Ο Ρ. γνώρισε τη γυναίκα του Κ. στο πανεπιστήμιο. Από νωρίς στη σχέση τους τής εξομολογήθηκε κάτι, ένα καλά κρυμμένο μυστικό από την οικογένεια και τους φίλους….Η αλήθεια ειπώθηκε κάπως περίεργα….

Η Κ. νιώθοντας τη νευρικότητά του, υπέθεσε πως θα της ανακοίνωνε πως ήταν άρρωστος ή πως ίσως πέθαινε, εκείνος όμως της είπε πως είναι αμφιφυλόφιλος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για τον κόσμο, ο Ρ. και η Κ. που είναι πλέον 40 και 41, γιατροί και οι δύο, φαίνονται όπως όλα τα ευτυχισμένα, παντρεμένα, ετεροφυλόφιλα ζευγάρια, 18 χρόνια παντρεμένοι και μονογαμικοί. Εκείνος είναι ένας αξιοσέβαστος ιατρός κι εκείνη διοικεί ένα νοσοκομείο. Το ζευγάρι λέει πως έχουν έρθει πιο κοντά με τον καιρό, αλλά όπως σε κάθε γάμο, δύο άνθρωποι μπορεί να έχουν διαφορές- συμπεριλαμβανομένου του σεξουαλικού προσανατολισμού.

Η Κ. είναι ετεροφυλόφιλη και υποστηρίζει την ανοικτή αμφιφυλοφιλία του άνδρα της, λέγοντας «Δε τη βλέπω σαν κάτι που πρέπει να αποδεχθώ, είναι ένα μέρος του εαυτού του αντίστοιχο με αυτό οποιουδήποτε άλλου άνδρας που χάνει τις κάλτσες του στο πάτωμα ή δε βγάζει τα σκουπίδια έξω.»

Ο σύζυγός της νιώθει σεξουαλική και συναισθηματική έλξη προς άνδρες και γυναίκες, που σημαίνει πως όσο φαντασιώνεται την Αντζελίνα Ζολί (όπως εξάλλου και όλοι του οι ετεροφυλόφιλοι φίλοι), άλλο τόσο έλκεται και από το Μπραντ Πιτ. Αυτό μπορεί ναι μεν να μοιάζει «ιδανικό» και πλήρως απελευθερωμένο, όμως το να είναι κανείς ανοικτά αμφιφυλόφιλος είναι περίπλοκο. Συχνά μάχεται με τα στερεότυπα της αμφιφυλοφιλίας: πως οι αμφιφυλόφιλοι άνδρες είναι ασύδοτοι, πως οι σχέσεις του με άνδρες ήταν απλά μια φάση της εφηβείας, πως η αμφιφυλοφιλία του είναι φανταστική και πως είναι στην πραγματικότητα ένας ομοφυλόφιλος άνδρας που προσπαθεί να κρύψει την προτίμησή του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως χαρακτηριστικά λέει ο Ρ. «Υπάρχει μια ολόκληρη λίστα με υποθέσεις του πώς ίσως είναι η ζωή μου, πως η Κριστίν είναι η βιτρίνα μου γιατί δε θέλω να παραδεχθώ πως είμαι γκέι. Οι άνθρωποι μπερδεύονται με την αμφιφυλοφιλία. Δεν υπάρχει υποστήριξη για τους ανθρώπους στη μέση όπως εγώ.»

Σύμφωνα με σχετική δημοσκόπηση, πάνω από το 50% των αμερικανών αποδέχονται την ιδέα μια ομοφυλοφιλικής σχέσης, κάτι που σηματοδοτεί την αυξανόμενη υποστήριξη των ζευγαριών ιδίου φύλου. Η έρευνα όμως δεν θέτει το θέμα της αμφιφυλοφιλίας, που συχνά ορίζεται ως η ερωτική έλξη και προς άνδρες και προς γυναίκες. Είναι ένας σεξουαλικός προσανατολισμός που κάποιες ομάδες υπεράσπισης και ερευνητές λένε πως παραμένει πρόκληση επειδή ούτε η ομοφυλοφιλική κοινότητα ούτε ο ετεροφυλόφιλος πληθυσμός υπερασπίζονται τους άνδρες και τις γυναίκες που έλκονται κι από τα δύο φύλα.

«Είτε είναι κανείς ανοικτά αυτό που είναι, είτε κρυφά, κι αυτό δεν είναι τόσο απλό.» λένε οι ειδικοί για την κοινή αντίληψη των αμφιφυλόφιλων, ενώ γνωρίζουμε σύμφωνα με έρευνα πως περίπου το 1,8% των ανδρών και των γυναικών μεταξύ των 15 και 44 προσδιορίζουν τους εαυτούς τους ως αμφιφυλόφιλους. Οι ερευνητές βέβαια προειδοποιούν πως οι αριθμοί δεν είναι ακριβείς γιατί πολλοί αμφιφυλόφιλοι δεν το αναφέρουν.

Ο Μ. 22 ετών που δηλώνει αμφιφυλόφιλος, κατανοεί γιατί οι αμφιφυλόφιλοι διστάζουν να το παραδεχτούν και παρομοιάζει την αμφιφυλοφιλία σήμερα με τη διφυλετικότητα του ‘60, μια περίοδο που ο ρατσισμός και οι διακρίσεις ήταν ευρύτατα διαδεδομένα φαινόμενα και που κάποιος που ήταν μιγάς συχνά δεν αισθανόταν άνετα σε καμία από τις δύο φυλετικές ομάδες. Χαρακτηριστικά λέει «Ως αμφιφυλόφιλος βρίσκεσαι ανάμεσα σε δύο πολύ διαφορετικές ομάδες ετεροφυλόφιλων και ομοφυλόφιλων ανθρώπων και καμία πραγματικά δε σε δέχεται».

Κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα, οι λόγιοι ξεκίνησαν να εξετάζουν τη διπλή έλξη στις γυναίκες και τους άνδρες μέσω επιστημονικής έρευνας, ενώ στη δεκαετία του 1920, ο Φρόυντ ανέπτυξε τη θεωρία πως η αμφιφυλοφιλία ήταν ένα έμφυτο χαρακτηριστικό στους ανθρώπους. Αρκετές δεκαετίες έπειτα, ο ερευνητής Άλφρεντ Κίνσευ έγινε διαβόητος για την κλίμακα έξι σημείων που καθόριζε έτσι αν ένας άνθρωπος είναι ετεροφυλόφιλος, ομοφυλόφιλος ή στη μέση. Το φάσμα έδειχνε πως υπήρχαν διάφοροι βαθμοί ομοφυλοφιλίας ή ετεροφυλοφιλίας.

Κάποιοι κοινωνιολόγοι λένε πως η αμφιφυλοφιλία έχει γίνει πιο ανεκτή στο ευρύ κοινό, ειδικά τις νέες γενιές. Η λέξη «ρευστός» συχνά ακούγεται στους πανεπιστημιακούς χώρους για να περιγράψει τα ανάμικτα συναισθήματα και για τα δύο φύλα. Εξετάζονται επίσης οι αντιλήψεις των φοιτητών για την αμφιφυλοφιλία στην Αμερική και την Αγγλία και μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα μεταξύ των αθλητών-φοιτητών έδειξαν πως το 90% των φοιτητών που ερωτήθηκαν πιστεύουν πως η αμφιφυλοφιλία υπάρχει και πως εξερευνούν πολύ περισσότερο τη σεξουαλικότητά τους τώρα απ’ ότι παλαιότερα.

Κάποιοι λένε πως η παραδοχή της αμφιφυλοφιλίας είναι ευκολότερη για τις γυναίκες απ’ ότι για τους άνδρες. Τα τελευταία χρόνια αρκετές σταρ του Χόλιγουντ έχουν δηλώσει με περηφάνια την αμφιφυλοφιλία τους, ίσως γιατί η γυναικεία αμφιφυλοφιλία είναι κάτι ανεκτό γιατί κάποιες φορές οι άνδρες το βλέπουν ως διασκεδαστικό και διεγερτικό.

Δε συνέβη βέβαια το ίδιο στον Ρ. που είναι τώρα παντρεμένος με γυναίκα.

Η παραδοχή της αμφιφυλοφιλίας του το 1980 ήταν μια πολύ αγωνιώδης εμπειρία καθώς προερχόταν από πολύ συντηρητική οικογένεια. Η παιδική του ηλικία ήταν γεμάτη από συναισθήματα για κορίτσια και αγόρια και την πρώτη του κοπέλα τη γνώρισε όταν εκείνος ήταν 15 ετών, ένας εφηβικός έρωτας που τελείωσε.

Μήνες αργότερα, έντονα συναισθήματα ξεπρόβαλαν για κάποιον άλλο: ένα αγόρι στο λύκειο. Βέβαια τα δύο αγόρια από ντροπή κράτησαν τη σχέση τους κρυφή. Όπως ομολογεί ο ίδιος «Έπειτα, ήμασταν αμήχανοι, μπερδεμένοι και δε μιλούσαμε γι’ αυτό και συνεχίσαμε τη ζωή μας σε φυσιολογικό πλαίσιο.»

Όταν ήταν έφηβος το 1980, η υποστήριξη του κόσμου προς τους ομοφυλόφιλους και τους αμφιφυλόφιλους έπεσε κατακόρυφα καθώς ο πανικός του HIV στιγμάτισε την ομοφυλοφιλική κοινότητα, ενώ συγκεκριμένα οι αμφιφυλόφιλοι κατηγορήθηκαν πως εξάπλωσαν τον ιό στον ετεροφυλόφιλο πληθυσμό, λένε οι ειδικοί.

Από τη συζήτηση με τον Ρ. καταλήξαμε σε ένα απροσδόκητο συμπέρασμα για την αμφιφυλοφιλία: Πως υπήρχε πάντα μια ετεροφυλόφιλη σχέση για να «ακουμπήσει» ενώ μπορούσε να επιλέξει να αγνοήσει όλα τα υπόλοιπα και να τα καταχωνιάσει.

Άλλη σχετική περίπτωση είναι αυτή του Τ. 29 ετών, φοιτητή οικονομικών που γνωρίζει καλά πώς να κρύψει την αμφιφυλοφιλία του και τη δεδομένη χρονική περίοδο έχει σχέση με έναν 33χρονο που είναι γκέι.

Θυμάται πως δούλευε για μια οργάνωση υπεράσπισης των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων που προσπαθούσε να εξαλείψει τις διακρίσεις για το σεξουαλικό προσανατολισμό στο χώρο εργασίας και υπήρχαν φορές, παραδέχεται, που το έπαιζε γκέι για να αποφύγει την κριτική και τις ερωτήσεις για την αμφιφυλοφιλία του. Εξάλλου έχει ακούσει τη φράση «Τώρα μπάι , μετά, γκέι» πολλές φορές και συνεχίζει «Νομίζω πως πολλοί άνθρωποι φοβούνται να αποκαλύψουν πως είναι αμφιφυλόφιλοι γιατί υπάρχει πίεση κι από τις δύο πλευρές»

Οι ειδικοί λένε πως υπάρχουν εντάσεις μεταξύ των ομοφυλοφιλικών και αμφιφυλοφιλικών κοινοτήτων. Πάρτε για παράδειγμα μια γνωστή νομική διαμάχη σε ένα τουρνουά softball: Τρεις αμφιφυλόφιλοι παίκτες μήνυσαν την λίγκα του αθλήματος επειδή αφαίρεσε από την ομάδα τους τον τίτλο του 2ου νικητή στους Παγκόσμιους αγώνες softball για γκέι του 2008. Συγκεκριμένα στη μήνυση ισχυρίζονται πως η λίγκα του softball έκανε διάκριση εναντίον των τριών αμφιφυλόφιλων παικτών όταν αφαίρεσε τον τίτλο από την ομάδα επειδή «δεν ήταν γκέι».

Ο ακαδημαϊκός κόσμος επίσης έχει αμφισβητήσει την ιδέα της αμφισεξουαλικότητας. Το 2005, μια αμφιλεγόμενη μελέτη καθηγητών του Καναδά και του Ιλινόις ανέφερε πως οι άνδρες που «αυτοπροσδιορίζονται» αμφιφυλόφιλοι δε διεγείρονταν γενικά κι από τα δύο φύλα, αφού οι περισσότεροι από τους αμφιφυλόφιλους που συμμετείχαν στη μελέτη, διεγείρονταν σωματικά από εικόνες ανδρών αντί γυναικών.

Η αμφιφυλοφιλική -και ομοφυλοφιλική- κοινότητα ξέσπασε ενάντια της εν λόγω μελέτης, όμως έτσι προκλήθηκε περισσότερη έρευνα πάνω στην αμφισεξουαλικότητα.

Παρά το σκεπτικισμό των άλλων, κάποιοι αμφιφυλόφιλοι αναγνωρίζουν πως υπάρχουν κάποια πλεονεκτήματα στο σεξουαλικό τους προσανατολισμό, αν και παραμένουν μετέωροι μεταξύ δύο κόσμων. Ο Γ. 41 ετών, αμφιφυλόφιλος ανέφερε πως ο σεξουαλικός του προσανατολισμός τον κάνει ανοικτόμυαλο αφού «Ο κόσμος δεν είναι μαύρος ή άσπρος, αλλά μια πλούσια ποικιλία χρωμάτων και δεν είναι «έτσι ή αλλιώς» αλλά «κι έτσι κι αλλιώς».

Τι σκέφτονται οι άλλοι έχει ολοένα λιγότερη σημασία για τον Ρ και τη Κ, το ζευγάρι για το οποίο μιλήσαμε στην αρχή αυτού του άρθρου, καθώς μεγαλώνουν και ο δεσμός τους γίνεται ισχυρότερος. Στις αρχές του γάμου τους, ο Ρ. μας είπε πως η γυναίκα του αισθανόταν εξοστρακισμένη από την ομοφυλοφιλική κοινότητα όταν παρίστατο στις εκδηλώσεις και τα συνέδριά τους, ενώ οι ομοφυλόφιλοι ασθενείς και συνάδελφοί του συχνά εκπλήσσονταν που ήταν παντρεμένος με γυναίκα. Παρ’ όλ’ αυτά, εκείνη τον υποστήριζε.

Θα ήταν ο έγγαμος βίος ευκολότερος αν ο Ρ. έκρυβε την αμφισεξουαλικότητά του; Ίσως, λέει και το σκέφτεται καμιά φορά.

Όμως αυτό θα σήμαινε πως θα έλεγε ψέματα στον εαυτό του και στη σύντροφο του για την πραγματική «ταυτότητά» του κι αυτό είναι κάτι που δεν ήθελε ποτέ να κάνει στον εαυτό του – ή τη σύζυγό του.

«Δεν ήθελα να γίνω 40 και τότε να αποκαλυφθώ στη γυναίκα μου» λέει. « Ήθελα να είμαι ευθύς μαζί της για το ποιος είμαι και τι σκέφτομαι. Ευτυχώς, θέλησε να με αποδεχθεί.»

Συχνά η ειλικρίνεια και η ευθύτητα είναι ο πιο σωστός τρόπος να αποδεχτούμε πρώτα εμείς οι ίδιοι και μετά οι άλλοι τον σεξουαλικό μας προσανατολισμό. Αυτό όμως δε σημαίνει πως η διαδικασία-το coming out όπως λέγεται- δεν μπορεί να είναι επώδυνη, δεν έχει κόστος ή πάντα θα έχει το επιθυμητό και προσδόκιμο αποτέλεσμα.

Όμως πρέπει επιτέλους να μάθουμε όλοι πως ο σεξουαλικός προσανατολισμός είναι προσωπική υπόθεση και δεν έχει κανείς δικαίωμα να κρίνει το φίλο, το συγγενή, το συνεργάτη του κοκ για το φύλο του συντρόφου που έχει επιλέξει. Η ομοφοβία εσωτερικευμένη και μη, θα εξαλειφθεί μόνο όταν κατανοήσουμε πως ο σεξουαλικός προσανατολισμός δεν καθορίζει ούτε αλλοιώνει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου, αντίθετα με την κατηγοριοποίηση, την απόρριψη και τη περιθωριοποίηση…

Πηγή: CNN

Το άρθρο επιμελήθηκε η Ελεάνα Ελευθερίου, Ψυχοθεραπεύτρια-Θεραπεύτρια Σεξουαλικών Διαταραχών, Υπεύθυνη της Εταιρίας Μελέτης Ανθρώπινης Σεξουαλικότητας, www.emas.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης