Του Παύλου Κρούστη
Πληροφορίες
Τίτλος: A Way Out
Διαθέσιμο σε: PlayStation 4 / Xbox One / PC
Δοκιμάστηκε σε: PS4 Pro
Εταιρεία Ανάπτυξης: Hazelight Studios
Εκδότρια Εταιρεία: EA
Είδος: Action Adventure
Ηλικίες: 18+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 23 Μαρτίου 2018
Εισαγωγή
Πριν μερικά χρόνια, ένας Σουηδο-Λιβανέζος σκηνοθέτης κινηματογραφικών παραγωγών, αποφάσισε να ασχοληθεί με την ανάπτυξη των video games. O Josef Fares το 2013 έφτιαξε ένα από τα πιο πρωτότυπα παιχνίδια που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια, το οποίο ονομαζόταν Brothers: A Tale of Two Sons. Ένας απίστευτα συναισθηματικός τίτλος, που συνδύασε τα άψογα εικαστικά του με άκρως πρωτότυπο gameplay και τον παίκτη να χειρίζεται με ένα χειριστήριο δύο χαρακτήρες επιλύνοντας περιβαλλοντικούς γρίφους.
Η EA εντόπισε το ταλέντο του Fares και τον ενέταξε στο πρόγραμμα EA Originals, βοηθώντας στην παραγωγή και την προώθηση του νέου του παιχνιδιού, A Way Out. Ο παθιασμένος Fares αποφάσισε να ταράξει τα νερά προσφέροντας μια ακόμα εξαιρετικά πρωτότυπη ιδέα, παρουσιάζοντας το πρώτο action adventure παιχνίδι, που ακολουθεί γραμμικό σενάριο, και παίζεται αποκλειστικά με δύο παίκτες.
Σε μια εποχή που οι publishers ξεζουμίζουν τους πελάτες τους και μάλιστα συγκεκριμένα η EA έγινε στόχος πριν μερικούς μήνες για τις τακτικές της με το Star Wars Battlefront 2, η ίδια εξιλεώνεται υπό τις οδηγίες του Fares και της πλήρους ελευθερίας που του δίνει. Αποφάσισαν από κοινού ότι όχι μόνο ο τίτλος θα πωλείται στη μισή τιμή περίπου από το σύνηθες της εποχής (στα 29,99€), αλλά δίνει τη δυνατότητα στον αγοραστή του παιχνιδιού να παίξει με όποιον φίλο του θέλει, χωρίς να απαιτείται ο δεύτερος χρήστης να έχει αγοράσει το παιχνίδι, ενώ η διαδικασία μπορεί να επαναληφθεί με όσους φίλους θέλει ο αρχικός αγοραστής, χωρίς όριο! Σίγουρα πρόκειται για μια κίνηση που δεν περιμέναμε να δούμε στην εποχή μας, πόσο μάλλον από έναν publisher σαν την EA που τελευταία έδειχνε να μην νοιάζεται ιδιαίτερα για τους fans της. Τακτικές σαν αυτή είναι που δίνουν ξανά ελπίδα στους οπαδούς της εταιρείας και μάλιστα η πλήρης καλλιτεχνική ελευθερία που δόθηκε στον Fares δείχνει τι μπορεί να επιτευχθεί, όταν δεν μπαίνει εμπόδιο το business κομμάτι.
Σενάριο
Το A Way Out ακολουθεί την ιστορία δύο κατάδικων, που θα συναντηθούν στη φυλακή, θα συνεργαστούν για να αποδράσουν και στη συνέχεια θα αποκτήσουν έναν κοινό στόχο, στο πρόσωπο ενός τύπου, που τους κατέστρεψε τις ζωές. Ο Leo και ο Vincent είναι δύο διαφορετικοί χαρακτήρες, που συμπληρώνονται τόσο σεναριακά, όσο και σε gameplay, προβάλλοντας στοιχεία του εαυτού τους σε κάθε σημείο του τίτλου.
Οι παίκτες στην αρχή του παιχνιδιού θα αποφασίσουν ποιον από τους δύο θέλουν να χειρίζονται και στην πορεία όχι μόνο θα ταυτιστούν, αλλά θα αρχίσουν να σκέφτονται σύμφωνα με το πώς θα σκέφτονταν ο Leo και ο Vincent αντίστοιχα. Ο Leo αποτελεί τον πιο ανήσυχο από τους δύο, που αντιδρά ενστικτωδώς και έπειτα από όχι ιδιαίτερα αναλυτική σκέψη. Το ζωηρό του ταμπεραμέντο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πράα φυσιογνωμία του Vincent, ο οποίος ζυγίζει καλύτερα τις καταστάσεις και είναι εκεί για να σώζει πρακτικά τον Leo από τις καταστάσεις, στις οποίες μπλέκει ή να τον αποθαρρύνει από καυγάδες και άλλες περιστάσεις που τραβούν την προσοχή.
Κατά τη διάρκεια του τίτλου, θα βρεθείτε σε κομβικά σημεία, όπου θα πρέπει να αποφασίσετε πώς θα δράσετε. Ως επί το πλείστον, ο Leo θα επιλέγει τη βία και τον πανικό, ενώ ο Vincent τον προσεκτικό σχεδιασμό και την πιο ήσυχη προσέγγιση. Κάποιες φορές ο ένας θα συμφωνεί αναγκαστικά με τον άλλον, ενώ κάποιες θα έρθουν σε σύγκρουση. Το ταξίδι όμως το οποίο θα κάνουν, θα τους φέρει κοντά, σε σημείο που και οι δύο παίκτες (εσείς) θα νιώσουν κοντά, κάτι το οποίο αποτελεί έναν πολύ αποτελεσματικό τρόπο για να αυξηθεί η αποδοτικότητα του immersion (ταύτισης) και να μπείτε στο πετσί του ρόλου.
Οι δυο χαρακτήρες εξετάζονται τόσο σαν ομάδα, όσο και σαν μονάδες, αφού θα δείτε τι συμβαίνει στις ζωές και των δύο, προτού τελικά καταλήξετε σε ένα ιδιαίτερα συναισθηματικό φινάλε, που θα σας βάλει να πάρετε μερικές δύσκολες αποφάσεις. Η ροή είναι εξαιρετική με μεγάλη ποικιλία ανά κεφάλαιο και το σενάριο δεν γίνεται ποτέ βαρετό, κάτι στο οποίο βοηθά και η σχετικά μικρή διάρκεια του τίτλου που κυμαίνεται γύρω στις 5 με 6 ώρες. Ίσως να αποζητούσαμε μεγαλύτερη ανάλυση στους δευτερεύοντες χαρακτήρες, όμως δεν είναι κάτι που ενοχλεί ή εμποδίζει την ιστορία του A Way Out από το να λάμψει. Στο σύνολο, το σενάριο ξεκινά ως μια απλή ιστορία απόδρασης, αλλά καταλήγει να γίνεται ένα πολύ όμορφο δράμα για τη σχέση δυο ανθρώπων, που δέθηκαν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.
Gameplay
Το συνεργατικό παιχνίδι που παρουσιάζει το A Way Out είναι κάτι ανάμεσα στον προηγούμενο τίτλο του δημιουργού (Brothers) και τις AAA εμπειρίες, που προσφέρουν παιχνίδια σαν το The Last of Us. Ακολουθεί κατά κανόνα αφηγηματική ροή και δεν έχει πολλά σημεία ή μεγάλους χώρους να εξερευνήσετε. Όμως έχει πάρα πολλά αντικείμενα, που μπορούν να εξετάσουν και να σχολιάσουν ποικιλοτρόπως οι δύο πρωταγωνιστές, αλλά και χαρακτήρες με τους οποίους μπορείτε να συνομιλήσετε. Τα περισσότερα από τα παραπάνω δεν παίζουν ουσιαστικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας, όμως βοηθούν τα μάλα για το χτίσιμο του κόσμου.
Οι δυο χαρακτήρες θα πρέπει να συνεργαστούν για να λύσουν κάποιους αρκετά εύκολους περιβαλλοντικούς γρίφους, όπως για παράδειγμα να πάρει ο ένας μία σκάλα, ο άλλος ένα εργαλείο και να αποκτήσουν πρόσβαση σε κάποιο σημείο, που αλλιώς ήταν μη προσβάσιμο. Σε αρκετά σημεία του παιχνιδιού, θα είναι μάλιστα και χωρισμένοι, όπου ο καθένας θα χρειάζεται να παρέμβει με κάποιο τρόπο, αλλά και να λειτουργήσουν ταυτόχρονα για να φτάσουν στον στόχο τους.
Το 1/3 περίπου του παιχνιδιού αποτελεί την απόδραση των δύο από τη φυλακή. Εκεί θα νιώσετε ότι πρωταγωνιστείτε στο Prison Break, αφού θα χρειαστεί να ξεβιδώσετε μεντεσέδες και να κρατήσετε τσίλιες για τον συγκρατούμενό σας, ενώ παράλληλα χρησιμοποιούνται ιδιαίτερα έξυπνες τεχνικές από τον director για να διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον και να έχουν πάντα κάτι να κάνουν και οι δύο παίκτες. Στην πορεία θα ταξιδέψετε σε διάφορες τοποθεσίες και θα λάβετε μέρος σε πολύ περισσότερες δραστηριότητες -mini games- τα οποία όχι μόνο θα ελαφρύνουν το κλίμα, αλλά θα σας κάνουν να νιώσετε ότι δένεστε περισσότερο με τον συμπαίκτη σας.
Η συνεννόηση και εκτός παιχνιδιού είναι απαραίτητη για τις δραστηριότητες του A Way Out, αφού σε πολλά σημεία θα βασίζεστε σε κάποια δράση του φίλου σας ή θα χρειαστεί συγχρονισμός και των δύο, με την ένταση να ανεβαίνει κατακόρυφα σε σημεία, που θα εξαρτάται η ζωή σας από τις ενέργειες του συμπαίκτη. Όπως και στο πρόηγούμενο παιχνίδι του, ο Fares κατάφερε να δώσει ακόμα έναν τίτλο που δεν γίνεται καθόλου προβλέψιμος ή βαρετός καθ’ όλη τη διάρκειά του, όχι μόνο σεναριακώς, αλλά και στον τομέα του gameplay, αφού σε κάθε σκηνή θα κάνετε διαφορετικά πράγματα.
Σε κάποια σημεία του, το παιχνίδι αγγίζει το shooter είδος, αλλά θα οδηγήσετε και αυτοκίνητο σε καταδίωξη. Τα συγκεκριμένα σημεία θύμισαν άλλα παιχνίδια του είδους που βλέπαμε κατά κόρον κυρίως στην προηγούμενη γενιά. Παρόλο που δεν είχαν κάποιο βάθος τα δύο αυτά μέρη και δεν ήταν τόσο άρτια υλοποιημένα όσο τα έχουμε δει σε άλλα παιχνίδια που εξειδικεύονται, ήταν αρκετά καλοφτιαγμένα, ώστε να μην προκαλούνται προβλήματα στη ροή.
Το παιχνίδι δεν έχει τεράστια διάρκεια, όπως αναφέραμε, αλλά μπορεί άνετα να παιχτεί δυο-τρεις φορές, τόσο για να δείτε κάποιες διαφορετικές εξελίξεις βάσει των επιλογών σας, όσο και για να βρείτε όλα τα easter eggs, που τυχαίνει να αποτελούν και τα τρόπαια/επιτεύγματα του παιχνιδιού (και είναι από τα καλύτερα που έχουμε δει τελευταία).
Τεχνικός Τομέας
To A Way Out αποτελεί στην ουσία έναν indie τίτλο, που έλαβε βοήθεια από μεγάλο εκδότη. Το αποτέλεσμα είναι κάτι που μοιάζει όντως αποτέλεσμα υψηλού budget, όμως έχει στις βάσεις του απλές τεχνικές για στην υλοποίηση των μηχανισμών gameplay. Ο Fares με από τη μεριά του έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε, καθώς η εικαστική δομή του είναι άψογη. Διατηρείται ένα ελαφρύ καρτούν στοιχείο εφαρμοσμένο σε ρεαλιστικούς κόσμους, που απλοποιεί κάπως τις λεπτομέρειες, ειδικότερα στους χαρακτήρες και παράλληλα παίρνει τους πόρους που εξοικονομούνται για να προσφέρει ποικιλία στα περιβάλλοντα, αλλά και μια χρωματική παλέτα έντονη και συναισθηματική. Τα οπτικά εφέ είναι πλούσια και είναι ένας από τους τομείς που μοιάζει να ξεπήδησε από παιχνίδι μεγαλύτερου budget.
Τεχνικά, δεν θα δείτε κάτι που δεν θα έχετε ξαναδεί, όμως οι επιδόσεις του είναι όπως πρέπει και το μόνο πρόβλημα που παρατηρήθηκε ήταν σε κάποια stutters κατά τη διάρκεια του autosave. Πέρα από τις επιδόσεις, δεν παρατηρήθηκαν glitches ή bugs που ενόχλησαν την εμπειρία. Αυτό που δεν μας άρεσε όμως ήταν τα όχι τόσο καλοδουλεμένα animations όσο θα περιμέναμε, ενώ τα physics σε πολλά σημεία (όπως στις καταδιώξεις με τα αυτοκίνητα) έμοιαζαν βγαλμένα σαν από άλλη εποχή. Αναμενόμενο όμως για ένα παιχνίδι που αποτελεί στην ουσία indie κυκλοφορία και σίγουρα δεν του αφαιρεί πολλούς πόντους.
Γενικά, τα σημεία που παίζουν σημαντικό ρόλο, όπως η σκηνοθεσία, τα πλάνα που γυρίζουν σε προοπτικές που εξιτάρουν, το παιχνίδι με το split screen που δίνει βάρος πάντα εκεί που πρέπει, καθώς τα παράθυρα αλλάζουν σχήματα, και άλλα πολλά είναι το βούτυρο στο ψωμί του Fares και φαίνεται ότι έχει ασχοληθεί με περισσή αγάπη. Τα facial animations στην πλειοψηφία τους είναι πολύ καλά και μεταδίδουν τα σωστά συναισθήματα.
Στον ηχητικό τομέα, η μουσική συνοδεύει πανέμορφα με πρωτότυπο score, ενώ οι ηθοποιοί που ενσαρκώνουν τους χαρακτήρες είναι ως επί το πλείστον αρκετά καλοί με μερικές μικρές εξαιρέσεις. Κάποιες ατάκες μπορεί να μην έχουν αποδοθεί σωστά, αλλά αποτελούν λεπτομέρειες, που μάλιστα παραβλέπονται πολύ εύκολα χάρη στο ταλέντο του Fares Fares, αδερφού του Josef Fares, ο οποίος ενσαρκώνει τον Leo.
Συμπέρασμα
Το A Way Out είναι ένα παιχνίδι, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα, χάρη στο πάθος του δημιουργού του και τη δημιουργική ελευθερία που του χάρισε ο publisher. Απαιτεί συνεργασία δύο παικτών και αυτό είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί. Ευτυχώς δίνει τις βέλτιστες επιλογές για κάτι τέτοιο, τόσο για να παίξετε με φίλο από κοντά, όσο και online.
Το σενάριο, τα εικαστικά, η σκηνοθεσία και η ποικιλία φτιάχνουν έναν ούτως ή άλλως μοναδικό τίτλο και ενώ το ταξίδι που θα βιώσετε μπορεί να είναι μικρό σε διάρκεια, είναι σίγουρα έντονο και με φρέσκες ιδέες.
Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του Review.