Λευτέρης Ξυκομηνός
Από την εποχή που ο καθένας μπορούσε με έναν προσιτό υπολογιστή 8-bit να προγραμματίσει ότι ήθελε στο δωμάτιό του, πλήρως αυτοδίδακτος, πέρασαν πολλά χρόνια. Για την ακρίβεια, πέρασαν σχεδόν 35 χρόνια από το 1980 έως σήμερα. Μπορεί οι υπολογιστές να έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας στις μέρες μας, εντούτοις μαζί με την εξέλιξή τους, ήρθε και η πολυπλοκότητα και κατ’ επέκταση η αυξημένη δυσκολία εκμάθησης προγραμματισμού. Η Intel, η μεγαλύτερη εταιρεία παγκοσμίως στην κατασκευή επεξεργαστών (CPU), σε συνεργασία με τους ιδρυτές του Arduino, ανακοίνωσε την επικείμενη κυκλοφορία του Arduino 101 (στις ΗΠΑ) και του Genuino 101 (εκτός ΗΠΑ), μια οικονομικά προσιτή εκπαιδευτική πλακέτα ανάπτυξης, ιδανική για τους νέους δημιουργούς, αλλά και για περιβάλλοντα εκπαίδευσης. Το Arduino / Genuino 101 είναι η πρώτη, ευρέως διαθέσιμη πλακέτα, η οποία βασίζεται στο μικροσκοπικό, χαμηλής κατανάλωσης ολοκληρωμένο (module) «Intel Curie».
Η πλακέτα Arduino 101 είναι εύκολη στη χρήση και ιδιαίτερα κατάλληλη για βασικές ασκήσεις εκμάθησης, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή πρωτότυπων τεχνολογικών προϊόντων, τα οποία διασυνδέονται και εκτελούν υπολογιστικές εργασίες, χάρη στα ισχυρά χαρακτηριστικά του Intel Curie module. Κοστολογείται σε συγκρίσιμα επίπεδα με τις εισαγωγικές πλακέτες μικρο-ελεγκτών, που είναι ήδη διαθέσιμες στην αγορά και περιλαμβάνει ένα επιταχυνσιόμετρο (accelerometer), γυροσκόπιο, καθώς και συνδεσιμότητα Bluetooth Smart, επιτρέποντας έτσι την ανάπτυξη έξυπνων, συνδεόμενων συσκευών.
Η πλακέτα έρχεται να συμπληρώσει την ήδη υπάρχουσα πλατφόρμα ηλεκτρονικών ανοιχτού κώδικα Arduino, η οποία συνδυάζει σχέδια hardwareπου είναι ελεύθερα διαθέσιμα, ένα εκτενές οικοσύστημα εξαρτημάτων επέκτασης από τρίτους κατασκευαστές, καθώς και ένα περιβάλλον προγραμματισμού που καθιστά εύκολη στον καθένα τη δημιουργία διαδραστικών project.
«Η ενίσχυση των μικρών επιχειρηματικών σχημάτων, που απαρτίζονται από φίλους, αλλά και των νέων σπουδαστών, ανέκαθεν αποτελούσε προτεραιότητα για την Intel. Σε συνεργασία με την Arduino, παρέχουμε τη δύναμη της Intel σε μια νέα γενιά δημιουργών» δήλωσε ο Josh Walden, senior vice president και general manager του τμήματος New Technology της Intel. «Με τα προηγμένα χαρακτηριστικά του Intel Curie module, ενσωματωμένα στην πλακέτα Arduino 101, οι νέοι μαθητές αλλά και οι developers, μπορούν πλέον να πραγματοποιήσουν πραγματικά μοναδικές, έξυπνες και συνδεόμενες δημιουργίες.»
Το Arduino 101 στη σχολική αίθουσα
To Arduino 101 θα ενσωματωθεί στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα εκμάθησης υλικού πληροφορικής CTC (Creative Technologies in the Classroom – Τεχνολογίες Δημιουργίας στη Σχολική Αίθουσα), το οποίο αναπτύσσεται και δοκιμάζεται από την Arduino και μέχρι στιγμής ισχύει σε πάνω από 300 εκπαιδευτικά ιδρύματα. Το CTC είναι το πρώτο διεθνώς, επίσημο πρόγραμμα εκμάθησης υλικού πληροφορικής για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και παρέχει στους διδάσκοντες, τα κατάλληλα εργαλεία, την υποστήριξη, αλλά και τη σιγουριά που χρειάζεται, για να εισάγουν τους μαθητές τους, στις θεμελιώδεις έννοιες του προγραμματισμού, των ηλεκτρονικών και της μηχανικής. Η Intel θα συνεργαστεί στενά με την Arduino για να διαθέσει το πρόγραμμα CTC σε σχολεία όλου του κόσμου, μέσα στα επόμενα χρόνια. Με την εισαγωγή του στις σχολικές αίθουσες, το Arduino 101 θα γαλουχήσει την επόμενη γενιά των επαγγελματιών της βιομηχανίας της τεχνολογίας, τους επιχειρηματίες και τους εφευρέτες.
«Συνεργαστήκαμε στενά με την Intel, στην ανάπτυξη αυτής της πλακέτας και επεκτείνουμε το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα, έτσι ώστε να συμπεριλάβουμε σε αυτό τη συνδεσιμότητα και τα προηγμένα χαρακτηριστικά, τα οποία επιζητούν οι εκπαιδευόμενοι developers σήμερα,» ανέφερε ο Massimo Banzi, co-founder και CEO της Arduino. «Μέσα από τη συνεργασία μας με την Intel, είμαστε σε θέση να απευθυνθούμε σε μια παγκόσμια κοινότητα αρχάριων δημιουργών και σπουδαστών, με μια εμπεριστατωμένη εισαγωγή στην πληροφορική υλικού. Μάλιστα, τώρα διαθέτουμε μια πιο εξελιγμένη και ισχυρή τεχνολογική λύση, η οποία θα τους βοηθήσει, να μετουσιώσουν τα δημιουργικά τους οράματα σε πραγματικότητα.»
Εμείς από την μεριά μας, έχουμε να συμπληρώσουμε την μεγάλη απόσταση που έχει η ελληνική πραγματικότητα των δημοσίων σχολίων από τα παραπάνω, μια πραγματικότητα που σκιαγραφεί ένα αντίξοο περιβάλλον για όποιον μαθητή / μαθήτρια επιθυμεί να ασχοληθεί με τον θαυμαστό κόσμο της τεχνολογίας και την εισαγωγή στον σύγχρονο προγραμματισμό.