικά τα μέρη, που επισκέπτεστε.
Ο μινιμαλισμός επέρχεται έξυπνα λόγω μικρότερης ομάδας ανάπτυξης προφανώς, παράλληλα με το μικρό επίπεδο λεπτομέρειας που θα συναντήσετε γύρω σας τόσο σε αντικείμενα, όσο και στους πλανήτες, τα διαστημόπλοια, τα όπλα, κλπ. Ναι μεν, επιτυγχάνεται ένα μοναδικό εικαστικό στυλ, αλλά γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για τίτλο πλήρους μπάτζετ. Παρόλα αυτά, καταφέρνει με το μοναδικό του στυλ να μας μεταφέρει την ουσία της μοναξιάς στο διάστημα, ενώ όταν κάνετε τα hyper-jumps ανάμεσα στα συστήματα του σύμπαντος, θα αισθανθείτε ότι πραγματικά ταξιδεύετε σε γαλαξίες μακρινούς…
Ο ήχος από την άλλη, είναι αυτός που συμπληρώνει την ατμόσφαιρα, καθώς το ambience είναι άψογο, δίνοντας το στίγμα της ζωής (χλωρίδα-πανίδα) γύρω σας, ενώ καθ’ όλη τη διάρκεια ακούγονται διάφορα κομμάτια της μουσικής επένδυσης από το γνωστό post συγκρότημα «65daysofstatic». Αποτελεί ένα από τα πιο δυνατά στοιχεία του τίτλου, ενώ οι υπόλοιποι ήχοι παρότι χαρακτηρίζονται από μικρή ποικιλία (αν λάβουμε υπόψη μας ότι… ταξιδεύετε σε όλο το διάστημα), διακρίνονται από αρκετά καλή ποιότητα, χωρίς βέβαια να υπάρχουν καθόλου ομιλίες.
Ο συνολικός τεχνικός τομέας όμως δυστυχώς δεν είναι τόσο καλός. Ακόμα και μετά από αρκετά updates, ο τίτλος «κρασάρει» υπερβολικά συχνά, τόσο στην έκδοση PS4, όσο και σε PC. Επιπρόσθετα, υπάρχουν πολλά collision glitches και bugs, κάτι που δηλώνει έλλειψη προσοχής στη λεπτομέρεια (ή πιθανόν έλλειψη χρόνου/πόρων κατά την ανάπτυξη), καθώς τέλος, όλα τα αντικείμενα φαίνονται να μην έχουν βάρος ή απλά να γλιστρούν επάνω σε επιφάνειες.
Πέρα από όλα τα παραπάνω, το σημαντικότερο είναι ότι το παιχνίδι υποσχέθηκε άλλα και τελικώς έκανε άλλα, ενώ πρόκειται για μία από τις πιο τρανταχτές περιπτώσεις, όπου έγινε κάτι τέτοιο. Οι πωλήσεις του παιχνιδιού έπεσαν κατακόρυφα, μόλις μία εβδομάδα μετά την κυκλοφορία του τίτλου, ενώ η εταιρεία κρύφτηκε από τα φώτα της δημοσιότητας για να αποφύγει περαιτέρω ζημιά. Υπάρχουν πολλά videos, όπου ο Sean Murray εξηγεί χαρακτηριστικά του παιχνιδιού, που ποτέ δεν ήρθαν, ενώ τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η έλλειψη του multiplayer mode, το οποίο υπήρχε μέχρι και στο εξώφυλλο του παιχνιδιού και καλύφθηκε έπειτα, ώστε να μη φαίνεται.
Δε γνωρίζουμε τι ακριβώς έγινε και επίσης είναι κατανοητό ότι μια τόσο μικρή ομάδα (ακόμα και με την υποστήριξη της Sony) δε θα μπορούσε να ανταπεξέλθει σε ένα τόσο μεγάλο project, όμως το λιγότερο, που θα μπορούσε να γίνει είναι να υπάρχει μια ενημέρωση για τα χαρακτηριστικά, που λείπουν.
Συμπέρασμα
Το No Man’s Sky δεν είναι κακό παιχνίδι. Είναι ένα εκλεπτυσμένο παιχνίδι, που λόγω διαφόρων συνθηκών, στόχευσε πολύ ψηλά και έπεσε θύμα του δικού του hype. Οι αλλεπάλληλες αναβολές της κυκλοφορίας του και η σοβαρή έλλειψη από τα χαρακτηριστικά, που ήδη είχαν παρουσιάσει, αλλά δεν εμφανίστηκαν ποτέ είναι τα κυριότερα προβλήματά του με ένα βασικό θέμα, που ήταν αυτοκτονικό: ο τίτλος θα έπρεπε να κοστίζει τα μισά χρήματα απ’ όσα ζητάει.
Αν το βρείτε σε έκπτωση και είστε του «μοναχικού» gaming, όπου θέλετε να ζήσετε κάτι πρωτοποριακό, τότε το ταξίδι ανάμεσα στα γαλαξιακά συστήματα σε συνδυασμό με τον αξιοθαύμαστο αλγόριθμο, που δημιουργεί αυτούς τους πλανήτες αξίζουν την προσοχή σας. Ναι, δεν είναι αυτό που περιμέναμε, όμως διαθέτει μια μοναδικότητα που σπανίζει.