Eρευνητές στην Ελβετία παρουσίασαν ένα μικρό drone τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να ξεπεράσει μερικούς από τους καλύτερους χειριστές drone στον κόσμο.
Σε 15 από τους 25 αγώνες κατάφερε να νικήσει τον ανθρώπινο αντίπαλό του, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε σήμερα Πέμπτη 31/08 στο περιοδικό Nature.
«Αυτή είναι η πρώτη φορά που τεχνητή νοημοσύνη κέρδισε ανθρώπους πρωταθλητές σε ένα πραγματικό ανταγωνιστικό άθλημα», λέει η Elia Kaufmann, μηχανικός αυτονομίας στο Skydio, μια εταιρεία drone με έδρα το Redwood City της Καλιφόρνια, που εργάστηκε πάνω στο drone.
Οι υπολογιστές νικούν τους ανθρώπους εδώ και αρκετό καιρό. Το 1997, ο Deep Blue της IBM κέρδισε τον Garry Kasparov στο σκάκι. Το 2016 η Google κατασκεύασε ένα πρόγραμμα χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη που θα μπορούσε να κερδίσει τον παγκόσμιο πρωταθλητή Lee Sedol στο παιχνίδι του Go. Τα προγράμματα AI έχουν επίσης κερδίσει τους ανθρώπους στο πόκερ και σε πολλά βιντεοπαιχνίδια.
Αλλά οι περισσότεροι από αυτούς τους διαγωνισμούς έχουν λάβει χώρα σε ένα γραφείο. Οι υπολογιστές δεν είχαν καταφέρει μέχρι σήμερα να νικήσουν τους ανθρώπους σε πραγματικούς διαγωνισμούς. Η Kaufmann λέει ότι αυτό συμβαίνει επειδή είναι πολύ πιο δύσκολο να προσομοιώσεις τις πραγματικές συνθήκες αν πετάς ένα drone παρά αν παίζεις ένα παιχνίδι στον υπολογιστή. «Αυτό ονομάζεται χάσμα sim-to-real», λέει.
Η ομάδα ξεπέρασε αυτήν τη δυσκολία χρησιμοποιώντας μια ποικιλία τεχνητής νοημοσύνης και συμβατικές στρατηγικές προγραμματισμού. Η Kaufmann δίδαξε στο drone πώς έμοιαζαν οι αγωνιστικές πύλες αναγνωρίζοντας με το χέρι τις υφασμάτινες πύλες σε δεκάδες χιλιάδες εικόνες — μια τεχνική γνωστή ως «εποπτευόμενη μάθηση». Η ομάδα χρησιμοποίησε επίσης πιο συμβατικό κώδικα για να βοηθήσει το drone να τριγωνοποιήσει τη θέση και τον προσανατολισμό του με βάση οπτικές ενδείξεις από τις κάμερές του.
Η τελική έκδοση του κώδικα επέτρεψε στο drone να νικήσει τους ανθρώπινους αντιπάλους του στο 60% των περιπτώσεων.
Οι περιορισμοί των ΑΙ drones
Το drone έχει πολλούς περιορισμούς. Λειτουργεί μόνο για το συγκεκριμένο μάθημα στο οποίο έχει εκπαιδευτεί και σε ένα συγκεκριμένο περιβάλλον. Η μετακίνηση της διαδρομής από εσωτερικούς σε εξωτερικούς χώρους, για παράδειγμα, θα έβλαπτε το drone λόγω αλλαγών στο φωτισμό. Και το παραμικρό μπορεί να το κάνει να καταστραφεί.
Για παράδειγμα, εάν ένας αντίπαλος το χτυπήσει κατά λάθος, “δεν έχει ιδέα πώς να το χειριστεί αυτό και συντρίβεται”, λέει ο Bauersfeld.
Ο Bauersfeld λέει ότι η έλλειψη ευελιξίας είναι ένας από τους λόγους που αυτό το είδος τεχνολογίας δεν μπορεί να μετατραπεί εύκολα σε ένα στρατιωτικό drone σύντομα.
Σε ένα συνοδευτικό σχόλιο στο Nature, ο Guido de Croon, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Ντελφτ στην Ολλανδία λέει ότι η νέα τεχνολογία έχει δρόμο να διανύσει.
«Για να νικήσει τους ανθρώπους πιλότους σε οποιοδήποτε αγωνιστικό περιβάλλον, το drone θα πρέπει να αντιμετωπίσει εξωτερικές διαταραχές όπως ο άνεμος καθώς και οι μεταβαλλόμενες συνθήκες φωτισμού, πύλες που είναι λιγότερο ξεκάθαρες, άλλα αγωνιστικά drones και πολλούς άλλους παράγοντες», γράφει.
Ωστόσο, το μικρό drone δείχνει ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι έτοιμη να κάνει αυτό το άλμα από τον εικονικό κόσμο στον πραγματικό – ανεξάρτητα από το αν οι ανθρώπινοι αντίπαλοί του είναι έτοιμοι ή όχι.