Τα πρώτα συμπεράσματα-υποθέσεις στις οποίες κατέληξαν οι επιστημονικές ομάδες που μελετούν την τελευταία τετραετία τα ευρήματα από τους μακεδονικούς τάφους των Αιγών παρουσιάστηκαν σε επιστημονική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης με τίτλο «Νέα ευρήματα από τον τάφο Ι των Αιγών».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλέστηκαν οι δυο πρώτοι ομιλητές, Θεόδωρος Αντίκας, υπίατρος-καθηγητής της Ανατομίας και Φυσιολογίας σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ και Γιάννης Μανιάτης επικεφαλής του εργαστηρίου Αρχαιομετρίας του «Δημόκριτου»:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο Βασιλικό Τάφο ΙΙ των Αιγών βρίσκονται τα οστά του βασιλιά των Μακεδόνων Φιλίππου του Β΄ καθώς μετά από ενδελεχείς μελέτες των οστών προκύπτει πως ο νεκρός ήταν άνδρας, ηλικίας 41-49 ετών, είχε υποστεί τραύμα στο τέταρτο μετατάρσιο του αριστερού χεριού του (όχι όμως και στα οστά του προσώπου του – πέριξ του ματιού -χωρίς όμως αυτό να αποκλείει την τυφλότητά του από τραύμα το οποίο όμως δεν έπληξε τα οστά), έπασχε από χρόνια ιγμορίτιδα (πιθανόν λόγω της μόλυνσης που υπέστη από τραύμα), έπασχε από χρόνια πλευρίτιδα (πιθανόν από φυματίωση), από οστεόφυτα (παρατηρήθηκαν κατά τη μελέτη των οστών εκφυλιστικές αλλοιώσεις στα οστά της σπονδυλικής στήλης, γεγονός που αποδόθηκε από τον κ. Αντίκα, στην έντονη ιππική δραστηριότητα του Φιλίππου, όπως και πάχυνση της κνήμης).

Νεκρική μάσκα φορούσε ο μακεδόνας βασιλιάς

Στους αυχενικούς σπονδύλους και στα οστά της ωμοπλάτης του βασιλιά Φιλίππου, σύμφωνα με τον κ. Αντίκα, εντοπίστηκαν κατά τη σάρωση από τον αξονικό τομογράφο ίχνη χρυσού, τα οποία αποδίδονται στην εγγύτητα των συγκεκριμένων σπονδύλων με το κρανίο και το χρυσό στεφάνι που έφερε και το οποίο πιθανόν να αλλοίωσε η πυρά της άμεσα μεταθανάτιας καύσης, σε υψηλή θερμοκρασία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η νεκρή του προθαλάμου του ίδιου τάφου, είναι – σύμφωνα πάντα με τον κ.Αντίκα – γυναίκα ηλικίας 30-34 ετών, υπέστη κι αυτή άμεση μεταθανάτια καύση, είχε κι αυτή στη διάρκεια της ζωής της έντονη ιππική δραστηριότητα, καθώς με έκπληξη οι ερευνητές εντόπισαν και σ’ αυτήν κάταγμα της αριστερής κνήμης – γεγονός που τους οδήγησε μετά από μετρήσεις των άνισων (η μία έχει 41,5 -35 και η δεύτερη 33,5-30 cm) στο συμπέρασμα πως ανήκουν όχι στον βασιλιά Φίλιππο (στον οποίο είχαν αρχικά αποδοθεί) αλλά στην ανώνυμη σκύθισσα πριγκίπισσα – κόρη του βασιλιά της Σκυθίας Ατέα – 6η σύζυγο του βασιλιά Φιλίππου, την οποία ο μελετητής κ. Αντίκας χαρακτήρισε ως… «Σκύθισσα αμαζόνα» αλλά και… «την πρώτη στην ιστορία περίπτωση βασιλικού ΑΜΕΑ».

Ο κ.Αντίκας ολοκλήρωσε την εισήγησή του τονίζοντας πως «η επιστήμη δεν ψεύδεται ποτέ, οι ιστορικοί και οι συγγραφείς μπορεί και να ψεύδονται», ενώ ζήτησε και από του βήματος να εγκριθεί από το αρμόδιο υπουργείο πολιτισμού (ΚΑΣ) η ανάλυση αρχαίου DNA στα οστά αυτού – αλλά και «οποιουδήποτε άλλου αρχαίου τάφου χρειαστεί για τον εντοπισμό της ταυτότητας του νεκρού».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

H νεκρική μάσκα

Μέσα στη λάρνακα και μαζί με τα οστά (σε ορισμένες περιπτώσεις “κολλημένο” στα οστά) οι ερευνητές εντόπισαν ίχνη άγνωστου υλικού με τρία χρώματα (σε στρώσεις μπεζ, λευκού και πορφυρού) και χαρακτηριστικές σ’ ορισμένες περιπτώσεις πτυχώσεις που σύμφωνα με τον κ. Μανιάτη, παραπέμπουν σε ύφασμα (σύνθετο συμπληρωματικό υλικό) με σπογγώδη δομή. Στη λευκή επιφάνεια εντοπίστηκαν μάλιστα ίχνη του σπάνιου (εντοπίζεται μόνο στην Τυνησία, την Ανατολική Τουρκία και την Ελλάδα – η εταιρεία μάλιστα εξόρυξής του εδρεύει στην περιοχή “Λεύκαρα” της Κοζάνης) ορυκτού χουντίτη.

Στην απροσδιόριστη ακόμη αυτή μάζα «υφάσματος» οι ερευνητές εντόπισαν ίχνη από κερί και ρετσίνι πεύκου.

Με το δεδομένο πως ο χουντίτης, το εκτυφλωτικά λευκό υλικό, χρησιμοποιείται από το 1.500 π.Χ για την κατασκευή (με τη μέθοδο του car tonnage – των αλλεπάλληλων δηλαδή στρώσεων υφασμάτων εμποτισμένων με διάφορα υλικά) νεκρικών μασκών και καλυμμάτων στις μούμιες, οι ερευνητές κατέληξαν στην υπόθεση πως πρόκειται για υπολείμματα από κάποια μάσκα που φορούσε ο νεκρός βασιλιάς και στην περίοδο που βρισκόταν εν ζωή (καθώς φέρεται να ήταν και αρχιερέας των ορφικών μυστηρίων) και την τοποθέτησαν και στη λάρνακά του ως ανάθημα.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης