Λευτέρης Ξυκομηνός

Ήταν πριν από 19 ολόκληρα χρόνια, πίσω στο μακρινό 1997, όταν εμφανίστηκε στην Ιαπωνία αρχικά και ένα χρόνο μετά σε Ευρώπη και ΗΠΑ, ένα videogame με αγώνες αυτοκινήτων, που άλλαξε άρδην την βιομηχανία των παιχνιδο-κονσολών. Ο λόγος για το Gran Turismo στην πλατφόρμα PlayStation, δημιουργία της ομάδας ανάπτυξης «Polyphony Digital» (πρώην «Poly’s»), μια απόλυτα εσωτερική παραγωγή της Sony. Το Gran Turismo ήταν το πρώτο παιχνίδι αυτοκινητιστικών αγώνων οδήγησης, με έμφαση στον ρεαλιστικό χειρισμό (simulator – προσομοίωση), κάτι ανήκουστο μέχρι τότε για τις παιχνιδο-κονσόλες, καθώς αυτό το στυλ παιχνιδιών ήταν αποκλειστικότητα στους PC υπολογιστές. Η Sony μαζί με την ομάδα Polyphony Digital και τον επικεφαλής της Καζουνόρι Γιαμαούτσι, αποτόλμησαν αυτό που δεν είχε ξαναγίνει: να προσφέρουν σε μια αγορά καταναλωτών, δηλαδή των παιχνιδο-κονσολών, ένα παιχνίδι με πολύ πιο «σοβαρό» στυλ οδήγησης, που θα απαιτούσε αφοσίωση, λεπτομερή χειρισμό, πολλές ώρες ενασχόλησης και αρκετές μηχανικές γνώσεις, καθώς επέτρεπε τις βελτιώσεις και αναβαθμίσεις των αυτοκινήτων. Και το πέτυχαν! Η αναγνώριση από τον Ειδικό Τύπο ήταν διθυραμβική, ενώ οι καταναλωτές εκστασιάστηκαν με τον τίτλο. Έκτοτε, ακολούθησε το Gran Turismo 2 επίσης στο πρώτο PlayStation, μετά τα GT3 / 4 στο PlayStation 2 και τα GT 5 / 6 στο PlayStation 3 (με ενδιάμεσους τίτλους τα GT Prologue).

Πλέον έχουμε φτάσει στο PlayStation 4, το οποίο μετράει ήδη δυόμιση χρόνια ζωής…και ακόμα Gran Turismo δεν έχουμε δει. Κάτι ακούσαμε πριν λίγους μήνες, με την ονομασία «Gran Turismo Sport», αλλά πέραν από ένα τυπικό trailer και μερικές εικόνες, καθώς και μια λιτή ανακοίνωση ότι ο νέος τίτλος θα επικεντρώνεται περισσότερο στους Διαδικτυακούς αγώνες (online multiplayer). Εχτές, 19 Μαΐου 2016 όμως, είχαμε την αποκάλυψη, επίσης λιτή αλλά σαφώς πιο επίσημη, του Gran Turismo Sport.

Έχουμε και λέμε λοιπόν: έλευση στις 15 Νοεμβρίου 2016, 137 αυτοκίνητα, 19 τοποθεσίες, 27 διαφορετικές διαμορφώσεις πιστών, 117 «events», Arcade Mode, Campaign, Brand Central, Sport Mode, Social Features, Livery Editor, Scapes. Πιο συγκεκριμένα, το Campaign θα αποτελείται από τέσσερα στάδια: Beginner’s School, Circuit Challenge, Mission Challenge και Racing Etiquette. Παράλληλα, το Sport Mode, δηλαδή το online multiplayer κομμάτι του τίτλου (εκεί που θα είναι η μεγαλύτερη έμφαση), θα εμπλουτίζεται με καθημερινούς αγώνες και μάλιστα, η απόδοση του παίκτη θα αξιολογείται από τον οργανισμό FIA – ακολούθως ο καλύτερος παίκτης θα έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει επίσημη FIA άδεια οδήγησης (χωρίς ακόμα να είναι γνωστό αν η χώρα μας θα συμπεριλαμβάνεται στη διαδικασία)!

Ας περάσουμε τώρα στο τεχνικός μέρος του Gran Turismo Sport, πάντα κρίνοντας από αυτά που η Sony και η Polyphony Digital μας έδειξαν. Καταρχήν, είναι εμφανής η εμμονή του Καζουνόρι Γιαμαούτσι στην «αποστειρωμένη αισθητική». Με πιο απλά λόγια, ναι μεν από την μια έχουμε καλοσχεδιασμένα αυτοκίνητα και εξίσου καλαίσθητες πίστες, από την άλλη όμως δε, το Gran Turismo Sport παραμένει να έχει μια…άνοστη γεύση, για τα δεδομένα του 2016 και τον ανταγωνισμό που πλέον είναι ισχυρότατος. Κάτι το Forza Motosport της Microsoft, κάτι το Asseto Corsa και δη το DriveClub (επίσης της Sony / Evolution Studios), έχουν θέσει πολύ υψηλά τον πήχη της τεχνικής απόδοσης μαζί με απαράμιλλη αισθητική.

Το GT Sport παραμένει ένα τεχνικά καλό αποτέλεσμα, εντούτοις δεν μπορούμε να προσπεράσουμε την αίσθηση που αφήνει στα μάτια…σαν ένας τίτλος του PlayStation 3, με ελαφρές οπτικές αναβαθμίσεις. Χωρίς αυτό να σημαίνει κάτι απαραίτητα κακό, καθώς το Gran Turismo 6 του PS3 ήταν ήδη εξαιρετικό από τεχνικής μεριάς, αλλά όπως και να το κάνουμε, μετά από 3 χρόνια ζωής του PS4 (όταν θα βγει δηλαδή το GT Sport τον ερχόμενο Νοέμβριο), σίγουρα οι απανταχού φίλοι του Gran Turismo περιμένουν κάτι που θα τους εκθαμβώσει – κάτι που όμως δεν πρόκειται να συμβεί. Βέβαια, ένας τίτλος-simulator, επικεντρώνεται στον χειρισμό και όχι τόσο στα γραφικά του παιχνιδιού. Εδώ το Gran Turismo Sport, από διάφορες αναφορές, παραμένει εξαιρετικό…αν και θυμίζει πολύ τον χειρισμό του GT 6 στο PS3. Όμως πόσο πιο πολύ ρεαλιστικός να γίνει ο χειρισμός, όταν ήδη έχει φτάσει σε υψηλά επίπεδα ρεαλισμού;

Κάπου εδώ είναι το δίλημμα των ομάδων ανάπτυξης σε παιχνίδια αγώνων οδήγησης: οι αλγόριθμοι μπορούν να αποδώσουν τρομερό ρεαλισμό, όμως αν αυτός παραείναι ρεαλιστικός άρα και δύσκολος, θα απομακρυνθούν αρκετοί καταναλωτές (καθώς θα απευθύνεται πλέον ο τίτλος σε πολύ σκληροπυρηνικό κοινό), ενώ αν ο ρεαλισμός μειωθεί αρκετά, θα ελκύσουν περισσότερους καταναλωτές αλλά θα αποθαρρύνουν τους φανατικούς. Οπότε οι ομάδες ανάπτυξης, ανάμεσα σε αυτές και η Polyphony Digital, προσπαθούν να κρατήσουν μια ισορροπία μεταξύ ακραίου ρεαλισμού και προσιτού στυλ παιχνιδιού για τον σχετικά αρχάριο σε αγώνες οδήγησης (λέξη κλειδί: «σχετικά»).
Περνώντας σένα άλλο «ιδιαίτερο σημείο» του Gran Turismo Sport και για να είμαστε ειλικρινείς, ένα σημείο που έχει κατηγορηθεί πολλάκις η σειρά Gran Turismo: η τεχνητή νοημοσύνη, ή αλλιώς Artificial Intelligence (AI) των αντίπαλων αυτοκινήτων. Μπορεί για το GT 1 και 2 να ήταν πρωτοποριακή, από το 3 και δη το 4 κ’ έπειτα, άρχισε να δείχνει τα «χρονάκια» της. Αν σκεφτούμε κιόλας, πως στο GT 5 και 6 για το PS3 η AI δεν είχε αξιοσημείωτες διαφορές, τότε είναι απόλυτα λογική η σκληρή κριτική, τόσο από τους δημοσιογράφους του Ειδικού Τύπου, όσο και από τους καταναλωτές. Δυστυχώς, απ’ όσο μπορούμε να κρίνουμε παρατηρώντας λεπτομερώς το trailer, δεν έχουν αλλάξει και πολλά πράματα. Δεν θέλουμε να προβούμε σε σκληρή κριτική ακόμα, καθώς ο τίτλος έχει μερικούς μήνες ανάπτυξης μέχρι την ημερομηνία έλευσης, εντούτοις οι «οιωνοί» δεν προμηνύουν τρομερή διαφορά στην ΑΙ από το προγενέστερο Gran Turismo.

Επίσης, άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα του Καζουνόρι Γιαμαούτσι, επίσης μια εμμονή του θα λέγαμε, είναι ο γενικότερος σχεδιασμός του περιβάλλοντος του παιχνιδιού, δηλαδή το User Interface και η εν γένη εξέλιξη στο στυλ προόδου του παίκτη. Παρόλο που το trailer δείχνει ότι έχουν επέλθει κάποιες αλλαγές, το στυλ παραμένει ίδιο. Όχι κύριε Γιαμαούτσι, στα τέλη του 2016 το design των παιχνιδιών οδήγησης έχει κάνει άλματα εξέλιξης, ενώ το Gran Turismo παραμένει να έχει την γεύση που έχει από το μακρινό 1997/98. Ναι, σίγουρα έχει βελτιωθεί κάπως, αλλά παραμένει να έχει τις ίδιες ρίζες. Και αυτό δεν είναι πλέον αποδεκτό ή αν θέλετε καλύτερα, δεν είναι επιθυμητό.

Ταυτόχρονα, τα ίδια θα μπορούσαμε να πούμε και για τον ήχο: ο ήχος σε ένα παιχνίδι αγώνων οδήγησης είναι υψίστης σημασίας. Ο παίκτης πρέπει να «νιώθει» το μοτέρ του αυτοκινήτου, να αισθάνεται τις στροφές χωρίς να κοιτάζει το στροφόμετρο και το κάθε αμάξι να έχει εντελώς διαφορετική ηχητική παρουσία. Δυστυχώς, με την επιλογή της Sony/Polyphony Digital να επενδύσει το trailer με ένα «μουσικό χαλί», μας προϊδεάζει ότι ακόμα ο ήχος παραμένει ίδιος με τα προηγούμενα Gran Turismo, ο οποίος είχε γίνει στόχος κακής κριτικής. Ο κ. Γιαμαούτσι σε δηλώσεις του, είπε πως ο ήχος έχει βελτιωθεί για το GT Sport, κάτι που μένει να αποδειχτεί σαφώς.

Τέλος, άλλο ένα σημείο που η σειρά Gran Turismo έχει δεχθεί πικρά σχόλια τα τελευταία χρόνια -και δικαίως θα προσθέταμε- είναι τα λεγόμενα damage physics, δηλαδή οι φυσικές καταστροφές των αυτοκινήτων όταν προσκρούουν σε τοίχους ή σε άλλα αυτοκίνητα. Ο ανταγωνισμός από άλλους τίτλους ήδη εδώ και χρόνια προσφέρει επαρκείς καταστροφές, ενώ το Gran Turismo είναι ακόμα…σε νηπιακό στάδιο. Δυστυχώς, από το trailer του GT Sport, δεν φαίνεται να έχει υπάρξει κάποια βελτίωση – ακόμα όμως, παραμένουμε σε κατάσταση αναμονής, μήπως και μέχρι την έλευση του τίτλου, η Sony/Polyphony Digital παρουσιάσουν βελτιώσεις.

Εν κατακλείδι, το Gran Turismo Sport σίγουρα θα έχει απήχηση στους φανατικούς του παιχνιδιού επί 20 σχεδόν χρόνια, όμως η Sony δεν θα πρέπει να επαναπαυτεί σε αυτό το γεγονός, αφής στιγμής θα είναι ο πρώτος GT τίτλος για το PlayStation 4. Βέβαια, το GT Sport δεν είναι ο «κανονικός» επόμενος τίτλος-διάδοχος του Gran Turismo 6 στο PS3, αυτός θα είναι το Gran Turismo 7, για το οποίο δυστυχώς, ακόμα τηρείται σιγή ιχθύος…