Υπό την Προεδρία της Α.Β.Υ της Πριγκίπισσας Καρολίνας του Ανόβερου
Χορογράφος – Διευθυντής Ζαν Κριστώφ Μαγιώ

Ρωμαίος και Ιουλιέττα
Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
5, 6 & 7 Φεβρουαρίου 2010

Εκατό χρόνια επιτυχίας!!!

ΕΚΑΤΟ χρόνια από την ίδρυση τους γιόρτασαν το 2009, τα περίφημα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο, η γνωστή σε όλο τον κόσμο χορευτική ομάδα του Πριγκηπάτου του Μονακό, την οποία μάλιστα έχει θέσει υπό την προστασία της (και την προεδρία της) η ίδια η Πριγκίπισσα Καρολίνα σύμφωνα με την επιθυμία της μητέρας της Πριγκίπισσας Γκρέης.

Το έτος 2009 είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια από την ίδρυση τους, και την πρώτη τους παράσταση στο Παρίσι, με μια σειρά εορταστικών εκδηλώσεων στις μεγαλύτερες λυρικές σκηνές της Ευρώπης.

 Στο πλαίσιο αυτής της διεθνούς επετείου, η περίφημη Σκάλα του Μιλάνο διοργανώνει έκθεση αφιερωμένη στην ιστορία της διάσημης ομάδας με κοστούμια, φωτογραφίες, έγγραφα, και αντικείμενα από τα έργα που παρουσίασαν την δεκαετία του 1920 στην Ιταλία.

 Αφιερωμένη στον χαρισματικό Σεργκέι Ντιαγκίλεφ –πολυπράγμονα ιμπρεσάριο και διευθυντή των Μπαλέτων κατά τη «χρυσή» τους περίοδο– είναι και η μεγάλη έκθεση που ξεκίνησε στο Πριγκιπάτο και συνεχίζεται στην ρωσική πρωτεύουσα με περισσότερα από 260 έργα (πίνακες, δοκιμαστικά σχέδια, μακέτες σκηνικών, κοστούμια, γραπτά και ηχητικά ντοκουμέντα κτλ.) προερχόμενα από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές σε ολόκληρο, σχεδόν, τον κόσμο!

Οι παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής θα σηματοδοτήσουν το εορτασμό στην Ελλάδα, για την μοναδική αυτή επέτειο. Η διάσημη χορευτική ομάδα θα ερμηνεύσει το «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» στις 5-7 Φεβρουαρίου στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Τα περίφημα μπαλέτα θα εμφανιστούν και πάλι στην χώρα μας μετά από διάστημα αρκετών χρόνων, με μια από τις μεγαλύτερες δημιουργίες του Προκόφιεφ, και χορογραφία ενός από τους μεγαλύτερους χορογράφους των ημερών μας, του Ζαν Κριστώφ Μαγιώ ο οποίος είναι και Διευθυντής των Μπαλέτων.

Τα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο, είναι μια από τις διασημότερες ομάδες Μπαλέτου του 20ου αιώνα, με ευρεία γκάμα ρεπερτορίου. Έχουν συνεργαστεί όχι μόνο με τους μεγαλύτερους χορευτές του αιώνα, αλλά και τους επιφανέστερους μουσουργούς, σκηνογράφους και ποιητές.

Ιδρύθηκαν το 1909 από τον διάσημο ιμπρεσάριο και τεχνοκριτικό Sergei Pavlovich Diaghilev, με τους καλύτερους χορευτές των αυτοκρατορικών μπαλέτων της Αγίας Πετρούπολης (Ballets Mariinski) και της Μόσχας. Διέγραψαν μια διεθνή εντυπωσιακή πορεία έως το 1963. Η ανασύστασή τους έγινε το 1986, μετά από πρωτοβουλία της Α.Β.Y. της πριγκίπισσας Καρολίνας του Ανόβερου.

Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται για την Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία και το Δίκτυο Φροντίδας Μαστού Η Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία, μέσω του Δικτύου Φροντίδας Μαστού, προσφέρει εξαιρετικά σημαντικό έργο στον τομέα της πρόληψης του καρκίνου με σεμινάρια αυτοεξέτασης, κέντρο ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, ειδικό κέντρο φροντίδας-αποθεραπείας ασθενών με καρκίνο, κέντρο έγκαιρης διάγνωσης, αλλά και κινητές εξεταστικές μονάδες για τον καρκίνο του μαστού οι οποίες διατρέχουν ολόκληρη την χώρα δίνοντας στους πολίτες τη δυνατότητα άμεσης εξέτασης

Λίγα λόγια για τον Ζαν Κριστώφ Μαγιώ
Γεννημένος το 1960 στην Τουρ (Γαλλία), ο Ζαν Κριστώφ Μαγιώ σπούδασε χορό και πιάνο στη γενέτειρά του και αργότερα χορό στις Κάννες. Συνέχισε τις σπουδές του έως τη βράβευσή του με το βραβείο Lausanne το 1977. Έπειτα χόρεψε για πέντε χρόνια ως σολίστ στο Μπαλέτο του Αμβούργου. Το 1983, επέστρεψε στην Τουρ ως χορογράφος και διευθυντής του Μεγάλου Θεάτρου Μπαλέτου της Τουρ (Grand Theatre Ballet of Tours), το οποίο αργότερα μετονομάστηκε σε Εθνικό Κέντρο Χορογραφίας. Εκεί δημιούργησε περισσότερα από 20 έργα μπαλέτου. Το 1985 δημιούργησε το φεστιβάλ χορού « le Chorégraphique ».

Το 1992-1993 ανέλαβε Καλλιτεχνικός Διευθυντής των Μπαλέτων του Μόντε Κάρλο και τον Σεπτέμβριο του 1993, η Α.Β.Υ. η Πριγκίπισσα του Ανόβερου τον διόρισε Διευθυντή – Χορογράφο. Ώς διευθυντής μιας ομάδας 50 χορευτών, οδήγησε τα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο σε νέους δρόμους αναπτύσσοντας ταχύτατα το επίπεδο ωριμότητας και τελειότητας που αποτελεί χαρακτηριστικό της ομάδας σήμερα.

Ρωμαίος και Ιουλιέττα
Σε αυτή την ερμηνεία του «Ρωμαίος & Ιουλιέττα», ο Ζαν-Κριστώφ Μαγιώ εμπνέεται από τον επεισοδιακό χαρακτήρα της μουσικής του Προκόφιεφ, φτιάχνοντας τη δομή κατά τέτοιο τρόπο ώστε να παρομοιάζει κινηματογραφική αφήγηση.

Αντί να επικεντρωθεί στη θεματική της πολιτικοκοινωνικής αντιπαράθεσης μεταξύ των δυο αντίπαλων οικογενειών, τονίζει τη διττότητα και τις αμφιβολίες της εφηβείας. Διχασμένοι μεταξύ αντιθετικών παρορμήσεων, τρυφερότητας και βίας, φόβου και υπερηφάνειας, οι ήρωες είναι πιασμένοι στα δίχτυα μιας τραγωδίας που αντικατοπτρίζει τη νεότητά τους, τα ακραία συναισθήματα και τις εσωτερικές διαμάχες που χαρακτηρίζουν αυτή την περίοδο στη ζωή ενός ανθρώπου.

Μια περίοδος όπου το πεπρωμένο, περισσότερο από ποτέ, δεν υπάγεται σε συνειδητό έλεγχο, και όπου οι εσωτερικές αναταραχές που προκαλούνται από το πάθος και τα ιδανικά μπορεί κάποιες φορές να έχουν δυσανάλογες – ακόμη και μοιραίες- συνέπειες.

Αναδεικνύοντας αυτή την εύθραυστη και ευμετάβολη κατάσταση, ο σκηνογράφος Ερνέστ Πινιόν-Ερνέστ δημιούργησε ένα σκηνικό που χαρακτηρίζεται από διαφάνεια και ελαφρότητα: ένα παιχνίδισμα απλών μορφών που αποκαλύπτει την περίπλοκη δομή του μηνύματος που κρύβεται από κάτω.

Η χορογραφική γλώσσα του Μαγιώ είναι δυνατή και προσωπική, βασισμένη στην κλασσική τεχνική, που όμως χρησιμοποιείται με πρωτότυπο τρόπο, κάποιες φορές ανατρέπεται ξαφνικά, σπρώχνεται πέρα από τις ευθείες ακαδημαϊκές συμβάσεις με ενέργεια, καθαρότητα γραμμής και αίσθηση του χώρου.

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου,
Σάββατο 6 Φεβρουαρίου
Κυριακή 7 Φεβρουαρίου
Ώρα έναρξης 21:00

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
€85 (Διακεκριμένη Ζώνη)
A Ζώνη €65
Β ζώνη €45
Γ ζώνη €35, €20 (φοιτητικό),

Ειδική παράσταση για τους φίλους από την επαρχία και τις οικογένειες,
την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου, στις 12.30 το μεσημέρι
με ενιαίο εισιτήριο στην τιμή των €40, και φοιτητικό/παιδικό 25€.

Εισιτήρια: 210-7282333
www.megaron.gr

ΜΠΑΛΕΤΑ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕ ΚΑΡΛΟ

Τα Μπαλέτα του Μοντε Κάρλο, είναι μια από τις διασημότερες ομάδες Μπαλέτου του 20 αιώνα.

Στις 19 Μαΐου 1909 ο διάσημος ιμπρεσάριος και τεχνοκριτικός Sergei Pavlovich Diaghilev παρουσιάζει με μεγάλη επιτυχία για πρώτη φορά στο Παρίσι μια ομάδα μπαλέτου με τους καλύτερους χορευτές των αυτοκρατορικών μπαλέτων της Αγίας Πετρούπολης (Ballets Marinski) και της Μόσχας, και πιο συγκεκριμένα τους διάσημους Anna Pavlova και Vaslav Nijinski. Είναι η πρώτη φορά που μια χορευτική παράσταση αναγνωρίζεται στη Δύση ως ολοκληρωμένο θέαμα, αφού μέχρι τότε τα χορευτικά σύνολα χρησιμοποιούνταν μόνο για να διανθίσουν μια όπερα ή οπερέτα. Το 1911 η ομάδα παρουσιάζεται υπό το όνομα Ballets Russes de Diaghilev και στη συνέχεια εγκαθίσταται στο Μόντε Κάρλο.

Για περισσότερα από 20 χρόνια, ο Diaghilev συνεργάστηκε με μερικούς από τους σπουδαιότερους χορευτές και χορογράφους του αιώνα (Nijinski, Fokine, Massine, Lifar, Balanchine, Pavlova, Karsavina, Spessivsteva, κ.α…), χρησιμοποιώντας μουσική μερικών από τους μεγαλύτερους συνθέτες (Moussorsgski, Prokofiev, Stravinski, Rimsky-Korsakoff, Ravel, Debussy, Poulenk, Satie, Milhaud, R.Strauss), ζωγράφους (Picasso, Matisse, Braque, Derain, Utrillo, Rouault, Laurencin, Chirico), σκηνογράφους-ενδυματολόγους (Bakst, Benoit), συγγραφείς της εποχής, λανσάροντας τη μόδα του «Διεθνούς Μπαλέτου» (Ballet International).

Περιοδεύουν με επιτυχία στα μεγαλύτερα θέατρα της Ευρώπης, ΗΠΑ και Λατινικής Αμερικής. Ωστόσο, μετά το θάνατο του Diaghilev το 1929 και λόγω της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, η ομάδα διαλύεται. Τον Ιανουάριο του 1932 η ομάδα ιδρύεται ξανά με τη συγχώνευση των Μπαλέτων της όπερας του Μόντε Κάρλο και των Μπαλέτων της Ρώσικης Όπερας του Παρισίου, με το όνομα Ρώσικα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο (Ballets Russes de Monte Carlo).

Το 1938 ο Leonid Massine γίνεται καλλιτεχνικός Διευθυντής και η ομάδα αναχωρεί για τις Ηνωμένες Πολιτείες για όλη τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Leonid Massine θα παραμείνει στα μπαλέτα μέχρι το 1945, και υπό την διεύθυνση του τα Μπαλέτα θα παρουσιάσουν μεγάλες επιτυχίες, όπως «Rodeo» της Agnes De Mille, το «Danses Concertantes» και το «Bourgeois Gentilhomme» του Georges Balanchine en 1944 et Night Shadow en 1946.

Ωστόσο στις αρχές του 1950 η ομάδα διαλύεται και παρά τις μετέπειτα προσπάθειες ανασύστασης, χάνεται οριστικά το 1963.

Χάρη στην παρέμβαση της ΑΒΥ της Πριγκήπισσας του Αννόβερου Καρολίνας, τα μπαλέτα του Μόντε Κάρλο ανασυστάθηκαν το 1985, σύμφωνα με την επιθυμία που είχε εκφράσει η ΑΓΥ Πριγκήπισσα Grace του Μονακό.

Η πρώτη παράσταση έλαβε χώρα στις 21 Δεκεμβρίου 1985 με κυρίως προσκεκλημένους καλλιτέχνες της όπερας των Παρισίων. Υπό τη διεύθυνση της Ghislaine Thesmar και του Pierre Lacotte η ομάδα εγκαθίσταται ξανά στο στούντιο του Diaghilev στο Καζίνο, δίνει παραστάσεις στην Αίθουσα Γκαρνιέ της Όπερας του Μόντε Κάρλο και ξεκινά πολύ νωρίς περιοδείες. Το πρόγραμμά των μπαλέτων περιλαμβάνει έργα από το ρεπερτόριο των Ρώσικων Μπαλέτων, αλλά και σύγχρονες δημιουργίες χορογράφων όπως οι Kevin Haigen, John Clifford, Jean-Christophe Maillot, Dieter Aman, Uwe Scholz.

Το 1988 ο Pierre Lacotte αποχωρεί. Ο Jean Yves Esquerre ορίζεται νέος καλλιτεχνικός διευθυντής το 1989.

Το 1992 ο Jean-Christophe Maillot εντάσσεται στην ομάδα ως καλλιτεχνικός σύμβουλος , ενώ ένα χρόνο αργότερα γίνεται επισήμως Διευθυντής – Χορογράφος. Τέσσερα χρόνια αργότερα, υπό τη δική του καθοδήγηση, τα μπαλέτα εγκαταλείπουν την ιστορική τους έδρα, που ήταν πλέον ανεπαρκής και εγκαθίστανται σε νέες εγκαταστάσεις που εγκαινιάσθηκαν το 1997 και ονομάστηκαν L’ Atelier. Επιπλέον από το 2000 τα μπαλέτα παρουσιάζονται πλέον στην τεράστια σκηνή της Salle des Princes στο Grimaldi Forum. Τα δυο σημαντικά αυτά βήματα σηματοδοτούν τη σύγχρονη ιστορία των Μπαλέτων του Μόντε Κάρλο και αποτελούν το ξεκίνημα για μια νέα εποχή στον χορό στο Μονακό.