Σε νέα δυναμική τροχιά μπαίνει ένας σημαντικός «δορυφόρος» του Μουσείου Μπενάκη, το εργαστήριο του Γιάννη Παππά, στη συνοικία Ζωγράφου. Το διώροφο κτήριο του μεσοπολέμου στην οδό Ανακρέοντος 38, μοναδικό δείγμα χώρου εργασίας ενός καλλιτέχνη αφοσιωμένου, τόσο στη γλυπτική, όσο και στη ζωγραφική, με συγκεντρωμένα χιλιάδες έργα του μεγάλου Έλληνα δημιουργού, περιτριγυρισμένο από έναν μαγευτικό κήπο που δίνει ανάσα στην πυκνοκατοικημένη γειτονιά, μετατρέπεται σε φυτώριο νέων καλλιτεχνών, προσφέροντας προπαρασκευαστικά μαθήματα σχεδίου, χρώματος και σύνθεσης για εισαγωγικές εξετάσεις στις Σχολές Καλών Τεχνών, αλλά και για μαθητές εξοικειωμένους με το σχέδιο και οι οποίοι δεν στοχεύουν στην εισαγωγή σε Σχολή Καλών Τεχνών.
Παράλληλα, από το τρέχον εξάμηνο ξεκινά η συνεργασία του εργαστηρίου Μπενάκη με την ΑΣΚΤ. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, φοιτητές στη διάρκεια της ακαδημαϊκής τους χρονιάς θα αναπτύσσουν εργασίες εμπνευσμένες από συγκεκριμένο κάθε φορά έργο του Γιάννη Παππά και στο τέλος του έτους θα εκθέτουν την δουλειά τους στον δεύτερο όροφο του Εργαστηρίου Γιάννη Παππά.
Στο Εργαστήριο Σχεδίου και Ζωγραφικής του Μουσείου Μπενάκη διδάσκει ο εικαστικός Θοδωρής Μπαργιώτας, υπεύθυνος του Εργαστηρίου Παππά, απόφοιτος του Γ’ Εργαστηρίου της ΑΣΚΤ και κάτοχος διδακτορικού. Για τη σπουδή στην ανθρώπινη μορφή τα μαθήματα προβλέπουν και μοντέλα.
Η πρωτοβουλία του Μουσείου Μπενάκη για ένα ζωντανό, συστηματοποιημένο εργαστήριο διδασκαλίας τέχνης, ήταν μια βασική επιθυμία των δωρητών του, Γιάννη Παππά (1913-2005) δάσκαλου και πρύτανη με μεγάλη θητεία στην ΑΣΚΤ, ο οποίος δώρισε το 2002 στο μουσείο τα έργα του εργαστηρίου του και στη συνέχεια, του γιου του, Αλέκου Παππά, ο οποίος πρόσφερε στο Μουσείο Μπενάκη το ακίνητο της οδού Ανακρέοντος, ώστε τα έργα της δωρεάς να παραμείνουν στο εργαστήριο, τον φυσικό τους χώρο. Ο όροφος του κτιρίου πάνω από το εργαστήριο, αποτελούσε ως τη δεκαετία του ’60 την κατοικία της οικογένειας του μεγάλου Έλληνα δημιουργού.
Το Μουσείο Μπενάκη τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια έχει φιλοξενήσει στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά εκθέσεις και εκπαιδευτικά σχολικά προγράμματα.
«Αυτός ο πολύ ιδιαίτερος χώρος στεγάζει έναν πραγματικό θησαυρό, δηλαδή την καλλιτεχνική κληρονομιά του γλύπτη, ζωγράφου, καλλιτέχνη Γιάννη Παππά, αλλά και την ζωή του» λέει ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργος Μαγγίνης. «Επειδή ο χώρος ήταν πάντα, όπως και όσο ζούσε ο Παππάς, ένας χώρος συνάντησης καλλιτεχνών, μελετητών, συντηρητών, ποτέ δεν μετατράπηκε σε μουσείο και μόνο. Έχει ζωντάνεια, έχει την κοινότητά του, τους ανθρώπους που δουλεύουν με αγάπη και αφοσίωση στη συντήρη των έργων του δασκάλου τους Γιάννη Παππά». Θεσμικά μιλώντας, ο Γ. Μαγγίνης επισημαίνει ότι «στην μετά την κρίση και την πανδημία εποχή, η συνεργασία με ένα ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα όπως η ΑΣΚΤ, ή με μουσειακούς οργανισμούς ή με τράπεζες, όπως συνέβη με την συνδιοργάνωση της έκθεσης του 1821, είναι αδήριτη ανάγκη για τα μουσεία. Φέρνουν αισιοδοξία και πηγάζουν από μια ανάγκη των μουσείων να γίνουν πολύ πιο βιώσιμα».
Για τον νέο συνεργάτη του Μουσείου Μπενάκη, Θοδωρή Μπαργιώτα, «αν υπάρχει μια λέξη που επανέρχεται στα γραπτά του Γιάννη Παππά είναι η λέξη σχέδιο. Μέγας δάσκαλος, το όνομά του ήταν μύθος στην ΑΣΚΤ» καταθέτει ο ίδιος από πρώτο χέρι, αφού ως φοιτητής της ΑΣΚΤ έχει περάσει από το εργαστήριο του δάσκαλου Γιάννη Παππά, στη Σχολή. Με την καινούργια δράση του Μουσείου Μπενάκη «φέρνουμε ξανά στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά την ΑΣΚΤ και αντίστροφα. Μια σύζευξη που ποτέ δεν σταμάτησε, αλλά ήρθε η ώρα να εδραιωθεί ακόμα πιο γόνιμα». «Σαν να ξαναρχόμαστε στο σπίτι ενός συναδέλφου και πιστεύω ότι σύντομα θα προχωρήσουμε και στις επόμενες φάσεις συνεργασίας με περιοδικές εκθέσεις κ.ά. » λέει από την μεριά της η Ερατώ Χατζησάββα, αναπληρώτρια καθηγήτρια στην ΑΣΚΤ, επιβεβαιώνοντας τη διάθεση εξωστρέφειας της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
Σ’ αυτόν τον μαγικό χώρο της οδού Ανακρέοντος 38, γεμάτο αγάλματα, προπλάσματα, μακέτες, σχέδια, χαρακτικά, πίνακες ζωγραφικής ενός μεγάλου της ελληνικής τέχνης, αναδύεται η εσωτερική διαδρομή του Γιάννη Παππά, σιωπηλή και πειθαρχημένη, επικεντρωμένη στον Άνθρωπο, γνήσια και ακέραιη.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ