Τουλάχιστον εντυπωσιακά θα χαρακτήριζε κανείς τα σπίτια των πολιτικών στην αρχαία Ιταλία τα οποία διακρίνονται για την αρχιτεκτονική, τις τοιχογραφίες και την πολυτέλειά του.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Οικία του Μενάνδρου, ένα από τα πλουσιότερα και πιο υπέροχα σπίτια στην αρχαία Πομπηία από άποψη αρχιτεκτονικής, διακόσμησης και περιεχομένου. Η πολυτέλειά του προδίδει ότι ο ιδιοκτήτης πρέπει να ήταν αριστοκράτης που ασχολούνταν με την πολιτική και είχε υψηλή αισθητική.
Το οικοδόμημα αναφέρεται ως «οικία του Μενάνδρου», επειδή υπάρχει μία καλά διατηρημένη νωπογραφία του αρχαίου Έλληνα κωμωδιογράφου Μενάνδρου σε ένα μικρό δωμάτιο, έξω από το περιστύλιο. Κάποιοι πιστεύουν ότι ο πίνακας δεν είναι στην πραγματικότητα του Μενάνδρου, αλλά μάλλον του ιδιοκτήτη του σπιτιού ή ενός άλλου ατόμου, που διαβάζει έργα του Μενάνδρου.
Στο ίδιο στυλ αισθητικής και αρχιτεκτονικής, η Οικία των Ceii αντιπροσωπεύει ένα από τα σπάνια παραδείγματα αρχαίας οικίας από την ύστερη περίοδο των Σαμνιτών (2ος αιώνας π.Χ.). Η οικία φαίνεται να άνηκε στο δικαστή Lucius Ceius Secundus, σύμφωνα με μια επιγραφή ζωγραφισμένη στην εξωτερική πρόσοψη του σπιτιού.
Εντυπωσιακή είναι και η τοιχογραφία που απεικονίζει μια σκήνη κυνηγιού με άγρια ζώα, μαζί με σκηνές από αιγυπτιακά τοπία, που κατοικούνται από Πυγμαίους και ζώα από το Δέλτα του Νείλου που αναπαρίστανται στους πλευρικούς τοίχους. Αυτά τα ζωγραφικά θέματα ήταν συχνά επαναλαμβανόμενα στη διακόσμηση των περιμετρικών τοίχων των κήπων των οικιών της Πομπηίας, προκειμένου να επεκτείνουν μέσω μιας ψευδαίσθησης, τις διαστάσεις αυτών των χώρων και να προκαλέσουν στο εσωτερικό τους μια ειδυλλιακή ατμόσφαιρα. Στην περίπτωση της οικίας των Ceii, κατά πάσα πιθανότητα το θέμα της αναπαράστασης μαρτυρεί ένα σύνδεσμο και ένα συγκεκριμένο ενδιαφέρον του ιδιοκτήτη της οικείας για τον αιγυπτιακό κόσμο και τη λατρεία της Ίσιδας, ιδιαίτερα διαδεδομένης στην Πομπηία τα τελευταία χρόνια της πόλης, πριν καταστραφεί από την έκρηξη του ηφαιστείου.
Δείτε τις φωτογραφίες: