Η Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα ΝΝΟ και το Ελληνικό Φεστιβάλ, μαζί με την Ελληνική Κοινότητα της Μελβούρνης, παρουσιάζουν στην Ομογένεια το θεατρικό έργο «Το φως που (πάντα) Καίει», του Κώστα Βάρναλη και σε δραματουργική επεξεργασία-διασκευή και σκηνοθεσία του Βασίλη Κολοβού.
Ένα έργο-σχόλιο για την εξουσία με πρωταγωνιστές τον Χριστό και τον Προμηθέα, δύο προσωπικότητες-σύμβολα του μυθου και της ιστοριας. Το έργο ανέβηκε με επιτυχία στην Αθήνα και περιόδευσε σε πόλεις της Ελλάδας αποσπώντας θετικές κριτικές.
Οι παραστάσεις στο Σύδνεϋ είναι την Παρασκευή 27 και το Σάββατο 28 Ιουνίου στο FactoryTheatre. Η παράσταση στη Μελβούρνη θα γίνει το Σάββατο 5 Ιουλίου στης 7.30μμ στοAthenaeum Theatre.
Ο Βασίλης Κολοβός είναι γνωστός στην Ομογένεια από προηγούμενες επισκέψεις και συμμετοχές του στο Ελληνικό Φεστιβάλ του Σύδνεϋ. Αυτή τη φορά θα είναι η πρώτη που θα εμφανιστεί ως ηθοποιός στην παροικία ερμηνεύοντας τον ρόλο του Μώμου.
«Είμαι πολυ χαρούμενος που θα ανταμώσω και πάλι με τους συμπατριώτες στην Αυστραλία, φέρνοντας ένα έργο, που για πρώτη φορά ανέβηκε στη σκηνή, και μέσα από το οποίο ο Κώστας Βάρναλης, αποκαλύπτει την ευτέλεια του εκμεταλλευτικού αστικού καθεστώτος και οραματίζεται το θρίαμβο της κοινωνικής επανάστασης».
Στο έργο παίζουν ακόμη οι: Νίκος Μαυρουδής (Προμηθέας), Γιάννης Γούτης (Χριστός), Όλγα Μουργελά (Εξουσία), Χάρης Αρώνης (Μαϊμού και Αηδόνι), Ανδριανή Τουντοπούλου (η φωνή της Μάνας Γης). Η διεύθυνση της παραγωγής ανήκει στην Γεωργία Τσαμούρη, γνωστή επίσης στην Ομογένεια από προηγούμενες επισκέψεις της και συμμετοχές σε παροικιακές εκδηλώσεις.
Ολόκληρο το σημείωμα του Βασίλη Κολοβού, για την συγκεκριμένη παράσταση έχει ως ακολούθως:
«Με απόλυτο σεβασμό στον Μεγάλο Ποιητή – οδηγητή του λαού μας– με πίστη στη γλώσσα καιιδεολογία του, έκανα μία προσπάθεια δια- σκευής και δραματουργικής επεξεργασίας του έργου του«ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ» που σκηνοθετώ και ερμηνεύω το Μώμο. Θεώρησα απαραίτητη αυτή τηνανασύνθεση, γιατί πιστεύω ότι σήμερα ύστερα από 90 περί- που χρόνια από τότε πουπρωτογράφηκε (1921) και τη δεύτερη επε- ξεργασμένη έκδοσή του (1934) που κάνει κάποιεςαλλαγές κυρίως στην πόρνη εξουσία, χρειάζονταν αυτή η παρέμβαση, η νέα ματιά για να πα-ρουσιαστεί σαν ενιαία θεατρική παράσταση. ΄Αλλωστε είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει στησκηνή. Αφαίρεσα το ιντερμέδιο (χορός των Ωκεανίδων που είναι ύμνος στον Προμηθέα, χορός τωνΣεραφείμ, Μάνα του Χριστού και Μαγδαληνή που είναι ύμνος στον Χριστό) γιατί πι- στεύω ότι στοσκληρό ρεαλισμό του έργου δεν χωράνε κλάματα και δο- ξασίες μιας και (κατά τον ποιητή) δενσώζουν τον παλιό, αλλά και σημερινό «ελεύθερο» κόσμο. Αντίθετα για την πόρνη που οΒάρναλης στο πρόσωπό της βλέπει την ξεσκισμένη εξουσία όπως τη λέει, στην πρώτη έκδοση,(ενώ στη δεύτερη την ονόμασε Αριστέα μια πασίγνωστη πόρνη της οδού Σωκράτους στην Αθήνα),πήρα και τις δύο εκδοχές, κυρίως την τρίτη εξαΰλωση που αφορά την τέχνη και τους πνευματικούς(εντός εισαγωγικών) ανθρώπους και την ενέταξα στην κανονική ροή της παράστασης μεδιαφορετικές ενδυματολογικές εμφανίσεις-μετα- μορφώσεις για να προσδιορίσω καλύτερα και πιοκατανοητά τη δια- χρονικότητα των αφεντάδων. Η Μαϊμού που τη λέει Μάρκο, συμβολίζει τοναιώνιο λακέ, που υμνεί κάθε εγκληματική πράξη των αφεντάδων που υπηρετεί. Αυτούς πουκαπηλεύονται πατρίδα, θρησκεία, δικαιο- σύνη και σπρώχνουν τους λαούς στην αλληλοσφαγήγια τα δικά τους συμφέροντα.
Ο Προμηθέας και ο Χριστός επειδή είναι πλάσματα της Φαντασίας του Βάρναλη (όπως λέει)κάποια στιγμή τους λύνω από τα δεσμά τους και τους κατεβάζω στη σκηνή, γιατί η ιδεολογία τουςόπως την παρα- θέτει ο Βάρναλης, με το προφητικό του λόγο μοιάζει να εκφράζουν από- λυτατους δυνατούς της εποχής μας. “Τόσο μοιάζουν το χτες με το σήμερα που μου φαίνεται πωςτώρα δα έχω γεννηθεί και βλέπω το σήμερα”, λέει ο Προμηθέας.
Ο Βάρναλης δεν διάλεξε τυχαία αυτά τα πρόσωπα
Ο Προμηθέας σύμφωνα με τον μύθο και τον Αισχύλο έδωσε τη φωτιά στους ανθρώπους τους δίδαξε τα γράμματα και τις τέχνες.Αυτό εξόργισε τον αφέντη Δία τον άρπαξε και τον κάρφωσε στον Καύκασο.
Ο Χριστός δίδαξε την αγάπη και την ισότητα κήρυξε την επανάσταση λέγοντας < φωτιά ήρθα να βάλω στη γή και ό μη έχων πωλησάτω το ιμάτιον αυτού και αγορασάτω μάχαιραν γιά τους αφέντες της γής.
Τρομοκρατήθηκαν οι αφέντες τον άρπαξαν και τον σταύρωσαν».
Για κρατήσεις και πληροφορίες για τις παραστάσεις του έργου στο Σύδνεϋ και στην Μελβούρνη μπορείτε να τηλεφωνείτε στο:
Σύδνεϋ
Παρασκευή 27 και το Σάββατο 28 Ιουνίου, 8 μ.μ.
Factory Theatre
105 Victoria Road, Marrickville
(02) 9550 3666 / www.factorytheatre.com.au
www.greekfestivalofsydney.com.au
Μελβούρνη
Σάββατο 5 Ιουλίου, 7.30μμ
Athenaeum Theatre
188 Collins Street, Melbourne
(03) 9662 2722
www.antipodesfestival.com.au