Του Βασίλη Τατσιόπουλου
Πληροφορίες
Τίτλος: Control: AWE (DLC)
Διαθέσιμο σε: PC, PlayStation 4, Xbox One
Δοκιμάστηκε σε: PS4
Εταιρεία Ανάπτυξης: Remedy Entertainment
Εκδότρια Εταιρεία: 505 Games
Είδος: Third-person shooter, action-adventure
Ηλικίες: 16+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 27 Αυγούστου 2020
Κυκλοφόρησε λοιπόν το νέο DLC του Control, το AWE, που σημαίνει “Altered World Event”. Πρόκειται για το δεύτερο, τελευταίο και σημαντικότερο expansion του τίτλου της Remedy, καθώς φέρνει το πρώτο επίσημο crossover με τον Alan Wake, πρωταγωνιστή του ομώνυμου παιχνιδιού της εταιρείας. Έχουν υπάρξει νύξεις για ένα κοινό σύμπαν μεταξύ του Control και του Wake, όπως και πολλά easter eggs, όμως τίποτα χειροπιαστό μέχρι τώρα, τίποτα επίσημο που να συνεχίζει την ιστορία του διάσημου συγγραφέα.
Το νέο DLC του Control κάνει ακριβώς αυτό. Στη σύντομη ιστορία του που διαρκεί περίπου 2 ώρες, επιστρέφει πράγματι ο Alan Wake, προειδοποιώντας την Jesse Faden πως κάτι κακό συμβαίνει σε ένα τμήμα του Federal Bureau of Control. Ακολουθώντας το «φάντασμα» του συγγραφέα, η Jesse καταλήγει σε ένα τμήμα του Oldest House που ήταν κλειστό μέχρι τώρα, το Investigations Sector. Στη συνέχεια η Jesse θα μπλεχτεί σε μία ιστορία με έντονο το «άρωμα» της πόλης Bright Falls, όπου διαδραματίστηκε το παιχνίδι Alan Wake.
Διαβάζοντας τα διάφορα έγγραφα που βρίσκονται διάσπαρτα στο νέο αυτό μέρος, μαθαίνουμε αρκετά για τα γεγονότα του Alan Wake, αλλά και για το lore του Control. Πολλά ερωτήματα που μας απασχολούν από τότε που παίξαμε το κλασικό παιχνίδι της Remedy παραμένουν αναπάντητα, όμως η ευκαιρία να ξαναδούμε έστω για λίγο τον Alan και να μάθουμε μερικές νέες πληροφορίες είναι σίγουρα καλοδεχούμενη. Η βουτιά στον τρόμο του Alan Wake δεν γίνεται με τρόπο επιφανειακό, αλλά με ουσία, προσοχή και συνέπεια απέναντι στις δύο σειρές. Σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για fan service.
Εντύπωση κάνει η χημεία που αναβλύζει μεταξύ του Wake και της Faden, που είναι δύο χαρακτήρες οι οποίοι δεν έχουν καν συναντηθεί. Μάλιστα, στο AWE, χωρίς να βρεθούν καν στον ίδιον χώρο, δίνεται η αίσθηση πως πράγματι γνωρίζονται μεταξύ τους και βέβαια ενισχύεται η επιθυμία μας να γνωριστούν τελικά.
Βεβαίως, για να παίξετε το νέο DLC θα πρέπει να έχετε ήδη τελειώσει το βασικό παιχνίδι, αλλά δεν είναι απαραίτητο να έχετε παίξει και το Alan Wake. Σίγουρα θα βοηθήσει στο να καταλάβετε και να εκτιμήσετε περισσότερο κάποια στοιχεία, αλλά η αφήγηση που έστησε η Remedy στέκεται και μόνη της στο πολύ ιδιαίτερο πλαίσιο του Control που φαίνεται να χωρά πραγματικά τα πάντα, χωρίς περιορισμούς. Το αποτέλεσμα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον και, περιέργως, η αίσθηση που δίνει δεν είναι ούτε του Control, αλλά ούτε και του Alan Wake. Το AWE είναι μία μίξη των δύο που έχει υφανθεί με πολύ έξυπνο τρόπο, με όλη τη μαεστρία της Remedy και τα μοναδικά χαρακτηριστικά της σε κεντρικό πλάνο.
Το gameplay μπορεί να παίζει με βάση το Control, ωστόσο είναι έντονα διαφοροποιημένο με προσθήκες από το παρελθόν της εταιρείας, προσαρμοσμένες όμως στο τώρα. Όπως αρμόζει, το AWE βουτά στη horror ιστορία του πρότερου έργου της Remedy, και δη του Alan Wake, και ταρακουνά τον shooter-action-adventure πυρήνα του Control. Είμαστε και πάλι στον ρόλο της Jesse, ο χειρισμός είναι ίδιος, οι κινήσεις –πλην κάποιων προσθηκών- παραμένουν ως είχαν, όμως μερικές καίριες επεμβάσεις στον σχεδιασμό εισάγουν την ουσία και την ψυχή του Alan Wake στο εγχείρημα.
Το φως και το σκοτάδι έρχονται στο προσκήνιο και γίνονται όπλα και αδυναμίες ενώ αντιμετωπίζουμε ένα νέο τέρας που έχει «μολυνθεί» από το Hiss και το σκοτάδι ταυτόχρονα. Πρόκειται για έναν εξαίσιο εχθρό, βουτηγμένο στο lore αμφότερων των έργων της Remedy. Οι μονομαχίες μαζί του σπάνε τη ρουτίνα του gameplay του Control, καθώς για πρώτη φορά η Jesse είναι αδύναμη απέναντι σε έναν αντίπαλο, και μάλιστα τώρα, που είναι director και –στην ουσία- super hero. Στις υπόλοιπες μάχες πετάει, αποφεύγει με χάρη ό,τι εκτοξεύεται εναντίον της, κατατροπώνει με άνεση και στιλ δεκάδες επιτιθέμενους. Το νέο τέρας, όμως, σέρνεται στο σκοτάδι, σε εκείνο το σκοτάδι, και για να νικηθεί πρέπει να λουστεί με φως. Έτσι, η Remedy βάζει στο νέο DLC μερικά πολύ δυνατά set-pieces στα οποία προσπαθούμε να κινούμαστε αποκλειστικά στο φως, αποφεύγοντας τις σκιές που επιτρέπουν στο πλάσμα να μας χτυπήσει, αλλά και που απομυζούν την ενέργεια της Jesse συνεχώς.
Σε πολλά σημεία του AWE καλούμαστε να χρησιμοποιήσουμε τις φωτεινές ακτίνες, είτε με το να στεκόμαστε από κάτω τους, όπως στα checkpoints του Alan Wake, είτε με το να ανάβουμε ή να κινούμε φώτα για να «σπάσουμε» τις σκιές. Οι αναμετρήσεις με τη χρήση του φωτός είναι εύστοχες και θυμίζουν στο στήσιμο περιβαλλοντικούς γρίφους. Επίσης, εκτός μάχης υπάρχουν πράγματι puzzles που απαιτούν φως σε συγκεκριμένα σημεία για να ανοίξουν πόρτες. Οι γρίφοι αυτοί ολοκληρώνονται με τη χρήση των cores που είδαμε και στο βασικό παιχνίδι και, παρότι ανανεώνουν ευχάριστα το gameplay, τελικά καταφέρνουν να κουράσουν σε μικρό χρονικό διάστημα εξαιτίας της συνεχούς επανάληψής τους. Ακόμα, κάτι που κουράζει ελαφρώς είναι η μη ξεχωριστή οπτική αποτύπωση του νέου τομέα του γραφείου, που δίνει την εντύπωση πού και πού πως έχουμε ξαναβρεθεί εκεί.
Επίσης, το level design κάνει ένα βήμα πίσω και χάνει τα στοιχεία που έλαμψαν στο Control και που διατηρήθηκαν στο πρώτο DLC, The Foundation. Έτσι, το AWE αφήνει τον εξαιρετικό metroidvania σχεδιασμό και δίνει γραμμικές πίστες, καλοσχεδιασμένες μεν, λιγότερο ενδιαφέρουσες από ό,τι μας έχει συνηθίσει το Control δε. Είναι μια θυσία που πιθανώς έπρεπε να γίνει για να στηθεί αυτός ο συνδυασμός των δύο κόσμων, ωστόσο τελικά σε σημεία το αποτέλεσμα είναι κατώτερο των περιστάσεων, αφού δεν είναι εξίσου καλό όσο το Control στα χαρακτηριστικά του Control, αλλά ούτε «φοράει» τα στοιχεία του Alan Wake εξίσου έντονα με εκείνο.
Ωστόσο, το αποτέλεσμα κρίνεται ως επιτυχία, αφού καταφέρνει να κεντρίσει εξίσου το ενδιαφέρον όσων έχουν παίξει το Alan Wake και όσων δεν είχαν την τύχη, ενώ περιλαμβάνει και ένα εμπνευσμένο τέρας που μεταφράζεται σε μία εξαιρετική τελική μάχη και μερικά ενδιαφέροντα σεναριακά βήματα. Επίσης, το DLC περιέχει μερικά νέα modes, στα οποία αντιμετωπίζουμε εχθρούς σε «κύματα» ή ξαναπαίζουμε κομμάτια του βασικού παιχνιδιού, αλλά και νέα «καλούδια», όπως μία στολή και ένα καινούργιο όπλο, αλλά και έναν ακόμα τύπο εχθρών. Όλα αυτά, μαζί με τις παράπλευρες αποστολές, είναι σίγουρα καλοδεχούμενα, αφού διασκεδάζουν και αυξάνουν τη διάρκεια του AWE, όμως δεν μπαίνουν στο προσκήνιο καθόλου και αποτελούν σε γενικές γραμμές βασικού τύπου περιεχόμενο. Ευτυχώς, ακόμα και στο πιο ανούσιο σημείο, το Control παραδίδει συνεχώς κορυφαίας ποιότητας διαλόγους και κείμενα και διατηρεί το ενδιαφέρον εύκολα.
Επιπλέον, να αναφέρω πως, αν και δεν ανήκει αυστηρά στο expansion, κυκλοφόρησε ένα νέο update για το Control που περιλαμβάνει μία νέα αναβάθμιση για τις δυνάμεις τηλεκίνησης της Jesse που της δίνει τη δυνατότητα να εκτοξεύει περισσότερα του ενός αντικείμενα ταυτόχρονα. Επίσης, εισάγονται μερικές επιλογές προσβασιμότητας που κάνουν το παιχνίδι ευκολότερο, ιδίως σε συνδυασμό με την προσθήκη νέων checkpoints σε καίρια σημεία.
Συμπέρασμα
Στο τέλος, το AWE καταφέρνει να είναι ενδιαφέρον και διασκεδαστικό για όσους δεν έχουν παίξει το Alan Wake, αλλά η ουσία βρίσκεται στην ένωση των δύο franchises. Το DLC ενώνει τους δύο κόσμους, το σενάριό τους και το gameplay τους εύστοχα, παρά τα όποια ατοπήματα και, συνολικά, κερδίζει τις εντυπώσεις. Δεν πρόκειται για την εκτενή ιστορία του Alan Wake που περιμένουμε, ούτε λύνει τις απορίες μας, όμως στήνει το υπόβαθρο για κάτι μεγαλειώδες στο μέλλον, σε επόμενο παιχνίδι της Remedy που θα είναι το Alan Wake 2, το Control 2 ή κάτι εντελώς νέο στο πλαίσιο του κοινού αυτού σύμπαντος.
Βαθμολογία: 8/10
To review βασίστηκε στο season pass που αγοράσαμε.