Ο θίασος Κώδικας μετά την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, την όπερα «Madama Butterfly» του Puccini, και τους «Δαίμονες» του Λαρς Νορέν, επανέρχεται στο αρχαίο δράμα, προτείνοντας μια εντελώς νέα, απελπισμένα αισιόδοξη ανάγνωση των «Τρωάδων» του Ευριπίδη.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Πάνος Παπαγεωργόπουλος λέει: «Στόχος μας ήταν να γίνει μια προσέγγιση των Τρωάδων υπό το πρίσμα ολόκληρης της τετραλογίας (“Αλέξανδρος”, “Παλαμίδης”, “Τρωάδες” και το σατυρικό δράμα είναι ο “Σίσυφος”). Το 415 που γράφτηκε και μετά από πολλά χρόνια που κατέβαιναν στους αγώνες ασύνδετες μεταξύ τους τετραλογίες χωρίς θεματική συνέχεια δηλαδή, από την Ορέστεια του 458, ο Ευριπίδης εμφανίζεται με ενωμένη τετραλογία γύρω από τον πόλεμο της Τροίας που εξετάζει ολόκληρο το μύθο, ξεκινώντας πριν ακόμα από τον πόλεμο…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόκειται βέβαια για μια ανάγνωση του έργου στην οποία έχει δοθεί βάρος από τα μέσα του 20ου αιώνα και μετά. Τα τελευταία χρόνια όμως έχει αποδυναμωθεί πολύ τουλάχιστον όσον αφορά τους φιλολόγους και τους ιστορικούς. Αυτή η άποψη είναι βασισμένη στο γεγονός της καταστροφής της Μήλου. Έγινε το 416 τον χειμώνα και πολλοί θεωρούν πως μ’ αυτό το έργο ο Ευριπίδης καυτηριάζει το γεγονός. Αλλά αν ο συγγραφέας κατέβηκε με ολόκληρη τετραλογία θα πρέπει ήδη από τις αρχές της σεζόν του 416 να είχε δοθεί η απόφαση. Οπότε δεν θα είχε το χρόνο να συνθέσει όλο αυτό το έργο μετά την καταστροφή και παράλληλα να κλείσει χορούς, παραχορηγήματα ώστε μέσα σε δύο-τρεις μήνες να κατέβει στα Διονύσια…

Οι Τρωάδες προσπαθούν να βρουν μια παρηγοριά στο χρόνο. Εκεί γίνεται μία παράβαση, τραγική παράβαση που θα ‘λεγα ότι είναι το μόνο δείγμα τόσο καθαρό σε τραγωδία. Η Εκάβη βρίσκει νόημα στην τέχνη. Λέει: “Τίποτα λοιπόν δεν ήταν οι Θεοί κι όμως αν η μοίρα μας δεν μας χαντάκωνε, δεν θα γινόμασταν τραγούδι να μας δοξάζουν οι γενιές που θα ‘ρθουν”. Και κλείνει το μάτι σε μας, 2.500 χρόνια μετά, μιλώντας μας για κάθε άνθρωπο που τον συνέτριψε η ιστορία».

«Τρωάδες»: Η παράσταση

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο πόλεμος έχει μόλις τελειώσει. Οι νικητές έχουν σφάξει όλους τους άντρες. Μακελειό, λεηλασίες, βιασμοί, ιεροσυλίες. Στο ξωκλήσι του αεροδρομίου, οι τελευταίες αιχμάλωτες γυναίκες περιμένουν να τις φορτώσουν στα αεροπλάνα για την Ελλάδα. Μαζί τους και η πρώην βασίλισσα Εκάβη, άρρωστη και καθηλωμένη, παρακολουθεί τις τελευταίες αγριότητες των Ελλήνων εις βάρος της οικογένειας και της χώρας της. Ανήμπορες να δράσουν, ανήμπορες να κατανοήσουν, αντιμέτωπες με κάθε είδους θάνατο, πασχίζουν να βρουν ένα λόγο για να επιβιώσουν. Στον ελάχιστο χρόνο που τους απομένει, αναγκάζονται να σκεφτούν: Τι ‘ναι θεός, τι μη θεός, και τι τ’ ανάμεσα τους;
Και τότε, ανοίγεται μπροστά τους η πραγματική άβυσσος. Αλλά και το φως.

«Τρωάδες»: Οι συντελεστές

Μετάφραση: Θανάσης Βαλτινός
Σκηνοθεσία: Πάνος Παπαγεωργόπουλος
Μουσική: Χρύσανθος Χριστοδούλου
Σκηνογραφία – Φωτισμοί: Ανδρέας Σκούρτης
Ενδυματολογία: Έφη Ζυγούρη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Βάσω Στεργίου
Ειδική κινησιολογία: Ιωάννα Κούνδουρου.

«Τρωάδες»: Οι ηθοποιοί

Αγγελική Λεμονή
Φανή Παναγιωτίδου
Αντιγόνη Φρυδά
Μελίνα Γαρμπή
Νατάσα Ζαγκλή
Δανάη Βογιατζή
Ξένια Αλεξίου
Λία Καράμπελα
Ξανθή Σπανού
Δήμητρα Τζιμούρτου
Βασίλης Γεωργοσόπουλος.

Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012
Αρχαίο Θέατρο Άργους
Ώρα: 9.00 μμ.
Τιμή εισιτηρίου: 10,00€

Σημεία Προπώλησης Εισιτηρίων:
ΚΕΠ Άργους (2751360791, -92, -93)
Περίπτερο Σγουρίδης, οδός Γούναρη (2751067383)
Indie Shop, Μπουμπουλίνας 19 Ναύπλιο (2752026941).

Επιμέλεια: Δήμητρα Μπιλάλη

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης