Του Παύλου Κρούστη

Έπειτα από πολλές φήμες περί των λεπτομερειών και μια δοκιμαστική περίοδο της game streaming υπηρεσίας με το όνομα “Project Stream”, η Google ήρθε για να αλλάξει τα πάντα στο gaming, παρουσιάζοντας επίσημα το Google Stadia.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το game streaming δεν είναι κάτι νέο… Η υπηρεσία PlayStation Now (που δεν είναι διαθέσιμη για τη χώρα μας) βασίζεται σε αυτό, παιχνίδια που δεν θα μπορούσαν να τρέξουν στο hardware του Nintendo Switch είναι διαθέσιμα στην Ιαπωνία και οι παίκτες μπορούν να χαρούν τα Assassin’s Creed Odyssey και Resident Evil 7 στην υβριδική πλατφόρμα της εταιρείας που υπό “κανονικές συνθήκες” δεν έχει τα εφόδια να τα… σηκώσει. Η Microsoft έκανε τις περίφημες δηλώσεις της πριν αρκετούς μήνες στην E3 2018 για το game streaming, με τα επόμενα Xbox να ενστερνίζονται την ιδέα. 

Για πρώτη φορά όμως έχουμε επίσημη παρουσίαση της πρώτης gaming πλατφόρμας που θα λειτουργεί μέσω streaming. Για να πάρετε μια εικόνα, αυτό σημαίνει ότι θα μπορείτε να παίξετε τα διαθέσιμα παιχνίδια, όπως το Assassin’s Creed Odyssey και το DOOM Eternal στο κινητό σας, στην τηλεόρασή σας, στο laptop σας και στο tablet σας. Άμεσα, χωρίς downloading. Αυτό εξαλείφει προβλήματα, όπως είναι η αναμονή για τα updates, ας πούμε. Παράλληλα, το loading μειώνεται στο ελάχιστο χάρη στους SSD δίσκους που διαθέτουν οι cloud servers της Google για το Stadia (ειδικό τεστ δείχνει ότι το αρχικό loading του Assassin’s Creed Odyssey μειώνεται από τα 24 δευτερόλεπτα που χρειάζεται για το Xbox One X, στα 6 δευτερόλεπτα!). Το μόνο που χρειάζεστε: μια καλή σύνδεση στο ίντερνετ και θα μπορείτε να παίξετε τα παιχνίδια με τα καλύτερα δυνατά γραφικά. Αναλόγως σύνδεσης, θα μπορείτε να απολαύσετε αναλύσεις έως και 4K στα 60 fps με υποστήριξη HDR. Η Google ανέφερε ότι στο μέλλον όλα αυτά θα βελτιωθούν με αναλύσεις 8K, 120fps, κλπ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε δοκιμαστικό του Digital Foundry της παρούσας έκδοσης του Stadia, βρήκαν ότι η Google “αναγκάζει” τους προγραμματιστές να δοκιμάσουν πώς θα τρέχουν τα παιχνίδια τους σε συνδέσεις “κάτω των 15Mbps” (που θεωρείται η χειρότερη περίπτωση. Το DF βρήκε σε αυτήν την περίπτωση ότι το παιχνίδι έπεσε σε ανάλυση στα 720p, με ελαφρώς υψηλότερο input lag, αλλά ήταν και πάλι ιδιαίτερα playable, με το input lag να είναι μόλις ελάχιστα ms παραπάνω σε σχέση με το Xbox One X (με το οποίο έγινε η σύγκριση).

Οι εικόνες είναι από το αντίστοιχο video του Digital Foundry.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κοινώς, δεν θα αυξάνεται κατά πολύ το input lag, αλλά θα πέφτει η ανάλυση, κατά παρόμοιο τρόπο, όπως γίνεται και με το YouTube. Αυτήν τη στιγμή μπορείτε να κάνετε stream κάποιο βίντεο σε 4K/60 χωρίς προβλήματα με 50άρα γραμμή. Όταν μεταβούμε στο gaming, πιθανώς η 50άρα VDSL να φτάνει για περίπου 1080p/30fps. Το αναφέρουμε ως ας μια υπολογισμένη πρόβλεψη κυρίως, χωρίς να σημαίνει ότι θα ισχύσει επ’ ακριβώς κάτι τέτοιο.

Αυτό είναι το μέλλον του gaming, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν. Έμελλε να το παρουσιάσει πρώτη η Google κατά τη διάρκεια του συνεδρίου GDC 2019. Καιρό τώρα περιμέναμε την εταιρεία να κάνει κάποια σοβαρή κίνηση στο gaming για να πάρει μερίδιο από τη Sony, τη Nintendo και τη Microsoft και απ’ ό,τι φαίνεται, το τοπίο θα αλλάξει δραματικά. Οι παιχνιδοκονσόλες (PlayStation, Xbox, Nintendo) όπως τις ξέραμε, θα αποτελούν πλέον περιορισμό. Μέσω του streaming κάθε τέτοιο εμπόδιο εξαφανίζεται και μάλιστα δεν χρειάζεστε πανάκριβες κάρτες γραφικών και εξοπλισμό για να μπορέσετε να παίξετε το παιχνίδι στην καλύτερη μορφή του.

Οι καινοτομίες που θα φέρει αυτός ο νέος τρόπος παιχνιδιού αλλάζει σημαντικά το πώς βλέπαμε το gaming ως τώρα. Για παράδειγμα, η υλοποίηση split-screen, του κλασικού “διπλού” παιχνιδιού  που παίζετε μαζί με φίλους σας από το σπίτι, απαιτεί rendering δύο διαφορετικών οθονών. Ένας από τους λόγους που τελευταία βλέπαμε όλο και λιγότερους τίτλους να έχουν τέτοια λειτουργία είναι σίγουρα και οι τεχνικοί περιορισμοί, καθώς η ποιότητα έπεφτε αισθητά για να δημιουργηθούν δύο σκηνές. Η Google μας ενημερώνει ότι αυτό αποτελεί παρελθόν, καθώς ακόμα και στον ίδιο χώρο αν παίζετε, το κάθε μέρος της οθόνης, στο οποίο θα παίζει ο κάθε χρήστης θα δημιουργείται ξεχωριστά, τραβώντας όση δύναμη χρειάζεται από τους σέρβερ της Google (elastic) ώστε να δημιουργήσει επιμέρους τμήματα στην οθόνη σας, χωρίς να πέφτει η ποιότητα σε κανένα σημείο.

Μαζί με την υπηρεσία παρουσιάστηκε κι ένα χειριστήριο, αρκετά απλό στην εμφάνισή του, που θυμίζει ελαφρώς αυτό του Xbox One. Διαθέτει δύο έξτρα κουμπιά: το ένα είναι για το capture, όπως έχουμε δει να έχει και το PS4, αλλά και το Nintendo Switch, μόνο που εδώ η έννοια του sharing αλλάζει λίγο, καθώς θα μπορείτε να μοιραστείτε το υλικό στην καλύτερη μορφή του (4K/60) ακόμη κι αν εσείς παίζετε σε χαμηλότερη ποιότητα. Παράλληλα υπάρχει ένα νέο κουμπί “Google Assistant”, το οποίο σας βοηθά άμεσα αν κολλήσετε κάπου εντός του παιχνιδιού, δείχνοντάς σας βίντεο από το σημείο στο οποίο έχετε κολλήσει πχ. 

Ένα σημείο που έχει ενδιαφέρον είναι ότι το χειριστήριο συνδέεται απευθείας μέσω Wi-Fi στο ίντερνετ και συνεπώς με τους servers της Google. Έτσι αποφεύγεται η τυχόν καθυστέρηση που θα αντιμετωπίζατε αν συνδεόταν το χειριστήριο με τη συσκευή σας και έφευγαν από εκεί τα δεδομένα για το cloud…

Άλλο παράδειγμα έχει να κάνει με τα battle-royale games. Σκεφθείτε ότι ενώ τώρα παίζετε με άλλους 99 παίκτες, μέσω του Stadia θα μπορείτε να παίζετε ταυτόχρονα με χιλιάδες άλλους χρήστες στο ίδιο εικονικό μέρος. Μας έχουν υποσχεθεί και στο παρελθόν cloud gaming, όμως ως τώρα δεν έχουμε δει τα πλεονεκτήματα υλοποιημένα.

Άλλες ευκολίες έχουν να κάνουν με το πώς βρίσκετε το κάθε παιχνίδι. Έστω ότι παρακολουθείτε ένα παιχνίδι live στο YouTube και θέλετε να παίξετε μαζί με αυτούς που βλέπετε… Θα μπορείτε να πατήσετε ένα κουμπί για να δηλώσετε ότι θέλετε να μπείτε. Τόσο απλά. Όπως ανέφερε και ο Phil Harrison, κάθε link στο internet, θα μπορεί να γίνει σύνδεσμος για να παίξετε κάποιο παιχνίδι. Θα μπορεί να σας στείλει κάποιος φίλος σας ένα link στο Viber ή στο Messenger και θα μπείτε κατευθείαν να παίξετε. Οι νέες προοπτικές είναι άπειρες.

Θα μπορείτε να παίξετε ένα παιχνίδι στο κινητό σας, να μεταφερθείτε έπειτα στο σπίτι σας, στην τηλεόρασή σας, να συνεχίσετε ακριβώς εκεί που ήσασταν και μετά να πάρετε το παιχνίδι σας μαζί σας με το tablet στο κρεβάτι και πάλι με την ίδια κορυφαία ποιότητα γραφικών και ακριβώς στο σημείο που είχατε σταματήσει. Όλο αυτό είναι εφικτό με τους servers της Google και το δίκτυό της, μέσω ίντερνετ, καθώς θα μπορείτε να ανοίξετε απλά τον Google Chrome και να παίξετε από εκεί.

Το game streaming απαιτεί προφανώς παραπάνω bandwidth απ’ ό,τι η θέαση μιας ταινίας ή η ακρόαση ενός τραγουδιού, αλλά πλέον φτάσαμε και σε αυτό το σημείο. Όπως οι online υπηρεσίες για ταινίες (πχ. Netflix) ή μουσική (πχ. Spotify), έτσι το Google Stadia αποτελεί την πρώτη game streaming υπηρεσία. Η διάδραση ήταν το βασικό θέμα, καθώς η αποστολή δεδομένων από τον παίκτη στους cloud servers της Google και η αποτύπωση επί της οθόνης για την κίνηση που κάνατε, πλέον γίνεται ακαριαία ή έστω με καθυστέρηση, ελάχιστα μεγαλύτερη από αυτήν που έχουμε συνηθίσει ως τώρα. Αυτό είναι το λεγόμενο input lag. Όσοι έχουν δοκιμάσει ως τώρα την υπηρεσία της Google δεν μπορούν να πιστέψουν ότι λειτουργεί τόσο άμεσα και αυτό θα είναι το κομβικό σημείο. Αν όντως είναι ακαριαία η αντίδραση ή μέσα σε επιτρεπτό όριο ώστε να μην σας χαλάει την εμπειρία, τότε η Google θα αλλάξει το gaming μια για πάντα.

Η μορφή που θα δούμε το Google Stadia, πιθανώς θα έχει να κάνει με κάποια συνδρομή, μέσω της οποίας θα μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο περιεχόμενο. Η διασύνδεση των υπηρεσιών της Google μπορεί να εκτοξεύσει αυτήν την πρόσβαση, καθώς οι υπεύθυνοι όπως ανέφεραν θέλουν να κάνουν το gaming διαθέσιμο σε όλους. Σκεφθείτε ότι μπορεί να προσφέρει συνδυαστικές υπηρεσίες, πχ. έξτρα χώρο στο Google Drive, μαζί με συνδρομή για το YouTube Premium και παράλληλα διαθέσιμο το Stadia με 100 παιχνίδια ή κάτι τέτοιο. Έχουμε δει το πρώτο βήμα από την Microsoft με αντίστοιχο προϊόν: το Xbox Game Pass. Ίσως στο μέλλον επιτευχθεί και επιλογή μεμονωμένων downloads, όπως προσφέρει πχ. το Netflix, το Spotify και το Apple Music, όμως εκεί θα πρέπει να βασιστεί η Google στα χαρακτηριστικά της συσκευής που χρησιμοποιείτε, οπότε ίσως δεν είναι εφικτό τελικά κάτι τέτοιο. Σε αυτό το κομμάτι ίσως διαφοροποιηθούν οι ανταγωνιστές (PlayStation, Xbox).

Η υπηρεσία, όπως λένε, είναι έτοιμη και θα λανσαριστεί μέσα στο 2019 για τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Αγγλία και τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης (δεν γνωρίζουμε ακόμη αν η Ελλάδα θα είναι μέσα στο πρώτο κύμα). Περισσότερες πληροφορίες για το λαμπρό αυτό νέο τεχνολογικό βήμα θα έχουμε το καλοκαίρι, όπως μας ενημέρωσαν.

 

Διαβάστε επίσης:

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης