H πρωτότυπη εικαστική εγκατάσταση με τίτλο «braille» του Δημήτρη Καπετάνου παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Κακογιάννη από τις 13 Μαΐου, αντιστρέφοντας τους όρους θέασης των χρωμάτων καθώς συγκροτείται από εκθέματα που αναφέρονται στα χρώματα, όπως τα αντιλαμβάνονται άτομα τυφλά ή με οπτική αναπηρία.
Συγκεκριμένα, η εγκατάσταση συγκεντρώνει σε δώδεκα πινακίδες αλουμινίου τις κωδικοποιημένες στο σύστημα braille απαντήσεις συνεντεύξεων για ένα χρώμα, τις οποίες έλαβε ο καλλιτέχνης από τρία άτομα με διαφορετικό επίπεδο όρασης.
Από μια γυναίκα 53 ετών με μειωμένη όραση, από έναν νέο άνδρα 25 ετών που αναγνωρίζει μόνο τονικά το φως και τη σκιά, ενώ το τρίτο άτομο είναι έφηβος 15 ετών εκ γενετής τυφλός. Οι απαντήσεις τους ποικίλλουν, αφού άλλο άτομο θυμάται πώς έβλεπε, άλλο πώς βλέπει, και άλλο μιλάει για το πώς φαντάζεται τα χρώματα.
Στους πίνακες παρουσιάζεται αυτούσιος ο λόγος των συνεντευξιαζόμενων και ο καλλιτέχνης έχει εξασφαλίσει να υπάρξει η πλήρης απομαγνητοφώνηση τού περιεχομένου των πινάκων σε ηχητική και έντυπη μορφή αλλά και σε μορφή Qrcode.
Το εννοιολογικό έργο του Δημήτρη Καπετάνου με τις ανάγλυφες κουκκίδες στοχεύει στη συμπερίληψη και την ενσυναίσθηση. «Το πρώτο ζήτημα που προκύπτει μέσα από το έργο αυτό» σημειώνει «έχει να κάνει με το πώς νιώθουν συμπολίτες μας με μειωμένη όραση ή τυφλοί όταν επισκέπτονται έναν εκθεσιακό χώρο, μια γκαλερί ή ένα μουσείο και έχουν πάντα την ανάγκη ενός συγγενή, ενός φίλου, ή ενός ξεναγού ώστε να λειτουργήσει το άτομο αυτό ως ενδιάμεσος, και να τους επικοινωνήσει το περιεχόμενο, τη μορφή, το σχέδιο και κυρίως το χρώμα ενός επίτοιχου ζωγραφικού έργου» τονίζει μιλώντας για τα ζωγραφικά έργα τέχνης και τα χρώματα, σε αντίθεση με τα γλυπτά έργα όπου κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει αφού η υψηλή τεχνολογία εξασφαλίζει πλέον ακριβή αντίγραφα και επιτρέπει στα άτομα με μειωμένη όραση να έρθουν σε άμεση επαφή με το έργο τέχνης και να αντιληφθούν την πλήρη πλαστικότητα ενός γλυπτού.
«Ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που υπάρχει η κατάλληλη τεχνολογία δίπλα από ένα ζωγραφικό έργο, ώστε να αποδίδεται έστω ηχητικά το περιεχόμενο της καλλιτεχνικής δημιουργίας, ενώ ακόμα πιο σπάνιες είναι οι περιπτώσεις που συνοδεύονται τα εικαστικά έργα από κείμενο γραμμένο στον κώδικα braille. Και όπου υπάρχουν, περιγράφουν συνήθως το όνομα του καλλιτέχνη, την τεχνική ή τη χρονολογία, επομένως και πάλι ένα άτομο με μειωμένη όραση δεν έρχεται σε απευθείας διάλογο με το εικαστικό δημιούργημα».
Το έργο «braille» του Δημήτρη Καπετάνου, δίνει έμφαση στην όδευση τυφλών, χάρη στην οποία ενεργοποιείται το δάπεδο και έτσι το έργο λαμβάνει τη μορφή λειτουργικού installation, εξασφαλίζοντας παράλληλα ροή για ανάγνωση των επίτοιχων εκθεμάτων από αλουμίνιο.
Το εικαστικό έργο «braille» έλαβε το 1ο Βραβείο «Mataroa» στο πλαίσιο της 6ης Art Thessaloniki τον Νοέμβριο του 2022 και αναμένεται να εκτεθεί στο MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, ενώ παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2022 στο Κέντρο Τεχνών του Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α. σε συνδιοργάνωση της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Δήμου Αθηναίων, και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας. Η έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννη θα διαρκέσει έως τις 28 Μαΐου.